• Anonym (Ingen sjukdom officiellt)

Varför räknas inte aborter som ett skönhetsingrepp?

Idag subventioneras abort inom offentliga vården men en graviditet är ju ingen sjukdom.

Om det ska ingå i det offentliga vården så borde all övrig skönhetsingrepp också subventioneras.

Dessutom är ju en graviditet något som man väljer när det handlar om friviligt sex.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/Sjuk-under-graviditeten

www.dalademokraten.se/artikel/graviditet-ar-ingen-sjukdom

• Svar på tråden Varför räknas inte aborter som ett skönhetsingrepp?
  • Anonym (Läs historia)
    Anonym (Tina) skrev 2020-11-16 05:50:04 följande:

Skulle det bli väldigt dyrt att göra abort ,så kanske folk skulle skydda sig bättre eller använda dagen efter piller.Männen skulle ochså ta sitt ansvar mera då?

Nej. Fler skulle tvingas gå tillbaka till att använda galgar bara.
  • Överste Senap

Hur tänkte du nu? Skönhetsingrepp?

Somna om och sov ett par timmar ytterligare och försök igen.

• Anonym (förälder)

Vem ska betala?
    Kan bara se alla män som kommer att säga, jag tänker inte betala, kvinnan sa ju att hon hade preventivmedel eller om det inte är ett etablerat par, hur vet jag att det är jag som gjort kvinnan gravid, hon kanske har haft sex med någon annan.
    Så många män kommer att vägra att betala.
    För man ska väl dela på kostnaden?
    Eller ska någon betala mer?

Kvinnan ska inte bara behöva gå igenom en abort som för de flesta är ett jobbigt ingrep psykiskt och sen vara dom i många fall som också ska betala.
    Kvinnan har inget val men många män kommer att neka.

Sen blir det en klassfråga, för många skulle det kostnaden vara stor och det trots att dom kanske använde preventivmedel som ju inte är 100 %.
    Unga kvinnor som nu kan göra det utan att blanda in föräldrar skulle inte ha råd osv.
    Nej många skulle försöka själva eller som förr i tiden gå till klåpare som skulle tjäna pengar på kvinnorna då det ändå skulle kosta mindre än på sjukhus.

Det är ju inte alla aborter som sker för att man inte använt preventivmedel, tror man det är man inte insatt.
    Vem ska avgöra när någon ska slippa att betala?
    Ska det utredas kan det ta lång tid och abort vill man ju göra så snabbt som möjligt.
    Vem ska avgöra om kvinnan är tillräckligt sjuk eller att fostret är skadat tidigt, ska det utredas om det varit en våldtäkt, det kan ta lång tid osv.
    Det är inte alltid lätt att avgöra på ett par dagar, i vissa fall ja men i många fall skulle det ta en längre tid.

En skönhetsoperation är en önskan om att något ska bli bättre/vackrare.
    en abort är en utväg som kan bero på flera omständigheter.

• Disa35
    Anonym (Ingen sjukdom officiellt) skrev 2020-11-15 22:00:08 följande:

Idag subventioneras abort inom offentliga vården men en graviditet är ju ingen sjukdom.

Om det ska ingå i det offentliga vården så borde all övrig skönhetsingrepp också subventioneras.

Det kan ha att göra med att aborter utförs av legitimerad vårdpersonal, medan vilken idiot som helst får injicera botox. Lagstiftning som kräver utbildning och kunskap för fillers på samma sätt som för att utföra abort? Samma kontrollmekanismer? Samma straffsatser? Absolut, då kan vi räkna in botox bland bröstförstoringar, aborter och andra ingrepp som subventioneras (och ja, jag vet att bröstförstoringar är ett gränsfall).
  • Anonym (Tess)

Låter hellre mina skattepengar gå till aborter än att det ska finansiera feta personer och deras gastric bypass operationer som dom ska ha gratis. Sitter och gråter hos psykologen och påstår sig ha provat ALLT men inget funkar.

Sen efter operationen trycker dom ändå i sig en massa skit och går likförbannat upp i vikt igen.

• Paganini

Hur får du till att abort är ett skönhetsingrepp? Menar du att kvinnan blir av med sin gravidmage eller vad då?

• klyban
    Anonym (Ingen sjukdom officiellt) skrev 2020-11-15 22:00:08 följande:
    Dessutom är ju en graviditet något som man väljer när det handlar om friviligt sex.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

www.dalademokraten.se/artikel/graviditet-ar-i...

Du glömde berätta varför det är en skönhetsvård enligt dig.
    Inte heller dina länkar handlar om detta, utan bara om att graviditet inte är en sjukdom, no kidding är du säker? Förvånad

• Anonym (L)

Det är mycket vi fixar som inte är sjukdomar. Jag har opererat åderbråck t.ex., och leverfläckar.

Har en kompis som fick vård och hjälp att sy ihop knät, trots att hon själv valt att bli jävligt full. Jag blev gravid trots preventivmedel, men vården var väldigt förstående ändå. <3 Barnet hade hamnat i familjehems-karusellen annars, och jag på psyk.

• Anonym (A)

Abort är inget skönhetsingrepp.

• Tow2Mater
    Anonym (Läs historia) skrev 2020-11-16 08:50:01 följande:
    Nej. Fler skulle tvingas gå tillbaka till att använda galgar bara.
    Som de t ex gör när de 'nte har råd' att dra ut en tand? När såg du nån som satte en lina runt en tand och drog ut den typ som i Emill i Lönneberga sagan sist?
Svar på tråden Varför räknas inte aborter som ett skönhetsingrepp?