• bananmilkshake

Är interJUV dialektalt?

Såg en föreläsning där föreläsaren säger "interjuv" och påstår att det är hennes dialekt. Tydligen har folk påpekat att hon säger fel. Ironiskt nog är hon jobbförmedlare och föreläsningen handlar om anställningsintervjuer. 

Är "interjuv" dialekt eller bara en pinsam felsägning? Jag försökte såklart googla men Google fattar ju inte att jag faktiskt menar interJUV och inte intervju. 

Tacksam för svar! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-24 12:37
    Fick just veta att personen är från Norrbotten.

• Svar på tråden Är interJUV dialektalt?
  • Allis1000
    Magical skrev 2020-11-24 11:09:57 följande:

Jag har aldrig hört att just det sättet att uttala skulle bero på en dialekt. Jag arbetar med språk men givetvis vet jag inte allt. Det finns givetvis mängder med ord som uttalas på et visst sätt pga dialekt men det brukar vara ganska lätt att ta reda på. 

I detta fall låter det mer som att den personen lagt sig till med en felsägning, likadant som när vissa säger situationstecken fast de menar citationstecken. De har inte förstått att det är en kontaminering från ordet situation. 

Ett liknande med intervju, tror jag. Det är nämligen ganska lätt för oss att lägga till extra ljud i ord. 

Jag hittade faktiskt en liten text om detta: 

milkaddiction.wordpress.com/2012/05/07/topp-10-ord-som-folk-ofta-sagerstavar-fel/

OMG! Iiii, det kliar i mig av obehag när jag läser nedanstående lista på felsägningar!!!

Jag har nog lite OCD!!!

Bubblare:

Omständlig (Fel: Omständig)

Egentligen (Fel: Igentligen)

Asocial (Fel: Osocial)

Avokado (Fel: Advokado)

Innebandy (Fel: Indebandy)

Anledning (Fel: Andledning)

Antenn (Fel: Antend)

Mytomspunnen (Fel: Mytomsbunden)

Lågkonjunktur (Fel: Lågkonjuktur)
  • bananmilkshake
    LasseBD skrev 2020-11-24 11:47:01 följande:

Det är fonetiskt skulle jag säga. Felhörning.

Finns många som säger appsolut istället för absolut eller changs istället för chans. Fotölj istället för fåtölj.

Allt det här stör jag mig på. Men samtidigt är det lite larvigt av mig. Jag fattar ju vad de menar liksom. Alla kan inte vara experter på stavning och uttal.

Haha, det är okej att störa sig. :) 

Jag har större tolerans för att ord uttalas lite fel på grund av att det automatiskt blir så om man inte pratar väldigt långsamt och övertydligt, som ditt exempel 'appsolut'. Det känns som det blir så när man pratar snabbt, liksom. Precis som 'snabbt', haha! Det är B och S ihop som gör att det blir ett P. För 'snabb' säger man ju som det stavas!
  • bananmilkshake
    Aikido skrev 2020-11-24 19:56:05 följande:

Talfel. Som skånska.

Ja. Hon rättade sig ju några gånger och sa det rätt (med stora svårigheter), så hon KAN ju. Men det är så sjukt oprofessionellt. Typ som att jobba inom ambulans och säga ambolans.
  • Spagettimonstret
    Allis1000 skrev 2020-11-24 19:24:40 följande:
    OMG! Iiii, det kliar i mig av obehag när jag läser nedanstående lista på felsägningar!!!

Jag har nog lite OCD!!!

Bubblare:

Stör mig på flera av de du listar, men lärde mig faktiskt Omständlig nu, så tack. Är inte det olika nyanser i osocial och asocial, dock? Att asocial är åt anti-hållet medan osocial är mer neutralt.
    Du som verkar kunna sånt, blev det rätt med "de" ovan, eller ska det vara "dem"?
  • Aniiee

Det är lite så att ord som kommit till ett språk till ett annat språk kan vara luriga att göra rätt på, eftersom språken inte är helt kompatibla fonetiskt. I vilket annat svensk ord har vi -vj-? Och även om språk är plastiska så är de ungefär lika plastiska som kåda när det kommer till anpassningar i uttal. 

Ibland handlar det också om att folk förvirrar tal- och skriftspråk och tror att det är samma sak. Ju mer skriftspråk gemene man har fått till sig genom tiderna, destå mer har vi gått från att skriva som vi talar till att tala som vi skriver, varför till exempel den gamla, litteraturmässigt intressanta, boken Hanna, skriven på hallänska någon gång för 100 år sedan (minns inte författaren) är väldigt svårläst idag, även för hallänningar, samtidigt som talspråket låter allt mer styltat och alla dialekter drar mot "mitten" för att "alla" talar som de skriver.

Så... heter det egetligen, ijenkligen? Eller stavas det bara så? Eller heter det egetligen egeteligen? Det gjorde det i alla fall på 1500-talet......

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Allis1000
    Spagettimonstret skrev 2020-11-24 21:24:49 följande:

Stör mig på flera av de du listar, men lärde mig faktiskt Omständlig nu, så tack. Är inte det olika nyanser i osocial och asocial, dock? Att asocial är åt anti-hållet medan osocial är mer neutralt.

Du som verkar kunna sånt, blev det rätt med "de" ovan, eller ska det vara "dem"?

Jag trodde också i många år att det hette omständig. Lärde mig på äldre dar att det tydligen heter omständlig...och blev rätt förvånad över det. Ibland undrar jag om ordet omständig användes när jag växte upp på 70-talet? Och att det ändrats efteråt till omständlig?

Ang osocial och asocial håller jag med dig, typ två olika betydelser, eller hur?

Andra ord som ofta förekommer kreativt stavade är Depression (Deprission) och Tips (Tipps).

De och dem ... mmm...eller hur?
  • bananmilkshake

Omständlig lärde jag mig faktiskt också för bara 2-3 år sen. Det känns helt fel att säga så, känns som omständlig är just en felsägning! Men jag säger det ju förstås ändå, pga vill inte klassas som en interjuv-person. :D

• Allis1000
    bananmilkshake skrev 2020-11-25 08:45:48 följande:

Omständlig lärde jag mig faktiskt också för bara 2-3 år sen. Det känns helt fel att säga så, känns som omständlig är just en felsägning! Men jag säger det ju förstås ändå, pga vill inte klassas som en interjuv-person. :D

Samma här, det känns lite konstigt när man säger det
  • MrsPJ
    Allis1000 skrev 2020-11-24 19:24:40 följande:

Jag har nog lite OCD!!!

Bubblare:

Fast det heter faktiskt "omständlig" ;) Eller rättare sagt, båda finns och definieras ungefär likadant i SAOL.
Svar på tråden Är interJUV dialektalt?