• Anonym (Ingen sjukdom officiellt)

    Varför räknas inte aborter som ett skönhetsingrepp?

    Varför räknas inte aborter som ett skönhetsingrepp?

    Idag subventioneras abort inom offentliga vården men en graviditet är ju ingen sjukdom.

    Om det ska ingå i det offentliga vården så borde all övrig skönhetsingrepp också subventioneras.

    Dessutom är ju en graviditet något som man väljer när det handlar om friviligt sex.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/Sjuk-under-graviditeten

    www.dalademokraten.se/artikel/graviditet-ar-ingen-sjukdom

  • Svar på tråden Varför räknas inte aborter som ett skönhetsingrepp?
  • Anonym (Falabella)

    För att det inte är det.

    Och för att det är otroligt mycket billigare för samhället att betala för en abort än en misslyckad svart-abort eller ett barn från ett trasigt hem/ med psykiskt instabil mor.

    Fattar man inte det är man blåst på allvar.

  • Anonym (don't feed it)

    alltid lika sjukt när en TS startar en tråd med ett konstig ämne och sen försvinner ur tråden. 

  • Spnks

    Ett enkelt sätt att slippa en hel del oönskade graviditeter: Mannen ska alltid använda kondom samt alltid undvika utlösning.

  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-11-16 20:17:23 följande:
    Som de t ex gör när de 'nte har råd' att dra ut en tand? När såg du nån som satte en lina runt en tand och drog ut den typ som i Emill i Lönneberga sagan sist?
    Taggbuskar används också.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-11-16 21:37:34 följande:
    Vet du gillar det.

    Inte speciellt, har ingen livmoder eller förmåga att vara med barn.
    Men upp i musen och för att någon hindrat den fria viljan, ja, då är vi tillbaka till taggbusken och galgen.
    Och det vill du inte prata om, för det försvagar all din argumentation.


    Och prata om annat ändrar inte detta faktum, men vi lärt oss att detta segment bryr sig inte om männskor så fort de kommit ur livmodern.

  • Anonym (Vara eller inte vara)
    Anonym (Tess) skrev 2020-11-16 15:49:55 följande:

    Låter hellre mina skattepengar gå till aborter än att det ska finansiera feta personer och deras gastric bypass operationer som dom ska ha gratis. Sitter och gråter hos psykologen och påstår sig ha provat ALLT men inget funkar.

    Sen efter operationen trycker dom ändå i sig en massa skit och går likförbannat upp i vikt igen.


    Jag blir nyfiken här. Du tycker att aborter ska betalas med skattepengar fast det i många fall är lathet och slarv som leder dit? Men tjocka människor som kan bli en dyr historia för sjukvården om operation inte görs vill du inte att skattepengarna ska gå till? Intressant. Fetma är en sjukdom som kan vara symtom på annan sjukdom ibland. Det finns många lyckade operationer också. Jag har vänner som säger till mig att de inte använder skydd och inte vill ha barn. Skulle ?olyckan? vara framme så kan man göra abort. Så jag har inga problem att betalar skatt till båda grupperna  då jag inte vet varför personen hamnat där den är. Men jag håller med dig om en sak. Tjocka personer som fått operationen borde vårda den ?gåvan? bättre. Men om man inte botar orsaken till fetman så kan det bli problem. Sorry för ett långt inlägg.
  • Anonym (L o v e)
    Anonym (Vara eller inte vara) skrev 2020-11-17 03:37:39 följande:
    Jag blir nyfiken här. Du tycker att aborter ska betalas med skattepengar fast det i många fall är lathet och slarv som leder dit? Men tjocka människor som kan bli en dyr historia för sjukvården om operation inte görs vill du inte att skattepengarna ska gå till? Intressant. Fetma är en sjukdom som kan vara symtom på annan sjukdom ibland. Det finns många lyckade operationer också. Jag har vänner som säger till mig att de inte använder skydd och inte vill ha barn. Skulle ?olyckan? vara framme så kan man göra abort. Så jag har inga problem att betalar skatt till båda grupperna  då jag inte vet varför personen hamnat där den är. Men jag håller med dig om en sak. Tjocka personer som fått operationen borde vårda den ?gåvan? bättre. Men om man inte botar orsaken till fetman så kan det bli problem. Sorry för ett långt inlägg.

    Eftersom vi i princip inte behandlar ätstörningar alls på tjocka personer, så är det ju lite hårt att kräva att man ska bli frisk från sin ätstörning bara av ren vilja, operation eller inte. 


    Ingen vill vara fet i dagens samhälle, och all ny forskning kring fetma visar att det är i princip omöjligt att gå ner i vikt själv, utan op, och att det till stor del är genetiskt vem som blir överviktig. 


    Men det är ju en grupp som är tacksam att slå på, eftersom de flesta feta hatar sig själv så pass mycket att dom kommer inte slå tillbaka.

  • Törstiga tuppen

    Jag kan ha fel, men får lite känslan av att tråden är skriven av någon som tycker att den gravida ska straffas lite för att den fått sex. Ts har aldrig haft sex och det är orättvist. Ett litet straff för de lyckliga känns som ett plåster på såret.

  • Anonym (Vara eller inte vara)
    Anonym (L o v e) skrev 2020-11-17 13:09:05 följande:

    Eftersom vi i princip inte behandlar ätstörningar alls på tjocka personer, så är det ju lite hårt att kräva att man ska bli frisk från sin ätstörning bara av ren vilja, operation eller inte. 


    Ingen vill vara fet i dagens samhälle, och all ny forskning kring fetma visar att det är i princip omöjligt att gå ner i vikt själv, utan op, och att det till stor del är genetiskt vem som blir överviktig. 


    Men det är ju en grupp som är tacksam att slå på, eftersom de flesta feta hatar sig själv så pass mycket att dom kommer inte slå tillbaka.


    Det var det jag menade med att ?om man inte botar orsaken till fetman?. Med operation kan man bli smal, men orsaken till fetman finns kvar. Det är tyvärr därför många misslyckas med viktnergång efter op. Orsaken finns kvar.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Vara eller inte vara) skrev 2020-11-17 03:37:39 följande:

    Jag blir nyfiken här. Du tycker att aborter ska betalas med skattepengar fast det i många fall är lathet och slarv som leder dit? Men tjocka människor som kan bli en dyr historia för sjukvården om operation inte görs vill du inte att skattepengarna ska gå till? Intressant. Fetma är en sjukdom som kan vara symtom på annan sjukdom ibland. Det finns många lyckade operationer också. Jag har vänner som säger till mig att de inte använder skydd och inte vill ha barn. Skulle ?olyckan? vara framme så kan man göra abort. Så jag har inga problem att betalar skatt till båda grupperna  då jag inte vet varför personen hamnat där den är. Men jag håller med dig om en sak. Tjocka personer som fått operationen borde vårda den ?gåvan? bättre. Men om man inte botar orsaken till fetman så kan det bli problem. Sorry för ett långt inlägg.


    Visst,har
    Anonym (Vara eller inte vara) skrev 2020-11-17 03:37:39 följande:

    Jag blir nyfiken här. Du tycker att aborter ska betalas med skattepengar fast det i många fall är lathet och slarv som leder dit? Men tjocka människor som kan bli en dyr historia för sjukvården om operation inte görs vill du inte att skattepengarna ska gå till? Intressant. Fetma är en sjukdom som kan vara symtom på annan sjukdom ibland. Det finns många lyckade operationer också. Jag har vänner som säger till mig att de inte använder skydd och inte vill ha barn. Skulle ?olyckan? vara framme så kan man göra abort. Så jag har inga problem att betalar skatt till båda grupperna  då jag inte vet varför personen hamnat där den är. Men jag håller med dig om en sak. Tjocka personer som fått operationen borde vårda den ?gåvan? bättre. Men om man inte botar orsaken till fetman så kan det bli problem. Sorry för ett långt inlägg.


    Finns det bakomliggande sjukdomar så absolut!!! Men att man äter sig fet och vill ha en snabb lösning som operation tycker inte jag är ok. Jag har nämligen flera bekanta som gjort just detta. En kan tex inte äta socker utan att må illa, men kan ändå inte låta bli och äter precis som förr. Nu något år senare är hon på samma vikt igen och beklagar sig trots att det är hennes eget fel. Då är det ju ?tänket? det är fel på.

    Sen har jag en vän som opererat sig som hade en kronisk sjukdom som mår jättebra och såna som honom stöttar jag gärna. Menar bara att vid gp operationer som ändå är en jävligt stor operation borde man utvärdera patienten lite mer :)
Svar på tråden Varför räknas inte aborter som ett skönhetsingrepp?