Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Motiveringen)

Varför bli chef?

Ni som är chefer, ni som är på gång att bli chefer, ni som är intresserade av att någon gång bli chefer och även ni andra som inte har chefsposition; jag har en fråga till er.

Kan ni motivera riktigt bra varför man vill jobba som chef? Om någon frågar er varför, vad svarar ni då?

Detta är absolut inte anklagande från min sida. Tvärtom så vill jag enbart veta och lära mig.

Är jättetacksam om jag får så många svar som möjligt.

• Svar på tråden Varför bli chef?
  • Plupp73

Har erfarenhet av chefer från många verksamheter, och har själv chefsposition. Få av dem som aktivt sökt sig till chefsposition har jag upplevt som särskilt bra chefer.

Vad jag tycker utmärker en bra chef:

- Inlyssnande - tar upp åsikter och aspekter från sina medarbetare, är intresserad

- Beslutsfattande - tydliga beslut som är väl underbyggda, även obekväma. Ostrukturerad och undanglidande är mindre bra egenskaper.

- Närvarande - en bra chef är närvarande, har varit med om alltför många chefer som delegerar och är osynliga och onåbara för verksamheten.

- Informell ledare. En bra formell ledare är oftast också en naturlig informell ledare

• Anonym (Motiveringen)

Tack för alla era berättelser, tips och råd.

Jag själv får aldrig stiga i grad i den här kommunala verksamheten så jag söker mig utåt.

• Anonym (Motiveringen)

Hej igen! Detta är helt otroligt. Jag ska äntligen på intervju för en chefsposition. Det roliga är att det i annonsen inte fanns krav på ledarerfarenheter. Jag tror inte att jag orkar misstänka att det då måste vara något fel. Vad jag tänker på hela tiden är vilka frågor som ska komma och hur väl jag ska kunna svara på dem. Det är därför jag startade tråden med just den rubriken: varför bli chef? För tänk om just den frågan kommer på intervjun. Med den här tråden var jag ute efter att så mycket som möjligt kunna förbereda mig för en intervju för en chefstjänst. Några av er har svarat lite på min fråga men jag vill gå lite djupare nu. Vilka typer av frågor är vanliga på en intervju för chefstjänst?

• Kjell2
    Anonym (Motiveringen) skrev 2021-02-23 08:43:41 följande:

Hej igen! Detta är helt otroligt. Jag ska äntligen på intervju för en chefsposition. Det roliga är att det i annonsen inte fanns krav på ledarerfarenheter. Jag tror inte att jag orkar misstänka att det då måste vara något fel. Vad jag tänker på hela tiden är vilka frågor som ska komma och hur väl jag ska kunna svara på dem. Det är därför jag startade tråden med just den rubriken: varför bli chef? För tänk om just den frågan kommer på intervjun. Med den här tråden var jag ute efter att så mycket som möjligt kunna förbereda mig för en intervju för en chefstjänst. Några av er har svarat lite på min fråga men jag vill gå lite djupare nu. Vilka typer av frågor är vanliga på en intervju för chefstjänst?

Vilken roll du tar i en grupp
    Hur du hanterar konflikter, exempel
    Hur du får med dig grupp/individ i impopulära beslut
    Erfarenhet av ledningsgruppsarbete
    Vad är viktigt i chefsrollen enl dig
    När VD bestämmer något som du tycker är fel, hur hantera du det och hur kommunicerar du till gruppen?
    Vad förväntar du dig av din chef?
    Erfarenhet av rekrytering, lönesättning, utvecklingssamtal
    Stresshantering, stresstålighet.
  • Jonnynilsson
    Kjell2 skrev 2021-02-23 09:11:25 följande:
    Vilken roll du tar i en grupp
    Hur du hanterar konflikter, exempel
    Hur du får med dig grupp/individ i impopulära beslut
    Erfarenhet av ledningsgruppsarbete
    Vad är viktigt i chefsrollen enl dig
    När VD bestämmer något som du tycker är fel, hur hantera du det och hur kommunicerar du till gruppen?
    Vad förväntar du dig av din chef?
    Erfarenhet av rekrytering, lönesättning, utvecklingssamtal
    Stresshantering, stresstålighet.
    Perfekt! Mycket bra sammanfattat.
  • Anonym (Motiveringen)

Tack för svaret!! Har ju tyvärr ingen erfarenhet av några av dessa punkter för att jag inte fått möjligheten att skaffa dessa erfarenheter. Men så fanns det inget krav på chefs- eller ledarerfarenheter i annonsen varför jag sökte och blev inbjuden till intervju. Däremot behöver jag kunna vara förberedd på riktigt svåra frågor jag inte kan styrka med erfarenhet..

• Kjell2
    Anonym (Motiveringen) skrev 2021-02-23 18:00:05 följande:

Tack för svaret!! Har ju tyvärr ingen erfarenhet av några av dessa punkter för att jag inte fått möjligheten att skaffa dessa erfarenheter. Men så fanns det inget krav på chefs- eller ledarerfarenheter i annonsen varför jag sökte och blev inbjuden till intervju. Däremot behöver jag kunna vara förberedd på riktigt svåra frågor jag inte kan styrka med erfarenhet..

Har du jobbat i grupp?

Har du hamnat i konflikt med någon annan på jobbet?

Hur reagerar du på stress och hur hanterar du det?

Fokuserat inte på att du inte har chefserfarenhet.
  • Anonym (Motiveringen)

Men gudars! Det är klart att jag har erfarenhet av vissa punkter som togs upp innan. Däremot inget om lönesättning och utvecklingssamtal (från en chefs perspektiv).

Kjell2, de tre sista frågorna du skrev här ovan brukar jag få i vanliga intervjuer så dessa kan jag svara på ganska lätt.

Jag tänker nu på frågan om vilken roll jag tar i en grupp. Jag är generellt en som till en början observerar ifall jag känner mig lite obekant med gruppen, men jag har definitivt en närvaro. Jag är absolut ingen extrovert och högljudd person som tar över hela tiden, utan är mer av en ambivert. Jag kanske inte är den som alltid bryter isen men jag är definitivt där och har koll. Tycker inte man MÅSTE vara extrovert och ljudlig partypingla för att vara chef heller. Men så som jag är, är det ett minus?

• Kjell2
    Anonym (Motiveringen) skrev 2021-02-24 18:49:44 följande:

Men gudars! Det är klart att jag har erfarenhet av vissa punkter som togs upp innan. Däremot inget om lönesättning och utvecklingssamtal (från en chefs perspektiv).

Kjell2, de tre sista frågorna du skrev här ovan brukar jag få i vanliga intervjuer så dessa kan jag svara på ganska lätt.

Jag tänker nu på frågan om vilken roll jag tar i en grupp. Jag är generellt en som till en början observerar ifall jag känner mig lite obekant med gruppen, men jag har definitivt en närvaro. Jag är absolut ingen extrovert och högljudd person som tar över hela tiden, utan är mer av en ambivert. Jag kanske inte är den som alltid bryter isen men jag är definitivt där och har koll. Tycker inte man MÅSTE vara extrovert och ljudlig partypingla för att vara chef heller. Men så som jag är, är det ett minus?

Beror helt på kravprofilen och vad de söker.

Fundera lite på din syn på hur en chef ska vara, hur du tänker agera mot dina medarberare, kommunicerar, hantera olika typer av konflikter mm

Är det en känd arbetsplats, om det är något du skulle förändra,, utmaningar, vad som är bra.
  • Anonym (Motiveringen)
    Kjell2 skrev 2021-02-24 19:05:55 följande:

Beror helt på kravprofilen och vad de söker.

Fundera lite på din syn på hur en chef ska vara, hur du tänker agera mot dina medarberare, kommunicerar, hantera olika typer av konflikter mm

Är det en känd arbetsplats, om det är något du skulle förändra,, utmaningar, vad som är bra.

Tack för dina råd!
  • Akidoki

Narcissister är överrepresenterade bland chefer.

Mer behöver väl egentligen inte sägas.

• Kjell2
    Akidoki skrev 2021-02-25 21:33:28 följande:

Jag vet. En medarbetare kom in till mig en gång, han var upprörd då han hade lästa att 5% av alla chefer var psykopater..

"Det innebär att 95% inte fått rätt diagnos ännu!"
  • Akidoki
    Kjell2 skrev 2021-02-25 21:36:58 följande:
    Jag vet. En medarbetare kom in till mig en gång, han var upprörd då han hade lästa att 5% av alla chefer var psykopater..

"Det innebär att 95% inte fått rätt diagnos ännu!"
    Haha!
  • Anonym (Hatar att vara chef)

Jag får ofta leka chef när chefen har semester eller chefen är på sin andra avdelning. (Hon är chef över två liknande ställen) för att vara vikariechef/låtsaschef får jag lite mer lön än de andra.

Jag avskyr det...avskyr chefsuppgifter, känns som jag skulle behöva en sekreterare och är alltid så jävla stressad när jag låtsaschefar. Folk gnäller till en och kommer med konflikter mellan sig och någon annan till mig...jag hatar konflikter och är konflikträdd, hur fan skall jag då kunna lösa andras konflikter?

• Anonym (Motiveringen)
    Akidoki skrev 2021-02-25 21:33:28 följande:

Amen! Jag har bara haft ett fåtal chefer som inte höjde sig själva till skyn eller på nåt sätt utstrålade "JAG ÄR CHEF!"

Dessa fåtal har visat en sådan medmänsklighet som jag inte trodde jag kunde hitta bland chefer.

Det just dessa fåtal jag respekterar på riktigt och som jag strävar efter att bli som - OM jag får chansen.
  • Anonym (Motiveringen)
    Anonym (Hatar att vara chef) skrev 2021-02-26 04:47:16 följande:

Jag får ofta leka chef när chefen har semester eller chefen är på sin andra avdelning. (Hon är chef över två liknande ställen) för att vara vikariechef/låtsaschef får jag lite mer lön än de andra.

Jag avskyr det...avskyr chefsuppgifter, känns som jag skulle behöva en sekreterare och är alltid så jävla stressad när jag låtsaschefar. Folk gnäller till en och kommer med konflikter mellan sig och någon annan till mig...jag hatar konflikter och är konflikträdd, hur fan skall jag då kunna lösa andras konflikter?

Beklagar att du känner så. Är du tvungen att ta över chefsrollen? Om du är konflikträdd, hur gör du i konfliktsituationer då?
  • Anonym (Hatar att vara chef)
    Anonym (Motiveringen) skrev 2021-03-03 20:04:42 följande:
    Beklagar att du känner så. Är du tvungen att ta över chefsrollen? Om du är konflikträdd, hur gör du i konfliktsituationer då?
    Ja tyvärr är jag ofta tvungen till det. Ingen annan kan tyvärr. I konfliktsituationer låtsas jag att jag är en person som inte alls är konflikträdd utan någon som inte alls är rädd att säga till någon vad hon gör fel. Eller han i ett fall, men vi är även vänner privat så han kan jag tillrättavisa utan en ångestklump stor som en basketboll i magen eller kallsvettningar. Jag är verkligen inte skapt för en chefsposition.
  • Anonym (Motiveringen)
    Anonym (Hatar att vara chef) skrev 2021-03-04 16:27:05 följande:

Ja tyvärr är jag ofta tvungen till det. Ingen annan kan tyvärr. I konfliktsituationer låtsas jag att jag är en person som inte alls är konflikträdd utan någon som inte alls är rädd att säga till någon vad hon gör fel. Eller han i ett fall, men vi är även vänner privat så han kan jag tillrättavisa utan en ångestklump stor som en basketboll i magen eller kallsvettningar. Jag är verkligen inte skapt för en chefsposition.

Men det verkar som att du ändå gör ett bra jobb. You fake it 'til you make it. Jag skulle ha haft jättesvårt att låtsas vara nån jag inte är. Det skulle lysa rakt igenom mig. Men du verkar ha fått bra grepp om din konflikträdsla. Det är bara synd att du mår så dåligt av din chefsroll :(
  • Denkmal81

Min enda bevekelsegrund för chefsskapet är att det ofta öppnat karriärvägar för mig som aldrig hade varit tillgängliga utan ett stort mått av ledarerfarenhet.

Det är nu drygt tio år sedan jag accepterade min första roll med personalansvar och mycket har hänt sedan dess. Jag hade aldrig varit där jag är utan detta.

• Anonym (Motiveringen)
    Denkmal81 skrev 2021-03-05 08:18:28 följande:

Min enda bevekelsegrund för chefsskapet är att det ofta öppnat karriärvägar för mig som aldrig hade varit tillgängliga utan ett stort mått av ledarerfarenhet.

Det är nu drygt tio år sedan jag accepterade min första roll med personalansvar och mycket har hänt sedan dess. Jag hade aldrig varit där jag är utan detta.

Exakt!
Svar på tråden Varför bli chef?