Vem ska betala?
Kan bara se alla män som kommer att säga, jag tänker inte betala, kvinnan sa ju att hon hade preventivmedel eller om det inte är ett etablerat par, hur vet jag att det är jag som gjort kvinnan gravid, hon kanske har haft sex med någon annan.
Så många män kommer att vägra att betala.
För man ska väl dela på kostnaden?
Eller ska någon betala mer?
Kvinnan ska inte bara behöva gå igenom en abort som för de flesta är ett jobbigt ingrep psykiskt och sen vara dom i många fall som också ska betala.
Kvinnan har inget val men många män kommer att neka.
Sen blir det en klassfråga, för många skulle det kostnaden vara stor och det trots att dom kanske använde preventivmedel som ju inte är 100 %.
Unga kvinnor som nu kan göra det utan att blanda in föräldrar skulle inte ha råd osv.
Nej många skulle försöka själva eller som förr i tiden gå till klåpare som skulle tjäna pengar på kvinnorna då det ändå skulle kosta mindre än på sjukhus.
Det är ju inte alla aborter som sker för att man inte använt preventivmedel, tror man det är man inte insatt.
Vem ska avgöra när någon ska slippa att betala?
Ska det utredas kan det ta lång tid och abort vill man ju göra så snabbt som möjligt.
Vem ska avgöra om kvinnan är tillräckligt sjuk eller att fostret är skadat tidigt, ska det utredas om det varit en våldtäkt, det kan ta lång tid osv.
Det är inte alltid lätt att avgöra på ett par dagar, i vissa fall ja men i många fall skulle det ta en längre tid.
En skönhetsoperation är en önskan om att något ska bli bättre/vackrare.
en abort är en utväg som kan bero på flera omständigheter.