• Mon 23 Nov 2020 21:18
    1546 visningar
    18 svar
    18
    1546

    Kan min sambo vara föräldra ledig även om jag är hemma

    Hej, en fråga som ja hoppas någon kanske kan. :)

    Kan min sambo plocka föräldrapenning Fredag lördag o Söndag trots att jag är hemma? Dock plockar inte jag de dagar, så inga dubbeldagar.

    Om jag skulle plocka Måndag till torsdag och min sambo Fredag till söndag?

    Tacksam för svar. :)

  • Svar på tråden Kan min sambo vara föräldra ledig även om jag är hemma
  • Anonym (Tt)
    Mon 23 Nov 2020 21:35
    #1

    Om han skulle ha jobbat fredagen så får han ta hela helgen. Annars får man bara ta lägstadagar på helg. (eller om han tagit måndagen ihop med helg)

    Men ja, det ska inte vara några problem.

  • Anonym (h)
    Mon 23 Nov 2020 22:18
    #2

    Fram tills att barnet är 18 månader har man rätt att vara ledig från arbetsgivaren utan att ta ut föräldrapenning. Så är barnet yngre än så är det helt ok att du bara tar ut fyra dagar i veckan (eller mindre).

    Är barnet över 1 år är din sgi bara skyddad om du tar ut 5 dagar i veckan (alternativt fyller upp de dagar som du inte arbetar. Skulle du arbeta 2 dagar i veckan räcker det alltså att ta föräldrapenning 3 dagar). Det räcker med att du missar detta EN vecka så nollas din sgi. Vilket betyder lägsta förädrapenning och ingen sjukpenning vid sjukskrivning. Så jag vill verkligen råda dig att inte sabba din sgi.

    Om du/ni tänkt vara hemma länge så är ett tips för att skydda sgi att studera 50% på distans. 50% studier skyddar nämligen hela sgin

  • Anonym (Ellen­)
    Tue 24 Nov 2020 08:31
    #3
    Anonym (h) skrev 2020-11-23 22:18:39 följande:

    Fram tills att barnet är 18 månader har man rätt att vara ledig från arbetsgivaren utan att ta ut föräldrapenning. Så är barnet yngre än så är det helt ok att du bara tar ut fyra dagar i veckan (eller mindre).

    Är barnet över 1 år är din sgi bara skyddad om du tar ut 5 dagar i veckan (alternativt fyller upp de dagar som du inte arbetar. Skulle du arbeta 2 dagar i veckan räcker det alltså att ta föräldrapenning 3 dagar). Det räcker med att du missar detta EN vecka så nollas din sgi. Vilket betyder lägsta förädrapenning och ingen sjukpenning vid sjukskrivning. Så jag vill verkligen råda dig att inte sabba din sgi.

    Om du/ni tänkt vara hemma länge så är ett tips för att skydda sgi att studera 50% på distans. 50% studier skyddar nämligen hela sgin


    Får jag ställa en följdfråga på det, jag har aldrig sökt upp info just om studier eftersom det inte varit relevant innan.
    Annars upplever jag att jag har bra koll på lagar och regler
    Men så här, jag har en treårig son. Jobbar deltid just nu men har skyddat SGI'n sen jag kom tillbaka efter f-ledigheten.
    Nu har jag för avsikt att börja plugga. Om jag söker tjänstledigt för studier på heltid och läser kurser motsvarande  100% men tar bara studiemedel på 50% - är min SGI är helt skyddad ändå?
    Och om jag söker och blir beviljad tjänstledigt 100% men tex. bara läser 75% (eller 50%) och tar studiemedel 50% - vad händer då?
  • Tue 24 Nov 2020 08:46
    #4

    Så om jag inte är trög nog, är de helt okej om min sambo plockar Fredag lördag och söndag även om jag också är hemma fredagen fast inte plockar?!

  • Anonym (h)
    Tue 24 Nov 2020 08:52
    #5
    Anonym (Ellen) skrev 2020-11-24 08:31:19 följande:

    Får jag ställa en följdfråga på det, jag har aldrig sökt upp info just om studier eftersom det inte varit relevant innan.

    Annars upplever jag att jag har bra koll på lagar och regler

    Men så här, jag har en treårig son. Jobbar deltid just nu men har skyddat SGI'n sen jag kom tillbaka efter f-ledigheten.

    Nu har jag för avsikt att börja plugga. Om jag söker tjänstledigt för studier på heltid och läser kurser motsvarande  100% men tar bara studiemedel på 50% - är min SGI är helt skyddad ändå?

    Och om jag söker och blir beviljad tjänstledigt 100% men tex. bara läser 75% (eller 50%) och tar studiemedel 50% - vad händer då?


    From augusti 2018 så behlvde man inte ta studiemedlet för att sgi ska vara skyddad. Det räcker att det dun studerar är berättigat csn för att sgi ska vara skyddad.

    Så om du läser en csn-berättigad kurs/program på minst 50% så är hela sgi skyddad
  • Anonym (Ellen­)
    Tue 24 Nov 2020 09:12
    #6
    Anonym (h) skrev 2020-11-24 08:52:41 följande:
    From augusti 2018 så behlvde man inte ta studiemedlet för att sgi ska vara skyddad. Det räcker att det dun studerar är berättigat csn för att sgi ska vara skyddad.

    Så om du läser en csn-berättigad kurs/program på minst 50% så är hela sgi skyddad
    Tack för svar!!
  • Tue 24 Nov 2020 16:55
    #7
    Anonym (Ellen) skrev 2020-11-24 08:31:19 följande:

    Får jag ställa en följdfråga på det, jag har aldrig sökt upp info just om studier eftersom det inte varit relevant innan.

    Annars upplever jag att jag har bra koll på lagar och regler

    Men så här, jag har en treårig son. Jobbar deltid just nu men har skyddat SGI'n sen jag kom tillbaka efter f-ledigheten.

    Nu har jag för avsikt att börja plugga. Om jag söker tjänstledigt för studier på heltid och läser kurser motsvarande  100% men tar bara studiemedel på 50% - är min SGI är helt skyddad ändå?

    Och om jag söker och blir beviljad tjänstledigt 100% men tex. bara läser 75% (eller 50%) och tar studiemedel 50% - vad händer då?


    Det är rätt som de andra skriver att din SGI är skyddad även om du bara läser på halvtid, men jag kan tyvärr inte tänka mig att du har rätt gentemot din arbetsgivare att vara tjänstledig för studier på heltid men bara plugga halvtid. Försäkringskassans regler gäller inte arbetsrätt, och står du som föräldraledig till ett barn äldre än 18 månader på andra halvan av tiden kan arbetsgivaren kräva att du tar ut 2,5 FP-dag per vecka. Så om din chef begär in intyg på vad du är registrerad på och vilka poäng du tar så kan du kanske få problem.
  • Anonym (h)
    Tue 24 Nov 2020 18:38
    #8
    Seven Costanza skrev 2020-11-24 16:55:51 följande:
    Det är rätt som de andra skriver att din SGI är skyddad även om du bara läser på halvtid, men jag kan tyvärr inte tänka mig att du har rätt gentemot din arbetsgivare att vara tjänstledig för studier på heltid men bara plugga halvtid. Försäkringskassans regler gäller inte arbetsrätt, och står du som föräldraledig till ett barn äldre än 18 månader på andra halvan av tiden kan arbetsgivaren kräva att du tar ut 2,5 FP-dag per vecka. Så om din chef begär in intyg på vad du är registrerad på och vilka poäng du tar så kan du kanske få problem.
    Det har du alldeles rätt i! Man har dock rätt till tjänstledigt i den omfattning man behöver för att klara studierna. Så om man behöver heltid för att klara 50% studier så ska man beviljas tjänstledigt för det (mao kan man köra en fuling och hävda att man behöver det).

    Jag tror inte det är omöjligt att få tjänstledigt på heltid för halvtidsstudier. Jag fick det utan provlem, min arbetsgivare anser det lättare att ta in vikarie på heltid än deltid.

    MEN. DEt är precis som du säger. Efter 18 månaders ålder på barnet kan det absolut bli så att man är tcungen att plocka 2,5 dag ändå om ag inte beviljar tjänsledighet på hetid
  • Anonym (h)
    Tue 24 Nov 2020 18:39
    #9
    Seven Costanza skrev 2020-11-24 16:55:51 följande:
    Det är rätt som de andra skriver att din SGI är skyddad även om du bara läser på halvtid, men jag kan tyvärr inte tänka mig att du har rätt gentemot din arbetsgivare att vara tjänstledig för studier på heltid men bara plugga halvtid. Försäkringskassans regler gäller inte arbetsrätt, och står du som föräldraledig till ett barn äldre än 18 månader på andra halvan av tiden kan arbetsgivaren kräva att du tar ut 2,5 FP-dag per vecka. Så om din chef begär in intyg på vad du är registrerad på och vilka poäng du tar så kan du kanske få problem.
    Verkar dock som att denna person tänkt studera i samma ofattning som hon söker ledigt
  • Tue 24 Nov 2020 18:50
    #10
    Prpm skrev 2020-11-24 08:46:12 följande:
    Så om jag inte är trög nog, är de helt okej om min sambo plockar Fredag lördag och söndag även om jag också är hemma fredagen fast inte plockar?!
    Det går jättebra att göra så, om han avstår från arbete under fredagen (= är föräldraledig från jobbet under fredagen).

    Om han bara är ledig ändå på fredagar, så får man inte ta ut SGI-dagar. Men man får ta ut lågnivådagar om man vill.

    Är barnet över 1 år och du är 100% ledig, så behöver du ha inkomst/sysselsättning 5 dagar/vecka. Så om du inte vill jobba 1 dag/vecka och ta ut FP 4 dagar/vecka, så kan du kolla på att plugga istället. Är barnet under 1 år så behöver du inte ha inkomst/sysselsättning 5 dagar/vecka utan kan ta ut noll eller mer (bara ekonomin som styr då):
  • Tue 24 Nov 2020 19:15
    #11
    Anonym (h) skrev 2020-11-24 18:39:23 följande:

    Verkar dock som att denna person tänkt studera i samma ofattning som hon söker ledigt


    Nä, det står det ju inte i sista stycket i det som jag citerade. Där står

    Och om jag söker och blir beviljad tjänstledigt 100% men tex. bara läser 75% (eller 50%) och tar studiemedel 50% - vad händer då?

    Så det var det jag svarade på.
  • Anonym (h)
    Tue 24 Nov 2020 19:24
    #12
    Seven Costanza skrev 2020-11-24 19:15:52 följande:

    Nä, det står det ju inte i sista stycket i det som jag citerade. Där står

    Och om jag söker och blir beviljad tjänstledigt 100% men tex. bara läser 75% (eller 50%) och tar studiemedel 50% - vad händer då?

    Så det var det jag svarade på.


    Jo det är sant. Men uppfattade det ändå som att det var mer hypotestiskt.

    Jag tycker din kommentar var superbra! Så jag är inte ute efter att dissa dig utan vill bara förklara att det ibland går att få ledigt på det sättet
  • Tue 24 Nov 2020 19:52
    #13
    Anonym (h) skrev 2020-11-24 19:24:33 följande:

    Jo det är sant. Men uppfattade det ändå som att det var mer hypotestiskt.

    Jag tycker din kommentar var superbra! Så jag är inte ute efter att dissa dig utan vill bara förklara att det ibland går att få ledigt på det sättet


    Ok. Jag fick iaf inte ledigt en hel termin för bara halvfartsstudier - min chef tyckte det lät väldigt märkligt att man skulle få vara hemma på heltid fastän man bara läste halvtid - då låter det ju som att man egentligen är föräldraledig och borde ta ut FP... Dock tycker jag att det ÄR väldigt märkligt att man får lov enligt FK att bara studera halvtid, vara hemma för övrigt och ändå skydda heltids-SGI, medan om man istället pluggar halvtid och går in och jobbar en del säg 20% så är SGI:n inte skyddad av halvtidsstudierna utan då måste man även fylla upp med FP. Konstigt.
  • Anonym (h)
    Tue 24 Nov 2020 20:11
    #14
    Seven Costanza skrev 2020-11-24 19:52:11 följande:

    Ok. Jag fick iaf inte ledigt en hel termin för bara halvfartsstudier - min chef tyckte det lät väldigt märkligt att man skulle få vara hemma på heltid fastän man bara läste halvtid - då låter det ju som att man egentligen är föräldraledig och borde ta ut FP... Dock tycker jag att det ÄR väldigt märkligt att man får lov enligt FK att bara studera halvtid, vara hemma för övrigt och ändå skydda heltids-SGI, medan om man istället pluggar halvtid och går in och jobbar en del säg 20% så är SGI:n inte skyddad av halvtidsstudierna utan då måste man även fylla upp med FP. Konstigt.


    Detta har jag missat? Menar du att sgi inte är skyddad om man studerar halvtid och jobbar 20% låter ju supermärkligt
  • Anonym (Ellen­)
    Tue 24 Nov 2020 22:11
    #15

    Tack för de svar som ni utvecklat!!
    Reglerna kring vad man har rätt till rent arbetsrättsligt har jag koll på. 
    Min chef och jag har redan haft den dialogen. Går jag vidare och söker ledigt för studier kommer de att behöva ersätta min tjänst, med motsvarande heltid. Så jag tror inte att min chef i det läget bryr sig så mkt om hur många % jag studerar. Men det kommer jag att vara ärlig med, vilka kurser jag tänkt studera och med vilken omfattning. Jag skulle i och för sig kunna säg att jag tex läser 75% men behöver vara ledig helt för att klara mina studier, där har ni en poäng.

    Det jag var mest ute efter var dock SGI-skyddet.
    För enkelhetens skull har jag inte tänkt att blanda in någon f-ledighet. Möjligen någon dag för att täcka mellan terminerna. Alternativt så går jag in och jobbar då, om behovet finns.

  • Wed 25 Nov 2020 06:00
    #16

    Du behöver inte använda föräldrapenning mellan terminerna - om du ska studera terminen efter är SGI skyddad.

  • Wed 25 Nov 2020 06:20
    #17
    Anonym (h) skrev 2020-11-24 20:11:19 följande:

    Detta har jag missat? Menar du att sgi inte är skyddad om man studerar halvtid och jobbar 20% låter ju supermärkligt


    Jag kanske förhoppningsvis hade fel. Jag har läst i en av vägledningarna att så fort man har återgått i arbete måste man fylla upp med föräldrapenning, men nu hittade jag det här i SGI-vägledningen och då verkar det som att studierna gäller även om man arbetar deltid (inskränker sitt förvärvsarbete).

  • Anonym (Ellen­)
    Wed 25 Nov 2020 09:00
    #18
    Seven Costanza skrev 2020-11-25 06:00:46 följande:

    Du behöver inte använda föräldrapenning mellan terminerna - om du ska studera terminen efter är SGI skyddad.


    Ännu ett stort tack!
    Blir detta aktuellt så ska jag se till att läsa på ordentligt.
Svar på tråden Kan min sambo vara föräldra ledig även om jag är hemma