• Anonym (?)

    Hur skulle du som kollega agera om en anorektisk arbetskamrat svimmar (och gör ner sig)?

    Hej
    Du jobbar på en arbetsplats där det finns en yngre kvinna med anorexi nerovsa, personen svimmar av och både kissar och bajsar ner sig (du vet att personen missbrukar laxermedel). Hur agerar du?

  • Svar på tråden Hur skulle du som kollega agera om en anorektisk arbetskamrat svimmar (och gör ner sig)?
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2020-11-23 17:54:51 följande:
    Den sjuka på min arbetsplats anser såklart att hennes tillstånd inte är så allvarligt och hon vill jobba, dessutom så är hon anmärkningsvärt underviktig så hon lär ju inte tvångsvårdas i nuläget. 
    Oj menade INTE anmärkningsvärt underviktig. 
  • Anonym (Ä)

    Stackaren! Jag hade sett till att ingen såg henne sådär, kört ut alla, täckt över henne med en filt och ringt ambulans.

  • Anonym (ace)
    Anonym (?) skrev 2020-11-23 17:54:51 följande:
    Den sjuka på min arbetsplats anser såklart att hennes tillstånd inte är så allvarligt och hon vill jobba, dessutom så är hon anmärkningsvärt underviktig så hon lär ju inte tvångsvårdas i nuläget. 
    Ätstörningar kan mycket väl vara livshotande utan att personen ser ut som ett vandrande skelett.
  • mari123
    Anonym (Jo) skrev 2020-11-23 17:59:04 följande:

    Skulle ha ringt ambulans.


    Samma här. Flickan är svårt sjuk och nästa svimning kan bli hennes sista om hon inte får vård.
  • Anonym (Li)

    Hon behöver självklart vård och ska inte arbeta förrän hälsan förbättrats. Samtalshjälp låter det som hon är i stort behov av.

  • Anonym (Lägg av)

    Ts: det finns forum för sådana med dina fetischer, Familjeliv är inte ett av dem. Du postar regelbundet frågor om hur folk skulle reagera vid olika situationer där någon skiter ner sig, eftersom du letar runkmaterial, eller hur?

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (?) skrev 2020-11-22 19:49:33 följande:

    Hej
    Du jobbar på en arbetsplats där det finns en yngre kvinna med anorexi nerovsa, personen svimmar av och både kissar och bajsar ner sig (du vet att personen missbrukar laxermedel). Hur agerar du?


    Man ringer ambulans och chefen. Ser till att chefen tar över ansvaret. Jag vägrar vara den som ska ta hand om kollegor.
    Chefen i sin tur ser till att kollegan får den vård som behövs antingen genom kontakter kollegan redan har genom vården eller genom företagshälsovården. Vet inte förfarandet i en sådan här situation men oavsett så när chefen har info så har jag ryggen fri.

     I det akuta så ser jag till att hon kan andas och ligger bekvämt i framstups sidoläge. lägger över en filt och något under huvudet.
    Ev ringer någon anhörig som finns från denne persons kontaktlista (ICE)
  • Anonym (Frimärkssamlare)
    Anonym (Lägg av) skrev 2020-11-24 07:33:28 följande:

    Ts: det finns forum för sådana med dina fetischer, Familjeliv är inte ett av dem. Du postar regelbundet frågor om hur folk skulle reagera vid olika situationer där någon skiter ner sig, eftersom du letar runkmaterial, eller hur?


    Misstanken har slagit mig med - att det är en runktråd alltså...
  • Anonym (?)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-11-24 20:01:53 följande:
    Man ringer ambulans och chefen. Ser till att chefen tar över ansvaret. Jag vägrar vara den som ska ta hand om kollegor.
    Chefen i sin tur ser till att kollegan får den vård som behövs antingen genom kontakter kollegan redan har genom vården eller genom företagshälsovården. Vet inte förfarandet i en sådan här situation men oavsett så när chefen har info så har jag ryggen fri.

     I det akuta så ser jag till att hon kan andas och ligger bekvämt i framstups sidoläge. lägger över en filt och något under huvudet.
    Ev ringer någon anhörig som finns från denne persons kontaktlista (ICE)
    "Jag vägrar vara den som ska ta hand om kollegor" lät ju empatiskt :D
  • Anonym (?)
    Anonym (Frimärkssamlare) skrev 2020-11-24 20:20:01 följande:
    Misstanken har slagit mig med - att det är en runktråd alltså...
    Hur kan du tro att allt är runktråd? Herregud folk svimmar ofta, och kan inte kontrollera sina avgångar särskilt inte när de tar laxermedel, är det så jävla konstigt att sjukt jobbiga situationer då uppstår som behöver diskuteras?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (?) skrev 2020-11-24 20:21:46 följande:
    "Jag vägrar vara den som ska ta hand om kollegor" lät ju empatiskt :D
    Ser hur det låter menar dock lite annorlunda än vad jag skrev. Menar ansvar inte ta hand om.

    Men ja, jag vägrar vara den som har ansvaret för andra vuxna. Jag kan hjälpa till i den akuta delen. Det gör jag mer än gärna och jag är trots allt utbildad inom det yrket så... men ansvaret tar jag inte över mina kollegor.

    Den delen får min chef ta, som trots allt har ansvaret för sina anställda.
  • Anonym (O)
    Anonym (?) skrev 2020-11-22 19:49:33 följande:

    Hej
    Du jobbar på en arbetsplats där det finns en yngre kvinna med anorexi nerovsa, personen svimmar av och både kissar och bajsar ner sig (du vet att personen missbrukar laxermedel). Hur agerar du?


    Varför undrar du? Hur agerade du själv när detta hände din kollega?
  • Anonym (Lägg av)
    Anonym (?) skrev 2020-11-24 20:22:50 följande:

    Hur kan du tro att allt är runktråd? Herregud folk svimmar ofta, och kan inte kontrollera sina avgångar särskilt inte när de tar laxermedel, är det så jävla konstigt att sjukt jobbiga situationer då uppstår som behöver diskuteras?


    För att det här i princip samma frågeställning som du har postat många gånger tidigare.

    Det säger dig inget att de trådarna tas bort?
Svar på tråden Hur skulle du som kollega agera om en anorektisk arbetskamrat svimmar (och gör ner sig)?