• Anonym (TS)

Blir uppsagd imorgon

Jahapp. Här ligger jag och väntar på bödeln, känns det som.

Jag jobbar på ett företag med 150 anställda. Allt rullar på och företaget har klarat av pandemin utomordentligt bra. Jag kände mig helt trygg i min anställning. Så från ingenstans kallades till möte förra veckan. Vi alla sitter hemma och jobbar så allt är ju digitalt nu. VDn berättade att en stor omorganisation skulle ske, de har upptäckt att 1/3 av det vi gör generar över 90% av omsättningen. Så givetvis vill de att vi fortsättningsvis bara gör de 33 procenten som är lönsammast.

Så en hel rad tjänster ska bort. Inte bort, bort, utan ändras så långt som möjligt, till något i den lönsamma kategorin tjänster. I en parantes berättades att min chef blivit omplacerad. Ja hejdå då! Henne har jag inte sett röken av sedan dess. Sen var mötet avslutat. Några frågor? Nej, bra, tackhej. Svart skärm.

Ja det tog ju inte mer är 2 timmar så hade min nya chef kallat till möte - jag, han och HR. Detta var i torsdags och jag bad om ett möte innan helgen, vilket inte var möjligt. Jag sa att jag kände mig orolig men inget lugnande kunde sägas. Inget ?nej vi ska bara prata om din nya roll? eller ?gå nu inte och oroa dig hela helgen?. Bara att vi tar det på måndag.

Så nu ligger jag här i sängen med en klump i magen.

Har ni några tips? Något som jag bör ta upp när jag har chansen? Det låter kört va?

• Svar på tråden Blir uppsagd imorgon
  • Whitehorse1979

Jag förstår dig.
    Fy fan så känslokallt, vilket jäkla limbo du måste leva i.
    De borde klämt in dig på ett möte.

Men de säger din nya roll, håll fast vi det.
    Jag tror inte att de kommer att sparka dig.

• Anonym (TS)
    Whitehorse1979 skrev 2020-11-22 23:41:43 följande:

Jag förstår dig.

Fy fan så känslokallt, vilket jäkla limbo du måste leva i.

De borde klämt in dig på ett möte.

Men de säger din nya roll, håll fast vi det.

Jag tror inte att de kommer att sparka dig.

Tack för förståelsen och svaret!

Känns lite elakt att de låter mig gå hela helgen. Hade varit bättre att kalla till möte samma dag imorgon om det inte hanns med innan helgen.
  • Whitehorse1979
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 00:03:52 följande:
    Tack för förståelsen och svaret!

Känns lite elakt att de låter mig gå hela helgen. Hade varit bättre att kalla till möte samma dag imorgon om det inte hanns med innan helgen.
    Jag tycker att det är rätt elakt faktiskt.
    Hade letat nya jobb.
    Men inte sagt upp mig såklart.

Jag håller helt med, de borde inte låtit dig gå över helgen, det är bara grymt.
    Sen ha mage att säga oroa dig inte, tjena.
    Lättare sagt än gjort.

• Kjell2

Det finns en viss tågording kring detta enl Lag och kollektivavtal. Alltså kan man inte med kort varsel säga upp en enskild medarbetare just nu.

Det är varsel, mbl, förhandling kring antal, omorganisationer, turirdningslistor mm. Först därefter kan man säga upp enskilda medarbetare med uppsägningstid.

Är du rädd för att förlora jobbet, börja söka nytt nu.

Prata också med ditt fack.

• Anonym (TS)

Okej har haft mötet nu.

Ja, som jag trodde finns min tjänst inte längre. De erbjöd mig 3 månaders arbetsbefriad uppsägningstid + en månads avgångsvederlag.

Jag ser inte hur de skulle kunna trolla fram en tjänst för mig på den orten de handlar om, så uppsägning är nog oundvikligt. Ska jag bråka om det? Bör man alltid förhandla eller är det en fair deal jag blivit erbjuden? Vad är rimligt att förhandla om?

Tänker spontant föreslå att avgångsvederlaget istället blir en månad uppsägningstid till, för att tjäna semester och pension. Är det rimligt?

Jag är med i facket och har pratat med dem. Inte mycket att komma med tyvärr. Sa ungefär att de gärna förhandlar åt mig men att om uppsägningen är legitim är det inte mycket att be för, och att jag då riskerar förmånerna arbetsbefriade och avgångsvederlag.

• Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 11:53:17 följande:

Okej har haft mötet nu.

Ja, som jag trodde finns min tjänst inte längre. De erbjöd mig 3 månaders arbetsbefriad uppsägningstid + en månads avgångsvederlag.

Jag ser inte hur de skulle kunna trolla fram en tjänst för mig på den orten de handlar om, så uppsägning är nog oundvikligt. Ska jag bråka om det? Bör man alltid förhandla eller är det en fair deal jag blivit erbjuden? Vad är rimligt att förhandla om?

Tänker spontant föreslå att avgångsvederlaget istället blir en månad uppsägningstid till, för att tjäna semester och pension. Är det rimligt?

Jag är med i facket och har pratat med dem. Inte mycket att komma med tyvärr. Sa ungefär att de gärna förhandlar åt mig men att om uppsägningen är legitim är det inte mycket att be för, och att jag då riskerar förmånerna arbetsbefriade och avgångsvederlag.

De har alltså gjort en turordningslista och uteslutit att du kan omplaceras? Hur länge har du arbetat på arbetsplatsen? Det är absolut rimligt att förhandla om atbetsbefroelse istället för avgångsvederlag. Är du med i a-kassa? Gå annars genast med och förbered dig på att handläggningstiden just nu är 20 veckor.

Se till att ditt avtal inte hindrar dig från att ta ett nytt arbete under den arbetsbefriade tiden och att du får behålla lönen även om du får nytt arbete under denna period.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 11:53:17 följande:

Okej har haft mötet nu.

Någonting känns lurt här. Vad har du för anställningsform och hur länge har du  varit anställd?

Jag skulle definitiv avvakta med att gå med på någon form av frivillig uppsägning. Vill de avsluta får de hävda arbetsbrist,  varsla, om det gäller flera, köra en MBL-sväng med facket, göra turordningslistor och till sist säga upp enl LAS. Finns det andra på företaget med kortare tid än du och inom kompetenser som behövs och du har ska de få gå först. Det här är en process som kan ta allt från några veckor til många månader.

Är det lokal facket du pratat med? Överväg att kontakt något centralt kansli

• Anonym (T)
    Kjell2 skrev 2020-11-23 12:09:34 följande:

Någonting känns lurt här. Vad har du för anställningsform och hur länge har du  varit anställd?

Jag skulle definitiv avvakta med att gå med på någon form av frivillig uppsägning. Vill de avsluta får de hävda arbetsbrist,  varsla, om det gäller flera, köra en MBL-sväng med facket, göra turordningslistor och till sist säga upp enl LAS. Finns det andra på företaget med kortare tid än du och inom kompetenser som behövs och du har ska de få gå först. Det här är en process som kan ta allt från några veckor til många månader.

Är det lokal facket du pratat med? Överväg att kontakt något centralt kansli

Håller med om att det låter skumt. Ts jag vill råda dig att spela in alla samtal och möten i framtiden.

Har MBL inte skett? Det måste arbetsgivaren enligt lagen göra.
  • Anonym (TS)

Tack för era svar!

Ja, under uppsägningstiden får jag lov att ta andra anställningar utan att det avräknas.

Jag har jobbar här i drygt 2 år. Tillsvidareanställning. En kollega till mig har varit anställd längre och fick erbjudande om en annan tjänst, som accepterades. De som varit anställda kortare än mig har fått samma erbjudande som jag.

Jag är med i A-kassa och har inkomstförsäkringar via banken, så jag känner mig inte orolig egentligen. Men alltid jobbigt att stå utan jobb, särskilt mitt i en pandemi.

De har inte förhandlat med facket än. Inget kollektivavtal finns så ingen klubb eller liknande. Jag gissar att detta erbjudande gäller under förutsättning att vi inte blandar in fack.

Jag ser inte riktigt hur detta kan sluta på annat sätt än uppsägning på grund av arbetsbrist. Det är tydligt att en hel rad tjänster stryks, och att min tjänst helt enkelt är övertalig. Närmsta kontor som möjligtvis kan ha eller få öppningar ligger 15 mil bort, och är inte av intresse för mig på grund av avståndet.

Jag ringde fackets centrala nummer och de sa mer eller mindre att det var att gambla att tacka nej till erbjudandet och hoppas på bättre vid förhandling. Allt handlar om ifall uppsägningen är legitim eller inte, och jag har ingen anledning att misstro. De sa också att en sådan förhandling brukar ta några dagar, så någon särskild tid har jag inte att vinna på det heller.

• Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 12:40:07 följande:

Tack för era svar!

Ja, under uppsägningstiden får jag lov att ta andra anställningar utan att det avräknas.

Jag har jobbar här i drygt 2 år. Tillsvidareanställning. En kollega till mig har varit anställd längre och fick erbjudande om en annan tjänst, som accepterades. De som varit anställda kortare än mig har fått samma erbjudande som jag.

Jag är med i A-kassa och har inkomstförsäkringar via banken, så jag känner mig inte orolig egentligen. Men alltid jobbigt att stå utan jobb, särskilt mitt i en pandemi.

De har inte förhandlat med facket än. Inget kollektivavtal finns så ingen klubb eller liknande. Jag gissar att detta erbjudande gäller under förutsättning att vi inte blandar in fack.

Jag ser inte riktigt hur detta kan sluta på annat sätt än uppsägning på grund av arbetsbrist. Det är tydligt att en hel rad tjänster stryks, och att min tjänst helt enkelt är övertalig. Närmsta kontor som möjligtvis kan ha eller få öppningar ligger 15 mil bort, och är inte av intresse för mig på grund av avståndet.

Jag ringde fackets centrala nummer och de sa mer eller mindre att det var att gambla att tacka nej till erbjudandet och hoppas på bättre vid förhandling. Allt handlar om ifall uppsägningen är legitim eller inte, och jag har ingen anledning att misstro. De sa också att en sådan förhandling brukar ta några dagar, så någon särskild tid har jag inte att vinna på det heller.

De är skyldiga enligt LAS. LAS hänvisar till MBL. DE är skyldiga att förhandla med det fack du är sluten till, trots att det inte är kollektivavtalsanslutna. Turordningen kommer de heller inte undan, oavsett kollektivavtal.

13 §  Om en fråga särskilt angår arbets- eller anställningsförhållandena för arbetstagare som tillhör en arbetstagarorganisation i förhållande till vilken arbetsgivaren inte är bunden av kollektivavtal, är arbetsgivaren skyldig att förhandla enligt 11 och 12 §§ med den organisationen.

11 §
      Innan arbetsgivare beslutar om viktigare förändring av sin verksamhet, skall han på eget initiativ förhandla med arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal. Detsamma skall iakttagas innan arbetsgivare beslutar om viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena för arbetstagare som tillhör organisationen.

Jag skulle nog ta erbjudandet om jag var du. Men kolla upp möjligheten för facket att sedan driva frågan om att arbetsgivaren inte följt sin förhandlingsskyldighet.

Svar på tråden Blir uppsagd imorgon