• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-10-13 23:11:05 följande:

Kol? Skrattande

Kolkraft är beprövad teknik som är billig och går fort att bygga. Dessutom är kolkraft inte kärnkraft och därmed blir även Miljöpartiet nöjd...

Sverige har aldrig tidigare producerat så mycket el som idag samtidigt som den svenska elförbrukningen har sjunkit, Därför är den svenska el-exporten rekordhög. 

Det har stängts ett antal pappersbruk och samtidigt har nyetableringar av företag stoppats på grund av att det inte går garantera elleveranser. Så det som går på export är inte den svenske elen utan den svenska arbetsmarknaden och med den även den svenska välfärden.
  • Padirac

Du vet att MP sagt att kärnkraft liksom andra kraftslag har en plats i Sveriges energiförsörjning, men de kan ju ha ändrat sig efter senaste valet.

Har de? Eller är det gamla åsikter eller halmdockor du drar fram?

Svensk el går på export. Att påstå att det inte är fallet är en lögn

nattuw skrev 2025-10-14 21:08:05 följande:
    Kolkraft är beprövad teknik som är billig och går fort att bygga. Dessutom är kolkraft inte kärnkraft och därmed blir även Miljöpartiet nöjd...

Sverige har aldrig tidigare producerat så mycket el som idag samtidigt som den svenska elförbrukningen har sjunkit, Därför är den svenska el-exporten rekordhög. 

Det har stängts ett antal pappersbruk och samtidigt har nyetableringar av företag stoppats på grund av att det inte går garantera elleveranser. Så det som går på export är inte den svenske elen utan den svenska arbetsmarknaden och med den även den svenska välfärden.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-10-14 21:08:05 följande:

Den främsta anledningen till att elanvändningen minskar i Sverige är de omfattande energieffektiviseringar som skett både bland hushåll och inom industrin.

Kan du ge exempel på företag som fått skjuta upp eller helt avstå från nyetableringar eftersom elförsörjningen inte har kunnat garanteras (se artiken nedan) ? Enligt Svenska Krafnät så handlar idag problemet mest om sena ansökninningar från oliak industrier inte om att det saknas el. 

PS. Just nu utgör regeringen och Sverigedemokraterna den största bromsklossen för snabb utbyggnad av elproduktion i Sverige. .

www.tn.se/inrikes/41074/svenska-kraftnat-vi-har-sakrat-skane/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2025-10-14 21:46:25 följande:

Den främsta anledningen till att elanvändningen minskar i Sverige är de omfattande energieffektiviseringar som skett både bland hushåll och inom industrin.

Kan du ge exempel på företag som fått skjuta upp eller helt avstå från nyetableringar eftersom elförsörjningen inte har kunnat garanteras (se artiken nedan) ? Enligt Svenska Krafnät så handlar idag problemet mest om sena ansökninningar från oliak industrier inte om att det saknas el. 

PS. Just nu utgör regeringen och Sverigedemokraterna den största bromsklossen för snabb utbyggnad av elproduktion i Sverige. .

www.tn.se/inrikes/41074/svenska-kraftnat-vi-har-sakrat-skane/

Det jag kommer på är serverhallar med abnorma energikrav(Tyvärr för ofta belastade med massa bitcoin som snor för mycket el och att bitcoin är ett miljöhot.), i övrigt är det rätt tomt.

Och tystnaden berättar detta med, förutspår att de kommer låtsas att du aldrig ens ställt frågan.

KillBill skrev 2025-10-14 22:26:20 följande:

Det går snabbt i hockey.  Nu är det SD som inte levererar i energipolitiken.

www.di.se/debatt/andersson-energiuppgorelse-overst-pa-min-lista/

Det som fascinerar mig mest med SD, det är deras attacker mot annan energi än kärnkraft, precis som de inte fattar det ger energi också.

Och utan vindkraft så hade vi ju haft 6kroners el bra längre än nu och när kärnkraften havererat.

Men jag har lärt mig i tråden att elpriser är inte agendan alls.

Och enda agendan verkar vara att säga emot all saklighet och fakta och sen stå gapa om kärnkraft hela tiden, och motarbeta all annan energi.

Undrar vad det är om ens?
    För det är osaklig smörja när man hör detta, och sen argumenten slutar oftast i att det saknas all fakta.
    Som varför man inte renovera två reaktorer, så fick inte den faktiska anledningen diskuteras av vissa och fast än vattenfall berättade varför, så vägrar dom acceptera fakta.

Eller som elsystemet bara blir sämre och sämre, sen visade det sig att det har blivit mycket bättre på de 10 senaste åren.

Och den stora frågan är, varför säger dom saker som alla vet är fel för?
    Vad ska det ge dom att fabulera.

Sen detta med subventioner får mig att kikna av skratt, och hur man hört hur subventioner och skatt för den delen är hemska saker.
    Och här är det inget problem alls med GIGANTISKA subventioner(Samtidigt de ljuger om subventioner till vindkraft.), och inte heller slabba på en skatt som kommer höja elpriserna rejält.

Så hundraåttiogradare på flera saker där är fakta, och vi vet nu att subventioner är inget problem, inte heller stora skatter och som enbart är till för att ge vinster till företag och pga av att kärnkraftverk är inte ens lönsamt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Padirac skrev 2025-10-14 20:15:44 följande:
    För de tillfällena är det mest ekonomiska och reglerbara att köra gasturbiner för elproduktion. 
    El från gasturbiner är dyrt. Historiskt har Sverige använt vattenkraften för att stabilisera nätet. Vilket fungerade väl när det Svenska elnätet var en fråga för ingenjörer. Sedan kom politiker utan kunskap om fysik in och ville bygga ett ideologiskt elnät. Och då gick det som det brukar gå när ideologi blir viktigare än funktion.
  • Padirac
    nattuw skrev 2025-10-15 21:36:47 följande:
    El från gasturbiner är dyrt. Historiskt har Sverige använt vattenkraften för att stabilisera nätet. Vilket fungerade väl när det Svenska elnätet var en fråga för ingenjörer. Sedan kom politiker utan kunskap om fysik in och ville bygga ett ideologiskt elnät. Och då gick det som det brukar gå när ideologi blir viktigare än funktion.
    El från gasturbiner är dyrt. El från gasturbiner är snabbt, gasturbiner är relativt billiga jämfört med vattenkraftverk och kärnkraftverk.

El från gasturbiner var befintlig och gammal rekvisita för att stabilisera elnätet redan på 80-talet då jag var en sväng på Vattenfall.  Nu 2025 har el från gasturbiner fortfarande samma roll som då.

Varför frågar du inte någon med erfarenhet och kunskap istället för att dra fram ett ideologiskt inlägg?
  • nattuw
    Padirac skrev 2025-10-15 23:01:50 följande:
    Varför frågar du inte någon med erfarenhet och kunskap istället för att dra fram ett ideologiskt inlägg?
    Det är precis vad jag gjort och det är därför jag anser att ingenjörerna bör få hantera elsystemet medan ideologerna bör hålla fingrarna borta från elsystemet (samt från skolan och en del annat som behövs för ett väl fungerande samhälle)..
  • klyban
    nattuw skrev 2025-10-19 15:10:04 följande:
    Det är precis vad jag gjort och det är därför jag anser att ingenjörerna bör få hantera elsystemet medan ideologerna bör hålla fingrarna borta från elsystemet (samt från skolan och en del annat som behövs för ett väl fungerande samhälle)..

Och de har de och förbättrat elsystemet hela tiden, trots att högern ljög att det inte blev bättre, utan sämre.

Men såkalrt, de är satans jävla tysta nu istället :lol:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac

Om vad säker dina kunniga och erfarna som gasturbiner då

nattuw skrev 2025-10-19 15:10:04 följande:
Svar på tråden Regeringens el-fiasko