Anonym (T) skrev 2020-12-01 15:01:34 följande:
Ja jag antar att arbetsgivaren bör betala skadestånd i forma av att de inte följt MBL oavsett om man anser beslutet om att inte erbjuda ts tjänsterna riktigt?
Ts. Gällande sgi och föräldrapenning. Jag förutsätter att du arbetat 280 dagar sammanhängande senaste tiden? (Då räknas sjukskrivning och semester in). Om så är fallet så är din sgi skyddad de 6 sista månaderna av graviditeten. Du kan alltså gå hemma och göra ingenting. Om du anmäler dig som arbetssökande hos af är också din sgi skyddad. Du har dessutom ett tre månaders efterskydd som gör att din sgi är skyddad 3 månader från sista anställningsdag.
Observera att allt detta förutsätter att du arbetet sammanhängande de 6 senaste månaderna.
Jag vet inte vad Kjell menar med att gå tidigare och få mindre lön? Syftar du kjell på en lägre månadslön så kan ts sgi förändras ja. Så fort lönen på en tillsvidareanställning ändras så ändras också sgi.
Men. Om vi nu bara utgår från att du skulle bli arbetslös nu ts så kommer din sgi inte att påverkas så länge du inte får ett nytt jobb, antingen tillsvidare eller tidsbegränsat som förväntas pågå minst 6 månader. Får du en ny anställning i form av något av dessa alternativ kommer din sgi bli utifrån den nya lönen.
Nu minns jag inte åldern på dina barn ts? Men om du har mindre än 1 år och 9 månader mellan nya graviditeten och förra barnets födelse så kommer din föräldrapenning bli densamma som vid din förra ledighet även om din sgi skulle sänkas innan dess
Skadestånd för brott mot MBL ska betalas till facket. Inget som kommer TS direkt till nytta.
När det gäller att byta län mot pengar syftar jag t ex på att om arbetsgivaren ger ett erbjudande i stil med
"Du är anställd med lön nio månader till. Sista tre månaderna arbetsbefriad, alltså jobb i sex månader"
Om då tid är viktigare för TS kan ett motbjudande vara
"Om ni ger mig 6 månaders lön till och 5 månaders arbetsbefrielse, dvs jag jobbar en månad, till så accepterar jag. Plus det ska min semesterskuld strykas och jag får behålla dator och telefon."
Alltså mindre pengar mer ledig tid.