• Swedman

Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?

Hej!
    Vår 16 åring valde och bo 100% hos sin mamma. Efter samtal med FK så betalar jag 2073 kr per månad i UHB till min fd fru vilket är max-summan nu och framöver. Hon ville egentligen att jag skulle betala 1500kr men sen utanpå detta betala för mobiltelefon etc. men jag ville betala enl. reglerna och sen slippa en massa diskussioner och speciallösningar. 

Nu kom en räkning på barnförsäkring a 2400kr år. Nu vill mitt X att jag ska betala halva. Varför? Jo, 16 åringen studerar på annan ort och mitt X skickar mina 2073kr raka spåret till henne samt att hon skickar samma summa. Jag tänker ju att mitt X gjort ett litet misstag; hon borde inte skicka samma summa till dottern utan några hundringar mindre för dottern är ju ibland hos henne på helgerna (och även hos mig) samt att fakturan för barnf. borde ju också betalas. 

Dottern har billig lägenhet (2400kr) samt inack.tillägg och studiebidrag och sen jobbar lite på helgerna. Hon verkar inte ha det fattigt när hon berättar vad hon köper.
    Hur som helst; Är det rätt att jag ska betala halva försäkringen? Borde inte mina 2073kr täcka det? 

• Svar på tråden Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Lilian) skrev 2020-11-20 19:17:21 följande:

De flesta föräldrar borde ju vilja ge MER, utom icke-boendeföräldrar verkar det som.

Jag vill inte bara ge mina barn boende, mat och kläder, jag vill ju såklart, som de flesta andra, ge dem en framtid också, råd med körkort och starta upp sitt första hem när de är vuxna.

Givetvis är det upp till mig och jag har inte sagt något annat.

Men tror faktiskt att de föräldrar som är 2 st med 2 inkomster ger sina barn rejält mycket mer än vad jag kan göra. Så lite konstigt att jag som boendeförälder nästan får höra att jag får skylla mig själv om jag väljer att lägga mer pengar på barnen än bara 3800 kr. Att det ska ?duga? bara för att pappan inte ens kan betala uh för det får fk göra.

Fast det var inte det jag sa. Det jag kommenterade var "underhållet täcker inte ens hälften av kostnaden". Nej det är inte mening att täcka mer än typ 40% av vad staten anser att ett barn behöver (eller vad föräldern klarar av att betala). Självklart borde en förälder vilja ge sina barn mer än bara det nödvändiga, men det är ju upp till var och en.

Varför betalar FK ut underhållet? För att han inte vill eller för att han inte kan? Vill han inte så får han ju ändå betala det till FK eller hamnar hos kronofogden. Kan han inte så är det ju konstigt att prata om att han borde ge barnen mer om han inte ens har en ekonomi som klara det nödvändiga.
  • Swedman
    Anonym (Snälla) skrev 2020-11-20 19:25:05 följande:
    Ni är inte snåla av er men du kan inte tänka dig att betala halva fakturan?

Rent rättsligt behöver du inte betala mer än underhållet nej. Men du kan ju reflektera över huruvida dryga 4000 räcker till allt ett barn behöver? Troligtvis inte. Så ja det är rimligt att du hjälper till även med andra kostnader även om du inte måste
    Givetvis kan jag vara med och betala fakturan men det känns inte ok. Dels vet jag att det defintivt inte går nån nöd på dottern då jag var där idag och hon shoppade loss i affären. Mitt X har bra jobb och köper hundvalpar och åker utomlands. Själv kan jag och sambon knapp fika på stan. Så i det perspektivet så känns det vettigt att säga nej till att fortsätta dela på fakturor som ingår i det som jag redan betalar för. Hade dottern haft en dyrare hobby som typ hund så hade jag varit med och betalat. Jusstja, dottern har ju hund som jag betalar 100% på! Min fd fru vill inte vara med o dela på detta. Fd frun har nekat kategoriskt till att hjälpa till med kostnaderna runt hunden. Så ur det perspektivet så känns det ok att neka till att betala mer - för sånt som jag redan betalar för. Att sen min fd fru inte tar en viss del av de 2073+2073kr och betalar ev. fakturor för kan inte jag råda över. 
    Nästa halvår tkr jag dottern kan stå för försäkringen själv. Eller få 220kr mindre månaden.

PS/ Hunden köpte jag till dottern då hon bodde hos mig 100%. Hennes mående var riktigt riktigt dåligt (BUP etc) och hon pratade om att en hund kunde hjälpa vilket den också gjorde. Den vände på den negativa trenden,
  • Anonym (Snälla)
    Swedman skrev 2020-11-20 21:36:46 följande:

Givetvis kan jag vara med och betala fakturan men det känns inte ok. Dels vet jag att det defintivt inte går nån nöd på dottern då jag var där idag och hon shoppade loss i affären. Mitt X har bra jobb och köper hundvalpar och åker utomlands. Själv kan jag och sambon knapp fika på stan. Så i det perspektivet så känns det vettigt att säga nej till att fortsätta dela på fakturor som ingår i det som jag redan betalar för. Hade dottern haft en dyrare hobby som typ hund så hade jag varit med och betalat. Jusstja, dottern har ju hund som jag betalar 100% på! Min fd fru vill inte vara med o dela på detta. Fd frun har nekat kategoriskt till att hjälpa till med kostnaderna runt hunden. Så ur det perspektivet så känns det ok att neka till att betala mer - för sånt som jag redan betalar för. Att sen min fd fru inte tar en viss del av de 2073+2073kr och betalar ev. fakturor för kan inte jag råda över. 

Nästa halvår tkr jag dottern kan stå för försäkringen själv. Eller få 220kr mindre månaden.

PS/ Hunden köpte jag till dottern då hon bodde hos mig 100%. Hennes mående var riktigt riktigt dåligt (BUP etc) och hon pratade om att en hund kunde hjälpa vilket den också gjorde. Den vände på den negativa trenden,

Okej. Men då kanske du faktiskt bör lägga fram det till barnets mamma som att hon inte behöver ge dottern så mycket pengar och att du lägger mer än vad denna försäkring kostar på hunden varje år.

Nu kan jag dock tycka tycka att en försäkring hamnar i en annan kategori än andra kostnader. Men det är en annan femma
  • Anonym (Förälder1)
    Swedman skrev 2020-11-19 16:05:39 följande:
    Ja, det var så jag uppfattade resultatet av det FK-snubben sade. Det var egentligen mitt X som ringde FK och ville "reda ut" vilket UHB jag skulle betala. Då ringde FK mig sen och vi diskuterade fram o tillbaka och jag sa att jag inte ville ha speciallösningar och då sa han att hon har rätt till 2073kr/mån tills dottern blir 21 år men jag skulle inte behöva betala nåt annat/mer löpande. Det passade mig. 
    Givetvis finns andra utgifter runt dottern men det är vanliga pappa-pengar....en julgran hit, lampor dit, burkar med tortellini etc. 

Vadå 21 år?

Ska hon gå gymnasiet så länge?
    Annars är det ju endast tills hon är 19 år.

Får dottern dessutom in egna pengar så får hon betala sin försäkring själv.

• Anonym (Snälla)

Men sedan undrar jag. Dottern bor inte hemma? Och är inte hemma hos mamman varje helg? Isf känns det orimligt att du ska betala underhåll till mamman? Pengarna borde då kunna gå direkt från dig till dottern? Har ni inte gemensam vårdnad?

• Anonym (Lilian)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-20 21:08:38 följande:

Fast det var inte det jag sa. Det jag kommenterade var "underhållet täcker inte ens hälften av kostnaden". Nej det är inte mening att täcka mer än typ 40% av vad staten anser att ett barn behöver (eller vad föräldern klarar av att betala). Självklart borde en förälder vilja ge sina barn mer än bara det nödvändiga, men det är ju upp till var och en.

Varför betalar FK ut underhållet? För att han inte vill eller för att han inte kan? Vill han inte så får han ju ändå betala det till FK eller hamnar hos kronofogden. Kan han inte så är det ju konstigt att prata om att han borde ge barnen mer om han inte ens har en ekonomi som klara det nödvändiga.

Mmm fast som boendeförälder lägger jag inte bara mer pengar utan också precis ALL min tid - vilket som sagt är OK för mig, jag älskar mina barn. Medan bortaföräldrar kommer undan med att betala 3800 kr och slipper precis ALLT annat.

När jag skrev att uh inte ens täcker hälften menade jag såklart hälften av det som uh ska vara till tillsammans med min del.

Han har sett till att inte kunna, och flyttat långt så att de inte ens kan vara vh. Han ger alltså varken pengar ELLER tid till sina egna barn. Medan jag ger ALLT. Förutom då 3800 kr plus bb (fast det får ju ALLA föräldrar.)

Jag tänker inte skriva mer här i tråden för det börjar bli OT/handla om mig, och det vill jag inte.

Sen ska jag tillägga att jag inte tycker skattebetalarna ska behöva stå för mer än uh är på, så det är inte så att jag är bitter på något sätt att jag inte får mer.
  • Swedman
    Anonym (Förälder1) skrev 2020-11-20 22:21:27 följande:

Vadå 21 år?

Ska hon gå gymnasiet så länge?
    Annars är det ju endast tills hon är 19 år.

Får dottern dessutom in egna pengar så får hon betala sin försäkring själv.

UHB ska betalas så länge dottern går i skola och hon är under 21 år och så vitt jag vet så ska hon gå högskola efter gymnasiet. 
  • Swedman
    Anonym (Snälla) skrev 2020-11-20 22:28:01 följande:

Men sedan undrar jag. Dottern bor inte hemma? Och är inte hemma hos mamman varje helg? Isf känns det orimligt att du ska betala underhåll till mamman? Pengarna borde då kunna gå direkt från dig till dottern? Har ni inte gemensam vårdnad?

Enligt en direkt fråga från mig till FK så blev svaret att pengarna ska betalas till mamman. Vi har delad vårdnad men dottern är skriven på mammans adress.
    Hon kommer hem varje fredag för hon ska jobba. Sen åker hon igen på söndag em. Senare kan det bli så att hon fixar jobb på studieorten. Då kommer hon inte hem varje helg.
  • Anonym (Sara)
    Swedman skrev 2020-11-21 08:47:14 följande:

UHB ska betalas så länge dottern går i skola och hon är under 21 år och så vitt jag vet så ska hon gå högskola efter gymnasiet. 

Underhåll betalas ej om man går på högskola. Endast gymnasiet. Så tar hon studenten vid 19 har du och mamman inget försörjningsansvar sedan.
  • Swedman
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-21 09:11:56 följande:
    Underhåll betalas ej om man går på högskola. Endast gymnasiet. Så tar hon studenten vid 19 har du och mamman inget försörjningsansvar sedan.
    Den informationen hade inte jag. Ska dubbelkolla eftersom det är en ganska stor grej om det är så att hon börjar högskola direkt efter dessa 3 år av gymnasium. Ingen av de andra döttrarna började högskola direkt efter gymnasiet. De började jobba så då slutade jag och betala. Efter ett par tre år började de högskola men då hade de redan blivit 21 år så....

Jag vill inte att barnen ska bli bortskämda. De blir besvikna resten av livet sen.
  • Anonym (Sara)
    Swedman skrev 2020-11-21 10:32:26 följande:

Den informationen hade inte jag. Ska dubbelkolla eftersom det är en ganska stor grej om det är så att hon börjar högskola direkt efter dessa 3 år av gymnasium. Ingen av de andra döttrarna började högskola direkt efter gymnasiet. De började jobba så då slutade jag och betala. Efter ett par tre år började de högskola men då hade de redan blivit 21 år så....

Jag vill inte att barnen ska bli bortskämda. De blir besvikna resten av livet sen.

Ja, kolla det men jag är helt säker att man inte betalar underhåll om barnet klarat gymnasiet och gpr på högskola (folkhögskola på gymnasienivå vet jag inte säkert men eftergymnasial utbildning vet jag säkert) Mitt barn hade underhållsstöd via FK och det upphörde med automatik när hon tog studenten (det är kopplat till CSN-bidraget).
  • Swedman
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-21 11:32:22 följande:
    Ja, kolla det men jag är helt säker att man inte betalar underhåll om barnet klarat gymnasiet och gpr på högskola (folkhögskola på gymnasienivå vet jag inte säkert men eftergymnasial utbildning vet jag säkert) Mitt barn hade underhållsstöd via FK och det upphörde med automatik när hon tog studenten (det är kopplat till CSN-bidraget).
    Hur som helst är jag tacksam för alla era synpunkter och tips/råd. Det ger mig mer kunskap eller iaf ger mig ett tips om att nåt är värt att kolla upp.
  • Swedman
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-21 11:32:22 följande:

Googlat och hiitat på Lawline.

"Föräldrarna till ett barn har underhållsskyldighet fram tills den dag barnet fyller 18 år enligt 7 kap. 1 § första stycket föräldrabalken. Om barnet går i grundskolan, gymnasium eller annan jämförlig grundutbildning har föräldrarna fortsatt underhållsskyldighet under den tid utbildningen pågår fram tills då barnet fyller 21 år enligt 7 kap. 1 § andra stycket föräldrabalken."

Då var det klart. Tack.

• Anonym (Förälder1)
    Swedman skrev 2020-11-21 08:47:14 följande:
    När barnet har fyllt 18 år ska underhållsbidraget betalas direkt till barnet om barnet går i skolan på heltid på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande. Barnet har som längst rätt till underhållsbidrag till dess att hen fyller 21 år. Om barnet har fyllt 18 år och har slutat skolan har hen inte längre rätt till underhållsbidrag.

Högskola räknas nog inte dit.
    Kolla upp det.
  • Swedman
    Anonym (Förälder1) skrev 2020-11-21 14:03:30 följande:
    När barnet har fyllt 18 år ska underhållsbidraget betalas direkt till barnet om barnet går i skolan på heltid på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande. Barnet har som längst rätt till underhållsbidrag till dess att hen fyller 21 år. Om barnet har fyllt 18 år och har slutat skolan har hen inte längre rätt till underhållsbidrag.

Högskola räknas nog inte dit.
    Kolla upp det.
    Kommentaren före din är skriven av mig och texten inklistrad från Lawline. 
    Tro nu inte att jag vill smita från mitt ansvar, det är mer att jag vill utbilda mig på detta då min fd fru kommer att fråga mig/ifrågasätta mig. 
  • Anonym (Förälder1)
    Swedman skrev 2020-11-21 17:29:34 följande:
    Kommentaren före din är skriven av mig och texten inklistrad från Lawline. 
    Tro nu inte att jag vill smita från mitt ansvar, det är mer att jag vill utbilda mig på detta då min fd fru kommer att fråga mig/ifrågasätta mig. 
    Hon ska ju inte heller betala så låt du henne ifrågasätta bäst fan hon vill.

Etter studenten finns inget krav på er att försörja.
Svar på tråden Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?