• Anonym (Ledsen man)

Min fru har mycoplasma HJÄLP!!

Så här är de. Min fru fick för ett tag sen besvär med klåda osv i underlivet, det utvecklade sig och började göra ont i nedre delen av magen. Så hon gick till läkaren och dom tog ett klamydia test. De va inte klamydia men mycoplasma. Vi har 2 barn och har varit ett par sen 8,5 år tillbaka och gifta sedan 3 år tillbaka. Jag vet till 100% att ja inte rört en annan tjej under våran tid ihop och hon har inte rört nån annan man heller. Det är ja 99,9 % säker på! Hon festar otroligt sällan, hon har väldigt liten bekantskapskrets och är en otroligt ärlig människa. Mycoplasma smittar ju endast via samlag etc. Men ingen av oss har haft de med nån annan än varandra. Hur är de möjligt? Läkaren sa att de kan ligga latent max 2 år bakåt. Ja har läst runt lite på olika forum och de verkar råda delade meningar om det. Men att det skulle kunna ligga latent så länge som 8över 8 år? Kan de va möjligt ens? Eller kan de överhuvudtaget ha smittat på nått annatvis? Somsagt jag har otroligt rent mjöl i påsen och hon har de ju också? Allt är som en dålig film hör hemma nu :( Vi vill ju inte att förhållandet ska förstöras på felaktiga grunder. Mvh

• Svar på tråden Min fru har mycoplasma HJÄLP!!
  • Anonym (Naturligt)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2020-11-11 21:48:33 följande:

Species bevisar inte ett skvatt. Det finns olika slags mycoplasma, och det står mycket riktigt att vissa av dem är naturligt förekommande. Däremot står inte det du påstår. Här kan du å andra sidan läsa om du vill:

Although many species of mycoplasmas regard as normal flora, but some species causes serious genital disease. In Iran several epidemiological studies have documented the prevalence of Mycoplasma hominis, M. genitalium and Ureaplasma urealyticum in genital disorders.

bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-020-08962-5

Alla de arterna du rabblar upp som kan orsaka allvarliga infektioner förekommer naturligt i små mängder i vaginalfloran. Du verkar ha missat läsa detta

"Mycoplasma species are found in normal flora of urogenital system and also as an agent of urogenital infection."

Ditt inlägg säger ingenting om huvida de förekommer naturligt eller inte, bara att de kan orsaka infektion men det kan i princip alla bakterier som finns i underlivet göra.
  • MammAmma
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 21:49:07 följande:

Då missade du källan ovanför ditt inlägg. Mycoplasma-arter förekommer naturligt i underlivet, varav en är genitalium, men normalt sätt i små mängder. Det står på många ställen.

Den studien är gjord på män med infektionssymptom från urinröret. Så nej, den säger inte det du påstår.
  • MammAmma

Och ja, enligt flera källor återfinns en del mycoplasma-arter i den naturliga floran. Ingen som har invändningar på det.

• Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 21:49:07 följande:
    Då missade du källan ovanför ditt inlägg. Mycoplasma-arter förekommer naturligt i underlivet, varav en är genitalium, men normalt sätt i små mängder. Det står på många ställen.
    Nej, man nämner inte genitalium som en av de naturligt förekommande. Om det står på så "många ställen" kanske du kan ta fram en som faktiskt säger det också.
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 21:53:43 följande:
    Alla de arterna du rabblar upp som kan orsaka allvarliga infektioner förekommer naturligt i små mängder i vaginalfloran. Du verkar ha missat läsa detta

"Mycoplasma species are found in normal flora of urogenital system and also as an agent of urogenital infection."

Ditt inlägg säger ingenting om huvida de förekommer naturligt eller inte, bara att de kan orsaka infektion men det kan i princip alla bakterier som finns i underlivet göra.
    Nej, det står inte alls att de förekommer naturligt i vaginalfloran. Läs lite bättre. Det står att de anses normala, men att vissa orsakar sjukdomar.
  • MammAmma

Dessutom, den mängd bakterier som krävs för att synas på ett utstryk eller ge utslag på ett test förekommer inte i ett friskt underliv. Oavsett att det hör till den normala bakteriefloran.

• Anonym (Hm)

När jag var ung kontaktade en kille mig, som jag haft en kortvarig sexuell förbindelse med, och sa att han fått mycoplasma och trodde att det kanske var av mig. Jag hade inga som helst symptom, men han sa att hans läkare sagt att man kan ha det helt symptomfritt.

Jag googlade lite, tyckte av flera skäl att det verkade orimligt att jag hade det och att det verkade ofarligt, och sedan glömde jag det (problemlösning för en nittonåring).

Kan kanske din fru (och du också) ha haft symptomfri mycoplasma i många år? Jag menar alltså inte latent utan aktiv men symptomfri?

• MammAmma
    Anonym (Hm) skrev 2020-11-12 00:05:31 följande:

Kan kanske din fru (och du också) ha haft symptomfri mycoplasma i många år? Jag menar alltså inte latent utan aktiv men symptomfri?

Nej. Delvis för att en "aktiv" könis ger symtom, per definition, och delvis för att kroppen har hunnit läka ut det av sig själv inom 8 år.
    Anonym (Hm) skrev 2020-11-12 00:05:31 följande:

När jag var ung kontaktade en kille mig, som jag haft en kortvarig sexuell förbindelse med, och sa att han fått mycoplasma och trodde att det kanske var av mig. Jag hade inga som helst symptom, men han sa att hans läkare sagt att man kan ha det helt symptomfritt.

Jag googlade lite, tyckte av flera skäl att det verkade orimligt att jag hade det och att det verkade ofarligt, och sedan glömde jag det (problemlösning för en nittonåring).

TS läkare sa att det max kunde ligga latent i två år. De har varit ihop i åtta år.... Det känns som att de har en del att prata om.

Latent betyder alltså inaktivt och symptomfritt, är det aktivt har man symptom, som frun nu har.
  • Anonym (Hm)
    MammAmma skrev 2020-11-12 00:55:06 följande:

Nej. Delvis för att en "aktiv" könis ger symtom, per definition, och delvis för att kroppen har hunnit läka ut det av sig själv inom 8 år.

Anonym (Djävulens advokat) skrev 2020-11-12 07:07:23 följande:

TS läkare sa att det max kunde ligga latent i två år. De har varit ihop i åtta år.... Det känns som att de har en del att prata om.

Latent betyder alltså inaktivt och symptomfritt, är det aktivt har man symptom, som frun nu har.

Jag är verkligen ingen expert men kan man verkligen generalisera så, att aktiva könssjukdomar alltid ger symptom? Finns ju såna som aldrig ger märkbara symptom, tex klamydia?

Bra att mycoplasma läker ut av sig självt. Då kan den alltså inte komma i flera mer eller mindre märkbara skov och ligga latent däremellan, som herpes?
    Anonym (Hm) skrev 2020-11-12 08:47:29 följande:
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2020-11-12 07:07:23 följande:

Jag är verkligen ingen expert men kan man verkligen generalisera så, att aktiva könssjukdomar alltid ger symptom? Finns ju såna som aldrig ger märkbara symptom, tex klamydia?

Bra att mycoplasma läker ut av sig självt. Då kan den alltså inte komma i flera mer eller mindre märkbara skov och ligga latent däremellan, som herpes?
    Det finns de som har HIV, men mha medicin kan det ligga latent, och då är de (som jag förstått) inte ens smittsamma. Såg en intervju med nån slags överläkare som förklarade att HIV-smittade som sköter sin sjukdom kan ha sex utan kondom. Så även fast man har sjukdomen så är den inte aktiv bara för att man har den. Och nej, en aktiv infektion av olika könssjukdomar ger inte alltid symptom, naturligtvis.

Jag sa aldrig att mycoplasma läker ut av sig självt, men faktum är att det kan göra det. Det gäller då mycoplasma utan symptom, den behöver inte alltid behandlas. Har man symptom ska man behandlas, då används antibiotika. Gör man inte det kan det ha en negativ effekt på möjligheterna att skaffa barn senare. En utläkt mycoplasma är ju borta, med eller utan behandling. Den kommer alltså inte i skov. Det läkaren menade med latens är att du kan smittas men bära på det i upp till två år utan att veta om det.
  • MammAmma
    Anonym (Hm) skrev 2020-11-12 08:47:29 följande:

Ja, som sagt, en aktiv könssjukdom betyder per definition att det ger symtom. Det du pratar om är latenta könssjukdomar, vilket är väldigt vanligt, antagligen det vanligaste. Om en könssjukdom ger symtom är det max några veckor efter smittotillfället, så en aktiv könis är nyförvärvad. Herpes är något av ett undantag, det är ett virus och beter sig därför inte på samma sätt som andra könssjukdomar.
  • Anonym (Fru Doktor)

Kan ju faktiskt vara så att ni även haft det och varit symptomfria under alla åren, och sedan aldrig tillåtit sjukdomen möjlighet att läka ut, för du blir ju inte immun mot den. Har ni ett normalt samliv så kommer ni att smitta varandra om vart annat och således inte veta om det.  Är ju en överhängande majoritet som faktiskt är symptomfria och eller har så lindriga symptom att man inte märker av det, går även sjukdomen in i en latent fas så skulle det inte vara konstigt alls.
    När sjukvården inte heller testar för detta om du inte tydliga symptom gör ju inte saken bättre. 

Inte alls konstigt om det skulle gå flertalet år utan att ni märkt något. 

• Anonym (The Stud)

Ledsen att behöva säga det men ibland behöver man bli lite omskakad av sanningen....

Din fru har legat med någon annan!!!!

Svar på tråden Min fru har mycoplasma HJÄLP!!