Forum Psykisk ohälsa - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vanligt att inte känna någon när man är deprimerad??

    Mån 9 nov 2020 12:59 Läst 0 gånger Totalt 15 svar
    Anonym (Hjälp­)
    Visa endast
    Mån 9 nov 2020 12:59

    Är det vanligt att inte känna något när man är deprimerad?? Äter sertralin sedan 4 dagar. Får man tillbaka känslorna med antidepressiva?

    Usch är sån hemsk känsla.

    Har svårt att tro min man oxå när han säger att han älskar mig : (

  • Anonym (Hej)
    Visa endast
    Mån 9 nov 2020 13:42 #1

    Svarar på din andra fråga. Jag har i alla fall fått mer känslor sen jag började med SSRI. Innan när jag var deprimerad hade jag noll känslor för allt. 

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Visa endast
    Mån 9 nov 2020 14:38 #2

    Ja lite mer känslor vill man ju ha.

    Vilken medicin äter du?

  • Anonym (GG)
    Visa endast
    Ons 11 nov 2020 16:18 #3

    Kände likadant :( Började med SSRI i några dagar men kände mig bara tom inombords, helt känslolös, så slutade. Känner mig hellre deppig och deprimerad än "tom" och känslolös. :/ Så tänker jag ska ta mig ur deppigheten på egen hand...men vet inte riktigt hur.. :( känner mig väldigt ensam i allt också...gått igenom svåra saker på sistone...vet inte hur jag ska ta mig igenom allt. :(

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Visa endast
    Ons 11 nov 2020 17:05 #4

    Hur länge tog du ssri? Det tar ju några veckor för det att ge effekt så håll ut. Har bara tagit 6 tabletter än så länge men mår lite bättre nu och är rätt säker på att effekten kommer längre fram.

    Du kan ha seratonin brist i hjärnan och då behövs det tabletter för att återställa balansen.

    Är det din första depression?

    Kram till dig!!!

  • Ons 11 nov 2020 17:12 #5
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-11-09 12:59:31 följande:

    Är det vanligt att inte känna något när man är deprimerad?? Äter sertralin sedan 4 dagar. Får man tillbaka känslorna med antidepressiva?

    Usch är sån hemsk känsla.

    Har svårt att tro min man oxå när han säger att han älskar mig : (


    Ja, det är vanligt. Man får tillbaka känslorna när man kommer upp ur depressionen. Antidepressiva kan vara en väg.
  • Anonym (k)
    Visa endast
    Ons 11 nov 2020 19:00 #6
    Anonym (GG) skrev 2020-11-11 16:18:20 följande:

    Kände likadant :( Började med SSRI i några dagar men kände mig bara tom inombords, helt känslolös, så slutade. Känner mig hellre deppig och deprimerad än "tom" och känslolös. :/ Så tänker jag ska ta mig ur deppigheten på egen hand...men vet inte riktigt hur.. :( känner mig väldigt ensam i allt också...gått igenom svåra saker på sistone...vet inte hur jag ska ta mig igenom allt. :(


    Så du slutade efter några dagar? Du vet att man vanligtvis får en dipp i början när man äter dessa?


    Inte för att det funkar för alla men...

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Visa endast
    Ons 11 nov 2020 19:10 #7

    Mår bättre nu redan efter 5 dagar och nu väntar jag bara på att känslorna ska komma tillbaka.

  • Anonym (För snabbt­)
    Visa endast
    Tor 12 nov 2020 07:09 #8 +1

    Du måste ge det mer tid än 4 dagar, testa en månad och prata sen med din läkare. Det kan hända att du behöver byta sort eller ta något annat men det är som sagt för tidigt att avgöra.

    Jag tappade också känslorna helt av SSRI och SNRI, jag blev som en zombie, nu tar jag Voxra istället och det fungerar mycket bättre.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Visa endast
    Tor 12 nov 2020 11:38 #9

    Usch jag har sån låg självkänsla. Har det oxå med depressionen att göra?

  • Anonym (GG)
    Visa endast
    Tor 12 nov 2020 15:50 #10

    Ja, jag tog den bara i 4-5 dagar men kände mig bara "tom" inombords. Vet inte vad som är värst, att känna sig deppig eller tom...men tycker den senare känslan är värre. Tycker medicinen stänger av känslorna och känner total tomhet kring allt. Känns svårare att stå ut med den känslan än känslan av deppighet. Förstår att man kanske måste äta den längre för att det ska ge effekt men vill inte känna mig/bli en "zombie" :/. Provade cipralex.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Visa endast
    Tor 12 nov 2020 16:01 #11

    Jag har ju bara ätit en vecka och äter endast 50 gram så kommer att fortsätta att äta men inte höja dosen för mår ändå som sagt bättre.

  • Anonym (GG)
    Visa endast
    Mån 23 nov 2020 13:45 #12

    Hej TS., känner du att du mår bättre av medicinen eller känner du dig fortfarande "tom"?? 

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Visa endast
    Mån 23 nov 2020 21:00 #13

    Alltså jag mår mycket bättre nästan inga biverkningar, sover bättre och är piggare och orkar göra saker och tänker inte alls lika negativt men jag känner ingen glädje och det är det som är så jobbigt. Vill känna något när min man säger att han älskar mig : (

    Hur går det för dig?

  • Anonym (GG)
    Visa endast
    Tis 29 dec 2020 22:06 #14

    Hej,
    Ok, förstår. Men det låter ju ändå som att det vänt... att du har mer energi och orkar göra saker. Komplicerat det där med relationer, men jag tror inte man känner sina känslor lika intensivt som när man var nyförälskad eller "yngre" kanske (nu vet jag ju inte hur gammal du är). Tror man kan älska någon även om det inte "pirrar" i magen. (Men vad vet jag egentligen?). Men vad jag tror iaf.

    Jag började ju med ssri, åt dom bara i några dagar men slutade då för kände mig tom, borde väl kanske inte gjort det, mådde ganska bra i några veckor/månad och sen vände det, med daglig ångest och tryck över bröstet. Nu har det försvunnit men känner ändå att jag kanske borde äta anti-depressiva. Men jag känner mig så "stel" på medicinen, känns som att den tar bort ens känslor och spontanitet eller vad man ska säga. Och vill ju inte känna mig som en robot heller :(.

  • Anonym (Vårdp­ersona­l)
    Visa endast
    Tis 29 dec 2020 23:39 #15

    När man börjar ta SSRI preparat är det vanligt att man mår ännu sämre än innan i någon vecka innan det vänder.

    Det tar tid för både kropp och knopp att ställa om.

    Det borde både dr samt apotekspersonal informerat dig som patient.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll