Inlägg från: Anonym (Vad gör man?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad gör man?)

    Din man beter sig som ett as

    Anonym (Lilly) skrev 2020-11-22 10:39:03 följande:

    Jag hade velat veta så jag kunnat prata med min man och reda ut varför han beter sig illa. Jag vill kunna hjälpa honom och stötta honom om han behöver det. Min man är en snäll och bra människa så jag hade misstänkt psykos, hjärntumör eller någon form av mentalt sammanbrott om han betedde sig som ett as. Om det skulle vara så att han lurat mig i 20 år så skulle jag verkligen vilja veta det också.

    Däremot så hade nog min första reaktion mot någon som berättade för mig inte vara tacksamhet.


    Jag hade också velat veta om min man betett sig så.
    För jag hade direkt tagit honom till akuten.

    Frun i detta är min vän, mannen är inte min vän.

  • Anonym (Vad gör man?)
    Pope Joan II skrev 2020-11-22 11:46:46 följande:
    Men om frun och du är vänner så känner du väl hennes man också? Eller? 
    Det måste man ju inte göra på det sättet.
    Hon är min primära vän.
    Hennes man har jag träffat 2 gånger så nä jag räknar inte honom som min vän.
  • Anonym (Vad gör man?)
    Physalis skrev 2020-11-22 12:08:13 följande:

    Ja det var ju ett gränslöst beteende. Däremot hade inte mina tankar gått till att kontakta frun i det läget, utan snarare hade jag gjort en riskkalkyl om och vad mer människan kan tänkas göra mot mig.

    Nu förstår jag dock att mannen inte är en total främling utan en bekants bekant och du inte är utsatt utan är en av de bekanta. Så jag kan förstå att du känner att du fått veta något om hennes man som du officiellt inte "ska veta" och verkar vara en ängslig person som tycker att det är obekvämt. Men du får nog fundera på varför du vill ta upp det här med henne? Är det inte mer rimligt att ta upp det med honom om du nu ska ta upp det med någon?


    Verkligen.

    Frun i fallet är MIN vän.
    Så mannen är ju en bekant till mig då.
    Han väljer av någon anledning att leta upp ett telefonnummer till min vän för att ringa honom mitt i natten.
    ÖVER en diskussion på Facebook.

    Så för att punkta upp det.

    1. VI har en diskussion på FB.
    2. Vi som argumenterar med mannen ifråga försöker få honom att förstå att man inte bara kan strunta i att åka till jobbet för att man måste åka kollektivt då man måste sköta jobbet för att kunna leva och betala räkningar.
    3. Han väljer att leta upp min väns mobilnummer på nätet för att ringa honom 6 gånger på 10 minuter, halv 2 på natten.
    4. Han som ringer är INTE min vän, det är hans fru som är min vän.
    5. Den som blir uppringd är min vän.
  • Anonym (Vad gör man?)
    Räkan77 skrev 2020-11-22 14:29:58 följande:

    Om vi hade en nära vänskap hade jag nog berättat. Men det beror även på hur deras relation ser ut, hur min vän mår mm. Om det var en mer allmän bekantskap skulle jag också göra en bedömning om det var lämpligt, men vara mycket mer benägen att låta bli att berätta.


    Någon gång kommer det ju att komma fram.
    Jag tycker synd om min vän som lever med ett sådant arsle men hon älskar ju garanterat honom.

    Jag kommer ju få berätta det OM hon vill bjuda hem mig till dem, för det kommer jag inte göra, åka till deras hem igen.

  • Anonym (Vad gör man?)
    Just Precis skrev 2020-11-22 19:43:20 följande:
    Missade detta.

    Om det är en väns man son betett sig märkligt är det annat läge. Hade nog nämnt det för henne, ja.
    Tack för dina svar.
  • Anonym (Vad gör man?)
    Lucius Vorenus skrev 2020-11-22 20:05:04 följande:

    Jag hade blivit orolig för min vän. Mannen låter ju inte fullt normal så jag hade undrat vad han gör hemma.


    Jag har aldrig fått vibbar att han gör något dumt emot mot min vän.
    Men visst 100 kan man ju såklart inte vara
  • Anonym (Vad gör man?)
    molly50 skrev 2020-11-23 08:14:51 följande:

    Jag hade nog velat veta så jag kunde ge min man hjälp.
    Att ringa en främmande person flera gånger mitt i natten pga en diskussion i en tråd på fb låter inte riktigt normalt.


    Inte helt va?


    Jag tycker att hans handling är helt sjuk faktiskt.
    Långt över gränsen för det normala.

  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-23 08:59:03 följande:

    Om frun är din vän så tycker jag att du ska försöka stötta henne mot sin man. Det är väl kanske inte så långsökt att tro att han är jobbig att leva med också och att hon kanske har det tufft. Så viktigt hur det framförs, inte lägga det som en börda på henne som hon på något sätt ska lösa eller ta ansvar för. 


    Jag har inte fått eller känt såna signaler åtminstone men det är ju ingen garanti såklart.
    Tack.
  • Anonym (Vad gör man?)
    Elis73 skrev 2020-11-23 12:20:00 följande:

    Hade jag varit du (alltså vän till frun) så skulle jag sagt att hennes man enligt uppgift betett sig helt galet. Det är inte normalt att ringa på natten för att diskutera Corona-regler..... Kontakten hade inte varit i syfte att frun skulle "åtgärda" sin man - utan bara för att få veta och själv få välja vad man gör med informationen. 

    Hade jag varit den vän (som jag antar inte är vän till frun) så skulle jag inte kontaktat frun. Skulle kännas ganska udda "skvallra" till någons partner.


    Ja jag såg ju allt och fick veta om samtalen som gjorts till min vän.
  • Anonym (Vad gör man?)
    molly50 skrev 2020-11-23 12:58:00 följande:
    Ja,det låter ju onekligen märkligt.
    Så för din väns skull så kanske du ska berätta.
    Sen är det upp till henne vad hon väljer att göra av situationen.
    Minst sagt.

    Ja jag får se till att få något tillfälle.
  • Anonym (Vad gör man?)
    Xenia skrev 2020-11-23 14:01:02 följande:

    Det som mannen gjort tycker jag är ofredande eller nåt annat olagligt. Jag tycker att din vän (den som blev uppringd) borde polisanmäla honom. Även om polisen genast avskriver det för de har så mycket annat att göra (skjutningar och sprängningar). Det kan vara bra att det finns en anmälan, har han gjort en sån sjuk sak kan han göra liknande mot andra.

    Då hade det varit helt ok att ringa frun/din vän och s a s varna henne. Din man har blivit polisanmäld för att han...

    Men sover din vän (frun alltså) väldigt tungt? Eller har de skilda sovrum? Annars hade åtminstone jag hört om min man pratat (skrikit?) i telefon mitt i natten.

    Kanske mannen fått en stroke, blivit dement eller nåt annat som fått honom att bete sig så. Om han varit sån hela livet borde frun redan känna till det.


    Jag hade också anmält, bara för att det ska finnas i registret.
    Då hade ju även ett brev skickats ut antar jag till den som anmälts.

    Inte skilda sovrum men stort hus, stor trädgård så vem vet var han befunnit sig under samtalets gång.
  • Anonym (Vad gör man?)
    molly50 skrev 2020-11-24 08:32:11 följande:
    Ja,gör det.
    Och till den vännen som blev uppringd så tycker jag du kan ge rådet att polisanmäla.
    I alla fall om det händer igen.
    Förhoppningsvis har min vän blockerat aset.
    Ska prata med honom.

    Tack.
  • Anonym (Vad gör man?)
    molly50 skrev 2020-11-24 08:49:42 följande:
    Ja,det är ju också ett alternativ.

    Jag hoppas att det löser sig,hur som helst.
    Det hoppas jag med.
  • Anonym (Vad gör man?)
    Pope Joan II skrev 2020-11-24 08:50:37 följande:
    Jag skrev heller inte att han skulle vara din vän. 

    Hur som helst så var han väl säkert onykter när det där inträffade och om inget mer händer så kan det väl anses vara utrangerat. Min poäng var i alla fall att det är vanligare att man vet vilken sorts människa man är gift med än att man inte gör det. Så om det din väns mans beteende skulle vara av återkommande slag så är det troligt att hon vet om att det är en kolerisk Facebook-krigare hon är gift med. 
    Det får vi hoppas.
    Han har krigat förr men aldrig ringt upp någon.

Svar på tråden Din man beter sig som ett as