• Kjell2

Sambolagen

Anonym (Sissi) skrev 2020-11-16 07:57:29 följande:

Jag har bara officiellt bott här i 1,5 år. Har han rätt att bara kasta ut mig ifrån en dag till en annan, eller går sambolagen in och hjälper på något sätt? Känns som att man är helt ensam där när man flyttar in till någon. Jag gjorde mig av med alla möbler och allt och nu står man där.

Tiden som, gäller är hur länge ni bott tillsammans under äktenskapsliknande former, inte folkbokföringen.

Vid en bodelning ingår det som köpts in till det gemensamma hushållet, sängen och TV, t ex. Det finns en gråzon kring t ex hemelektronik, vad som ska ingå och vad som räknas som enskilt.

Om du sålde av alla dina prylar lär du fått en del pengar som är bara dina.
  • Kjell2
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-16 07:57:29 följande:

Jag har bara officiellt bott här i 1,5 år. Har han rätt att bara kasta ut mig ifrån en dag till en annan, eller går sambolagen in och hjälper på något sätt? Känns som att man är helt ensam där när man flyttar in till någon. Jag gjorde mig av med alla möbler och allt och nu står man där.

Nej, han kan inte bara kasta ut dig. Väljer du att förhala processen kan det ta många månader.

• Kjell2
    Anonym (J) skrev 2020-11-16 10:30:25 följande:
    Var står dessa i sambolagen?

Att TS har rätt till bostaden trots att den ej köptes för gemensamt bruk?
    Se Sambolagen, 22§ och 23§. Under vissa omständigheter kan den som flyttat in få rätt att ta över bostaden.

När det gäller jämkning för kort tid bygger det på skälighet och praxis.
  • Kjell2
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-17 08:34:25 följande:

Tack allihop.

Men om han ändå väljer att slänga ut mig. Vem vänder man sig då till som ska hjälpa en? Jag menar advokat kostar ju mer än att försöka hitta ett rum att bo i väl?
    Självklart har han varit smart nog att slänga våra kvitton.

Vad vill du ha hjälp med? Om han låser ut dig är det polisen.
  • Kjell2
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-18 11:51:45 följande:

Nej, jag sålde mina saker och gav en del till min dotter, så allt är borta. Han fick inga pengar för det.

Så om han byter lås så kan jag gå till polisen så att han måste låta mig komma in enligt sambolagen?

Ja, du kan be polisen om hjälp att komma in där du bor.
  • Kjell2
    Anonym (J) skrev 2020-11-18 12:03:29 följande:

De har inga barn tillsammans, eller hur?

Vilka synnerliga skäl du har hittat som innebär att TS ska få ta över bostaden?

Ingen aning. Men sambolagen ger den möjligheten. Troligtvis finns inte den möjligheten för Ts. Hon skulle i så fall behöva lösa ut honom.
  • Kjell2
    Anonym (J) skrev 2020-11-18 13:11:22 följande:
    Läs Sambolagen, 22§ och 23§.

Den gäller om man tar över hyresrätt / bostadsrätt i väldigt ovanliga fall.

?synnerliga skäl ?

TS ex har hus.

Inte att man får halva huset / får ta över huset.
    Du har rätt, jag slarvade. Läste inte att det gällde ett hus. Möjligheten att ta över gäller bara hyresrätt och brf. Även om man får rätten att bo kvar i en brf som inte ska ingår i bodelningen måst man lösa ut till 100%. Ofta blir det i praktiken svårt.

• Kjell2
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-19 07:57:01 följande:

Som sagt, är inte ute efter bostaden, huset är hans. Jag ville bara inte riskera att bli utslängd som han gör och att ha rätt till de sakerna som köptes för gemensamt bruk nu under dessa åren. Inget annat. Svårt att bevisa att sakerna köptes dock, eftersom han gömt alla kvitton. 

Häng inte upp dig så mycket på bevisningen. Ta vara hälften av prylarna
Svar på tråden Sambolagen