• Anonym (Osäker)

    Förskola eller inte?

    Jag är så osäker på hur vi ska göra.

    Vi har tre barn, två i skolan och en på förskola. Den yngsta är fem, så går sitt sista år på förskola.

    Hon var hemma hela våren, men fick börja igen i september när det kändes ganska tryggt.. Men nu ökar det ju igen och de har för första gången haft bekräftade fall på förskolan. Jag har haft henne hemma i 1,5 vecka nu sen dess.

    Jag är hemma på grund av utbrändhet och barnet har adhd och autism, så det är väldigt intensivt att ha henne hemma. Vi bor dessutom centralt i en storstad, så det är svårt att hitta någonstans ute där man inte träffar på andra. Jag är högrisk och har även fysiska problem som förvärras väldigt mycket av kyla.

    De två andra kan jag ju inte ha hemma även om jag vill, men jag velar fram och tillbaka hur jag ska göra med den yngsta. En del av mig vill inget hellre än ha henne hemma, men samtidigt så vet jag att energin långt ifrån alltid räcker till.

    Min man jobbar hemifrån, han har ingen möjlighet att hjälpa till på vardagarna och säger att jag avgör själv vad som känns bäst för mig.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Förskola eller inte?
  • Jemp

    Överlag hade jag låtit henne gå, kanske lite beroende på hur mycket högrisk du är.

    Du kan ju ha henne hemma ett par veckor tills fallen på förskolan förhoppningsvis är över.

    Bor ni så pappan kan jobba även om hon är hemma?

  • Anonym (I)

    Ute ska man kunna träffa andra utan några problem enligt läkare. 


    Angående förskola så hade jag personligen låtit barnet gå, det är ju viktigt för utvecklingen. 

  • Anonym (Osäker)
    Jemp skrev 2020-11-24 19:29:50 följande:

    Överlag hade jag låtit henne gå, kanske lite beroende på hur mycket högrisk du är.

    Du kan ju ha henne hemma ett par veckor tills fallen på förskolan förhoppningsvis är över.

    Bor ni så pappan kan jobba även om hon är hemma?


    Det är svårt att säga hur farligt det skulle bli för mig, men risken finns att jag inte skulle klara mig.

    Ja han kan jobba ändå, han sitter instängd oavsett.
  • Anonym (I)

    Jag har läst att de som arbetar på förskola inte har större smitta än andra yrken. Och att det tyder på att barn inte är så bra på att sprida smitta, trots att de ju tenderar att vara väldigt nära varandra. Så det är ju positivt

  • Anonym (H)
    Anonym (I) skrev 2020-11-24 19:32:38 följande:

    Ute ska man kunna träffa andra utan några problem enligt läkare. 

    Angående förskola så hade jag personligen låtit barnet gå, det är ju viktigt för utvecklingen. 


    Bor man i en storstad med fullsmockade lekparker så kan jag tänka mig att det inte alltid är riskfritt.

    Min erfarenhet är att det o sådana miljöer inte alltid går att hålla avstånd.

    Och påståendet från läkarna om att det är ok ute har jag uppfattat det som handlar delvis om att det är lättare att hålla avstånd?

    Nyser någon rakt på dig utomhus lär du fortfarande kunna bli smittad. Även om risken säkerligen är mindre
  • Anonym (I)
    Anonym (H) skrev 2020-11-24 19:39:38 följande:
    Bor man i en storstad med fullsmockade lekparker så kan jag tänka mig att det inte alltid är riskfritt.

    Min erfarenhet är att det o sådana miljöer inte alltid går att hålla avstånd.

    Och påståendet från läkarna om att det är ok ute har jag uppfattat det som handlar delvis om att det är lättare att hålla avstånd?

    Nyser någon rakt på dig utomhus lär du fortfarande kunna bli smittad. Även om risken säkerligen är mindre
    Det är att droppar lättare blåser iväg om man är utomhus. Är man inomhus så stängs luften in och är man ute strömmar det hela tiden förbi ren luft mellan personerna
  • Anonym (H)
    Anonym (I) skrev 2020-11-24 19:46:45 följande:

    Det är att droppar lättare blåser iväg om man är utomhus. Är man inomhus så stängs luften in och är man ute strömmar det hela tiden förbi ren luft mellan personerna


    Absolut. Men i ts fall som är i riskgrupp kan jag tänka mig att man inte vill ta risken att befinna sig på platser utomhus med mycket folk. För naturligtvis kan man fortfarande bli smittad
  • Anonym (Förskolelärare79)
    Anonym (I) skrev 2020-11-24 19:35:10 följande:

    Jag har läst att de som arbetar på förskola inte har större smitta än andra yrken. Och att det tyder på att barn inte är så bra på att sprida smitta, trots att de ju tenderar att vara väldigt nära varandra. Så det är ju positivt


    Du kanske ska fråga oss som jobbar inom förskolan. Har ledsnat totalt på detta påhitt om att barn inte smittar. Konstigt att jag fick Corona när jag var en av dom som tog emot barn med Corona sjuka föräldrar.

    Kan berätta att jag bor själv, e handlar och cyklar till jobbet. Träffar enbart "jobb" pga att jag ej kan besöka mina föräldrar. Så oerhört respektlöst!

    Men om jag vore dig så kan du lämna friska barn så länge du dina/dit barn själv är friska. Vid symtom var hemma. Var noga med handtvätt. Följ riktlinjer. Men snälla va hemma vid förkylningar. Inte så svårt att följa. Hjälp varandra och visa respekt för dom som dagligen jobbar med att bemöta människor. Ni som jobbar hemma tänk på dom som faktiskt måste vara ute i samhället. Tänk att dom utsätts i större omfång en vad ni gör hemma.

    Lycka till nu.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-11-24 19:25:51 följande:

    Jag är så osäker på hur vi ska göra.

    Vi har tre barn, två i skolan och en på förskola. Den yngsta är fem, så går sitt sista år på förskola.

    Hon var hemma hela våren, men fick börja igen i september när det kändes ganska tryggt.. Men nu ökar det ju igen och de har för första gången haft bekräftade fall på förskolan. Jag har haft henne hemma i 1,5 vecka nu sen dess.

    Jag är hemma på grund av utbrändhet och barnet har adhd och autism, så det är väldigt intensivt att ha henne hemma. Vi bor dessutom centralt i en storstad, så det är svårt att hitta någonstans ute där man inte träffar på andra. Jag är högrisk och har även fysiska problem som förvärras väldigt mycket av kyla.

    De två andra kan jag ju inte ha hemma även om jag vill, men jag velar fram och tillbaka hur jag ska göra med den yngsta. En del av mig vill inget hellre än ha henne hemma, men samtidigt så vet jag att energin långt ifrån alltid räcker till.

    Min man jobbar hemifrån, han har ingen möjlighet att hjälpa till på vardagarna och säger att jag avgör själv vad som känns bäst för mig.

    Hur hade ni gjort?


    Om du inte kan gå ut för att du är rädd för smitta, då ska du ju inte lämna henne i förskolan. Det är mkt bättre att vara ute än att vara på förskolan. 

    Är inte din man medveten om hur sjuk du är? Han kan väl avlasta dig, ta ledigt/semester någon dag, så du får avlastning och vila. 
  • Anonym (F)

    Vad säger försäkringskassan om du är hemma med barn? Är du berättigad sjukpenning då?

Svar på tråden Förskola eller inte?