• Trött90

    Arv och avstånd

    Hej 
     
    Mitt problem är uppdelat , består av många delar.
     
    Problemet gäller arvsrätt, i form av gårdsförsäljning.
     
    En släkting till mig som äger gården , har en son och en dotter.
    -Dottern vill ha en delning, där sonen tar skogen och betalar henne (en mellanskilland och hon behåller huset)
    -Sonen vill köpa allting för att driva den tillsammans med sin son=(jag)
     
    Släktingen vill att någon, köper allt. Dvs sonen eller dottern.
     
    Delning är helt uteslutet p,g,a. dottern är labil och återkommande depression.
    Har åsikter om hur saker skall utföras. (Endast som förklaring)

    -Kommer även att ta avstånd till min faster pga, hennes "depression" m.m
     
    -Hur skall jag och min far gå till väga för att komma vidare. ? (Juridiskt?)
    -Släktingen vill inte ta ställning i frågan, utan säger "En får köpa allt " 

     
     Mvh
     
    En son som vill hjälpa sin far.
  • Svar på tråden Arv och avstånd
  • annabellelee

    Rent praktiskt måste släktingen ta ställning. Han måste ju bestämma vem han vill sälja gården till. Ni som köpare kommer inte vidare förrän släktingen sagt ja till att sälja till er.

  • Magical
    Trött90 skrev 2020-11-09 20:04:54 följande:
    Hej 
     
    Mitt problem är uppdelat , består av många delar.
     
    Problemet gäller arvsrätt, i form av gårdsförsäljning.
     
    En släkting till mig som äger gården , har en son och en dotter.
    -Dottern vill ha en delning, där sonen tar skogen och betalar henne (en mellanskilland och hon behåller huset)
    -Sonen vill köpa allting för att driva den tillsammans med sin son=(jag)
     
    Släktingen vill att någon, köper allt. Dvs sonen eller dottern.
     
    Delning är helt uteslutet p,g,a. dottern är labil och återkommande depression.
    Har åsikter om hur saker skall utföras. (Endast som förklaring)

    -Kommer även att ta avstånd till min faster pga, hennes "depression" m.m
     
    -Hur skall jag och min far gå till väga för att komma vidare. ? (Juridiskt?)
    -Släktingen vill inte ta ställning i frågan, utan säger "En får köpa allt " 
     
     Mvh
     
    En son som vill hjälpa sin far.
    Ni får väl ta kontakt med en jurist så att allt blir rätt gjort? 
  • erikaABC

    Är släktingen som äger gården i livet? Eller varför står det arv i din rubrik?
    Om släktingen äger gården och fortfarande lever så får väl den som lägger högst bud köpa?

  • Trött90

    Tack för alla era tankar ,men hur kan man få min faster till att tvingas gå med på ex ett bud eller någonting annat, juridiskt ?

  • Mandelskorpan
    Trött90 skrev 2020-11-09 23:33:53 följande:

    Tack för alla era tankar ,men hur kan man få min faster till att tvingas gå med på ex ett bud eller någonting annat, juridiskt ?


    Om din farfar lever så bestämmer ju han oavsett vad din faster tycker. Hans gård gör han exakt som han vill med.
  • Finansen7
    Trött90 skrev 2020-11-09 23:33:53 följande:

    Tack för alla era tankar ,men hur kan man få min faster till att tvingas gå med på ex ett bud eller någonting annat, juridiskt ?


    Du kan inte tvinga någon att göra något med sin egendom. Vill någon av er ta över gården måste alla parter komma överens.

    Det finns en tredje väg, hon säljer till någon helt annan.
  • Mandelskorpan
    erikaABC skrev 2020-11-09 20:51:51 följande:

    Är släktingen som äger gården i livet? Eller varför står det arv i din rubrik?

    Om släktingen äger gården och fortfarande lever så får väl den som lägger högst bud köpa?


    Gissar att det ska räknas som förskott på arv.
  • Finansen7
    Trött90 skrev 2020-11-09 23:33:53 följande:

    Tack för alla era tankar ,men hur kan man få min faster till att tvingas gå med på ex ett bud eller någonting annat, juridiskt ?


    Du kan inte tvinga någon att göra något med sin egendom. Vill någon av er ta över gården måste alla parter komma överens.

    Det finns en tredje väg, hon säljer till någon helt annan.
  • Limeblad

    Du skriver så rörigt. Varför inte bara skrika farmor eller farfar, kön spelar ju inte direkt roll.

    Att din faster vill skilja skog och hus är kanske inte ens möjligt.

    Om farmor/farfar lever är det inte en arvsfråga utan det är upp till hen att sälja till vem den vill. Hen kommer alltså vara tvungen att ta ställning.

    Köper ni för marknadspris är det inte förskott på arv heller eftersom ni inte fått något värde.

  • Linda5

    Farmor/Farfar vill inte ta ställning MEN vill inte att gården delas upp.
    Då är det ju så han/hon får skriva i sitt testamente, med jurist närvarande.

    Jag NN vill inte att egendomen vid min bortgång skall delas utan att någon av mina arvingar tar över fastigheten.
    Sen kan det då skrivas till att den vill att det skall säljas till taxeringsvärdet eller dylikt.

    Då bestämmer han inte vilken av er som köper men är bra om det skrivs in att fastigheten ej får avstyckas.

Svar på tråden Arv och avstånd