Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

    Regeringens el-fiasko

    Padirac skrev 2022-08-31 20:26:08 följande:
    Ja, kanske är gasturbiner den kortsiktiga lösningen på en möjlig kommande elkris.  Kan Norge sälja gas? 

    Nej, jag är negativt inställd till blame games som inte bygger på verkliga förutsättningar och påståenden som bygger på falska fakta - i alla fall om de inte kommer från mig själv

    Du diskuterar skuld och jag diskuterar vad som är fakta eller inte - klart du tycker det är en bajsad textmassa - vad har lixom fakta och verklighet med skuldbeläggande att göra.{#emotions_dlg.flower}
    Nä, antingen LNG eller gulla med Putin. Går ju två stycken gasledningar hyfsat nära. Borde ju gå att kunna koppla på sig. Inget drömscenario men med din politik en realitet.

    Du diskuterar inte fakta. Du är killen som kommer sent på mötet, men det är aldrig ditt fel. Du är samma kille som svarar på varje fråga med långa utläggningar som inte innehåller något svar.

    Ditt svar här innehöll inget... Du svarade än en gång inte på frågan... Det är fakta. Du är i den här debatten helt onödig. Du bidrar inte med något.
  • Friger
    Padirac skrev 2022-09-01 10:31:49 följande:
    det ger mer effekt att skylla på regeringen?

    Elpriset sätts på elhandelsmarknaden som delas med Europa och elprriset drivs kraftigt upp av priset på gas

    www.energinyheter.se/20220829/27052/tyskland-kommer-att-frikoppla-gas-och-vindkraftspriserna

    "Det tyska energiministeriet bekräftar för EnergiWatch att en grundläggande reform av elmarknaden planeras så att det rekordhöga gaspriset inte sätter priset även på el för slutkunderna. I första hand riktar sig en särskild skatt till energiproducenter."
    Och vad är lösningen framåt? Du har skrivit ungefär tolv romaner om hur S + Mp inte vill lägga ned kärnkraften och aldrig velat det. Vidare har de inte bestämt något när de haft makten.

    Men inte en stavelse om hur man löser el-krisen vi befinner oss i trots att du fått frågan en massa gånger! Du är ju inte MacGyver direkt...

    Nå, har du något svar? Allt håller på att skita sig, vad gör vi?
  • Friger
    Padirac skrev 2022-09-01 12:06:22 följande:
    Jag tror nog att MP har haft viljan att lägga ned kärnkraften - nu verkar Bolund ha en ny linje för MP

    www.di.se/nyheter/bolunds-besked-mp-ger-gront-ljus-till-ny-karnkraft/

    "Bolunds besked: MP ger grönt ljus till ny kärnkraft

    Miljöpartiet vill skynda på omställningen inom industrin och går till val på en massiv utbyggnad av vindkraften.


    Samtidigt ger partiet grönt ljus till ny kärnkraft, om företagen själva vill investera i nya moderna reaktorer.


    ?Vi är absolut för att lägga forskningspengar och utvärdera om den här tekniken kan fungera?, säger språkröret Per Bolund.


    Uppdaterad: 28 juni 2022, 15:15Publicerad: 22 juni 2022, 16:01"

    S har jag uppfattar vara den part i S/MP-regeringen som inte haft viljan att stänga kärnkraften - energiuppgörelsen 2016 där avskaffandet av effektskatt och andra öppningar för mer kärnkraft visar väl på det.
    Nu har S uttryckt önskemål om att ha breda samtal ang kärnkraften men det har avvisats av oppositionen. Jag tror att det mer än någosin behövs breda parlementariska överenskommesler för långsiktiga politiska och ekonomiska satsningar. Men nu verksr ju oppostitionen behöver kapa mer konflikter än det redan är - tyvärr är inte Kristersson den vuxne i rummet j¨han sade sig vilja vara

    Hur du får detta till att jag "skrivit ungefär tolv romaner om hur S + Mp inte vill lägga ned kärnkraften och aldrig velat det. Vidare har de inte bestämt något när de haft makten." är för mg en gåta. 

    Jag uppfattar det som att du lägger in en massa underförstådda betydelser som kommer från dina egna föreställning i det andra skriver. 

    Jag tror inte att MacGyver kan lösa en möjlig framtida effektbrist i Sverige  - jag tror inte heller att det konstruktivt eller produktivt att tro att en MacGyver ska lösa en möjlig framtida effektbrist i Sverige. Och du har rött i att jag inte är MacGyver - han är väl en fiktiv person? jag är inte inte en fiktiv person. Är du en verklig eller en fiktiv person?

    Vill du diskutera olika möjliga lösningar på en möjlig framtida effektbrist i Sverige och en möjlig framtida effektbrist i Sverige?   Visst - kör på. Du har ju redan föreslagt gasturbiner med gas från Kreml. Kanske ha rnågon mer öän jag synpunkter på det och anser att de tvore att sätta sig i en ritkigt svår situation med tanke på konsumenters och företags elpriser.

    Kanske kan du bena upp de problemställningar du vill diskutera i olika punkter,  det kan vara lättare att förstå de repliker du får om du gör så.
     
    Jag varnade för faran att göra oss beroende av Rysk gas när vi hade ett val. Då hade du inga invändningar mot Ryssland. Nu när vi kanske inte har ett val så är du emot det.

    Jag tycker absolut att vi ska försöka få tag på gas på annat håll. Men jag tror det kan bli svårt av en mängd orsaker som jag inte tänker utveckla här.

    Mp är falskare än en hel kortlek full av hjärter ess. Det är det enda du bevisar. Han försöker spela dubbelt för att försöka undgå ansvar för den galenskap till politik han bedrivit och lura folk att tro att det han säger stämmer. Men han avser fortfarande att fortsätta med galenskaparna. Förmodligen för någon form av "högre syfte". Han är en falsk människa. En farlig sådan.

    Läs deras hemsida i skrivande stund:

    Citat:
    "Förnybar energi istället för kärnkraft"

    www.mp.se/politik/karnkraft/

    Jag lyssnar gärna på förslag. Min punktlista blir enkel.

    Punkt 1: Svenska kraftnät beskriver ett effektunderskott som är uppe i lite mer än 6000MW om det blir en kall vinter redan om 2-3år. De tror inte att vi kommer kunna importera detta. Hur löser vi detta?
  • Friger
    klyban skrev 2022-09-01 18:01:55 följande:

    S har gett en detaljerad sakpolitisk plan för energi, börja där.
    Och för all del, presentera gärna en lika detaljerad sakpolitisk plan för det du står bakom, så får vi se detaljerna är där.

    SÅ inte en stavelse, det är en direkt lögn, då detta redan finns.


    Friger skrev 2022-09-01 12:47:00 följande:
    Jag varnade för faran att göra oss beroende av Rysk gas när vi hade ett val. Då hade du inga invändningar mot Ryssland. Nu när vi kanske inte har ett val så är du emot det.

    Jag tycker absolut att vi ska försöka få tag på gas på annat håll. Men jag tror det kan bli svårt av en mängd orsaker som jag inte tänker utveckla här.

    Mp är falskare än en hel kortlek full av hjärter ess. Det är det enda du bevisar. Han försöker spela dubbelt för att försöka undgå ansvar för den galenskap till politik han bedrivit och lura folk att tro att det han säger stämmer. Men han avser fortfarande att fortsätta med galenskaparna. Förmodligen för någon form av "högre syfte". Han är en falsk människa. En farlig sådan.

    Läs deras hemsida i skrivande stund:

    Citat:
    "Förnybar energi istället för kärnkraft"

    www.mp.se/politik/karnkraft/

    Jag lyssnar gärna på förslag. Min punktlista blir enkel.

    Punkt 1: Svenska kraftnät beskriver ett effektunderskott som är uppe i lite mer än 6000MW om det blir en kall vinter redan om 2-3år. De tror inte att vi kommer kunna importera detta. Hur löser vi detta?

    Vad du varnar för och jag varnat för, är inget de bryr sig om.
    Men detta har jag funderat länge på varför de gör och det extrema beroende som följer.


    Dock så har vi haft bäst höjd i Europa, och detta är regeringens fel att vi ligger nästan allra lägst i Europa?

    Hur man löser detta, det är tex med en detaljerad sakpolitisk plan typ den S gett.
    Men frågan är vart är SD´s?
    För det är mest ord på en rad där och där vindkraftverk känns förbjudit nästan och det är rätt udda.
    Vilket berättar detta handlar inte helt om energi ens, kanske är attackerna mot vindkraftverken något de lärt sig i Krim att säga och på sina pilgrimsresor betalda av Kreml.


    Och ja, vi kommer alla få lida för nazisten putin krig.


    Än en gång skriver du en roman. Men inget svar på frågan...

    Det enkla svaret är väl att du inte vet. Istället för att lyssna på experterna är det ner med huvudet i jorden som en daggmask.

    S energipolitik är som du. En jävla massa snack helt utan hjärna eller innehåll. Det är därför vi befinner oss där vi gör.
  • Friger
    nihka skrev 2022-09-01 18:54:58 följande:
    Jaha. Så du menar att jag ska köpa mig en Cadillac Eldorado och sedan grina över att den drar mycket?
    Antar att du tillhör S och Mp eftersom du inte förstod vad han menade.

    Att transportsektorn ingår i energiomställningen innebär att istället för att elda bensin och diesel för att driva fordonen så ska de laddas med el från elnätet.

    Det betyder att den energin vi tidigare importerade via olja ska tas från elnätet.

    Egentligen skitbra för miljön. Synd bara att S + Mp sabbade elnätet och numera ägnar all tid och kraft åt att göra inte ett skit åt saken och skylla ifrån sig.
  • Friger
    klyban skrev 2022-09-01 19:17:09 följande:

    Det var inte långa romaner du har sett innan då.


    Kanske det är denna romanen är gränsen för vad du kan läsa = "For sale: baby shoes, never worn."


    Och det mest intressanta är avsaknaden av saklighet i ditt svar, det berättar väldigt mycket för oss alla och hur sakpolitiska detaljer inte är av intresse i agendan.


    Saklighet är att Svenska Kraftnät anger att vi om 2-3år kommer stå med ett underskott i effektbalansen på 6000MW om det är en kall vinter.

    Det blir inte mer sakligt än så... Det är dessutom det största hotet vi har mot oss inom energisektorn.

    Jag har försökt förklara betydelse av siffrorna genom att jämföra med andra storheter. Men det verkar vara helt omöjligt att få er att förstå vad det innebär.

    Det är som att du kommer hem och upptäcker att det ligger en korsordstidning på köksbordet och brinner i gardinen.

    Tyvärr börjar ni lösa korsord och fattar inte problemet.
  • Friger
    Padirac skrev 2022-09-01 19:26:59 följande:
    Jag vet inte vilka inlägg du läser och vilka bokstäver du hittar i dem som bildar de ord du påstår att andra har skrivit.

    Jag  har skrivit hur användandet av den ryska gasen påverkar och har påverkat elpriset - är det att ha eller att inte ha invändningar mot användandet av rysk gas?   

    Det är helt osannolikt vilka  påståenden du hittar på att andra skrivit

    Om jag inte missminner mig så föreslog du och ingen annan rysk gas från NordStream (Citat kommer här)
    Friger skrev 2022-08-31 20:56:43 följande:
    Nä, antingen LNG eller gulla med Putin. Går ju två stycken gasledningar hyfsat nära. Borde ju gå att kunna koppla på sig. Inget drömscenario men med din politik en realitet.

    Du diskuterar inte fakta. Du är killen som kommer sent på mötet, men det är aldrig ditt fel. Du är samma kille som svarar på varje fråga med långa utläggningar som inte innehåller något svar.

    Ditt svar här innehöll inget... Du svarade än en gång inte på frågan... Det är fakta. Du är i den här debatten helt onödig. Du bidrar inte med något.
    Och du skiver att det kan vara svåtrt att få tag på gas från andra ställen av skäl du inte vill utveckla - så rysk gas är din lösning då?

    Jag tror inte det kommer att sänka priset på el, det krävs amdra lösningar som de EU och Tyskland tittar på.

    Jag tror nog att MP också kommer att få lov att bli realpolitiker tills någon sorts energi-utopi infinner sig i samhället. Om det kan eller inte kan hända kan man ha olika uppfattningar om - hur som helst så tillåter svensk lag sedan en tid tillbaks ny kärnkraft och kanske måste politikerna ge ekonimiska garantier eller villkor för att dessa reaktorer ska bli byggda,

    Hur elhandel och elhandelspriser utvecklas kommer kanske att formas den närmaste tiden - det kommer säkert att bli sämre innan det blir bättre.

    Kanske kan du bena upp de problemställningar du vill diskutera i olika punkter,  det kan vara lättare att förstå de repliker du får om du gör så.
    Effektbrist har inget med el-pris att göra. Även om priset naturligtvis går upp när el-nätet hänger på marginalen.

    Ett problem är att du med flera inte begriper vad effekt och energi är för något. Effekt är ett flöde. Energi en mängd.

    Du kan ha jätte-lågt pris 11 månader om året och ändå ha enorma problem eftersom du saknar el den 12-fte månaden, den kalla månaden.

    Problemet är just det... Vi saknar helt hysteriska mängder effekt om det blir en kall vinter om några år. Lite mer än 6.000.000.000 Watt saknas, oavsett vad du är beredd att betala för saken, det finns inte.

    Det motsvarar ungefär 7,5 miljoner dammsugare som alla kör samtidigt. Det är för mycket.

    Problemet är att om det inträffar så blir det när det är som kallast och det kommer att i bästa fall vara omfattande strömavbrott. I värsta fall systemkollaps. När strömmen kommer tillbaka kommer värmesystem, vattenledningar och annat ha frusit sönder och människor kommer att ha dött. Skadorna kommer att vara gigantiska. Folk kan fortsätta dö även när strömmen kommit tillbaka eftersom värmesystemen slutat fungera.

    Vad görs då för att hindra detta? Sammanfattningsvis: Inget alls.
  • Friger
    nihka skrev 2022-09-01 20:15:40 följande:
    Jepp. Kollaps. Toootaaal Kooolappps. Å ingen gör nåt.

    Bra sammanfattning hörru!
    Tack.

    Nä, problemet är att det finns för många som du och de lyssnar för lite på sådana som kan, eller på myndigheten som jobbar med saken.
  • Friger
    Padirac skrev 2022-09-01 21:44:53 följande:
    Jag tror nog att du inte förklarat dig riktigt begripligt - har inte egfektbrist med priset att göra - då måste elhandelsmarknaden bygga på helt felaktiga premisser utifrån dess syfte,

    För att inte tala om e,on som tydligen inte heller begriper vad effekt och energi är för någontingTomte

    Elhandels marknadens prissättning bygger på utbud och efterfrågan och priset sätts p åmargunalen och är kopplat till gaspriset

    www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen/elbrist-effektbrist-naetkapacitetsbrist

    ElbristI Sverige använder vi varje år ungefär 140 TWh och vanligtvis är inhemsk elproduktion tillräcklig för att täcka behovet av elenergi. Sedan år 2011 har Sverige producerat mer elenergi under året än vi använt i landet och vi har därför kunnat exportera el. Vi har alltså inte elbrist. Problemet är att idag finns stora delar av den svenska elproduktionen i norra Sverige, medan det är i södra Sverige som det används mest el. Idag klarar inte det stora statligt ägda stamnätet av att transportera all den el och effekt som södra Sverige behöver ? något som lite slarvigt kan kallas elbrist men som i själva verket beror på att elledningarnas överföringsförmåga inte räcker till. Det är ?fullt? i elnätet.


    EffektbristEffektbrist uppstår när det inte finns tillräckligt mycket el att tillgå vid en viss tidpunkt. Exempelvis under en enskild timme en väldigt kall och vindstilla dag då efterfrågan är stor. I system med stor andel väderberoende energi är risken för effektbrist av naturliga skäl större, men kan avhjälpas genom att förstärka elnätet.


    NätkapacitetsbristÄven om vi producerar mer el än vi själva använder i Sverige krävs att den kan överföras dit den behövs. Kapacitetsbrist innebär att ledningarna som är underdimensionerade för våra behov. För att undvika kapacitetsbrist behöver hela elnätet vara rätt dimensionerat, från stamnätet, till regionnätet och vidare till lokalnätet.


    tanken på 90-talet från de ansvarig för elhandelsmarknadens införande var att styra konsumtionen så att hög efterfrågan minskades genom högre priser. 

    Vid tillräckligt högts pris på elen slutar tex pizzerior att baka fantasi-pizzor och då räcker elen till annat än pizzabakande.  Elhandelsmarkanden har fler funktioner - alla har inte funkat som tänkt, men att priset stiger när efterfrågan är hög i förhållande till tillgång i olika elområdena var en av de tänkta funktionerna som fallit ut på det sätt som tänktes.
    90-talets elhandelsmarknad har väldigt lite med dagens kris att göra.

    Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan effekt och energi.

    Europa har både effektbrist av dåligt förd energipolitik. Men även en energibrist orsakad av Putin.

    Energibrist kan du bota med hjälp av högre priser. Folk får gå från hus och hem och industrier lägger ner. Då blir S och Mp nöjda.

    Effektbrist är något annat. Behöver inte alls vara kopplad till priset så att folk reagerar med det ryckiga el-nät vi har. Även om det ofta är högre el-priser de perioder när effektbristen kan uppstå.

    Sverige har en effektbrist orsakad av idiotisk energipolitik förd av folk som inte förstår skillnaden mellan effekt och energi.

    Det är ett stort problem när glada amatörer som inte ens begriper det mest grundläggande har för mycket att säga till om i kraftsystemet.
  • Friger
    klyban skrev 2022-09-02 13:51:14 följande:

    SÅ du säger dig veta bättre än Vattenfalls ordförande, det är ett mycket intressant sak här.
    Och kan du redogöra varför du vet bättre än han?


     


    Och med tanke på hur du vill undvika fakta, så har du fakta direkt ifrån där BESLUTET togs.
    SÅ förklara hur du vet bättre och inget kan glömmas av vad han säger Vattenfalls fd ordförande och ordförande för tiden?


    Jag vet bättre, ja. Det gör säkert Magnus Hall också egentligen.

    Han är ju den "nyttiga idiot" som regeringen beordrade att lägga ner kärnkraft. Att erkänna något annat nu vore ju att erkänna att han gick i koppel och saknade ryggrad.

    Citat:
    "Vattenfall-vd ifrågasätts efter kärnkraftskritik
    Vattenfalls nytillträdde vd Magnus Hall får hård kritik från tunga miljöpartister efter att han markerat mot den uppgörelse som Socialdemokraterna och Miljöpartiet gjort om kärnkraften. De säger i praktiken åt honom att vara tyst och följa regeringens beslut eller lämna sitt jobb."

    www.svd.se/a/76ea98eb-1e6c-34e3-b5cd-e32f03abc1f7/vattenfall-vd-ifragasatts-efter-karnkraftskritik
Svar på tråden Regeringens el-fiasko