• Trött90

Arv och avstånd

Hej 

Mitt problem är uppdelat , består av många delar.

Problemet gäller arvsrätt, i form av gårdsförsäljning.

En släkting till mig som äger gården , har en son och en dotter.
    -Dottern vill ha en delning, där sonen tar skogen och betalar henne (en mellanskilland och hon behåller huset)
    -Sonen vill köpa allting för att driva den tillsammans med sin son=(jag)

Släktingen vill att någon, köper allt. Dvs sonen eller dottern.

Delning är helt uteslutet p,g,a. dottern är labil och återkommande depression.
    Har åsikter om hur saker skall utföras. (Endast som förklaring)

-Kommer även att ta avstånd till min faster pga, hennes "depression" m.m

-Hur skall jag och min far gå till väga för att komma vidare. ? (Juridiskt?)
    -Släktingen vill inte ta ställning i frågan, utan säger "En får köpa allt " 

Mvh

En son som vill hjälpa sin far.
  • Svar på tråden Arv och avstånd
  • Trött90

Tack för informationen :) men kommer ej vidare. 
    Skall tillgäggas att släktingen fortfarande bor kvar, men inser att det ej fungerar med boendet. Vet ej vad jag skall göra, vill starta mitt liv med fru och barn där, för att hedra dom båda två :) Är så trött på detta problem, pga min faster smutskastar mig och hittar på lögner. m.m 

Säger du A då har ,du sagt B och C med. Hon vänder sina problem mot andra genom att, allt hon mår dåligt över. Hon lever ett inrutat liv där hon knappt kör bil. Max 5 km. Sedan är hon rädd för allt och grymt negativ. Personen jobbar endast 35 procent och tycker att det är heltid, utan anledning.

Hon får utbrott för ingen ting: Om man kapar ved och det kommer ett ved träd mot en vägg får hon ett "bryt", syns inget märke. Dessutom på en vedbod.

När min syster fick sitt barn sade hon inte ens grattis, vare sig det eller när min syster gifte sig med sin man.

Någon som har bra tips ? 

Vill bara köpa gården och säga tack och hej till min faster.

Tack

• Mandelskorpan
    Finansen7 skrev 2020-11-10 07:52:34 följande:

Du kan inte tvinga någon att göra något med sin egendom. Vill någon av er ta över gården måste alla parter komma överens.

Det finns en tredje väg, hon säljer till någon helt annan.

Det är inte fasterns egendom utan hennes förälders, alltså TS farmor eller farfar.
  • Törstiga tuppen

Vad din faster vill spelar väl ingen roll. Din farfar har rätt att sälja sin egendom till vem han vill. Är det så att du vill köpa det billigt och på så sätt minska hennes arvslott?

• Limeblad
    Trött90 skrev 2020-11-10 14:03:08 följande:

Skall tillgäggas att släktingen fortfarande bor kvar, men inser att det ej fungerar med boendet. Vet ej vad jag skall göra, vill starta mitt liv med fru och barn där, för att hedra dom båda två :) Är så trött på detta problem, pga min faster smutskastar mig och hittar på lögner. m.m 

Säger du A då har ,du sagt B och C med. Hon vänder sina problem mot andra genom att, allt hon mår dåligt över. Hon lever ett inrutat liv där hon knappt kör bil. Max 5 km. Sedan är hon rädd för allt och grymt negativ. Personen jobbar endast 35 procent och tycker att det är heltid, utan anledning.

Hon får utbrott för ingen ting: Om man kapar ved och det kommer ett ved träd mot en vägg får hon ett "bryt", syns inget märke. Dessutom på en vedbod.

När min syster fick sitt barn sade hon inte ens grattis, vare sig det eller när min syster gifte sig med sin man.

Någon som har bra tips ? 

Tack

Det spelar väl ingen roll vad din faster säger. Det är ju din farfar/farmor som måste bestämma om hen vill sälja till dig/din pappa eller inte. Din faster har ju inget med det att göra mer än att hon kan hävda att det är förskott på arv om du/din pappa får gården i gåva. Men du skriver ju köpa överallt så det verkar ju inte som det.
  • Törstiga tuppen

Är det så att din faster också bor på gården och din farfar inte vill kasta ut henne från sitt hem? Jag kan inte förstå varför din faster är ett problem här.

• Arlene

Men du skriver fortfarande för otydligt.
    Är det försäljning eller arv det gäller?

Din farfar/farmor får sälja till vem hen vill.
    Vill din pappa köpa och din farfar/farmor sälja går det utmärkt.

Men om din farmor/farfar skänker gården är det ett förtids arv och din faster ska då kompenseras på något sätt.

Om din farmor/farfar vill sälja gården är det inget din faster kan bestämma.

Tvekar din farmor/farfar om försäljning är bra?
    Vill din faster också köpa huset men vill att din pappa köper skogen?
    Vill inte din pappa enbart köpa skogen är det ju ingen diskussion om det.
    Har din faster råd att köpa gården?
    Om inte och din pappa har råd så borde det ju heller inte vara ett problem.

Din farmor/farfar vill sälja då måste dom ju välja och då om din pappa inte vill köpa bara skogen så är det ju inget alternativ att att fastern bara köper gården utan då gäller att antigen köper din pappa gården inkl allt eller att din faster gör det. Eller så säljs gården till någon helt utomstående. 

• annabellelee
    Trött90 skrev 2020-11-10 14:03:08 följande:

Någon som har bra tips ? 

Tack

Vad har allt detta med saken att göra? Det är helt irrelevant info.

Din farfar (eller om det är är farmor) bestämmer vem han eller hon vill sälja gården till. Vill personen inte sälja, utan äga den tills han/hon dör, har han/hon rätt att göra det. Varken du eller din faster har rätt att bestämma det.

Vill släktingen att gården inte ska styckas upp och säljas, får han/hon skriva det i sitt testamente.

Det låter som att du vill bestämma att gården ska bli din och din pappas, för ni är bättre än faster är. Det kanske ni är, men återigen, det är er släkting som bestämmer så länge han/hon äger gården.
  • Kvittning

Börja med att göra en värdering och lägg ett bud och ta det sedan därifrån. 

• Trött90
    Törstiga tuppen skrev 2020-11-10 14:09:57 följande:

Vad din faster vill spelar väl ingen roll. Din farfar har rätt att sälja sin egendom till vem han vill. Är det så att du vill köpa det billigt och på så sätt minska hennes arvslott?

Men jag vill ju köpa hela , men hon vill del. Vilket gör att hon får en bättre del. Vilket gör att man inte kan driva gården. Har man inte jobbat med gårdsarbeten vet man inte vad det vill säga.
  • Trött90
    Törstiga tuppen skrev 2020-11-10 14:15:54 följande:

Är det så att din faster också bor på gården och din farfar inte vill kasta ut henne från sitt hem? Jag kan inte förstå varför din faster är ett problem här.

Hon bor inte där
Svar på tråden Arv och avstånd