• Anonym i Småland

    Är era barn hemma mycket från skolan??

    Jag undrar om era barn är hemma från skolan ofta nu under pandemin?

    Jag är ensamstående med två barn i skolåldern och just för tillfället är jag sjukskriven i väntan på en operation. Nu under pågående pandemi är mina barn hemma från skolan vid minsta ?sjuk? så som FHM också rekommenderar. Jag har ju som tur är möjligheten att ha dom hemma utan att det ställer till ?problem? för mitt arbete. Samtidigt som jag verkligen följer rekommendationen så känns det lite märkligt att dom är hemma mer ofta än vanligt. Hade jag jobbat tror jag inte dom hade varit hemma lika ?lätt? och jag undrar lite hur ni som jobbar för fullt gör? Håller ni barnen hemma oftare nu under pandemin? Får ni det att funka med era jobb? Var sätter ni gränsen för om barnen ska vara hemma?

    Vill gärna höra era tankar kring detta om ni vill dela med er

  • Svar på tråden Är era barn hemma mycket från skolan??
  • syntharen

    Jag har ett barn som går i skolan och han har inte varit förkyld på flera år men så är han kanske lite ovanlig som sällan blir sjuk. Men jag har två förskolebarn varav den yngsta började i september och hon har varit liiite snorig två gånger och den äldre inte alls. Så jag upplever att dom är friskare och infektionerna blir mildare. Jag hoppas det håller i sig. Också framöver när (om?) pandemin går över, att föräldrar håller sina småförkylda barn hemma.

  • Mandelskorpan
    Mandelskorpan skrev 2020-11-20 09:07:45 följande:

    Är dom minsta förkylda så är dom hemma men det har verkligen inte varit ofta, dom blir sällan förkylda som tur är.


    Tillägg; vi jobbar båda hemifrån och barnen sköter sig själva om dom är hemma så det påverkar inte vardagen särskilt mycket.
  • Kodia

    Jag jobbar på lågstadiet, och har aldrig haft så friska elever förr. Sedan i mars har inte heller jag blivit förkyld en enda gång. Däremot är det nog ungefär lika många barn som vanligt som är sjuka (typ 0-4 av 25) eftersom de inte kommer till skolan med symtom, som i vanliga fall.

  • aerial

    Har ett barn som går på lågstadiet. Hen har sedan i mars varit hemma i tre omgångar om fem dagar var, och detta pga förkylning. Hen bor varannan vecka så den som har barnet vabbar, jag har vabbat några av dagarna. Har själv inte haft några symptom så jag har jobbat på. Jobbar inom skolan där många kollegor är sjuka och vabbar så jag har täckt upp väldigt mycket för andra i år. Längtar nästan efter att få bli lite förkyld så jag också får vara hemma.

  • Moder1
    Tow2Mater skrev 2020-11-19 23:15:52 följande:

    Hur kan barn bli så snoriga och hostiga om både skolor och förskolor har nolltolerans på symptom idag? Man tycker ju det borde smitta mindre än andra år?


    Många lämnar sina barn även om de inte är helt 100.

    Ofta man får höra " ring om det är något" eller " hen sov dåligt inatt då kan vara lite gnällig" = något är på gång men vi chansar.

    Vi skickar hem barn som snorar/hostar även om de är pigga.
  • mari123

    När mina barn var små så var de förkylda...inte jämt, men snudd på. Barn har ju ingen immunitet utan bygger upp den genom allt snorande och hostande de första åren. Inte kul alls men så är livet. Ska man numera också blanda in Covid19 i hostandet. Gud bevare mig.

  • Jill 79

    Mina skolbarn har inte haft en enda sjukdag sen pandemin startade. De är normalt sätt väldigt friska och vi har väl haft lite tur med. Förskolebarnet har vi dock fått vabbat för vid ett tillfälle sen höstterminen startade.

  • Amak

    Konstigt nog har barnen varit friskare än någonsin. Inte en sjukdag sedan mars. Ta i trä. 

  • Tow2Mater
    Moder1 skrev 2020-11-21 19:39:09 följande:
    Många lämnar sina barn även om de inte är helt 100.

    Ofta man får höra " ring om det är något" eller " hen sov dåligt inatt då kan vara lite gnällig" = något är på gång men vi chansar.

    Vi skickar hem barn som snorar/hostar även om de är pigga.
    De följer inte rekommendationerna med andra ord? och ni har inte mandat att tvinga dem att vända i dörren?
  • Emala
    Moder1 skrev 2020-11-21 19:39:09 följande:

    Många lämnar sina barn även om de inte är helt 100.

    Ofta man får höra " ring om det är något" eller " hen sov dåligt inatt då kan vara lite gnällig" = något är på gång men vi chansar.

    Vi skickar hem barn som snorar/hostar även om de är pigga.


    Men vad ska man som förälder göra då??

    Jag lämnar mina barn kl 6.15 på förskolan. De kan vara trötta och även gnälliga då.

    De är hostiga varje morgon, i princip. Mer eller mindre

    Jag hade inte kunnat arbeta en enda dag under hösten om jag vabbar för minsta trötthet eller hosta.

    Lägg också till att jag själv som förälder också måste stanna hemma för minsta lilla symptom....

    Jag arbetar i vården, och jag antar att ni vill att det finns personal när ni ringer och vill boka tid?

    Det finns liksom inte utrymme för att stanna hemma från jobbet pga att barnet sovit dåligt en natt.

    För de andra kollegorna är hemma pga att de känner sig förkylda, har huvudvärk, eller så är deras barn sjuka.
  • Moder1
    Tow2Mater skrev 2020-11-23 00:56:57 följande:

    De följer inte rekommendationerna med andra ord? och ni har inte mandat att tvinga dem att vända i dörren?


    Vi får inte neka att ta emot barn om de inte har rinnsnuva och hosta. Har de fått Alvedon på morgonen så mår de oftast ok 2-3 h hos oss. Så det är knivigt
Svar på tråden Är era barn hemma mycket från skolan??