hammarhajen skrev 2020-11-20 05:55:49 följande:
Som lärare så minst 50 personer de senaste dagarna, barn och vuxna. Troligen fler. Alla planerade möten med kollegor och föräldrar sker digitalt. Men många möten kan inte planeras, t.ex. när vi behöver stuva om i kollegiet för att någon går hem sjuk, om ett barn mår dåligt och behöver hjälp, om vi behöver reda i en konflikt etc. Vi har dragit ner rejält på fysiska möten som sagt, men uppskattar att jag träffat kanske 7-8 kollegor på det sätt du beskriver.
Vi sprider ut oss så mycket vi bara kan och är ute när det passar, men några två meter är omöjliga att få till. Man sparar helt enkelt in på yta på skolor, det kostar för mycket. Vilket bekymrar oss även utan pandemi, dels för allas dagliga välmående (ljud, ljus, intryck) och dels för allt annat som sprids - kräksjukor, förkylningar, löss...
Det arbetsrum vi delar på 11 lärare är så litet att om två personer är där funkar två meters avstånd, kommer en tredje blir det för trångt. Planeringstid efter lektionstid kan vi göra hemma, men tiden mellan lektioner finns ingenstans att ta vägen. Ska man prata om känsliga saker så kan vi inte heller stå i en korridor eller så, måste kunna stänga en dörr.
Vädrar ni i skolan regelbundet? Det sägs kunna minska smittspridningen. Om den inte slår utan lokalernas ventilation det vill säga.
Funderat på varför skolor inte kör mer undervisning utomhus. Idrott tycker jag man gott och väl kunde anpassa och ha nästan helt utomhus. Det viktigaste är ju inte vad barnen gör utan att de rör på sig allsidigt. Naturämnen borde också vara möjliga att göra utomhus i någon mån. Lära sig om växter och djur, ekosystem och fysikens lagar irl. När det är varmare ute kan man lösa mattetal och läsa böcker utomhus förutsatt att skolgården är ok eller man kan ta sig till någon skogsdunge i närheten på enkelt sätt. Fritids kan ju i princip helt förläggas utomhus. Eller köra halva grupper utomhus och alternera.