• Swedman

Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?

Hej!
    Vår 16 åring valde och bo 100% hos sin mamma. Efter samtal med FK så betalar jag 2073 kr per månad i UHB till min fd fru vilket är max-summan nu och framöver. Hon ville egentligen att jag skulle betala 1500kr men sen utanpå detta betala för mobiltelefon etc. men jag ville betala enl. reglerna och sen slippa en massa diskussioner och speciallösningar. 

Nu kom en räkning på barnförsäkring a 2400kr år. Nu vill mitt X att jag ska betala halva. Varför? Jo, 16 åringen studerar på annan ort och mitt X skickar mina 2073kr raka spåret till henne samt att hon skickar samma summa. Jag tänker ju att mitt X gjort ett litet misstag; hon borde inte skicka samma summa till dottern utan några hundringar mindre för dottern är ju ibland hos henne på helgerna (och även hos mig) samt att fakturan för barnf. borde ju också betalas. 

Dottern har billig lägenhet (2400kr) samt inack.tillägg och studiebidrag och sen jobbar lite på helgerna. Hon verkar inte ha det fattigt när hon berättar vad hon köper.
    Hur som helst; Är det rätt att jag ska betala halva försäkringen? Borde inte mina 2073kr täcka det? 

• Svar på tråden Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?
  • Swedman
    Anonym (förälder) skrev 2020-11-19 21:09:13 följande:
    Mamman får inget barnbidrag, det upphör när man fyller 16 år och då får man istället studiebidrag och det får ju dottern. Så mamman får en bart underhållsbidraget.

Stämmer. Det swishar jag till mamman varje månad. Sen är det hon som får swisha vidare vald summa till dottern. Jag misstänker hon swishar 2073+2073 kr till dottern utan en tanke på att dra av lite för omkostnader. 
    Nu hör det till saken att både jag o mamman inte är snåla av oss på nåt sätt alls. Jag köpte och betalar fullt ut för dotterns hund som hon har hos sig. Det är ca. 500kr per månad.

Tråden startades mer pga en principfråga, ska jag fortfarande betala fakturor trots att FK sade att jag inte behövde det sen om jag betalade fullt UHB till mamman.

• Anonym (Öjdkf)

Men nej ska stackars pappa betala halva dotterns försäkring?!?! Det ska såklart mamman göra! Hon får ju underhåll!! Men mamman betalar SAMMA summa till ungen.

Nja har inte frågan om försäkring kommit upp tidigare och ni båda skickar underhåll till ungen så ungen klarar sig att bo själv. Varför skulle ni inte då dela på försäkringen då? Lika mycket ditt ansvar som mammans med kostnader och försäkring.

Annars kunde ju DU skicka underhållet direkt till ungen och dragit av kostnader för försäkringar så DU kunde betala av halva.

Betalar du och mamman exakt samma till barnet så ger du underhåll till BARNET. Inte till mamman. Så, varför skulle ni inte dela?!

• Swedman
    Anonym (Öjdkf) skrev 2020-11-19 22:13:02 följande:

Men nej ska stackars pappa betala halva dotterns försäkring?!?! Det ska såklart mamman göra! Hon får ju underhåll!! Men mamman betalar SAMMA summa till ungen.

Nja har inte frågan om försäkring kommit upp tidigare och ni båda skickar underhåll till ungen så ungen klarar sig att bo själv. Varför skulle ni inte då dela på försäkringen då? Lika mycket ditt ansvar som mammans med kostnader och försäkring.

Annars kunde ju DU skicka underhållet direkt till ungen och dragit av kostnader för försäkringar så DU kunde betala av halva.

Betalar du och mamman exakt samma till barnet så ger du underhåll till BARNET. Inte till mamman. Så, varför skulle ni inte dela?!

Din sarkasm kan du lägga åt sidan. Jag vet inte vad min fd fru skickar dottern. UHB ska betalas till mamman. Så sade FK och så gör jag också. 
  • Anonym (Lilian)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-19 19:57:08 följande:

Fast underhållet ska ju inte täcka hälften av kostnaderna. Underhållet är ju en del ifrån en förälder, sen ska du lägga en del, plus barnbidraget.

Uh ska ju såklart täcka hälften, varför tycker du att jag ska betala MER än pappan, som dessutom inte ens betalar själv för det får FK göra. Jag räknar även in bb här och hur jag än räknar betalar jag alltså mer. Om pappans del är uh 3800 och 1 bb så är min del kanske 5-6000 och ett bb.
  • Jamesdio

Det som fk räknar med är att förälder 1 betalar sin del via UH och förälder 2 skjuter till lika mycket och sedan får barnet studiebidrag. Dessa pengar ska räcka till barnets uppehälle och omkostnader, inkl försäkringen. Vill man inte betala mer får man rätta utgifterna efter dessa summor. Vill och kan man betala mer för tex dyra hobbies, kläder utöver basic osv får man göra det efter vilja och förmåga. Ena föräldern har inte rätt att kräva pengar till sådant av den andra föräldern.

Och att man som boförälder har kostnader för boendet räknas inte in.

Så svaret på din fråga är att nej, du måste inte betala halva försäkringen utöver UH. När vi hade ungefär samma upplägg som ni räknade vi fram vilka kostnader barnen hade i form av hyra, el, mobiler, försäkringar, hundkostnader och vilka "inkomster" de hade i form av studiebidrag, inackorderingstillägg,  schablonsumman för UH x 2. Det som blev kvar efter utgifterna var betalda blev den summa de fick av oss i handen. Dvs mindre än UHx2 plus studiebidrag. Detta fick de lov att klara sig på. Den förälder som kunde/ville var förstås fri att bidra med mer. Kostnader för hemresor och uppehälle när de var hemma stod nog mest jag för (de var mest hos mig då) men jag hade ju kunnat dra det ifrån den summa de fick av mig.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Lilian) skrev 2020-11-19 23:17:25 följande:

Uh ska ju såklart täcka hälften, varför tycker du att jag ska betala MER än pappan, som dessutom inte ens betalar själv för det får FK göra. Jag räknar även in bb här och hur jag än räknar betalar jag alltså mer. Om pappans del är uh 3800 och 1 bb så är min del kanske 5-6000 och ett bb.

Om två barn kostar dig runt 12000 kr PER månad så kanske du får se över era utgifter.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Lilian) skrev 2020-11-19 23:17:25 följande:

Åh sen sa jag inte att du SKA betala mer än pappan. Utan om han lägger 3800 kr, du 3800 kr plus barnbidrag på 2600 kr, så betalar pappa 37% av utgifterna - alltså inte hälften för att barnbidraget täcker en del.

Åh 10200 kr per månad borde väl räcka till 2 barn? Om du Vill ge barnen mer så är ju det ju upp till dig.
  • Anonym (Lilian)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-20 18:24:49 följande:

Om två barn kostar dig runt 12000 kr PER månad så kanske du får se över era utgifter.

De flesta föräldrar sparar till sina barn, varför måste jag se över mina utgifter när jag har råd!?

Skrev att jag inte har några problem att betala min del och ännu mer för att barnen ska ha det bra.

Men att tro att underhåll täcker pappans del är fel, för visst, det täcker det som är nödvändigt, men de flesta vill ju faktiskt ha mer än bara nödvändigt.
  • Anonym (Lilian)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-20 18:30:00 följande:

Åh sen sa jag inte att du SKA betala mer än pappan. Utan om han lägger 3800 kr, du 3800 kr plus barnbidrag på 2600 kr, så betalar pappa 37% av utgifterna - alltså inte hälften för att barnbidraget täcker en del.

Åh 10200 kr per månad borde väl räcka till 2 barn? Om du Vill ge barnen mer så är ju det ju upp till dig.

De flesta föräldrar borde ju vilja ge MER, utom icke-boendeföräldrar verkar det som.

Jag vill inte bara ge mina barn boende, mat och kläder, jag vill ju såklart, som de flesta andra, ge dem en framtid också, råd med körkort och starta upp sitt första hem när de är vuxna.

Givetvis är det upp till mig och jag har inte sagt något annat.

Men tror faktiskt att de föräldrar som är 2 st med 2 inkomster ger sina barn rejält mycket mer än vad jag kan göra. Så lite konstigt att jag som boendeförälder nästan får höra att jag får skylla mig själv om jag väljer att lägga mer pengar på barnen än bara 3800 kr. Att det ska ?duga? bara för att pappan inte ens kan betala uh för det får fk göra.
  • Anonym (Snälla)
    Swedman skrev 2020-11-19 21:59:01 följande:

Stämmer. Det swishar jag till mamman varje månad. Sen är det hon som får swisha vidare vald summa till dottern. Jag misstänker hon swishar 2073+2073 kr till dottern utan en tanke på att dra av lite för omkostnader. 

Nu hör det till saken att både jag o mamman inte är snåla av oss på nåt sätt alls. Jag köpte och betalar fullt ut för dotterns hund som hon har hos sig. Det är ca. 500kr per månad.

Tråden startades mer pga en principfråga, ska jag fortfarande betala fakturor trots att FK sade att jag inte behövde det sen om jag betalade fullt UHB till mamman.

Ni är inte snåla av er men du kan inte tänka dig att betala halva fakturan?

Rent rättsligt behöver du inte betala mer än underhållet nej. Men du kan ju reflektera över huruvida dryga 4000 räcker till allt ett barn behöver? Troligtvis inte. Så ja det är rimligt att du hjälper till även med andra kostnader även om du inte måste
Svar på tråden Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?