• Kjell2

Blir uppsagd imorgon

Det finns en viss tågording kring detta enl Lag och kollektivavtal. Alltså kan man inte med kort varsel säga upp en enskild medarbetare just nu.

Det är varsel, mbl, förhandling kring antal, omorganisationer, turirdningslistor mm. Först därefter kan man säga upp enskilda medarbetare med uppsägningstid.

Är du rädd för att förlora jobbet, börja söka nytt nu.

Prata också med ditt fack.

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 11:53:17 följande:

Okej har haft mötet nu.

Ja, som jag trodde finns min tjänst inte längre. De erbjöd mig 3 månaders arbetsbefriad uppsägningstid + en månads avgångsvederlag.

Jag ser inte hur de skulle kunna trolla fram en tjänst för mig på den orten de handlar om, så uppsägning är nog oundvikligt. Ska jag bråka om det? Bör man alltid förhandla eller är det en fair deal jag blivit erbjuden? Vad är rimligt att förhandla om?

Tänker spontant föreslå att avgångsvederlaget istället blir en månad uppsägningstid till, för att tjäna semester och pension. Är det rimligt?

Jag är med i facket och har pratat med dem. Inte mycket att komma med tyvärr. Sa ungefär att de gärna förhandlar åt mig men att om uppsägningen är legitim är det inte mycket att be för, och att jag då riskerar förmånerna arbetsbefriade och avgångsvederlag.

Någonting känns lurt här. Vad har du för anställningsform och hur länge har du  varit anställd?

Jag skulle definitiv avvakta med att gå med på någon form av frivillig uppsägning. Vill de avsluta får de hävda arbetsbrist,  varsla, om det gäller flera, köra en MBL-sväng med facket, göra turordningslistor och till sist säga upp enl LAS. Finns det andra på företaget med kortare tid än du och inom kompetenser som behövs och du har ska de få gå först. Det här är en process som kan ta allt från några veckor til många månader.

Är det lokal facket du pratat med? Överväg att kontakt något centralt kansli

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 12:40:07 följande:

Tack för era svar!

Ja, under uppsägningstiden får jag lov att ta andra anställningar utan att det avräknas.

Jag har jobbar här i drygt 2 år. Tillsvidareanställning. En kollega till mig har varit anställd längre och fick erbjudande om en annan tjänst, som accepterades. De som varit anställda kortare än mig har fått samma erbjudande som jag.

Jag är med i A-kassa och har inkomstförsäkringar via banken, så jag känner mig inte orolig egentligen. Men alltid jobbigt att stå utan jobb, särskilt mitt i en pandemi.

De har inte förhandlat med facket än. Inget kollektivavtal finns så ingen klubb eller liknande. Jag gissar att detta erbjudande gäller under förutsättning att vi inte blandar in fack.

Jag ser inte riktigt hur detta kan sluta på annat sätt än uppsägning på grund av arbetsbrist. Det är tydligt att en hel rad tjänster stryks, och att min tjänst helt enkelt är övertalig. Närmsta kontor som möjligtvis kan ha eller få öppningar ligger 15 mil bort, och är inte av intresse för mig på grund av avståndet.

Jag ringde fackets centrala nummer och de sa mer eller mindre att det var att gambla att tacka nej till erbjudandet och hoppas på bättre vid förhandling. Allt handlar om ifall uppsägningen är legitim eller inte, och jag har ingen anledning att misstro. De sa också att en sådan förhandling brukar ta några dagar, så någon särskild tid har jag inte att vinna på det heller.

Företaget kör en fuling. De ger erbjudanden till de anställda de vill bli av med. Lagligt ok men lite riskfyllt.

Du måste ta en funderar på vad som är viktigast för dig
    Sätt åt företaget
    Behålla jobbet
    Få ut så mycket pengar som möjligt
    Snabbt försvinna därifrån.

En variant är att ni som fått erbjudande snackar ihop er och vägrar skriva på. Då tvingas företaget varsla, förhandla och sen gå enl LAS-listor. Många av er kommer få sluta till sist men det kommer ta längre tid. Några kanske bli kvar medans helt andra får gå. Dyrt och besvärligt för företaget, mer tid för er.

Om det t ex är mer än fem personen krävs en varsel tid på minst två månader innan ni kan bli formellt uppsagda.

Ett annat är att du försöker förhandla en bättre deal utifrån vad som är viktigt för dig. Ta i ordentligt och ge ett motbud. 

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 13:08:59 följande:
    Är det en fuling då? De som varit anställda längst på respektive geografiskt område får erbjudande om annan tjänst, vi andra med kortare anställningstid får erbjudande om ett ?uppsägnings-paket? som de kallar det. Ingen som står efter mig i turordningen har mig veterligen fått erbjudande om annan tjänst.

Hur fungerar det med varsel om företaget är indelade i olika driftenheter (lokalkontor) är det 5 eller fler på en driftenhet för att det ska vara fråga om varsel, eller räcker det att 5 på bolaget i stort riskerar uppsägning?
    Klart det är en fuling att istället för att varsla, MBL, turordning LAS osv ge individuella erbjudande till utvalda medarbetar i smyg. Vägrar ni skriva på måste de gå omvägen via varsel, arbetsbrist, MBL, LAS mm. Tid och mycket pengar.

Vad de säger till er är egentligen:
    "Gå med på att sluta frivilligt nu och ni får lite plåster på såren." Väldigt smidig och billig lösning för företaget. Speciellt om det gäller flera och erbjudanden inte är överdrivet bra. Snackar ni ihop er har ni företaget i en rävsax. De har då två val, köra omvägen via MBL, LAS mm eller ge er ett bättre erbjudande.

Vill de smidigt köpa ut er får det ge ett vettigt erbjudande. 

Kan inte reglerna i detalj vad gäller varsel och geografi, kolla med ditt fack.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 13:32:34 följande:
    Jag vet inte hur många vi är i mitt län när allt är klart. Hittills 2. Men gissningsvis stiger siffran allteftersom fler har sina möten. Bara idag skulle de ha 15 möten, där några leder till ny tjänst och några till samma paket jag fått.
    Jag tycker ni som fått erbjudande borde snacka ihop er lite. Jämföra erbjudande, komma med gemensamt motbud, inte tacka ja förrän om ett tag och ett vettigt bud.

Så länge företaget kan spela ut er mot varandra och förhandla i smyg har företaget överhand. Kan ni göra något gemensamt är det ni som sitter med den starka handen.

• Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-11-23 14:25:17 följande:
    Vid uppaähnnng pga arbetsbrist behöver inte facket varslas. Det är arbetsförmedlingen som ska varslas. Däremot behöver ag u detta fall förhandla med alla de fackförbund som de berörda är anslutna till
    Ja, men varselprocessen tar tid om den behövs, över två månader. Det kostar pengar. . Att sen gå in i en MBL/LAS-process kan göra att "fel" personer försvinner.

Ett varsel skapa också oro och folk börjar titta efter nya jobb. Plötsligt försvinner anställda man vill ha kvar.

För att komma runt detta kan företaget ge riktade erbjudande till utvalda anställda. Med lite fulspel kan de mer eller mindre få folk att känna sig tvingade att accepter. Det går t ex att ta ett snack med facket först och säga något i stil med "Vi måste skära ner pga arbetsbrist. Vi tänker ge max 10 personer ett erbjudande. Behöver vi gå via LAS blir det nog över 15 personer istället. Vad säger ni 10 eller 15 som får sluta?"
  • Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-11-23 15:13:55 följande:
    LAS kommer man inte runt. Då bör facket driva det rättsligt. Det enda jag försöker förmedla är att facket inte behöver varslas. Sedan är ag ändå skyldiga att förhandla
    Genom att få folk att sluta frivilligt behöver man inte åberopa arbetsbrist och gå via LAS. Och det är just det TS arbetsgivare verkar göra just nu. Ge ett erbjudande till vissa anställda och hoppas att de slutar frivilligt.

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 18:25:50 följande:

Okej hörrni, kan ni hjälpa mig att tänka rätt?

Jag har alltså fått ett erbjudande om att gå utan förhandling. Arbetsbefriad 3 månader och sedan en månadslön i avgångsvederlag. Jag chansade och skickade ett motbud på 6 månadslöner men det blev blankt nej. Facket ser inte att företaget hittills gjort något fel, så det är lite av en chansning att tacka nej. Jag riskerar ju avgångsvederlaget och de kan plikta in mig på något påhittat jobb under uppsägningstiden.

Så jag var alldeles på vippen att tacka ja till erbjudandet igår. HR har ringt flera gånger och hetsat denna vecka. Och på fredagen ringde han och la till några småsaker som skulle erbjuda några tusenlappar extra för mig. Jag sa ändå att jag ville fundera till måndag, och det gick bra.

Och idag upptäcker jag vad jag tror är en dundertabbe av dem. Nu fattar jag varför de har stressat mig. På fredagkvällen kl 20.00 kommer 3 platsannonser ut. Tjänster jag helt klart kvalificerar till och som enligt annonsen kan utföras varifrån som helst i Sverige. En tjänst jag alltså utan frågetecken bör bli omplacerad till. En annan HR-representant än den jag förhandlar med är ansvarig för rekryteringen.

Det jag tror har hänt är att den andra HR-person fått order om att avvakta med platsannonserna denna vecka, för att vänta in mitt ja på deras utköpsdeal. Hon har varit duktig och väntat till arbetsveckans slut och publicerar den på kvällen, utan att förstå att kusten inte är klar.

Så nu fick situationen ett nytt ljus. Som jag ser det har de tabbat sig. Jag kan inte se någon annan förklaring till allt detta. Kan ni?

Jag är överlag rätt sårad över detta. Jag har gjort ett bra jobb, i alla fall vad jag hört. Har ett handskrivet brev från min chef där hon skriver hur mycket hon uppskattar mig. Jag förstår inte varför de inte vill ha kvar mig. De säger att det inte är något personligt men nu känns det ju onekligen så.

Har ni några råd att ge? Ska jag låta det gå till förhandling eller ska jag konfrontera dem själv om annonserna på måndag?

Gör ingenting. De har inte sagt upp dig. Du har inte sagt upp dig. Ingenting har hänt.

Det blir nu extremt svårt för företaget att hävda arbetsbrist och varsla/säga upp.
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 18:25:50 följande:

Okej hörrni, kan ni hjälpa mig att tänka rätt?

Jag har alltså fått ett erbjudande om att gå utan förhandling. Arbetsbefriad 3 månader och sedan en månadslön i avgångsvederlag. Jag chansade och skickade ett motbud på 6 månadslöner men det blev blankt nej. Facket ser inte att företaget hittills gjort något fel, så det är lite av en chansning att tacka nej. Jag riskerar ju avgångsvederlaget och de kan plikta in mig på något påhittat jobb under uppsägningstiden.

Så jag var alldeles på vippen att tacka ja till erbjudandet igår. HR har ringt flera gånger och hetsat denna vecka. Och på fredagen ringde han och la till några småsaker som skulle erbjuda några tusenlappar extra för mig. Jag sa ändå att jag ville fundera till måndag, och det gick bra.

Och idag upptäcker jag vad jag tror är en dundertabbe av dem. Nu fattar jag varför de har stressat mig. På fredagkvällen kl 20.00 kommer 3 platsannonser ut. Tjänster jag helt klart kvalificerar till och som enligt annonsen kan utföras varifrån som helst i Sverige. En tjänst jag alltså utan frågetecken bör bli omplacerad till. En annan HR-representant än den jag förhandlar med är ansvarig för rekryteringen.

Det jag tror har hänt är att den andra HR-person fått order om att avvakta med platsannonserna denna vecka, för att vänta in mitt ja på deras utköpsdeal. Hon har varit duktig och väntat till arbetsveckans slut och publicerar den på kvällen, utan att förstå att kusten inte är klar.

Så nu fick situationen ett nytt ljus. Som jag ser det har de tabbat sig. Jag kan inte se någon annan förklaring till allt detta. Kan ni?

Jag är överlag rätt sårad över detta. Jag har gjort ett bra jobb, i alla fall vad jag hört. Har ett handskrivet brev från min chef där hon skriver hur mycket hon uppskattar mig. Jag förstår inte varför de inte vill ha kvar mig. De säger att det inte är något personligt men nu känns det ju onekligen så.

Har ni några råd att ge? Ska jag låta det gå till förhandling eller ska jag konfrontera dem själv om annonserna på måndag?

Gör ingenting. De har inte sagt upp dig. Du har inte sagt upp dig.

Det blir nu extremt svårt för företaget att hävda arbetsbrist och varsla/säga upp.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 22:28:58 följande:

Jag är tidigt i graviditeten. Runt vecka 7 bara, så jag har en bit kvar.

Nej det är verkligen ingen katastrof att ta erbjudandet. 4 månadslöner, höjd a-kassa och ingen karenstid pga Corona. Jag skulle klara mig fint, få gott om tid hemma med mitt andra barn innan syskonet kommer. Det lockar ju såklart!

Så svårt val. Egentligen hoppas jag nog på att denna upptäckt gör att de öppnar plånboken mer och köper ut mig för ett bättre erbjudande, men det är ju en chansning.

Hur går det, vad händer?
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-12-01 10:12:30 följande:
    Jag tackade nej till utköpserbjudandet de kommit med, de blev oerhört förvånade.

Idag är det facklig förhandling och facket är helt på min sida. Råder inga tveksamheter att jag ska erbjudas ett av jobben som kommit ut. Just det faktum att jobben kan utföras varifrån som helst gjorde att han tror att turordningsregler kommer in i bilden, istället för omplacering. Han skulle kolla med sina jurister.

De hade bokat en timme för förhandling, för egentligen skulle det ju bara varit borta formaliteter och sen en uppsägning pga arbetsbrist. Men efter denna upptäcka sa ombudet att kommer det behövas väldigt mycket mer tid och förhandling om de inte lägger sig platta idag.

De sitter faktiskt i förhandling just precis nu... jag väntar spänt!
    De försökte verkligen köra en fuling förut. Omstrukturering och snålt  erbjudande till de som slutar frivilligt, hot, tomt, om uppsägning annars.

Ta en ordentlig funderar på vad du vill, jobba kvar eller ta ett avgångsvederlag. Fundera också på vad som är viktigt för dig i ett avgångsvederlag, pengar, tid, arbetsbefrielse eller något annat. Ta hjälp av facket för att hamna på en rimlig nivå. 

Lycka till
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-12-01 13:59:17 följande:
    Förhandlingen gick väl inte helt som jag hoppades. De sa mer eller mindre att det stod fel i annonsen, att tjänsterna är i någon av de tre större städerna och inte kan göras härifrån där jag är. De ansåg mig också okvalificerad, men det köpte inte facket.

De ska återkomma på torsdag med en arbetsbeskrivning och facket trodde att de kommer peka på att placeringen är i Stockholm eller Malmö, för att göra det svårt för mig. De menar att man måste börja och sluta dagen på den orten.

Helt befängt, anser jag. Ingen annan i organisationen jobbar så. Ska de införa det kravet hux flux på denna enda tjänsten?

Så nu vet jag inte riktigt. Facket tror fortfarande vi har ett case, men jag vet inte om jag vill jobba kvar där ärligt talat. Och risken finns ju att det erbjuder mig jobbet i Malmö. Vad gör jag då?
    Se det som argumentation för att få ett billigt avgångsvederlag. Du och facket får ha argument för att detta kommer bli dyrt om det går till domstol. Utifrån det får ni komma fram till en överenskommelse som båda kan acceptera.

Därför är det bra om du vet vad som är viktigt för dig, tex gå nu men få mindre pengar. Då du är gravid ska du kolla upp hur detta kan påverka din föräldrapenning.

• Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-12-01 15:01:34 följande:
    Ja jag antar att arbetsgivaren bör betala skadestånd i forma av att de inte följt MBL oavsett om man anser beslutet om att inte erbjuda ts tjänsterna riktigt?

Ts. Gällande sgi och föräldrapenning. Jag förutsätter att du arbetat 280 dagar sammanhängande senaste tiden? (Då räknas sjukskrivning och semester in). Om så är fallet så är din sgi skyddad de 6 sista månaderna av graviditeten. Du kan alltså gå hemma och göra ingenting. Om du anmäler dig som arbetssökande hos af är också din sgi skyddad. Du har dessutom ett tre månaders efterskydd som gör att din sgi är skyddad 3 månader från sista anställningsdag.

Observera att allt detta förutsätter att du arbetet sammanhängande de 6 senaste månaderna.

Jag vet inte vad Kjell menar med att gå tidigare och få mindre lön? Syftar du kjell på en lägre månadslön så kan ts sgi förändras ja. Så fort lönen på en tillsvidareanställning ändras så ändras också sgi.

Men. Om vi nu bara utgår från att du skulle bli arbetslös nu ts så kommer din sgi inte att påverkas så länge du inte får ett nytt jobb, antingen tillsvidare eller tidsbegränsat som förväntas pågå minst 6 månader. Får du en ny anställning i form av något av dessa alternativ kommer din sgi bli utifrån den nya lönen.

Nu minns jag inte åldern på dina barn ts? Men om du har mindre än 1 år och 9 månader mellan nya graviditeten och förra barnets födelse så kommer din föräldrapenning bli densamma som vid din förra ledighet även om din sgi skulle sänkas innan dess
    Skadestånd för brott mot MBL ska betalas till facket. Inget som kommer TS direkt till nytta.

När det gäller att byta län mot pengar syftar jag t ex på att om arbetsgivaren ger ett erbjudande  i stil med
    "Du är anställd med lön nio månader till. Sista tre månaderna arbetsbefriad, alltså jobb i sex månader"

Om då tid är viktigare för TS kan ett motbjudande vara
    "Om ni ger mig 6 månaders lön till och 5 månaders arbetsbefrielse, dvs jag jobbar en månad, till så accepterar jag. Plus det ska min semesterskuld strykas och jag får behålla dator och telefon."

Alltså mindre pengar mer ledig tid.

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-12-02 14:39:39 följande:

Jaha, lite nytt här nu då.

Har precis pratat men min kollega i grannregionen, 45 minuter från mig. Han har haft samtal med sin chef idag, och chefen har då sagt ?jaha då ska vi börja leta efter en ny kollega till dig då!?.

Kollegan har frågat: jaså, ska vi vara två med min roll här i staden X?

Chefen svarar ja.

Så nu finns det ytterligare en tjänst ledig som jag utan tvekan är kvalificerad för. På pendlingsavstånd dessutom. Denna roll är en kopia på det jag är anställd för, så jag har garanterat rätt meriter.

Alltså. Vad håller de på med?? Kan helt ärligt inte förstå vad jag gjort för att reta upp dem så här jävulskt. Förutom denna aktuella tvisten och min föräldraledighet har jag varit en mönsteranställd! Har till och med ett brev från min chef där han skriver att jag är en sån tillgång för företaget.

Problemet just nu är att ingen annons för just den tjänsten finns uppe. Har bara kollegans ord. Och så dumma är de nog inte att de publicerar en annons för den tjänsten innan vi är färdigförhandlade.

Hur långt hjälper min kollegas vittne om detta? Det är så uppenbart att detta handlar om någon annat än arbetsbrist. Men facket tror att det kan bli svårt att bevisa då företaget har fri bestämmanderätt över var och när de utannonserar tjänster.

Försökte precis ringa den rekryterande chefen till grannstaden. Han klickade mig. De har också strypt min tillgång till jobbdatorn så nu kan jag inte läsa mail eller göra mitt jobb.

Det har blivit väldigt komplicerat. Du bör förlita dig mycket på facket som ofta har hyfsad kunskap om processen, rättsläget och vad som är rimligt samt att få en mer komplett och detaljerad bild av läget.

Drivs saken till domstol kommer facket vara inblandat och svårt att processa utan facket på sin sida.

Då din möjligheter att jobba kvar verkar rätt lågt så får du nog fokusera att få ut så mycket som möjligt via en överenskommelse. Var försiktig att blanda in för mycket känslor i det hela, att få en ursäkt, att få en förklaring. Jobba istället för att du ska få en vettig start på nästa steg i livet, dvs sug ut så mycket pengar så möjligt ur företaget.

• Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-12-02 14:57:17 följande:
    Ja ts behöver fackets stöd som du säger, jag finner det märkligt att se inte verkar vilja driva detta. Ts, det är den centrala organisationen du talat med antar jag? För ni har ingen lokal fackklubb?
    Om vi tar avslutet av TS tjänst verkar det som facket är aktiv i den processen. Att gå till domstol är sällan ett mål utan det brukar mest handla om att få till ett så bra paket som det bara går. Enligt TS verkar det pågå en förhandling kring någon form av avgångsvederlag där facket är inblandat

Jag har för dålig koll på praxis och de faktiska omständigheterna för att göra någon vettig analys av rättsläget

En domstolsförhandling har en förmåga att dra ut på tiden och ta mycket tid och energi. Alltså oftast bättre att få ett avslut nu och kunna gå vidare.

• Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-12-02 15:00:35 följande:
    Om ts nu inte blir utköpt utan uppsagd pga arbetsbrist så antar jag att hon har företrädesrätt på tjänsten 45 minuter bort? Ett argument vid förhandling om utköp? För även om den tjänsten bara annonseras internt så skall ju ag isf erbjuda henne denna tjänst?
    Ja, företrädesrätten finns kvar. Men det finns saker som kan krångla till, olika juridiska bolag, smalt skriven annons, konstigt tjänsteupplägg. Gäller det lite mer kvalificerade tjänster brukar det gå att skriva så att TS inte kan vara aktuell.

• Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-12-02 15:00:35 följande:
    Om ts nu inte blir utköpt utan uppsagd pga arbetsbrist så antar jag att hon har företrädesrätt på tjänsten 45 minuter bort? Ett argument vid förhandling om utköp? För även om den tjänsten bara annonseras internt så skall ju ag isf erbjuda henne denna tjänst?
    Just företrädesrätten är något man kan förhandla bort vid ett utköp. Om arbetsgivaren glömt bort det så slänger man in det på slutet
    "En månadslön till och jag avsäger mig företrädesrätten. Annars kommer jag kräva att få något av de jobb som utlyses inom 9(?)månader."

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-12-08 12:40:20 följande:

Tack för att du frågar. Jo, vi närmar oss en lösning nu tror jag.

De hade skickat ett Mail till min ombudsman igår, när han var på semester. I mailet fanns ett något bättre erbjudande än tidigare med villkoret att det bara gäller den dagen. Mailet sågs först idag när ombudsmannen var tillbaka. Han har nu tackat ja å mina vägnar men det är ju lite sent. Men samtidigt orimligt att kräva svar inom 5 timmar när man skickar ett Mail vid lunch som de gjorde igår.

De hade också skickat med ett skämt till en omplaceringsutredning med slutsatsen att jag inte är kvalificerad till de lediga tjänsterna jag gjort anspråk på. Hur de lyckats fastslå det utan att ens prata med mig är mycket märkligt. I den bifogade kravspecen på tjänsten har de också höjt kraven mot annonsen från ?behöver erfarenhet från *mitt område*? till ?behöver minst 5 års dokumenterat framgångsrikt resultat från arbete inom ?mitt område? plus ?ett annat område?. Och givetvis placerat rollen i Malmö. Lyckas de hitta en sån person blir jag förvånad.

Nu vill jag bara att detta ska vara över så jag kan få lite lugn och ro. Om allt går bra har jag 5 månaders arbetsbefriad uppsägningstid, avräkningsfri. Jag har två jobbintervjuer bokade nästa vecka och jag planerar att ringa min chef samma sekund detta är klart och sluta fred för att säkra min goda referens som fram tills nyligen var självklar. Min chef har hållit sig undan hela denna fula förhandling så förhoppningsvis har inga broar bränts där.

Tack för all hjälp!

Trist när det blir så här. Skönt att du lyckades få till en bättre deal som du tycker är ok.

Arbetsgivaren körde en fuling, när du inte accepterade utan satte hårt mot hårt insåg de att bättre ok deal än riskera domstol.

Lycka till med jobbsök.
Svar på tråden Blir uppsagd imorgon