• Anonym (Julen är här)

    Julklappar - vad har du köpt ?

    Vad har ni köpt för julklappar?

  • Svar på tråden Julklappar - vad har du köpt ?
  • fluu
    Anonym (Trebarnsmor) skrev 2020-12-01 09:22:13 följande:

    Jag håller med till viss del men jag tycker även att summan pengar är intressant då jag tycker att det har med referensramar att göra.

    Jag vill att mina barn ska lära sig att hushålla med små resurser även fast vi inte behöver det (vi är två höginkomsttagare). Detta för att de ska klara sig självständigt som vuxna även i tuffa ekonomiska situationer som studieår, arbetslöshet eller om de väljer ett yrke med låg lön eller osäker /ojämn inkomst. Så tänker jag.


    Fast vem berättar för ungarna(eller någon) vad deras presenter kostar? Det om något är väl att skapa statushets och fixering vid pengar. Sedan är det väl sällan som julens ekonomi är den samma som vardagsekonomin. Var sak har sin tid typ.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (Trebarnsmor) skrev 2020-12-01 09:22:13 följande:

    Jag håller med till viss del men jag tycker även att summan pengar är intressant då jag tycker att det har med referensramar att göra.

    Jag vill att mina barn ska lära sig att hushålla med små resurser även fast vi inte behöver det (vi är två höginkomsttagare). Detta för att de ska klara sig självständigt som vuxna även i tuffa ekonomiska situationer som studieår, arbetslöshet eller om de väljer ett yrke med låg lön eller osäker /ojämn inkomst. Så tänker jag.


    Fast vem berättar för ungarna(eller någon) vad deras presenter kostar? Det om något är väl att skapa statushets och fixering vid pengar. Sedan är det väl sällan som julens ekonomi är den samma som vardagsekonomin. Var sak har sin tid typ.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Trebarnsmor)
    fluu skrev 2020-12-01 18:31:26 följande:

    Fast vem berättar för ungarna(eller någon) vad deras presenter kostar? Det om något är väl att skapa statushets och fixering vid pengar. Sedan är det väl sällan som julens ekonomi är den samma som vardagsekonomin. Var sak har sin tid typ.


    Mina barn har full koll på vad saker kostar.
  • Gameofthrones

    Vi är också höginkomsttagare.

    Men våra barn jobbar för att få det dem förtjänar. Skolan ska skötas, sina rum ska skötas. Andra regler. Det finns inget i gratis. Inte i min värld.

    Får man allt på silverfat då tror jag inte att man är så medveten?! - fel??!? Tänker högt. Vad säger ni?

    Jag tror att man ska ha motgångar, medgångar och arbeta för det man vill ha. Man blir bättre människa, så tror jag att det blir.

    Mina två äldsta är fullkomligt medvetna om vad saker kostar. Dem spar, och lite annat. Vill dem ha ngt som kostar, klipp gräsmattan, gå panta, loppis mm.

    Inte fan ger jag pengar bara hur som helst. Dem har sitt barnbidrag.

    Jag ska börja ge dem extra pengar för varje MVG i betyg.

    Min närmaste ger en rejäl slant för varje MVG till sina barn.

    Det spelar ingen roll hur mina barns betyg blir är stolt ändå.

    Kan man uppmuntra betyg så är det bra.

    Mina barn har inte önskat sig ngt speciellt i år. Dem är nöjda ändå.

    För mig som förälder. Kan jag ge då det där lilla extra. Det är roligare och ge julklappar då.

  • fluu
    Anonym (Trebarnsmor) skrev 2020-12-01 19:23:16 följande:

    Mina barn har full koll på vad saker kostar.


    Och det har de ju fått med sig någonstans ifrån... Ser jag till min dotter så vet hob verkligen inte vad saker kostar och hon vet inte vad som är märkeskläder och inte. För ingen runt henne är fixerad vid sånt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Trebarnsmor)
    fluu skrev 2020-12-03 06:14:23 följande:

    Och det har de ju fått med sig någonstans ifrån... Ser jag till min dotter så vet hob verkligen inte vad saker kostar och hon vet inte vad som är märkeskläder och inte. För ingen runt henne är fixerad vid sånt.


    Och min dotter köper alla kläder själv. Så det är klart att hon vet vad det kostar.
  • beccagranen

    Har köpt fölajnde änn så länge..


    Maken: Vi skulle inte köpa då vi är mitt i flytt och köper massa nytt till huset. Men jag har köpt ett presentkort på skärgårdskryssning med skaldjursbuffé för 2 som vi kan ta till våren efter flyttkaoset (var erbjudande 2 f1 under blackweek).


    Dotter 8 år: Barn symaskin, pearl lera, Ritplatta, Belyst spegel med smyckesförvaring + vägghylla, lol suprise box, väska till sparkcykel styre, just dance till ps, kläder (två tröjor + byxor)

    Son 13 år: VR till ps, tv spel, 1 Gant hood + 2 t-shirts, 10m ledlist, Playstation 5 (dock betalar han halva själv och andra halvan är julklapp och födelsedagspresent). 

    Systerson 12 år: 10m ledlist till rummet + utrustning till scouter
    Systerson: 10 år: 10m ledlist + styre väska till elscooter
    Systerdotter 9år: Kickbike (+ sminkspegel med smyckesförvaring i födelsedagspresent).

    Brorsson 8 år: Fortnite nerf 
    Brorsdotter 6år: lol suprise box furniture


     


    Till makens syskonbarn ordnar föräldrar presenter så vi betalar bara 300kr/barn.

  • Mrs Moneybags

    Har köpt en sån där boxboll som sitter fast i ett snöre som sitter fast i ett pannband...de verkar populära. Har köpt den till 2 st 9-åringar. 

  • Anonym (S)

    Hittills har jag inte köpt någonting faktiskt. Jag och sambon bestämde efter vårt första år tillsammans att vi inte skulle köpa till varandra utan göra något roligt för pengarna istället, som att t.ex. åka på spa eller utomlands. I år blir det dock lite knepigare då jag är höggravid, men vi hittar nog på något. 

    Inom min familj bestämde vi när yngsta brorsan fyllde 18 att sluta med julklappar. Det kändes onödigt. Vi köper nu till alla syskonbarn istället, så det kommer bli 3 julklappar från mitt håll. 

    Nu firar jag jul med svärmor och vet att hon köpt något till mig så därför känner jag mig lite tvungen att köpa något till henne. Vet inte riktigt vad än men det löser sig nog!

  • Anonym (.)

    Jag har inte köpt en enda julklapp och kommer heller inte att göra det.

    Det finns flera anledningar. Det främsta är konsumtionshysterin. Det andra är för att det jag vill ha eller behöver kommer jag att köpa på blocket och tradera i januari. Det är den bästa tiden för att köpa saker eftersom det är då människor som skuldsatt sig i julklappsköpen tvingas sälja av sina nya julklappar till vrakpriser för att klara hyra och mat.

  • Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2020-12-08 11:56:30 följande:

    Jag har inte köpt en enda julklapp och kommer heller inte att göra det.

    Det finns flera anledningar. Det främsta är konsumtionshysterin. Det andra är för att det jag vill ha eller behöver kommer jag att köpa på blocket och tradera i januari. Det är den bästa tiden för att köpa saker eftersom det är då människor som skuldsatt sig i julklappsköpen tvingas sälja av sina nya julklappar till vrakpriser för att klara hyra och mat.


    Hallå där! Julen handlar ju inte om vad du vill ha och behöver, utan vad dina nära och kära önskar sig.  

    Men jag förstår och respekterar din inställning. 

    Det är dock lite svårt att köpa ingenting när man har barn. 
  • Anonym (.)
    Mrs Moneybags skrev 2020-12-08 12:02:42 följande:
    Hallå där! Julen handlar ju inte om vad du vill ha och behöver, utan vad dina nära och kära önskar sig. smile1.gif  

    Men jag förstår och respekterar din inställning. 

    Det är dock lite svårt att köpa ingenting när man har barn. 
    Du har fel.
    Julen handlar om Jesus födelse.

    Det var du som började komma med absoluta och korkade påståenden om vad sanningen ÄR...

    Om vi inte ska ha en fullkomlig orgie i argumentations- och formuleringsfel så rättar jag dig: Du ANSER och TYCKER att julen inte handlar om det man behöver utan om att man ska uppfylla varandras önskningar.

    Jag gratulerar till att du är en sådan duktig och faktiskt hjärntvättad konsument.
    Det är inte alls svårt när man har barn eller nära och kära. Allt handlar om vilken livsfilosofi man har och hur man lyckas förmedla den. Jag har också barn serrö så jag vet att det går utmärkt. Jag vet det därför att stelbenta människor som du har ojat sig förfärligt över våra livsval, ja det har även glunkats om socanmälning för att mina stackars barn inte råkar få julklappar på självaste julaftonen.
    Av den anledningen sitter vi och resonerar ofta, ofta om detta. Liksom att vi ofta, ofta diskuterar hur stelbenta andra människor är och hur svårt de har att hantera när människor inte har exakt samma livsval som de själva utan de ser det som något farligt som till varje pris måste bekämpas.

    Tackar som frågar. Det går ingen nöd på mina barn. De får väldigt få presenter över lag. Istället får de saker när de behöver det. Behöver de lego så får de lego oavsett om de fyller år eller om det är en tisdag 154 dagar senare och så vidare. Behöver min pappa en ny mikro så får han det oavsett om det är julafton eller en grådaskig måndag i april.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2020-12-08 13:04:34 följande:
    Du har fel.
    Julen handlar om Jesus födelse.

    Det var du som började komma med absoluta och korkade påståenden om vad sanningen ÄR...

    Om vi inte ska ha en fullkomlig orgie i argumentations- och formuleringsfel så rättar jag dig: Du ANSER och TYCKER att julen inte handlar om det man behöver utan om att man ska uppfylla varandras önskningar.

    Jag gratulerar till att du är en sådan duktig och faktiskt hjärntvättad konsument.
    Det är inte alls svårt när man har barn eller nära och kära. Allt handlar om vilken livsfilosofi man har och hur man lyckas förmedla den. Jag har också barn serrö så jag vet att det går utmärkt. Jag vet det därför att stelbenta människor som du har ojat sig förfärligt över våra livsval, ja det har även glunkats om socanmälning för att mina stackars barn inte råkar få julklappar på självaste julaftonen.
    Av den anledningen sitter vi och resonerar ofta, ofta om detta. Liksom att vi ofta, ofta diskuterar hur stelbenta andra människor är och hur svårt de har att hantera när människor inte har exakt samma livsval som de själva utan de ser det som något farligt som till varje pris måste bekämpas.

    Tackar som frågar. Det går ingen nöd på mina barn. De får väldigt få presenter över lag. Istället får de saker när de behöver det. Behöver de lego så får de lego oavsett om de fyller år eller om det är en tisdag 154 dagar senare och så vidare. Behöver min pappa en ny mikro så får han det oavsett om det är julafton eller en grådaskig måndag i april.
    Haha! Okej!  
    God jul på dig!
  • SweeneyTodd
    Anonym (.) skrev 2020-12-08 13:04:34 följande:
    Du har fel.
    Julen handlar om Jesus födelse.

    Det var du som började komma med absoluta och korkade påståenden om vad sanningen ÄR...

    Om vi inte ska ha en fullkomlig orgie i argumentations- och formuleringsfel så rättar jag dig: Du ANSER och TYCKER att julen inte handlar om det man behöver utan om att man ska uppfylla varandras önskningar.

    Jag gratulerar till att du är en sådan duktig och faktiskt hjärntvättad konsument.
    Det är inte alls svårt när man har barn eller nära och kära. Allt handlar om vilken livsfilosofi man har och hur man lyckas förmedla den. Jag har också barn serrö så jag vet att det går utmärkt. Jag vet det därför att stelbenta människor som du har ojat sig förfärligt över våra livsval, ja det har även glunkats om socanmälning för att mina stackars barn inte råkar få julklappar på självaste julaftonen.
    Av den anledningen sitter vi och resonerar ofta, ofta om detta. Liksom att vi ofta, ofta diskuterar hur stelbenta andra människor är och hur svårt de har att hantera när människor inte har exakt samma livsval som de själva utan de ser det som något farligt som till varje pris måste bekämpas.

    Tackar som frågar. Det går ingen nöd på mina barn. De får väldigt få presenter över lag. Istället får de saker när de behöver det. Behöver de lego så får de lego oavsett om de fyller år eller om det är en tisdag 154 dagar senare och så vidare. Behöver min pappa en ny mikro så får han det oavsett om det är julafton eller en grådaskig måndag i april.
    Julen handlar inte om Jesus födelse. Jul har firat långt innan Jesus föddes. Julen är egentligen en hednisk högtid. 
  • Anonym (.)
    SweeneyTodd skrev 2020-12-08 13:15:31 följande:
    Julen handlar inte om Jesus födelse. Jul har firat långt innan Jesus föddes. Julen är egentligen en hednisk högtid. 
    Du syfter på midvinterblot.

    Vi firar inte det längre. Midvinterlodet  inkorporerades i den kristna högtiden Jesus födelse för att senare helt ta överhand. Kontentan blev att blodet trängdes undan helt.
    Skulle vi fira blot idag skulle sederna och traditionerna se annorlunda ut med bland annat offergåvor.

    Så. Julen har i modern tid handlat om Jesus födelse och inte midvintersolståndet och urgamla traditioner av blot.   Men idag håller den kristna högtiden på att undanträngas av religionen konsumtion, att vi ska köpa så mycket som möjligt till alla och envar.

    Traditioner förändras över tid med andra ord.  Det är precis så det ska vara för annars hade vi fortfarande bott i grottor och tvingats livnära oss på råttor och rötter.
  • Anonym (.)
    SweeneyTodd skrev 2020-12-08 13:15:31 följande:
    Julen handlar inte om Jesus födelse. Jul har firat långt innan Jesus föddes. Julen är egentligen en hednisk högtid. 
    När blotade vi sist i Sverige?
    Är några hundra år sedan om vi räknar bort alla new-agare som återupptagit den gamla asatron.

    Man kan inte med gott samvete påstå att en tradition är en tradition när den inte existerat under 5,6,7,800 år...
  • Pope Joan II
    Anonym (K) skrev 2020-11-25 06:32:25 följande:

    Barnens mor- och farföräldrar får en almanacka med bilder på barnen.

    7-åringen och 4-åringen har vi köpt varsin eltandborste och varsin bok till. 1-åringen har vi köpt en vanlig tandborste och en bok till. Vi kommer köpa något paket var till dem men vet inte riktigt vad än. Någon leksak eller pyssel blir det nog.


    Ja, det är nog roligt för en 7- och en 4-åring att få något mer än en tandborste och en bok. 
  • SweeneyTodd
    Anonym (.) skrev 2020-12-08 13:22:26 följande:
    Du syfter på midvinterblot.

    Vi firar inte det längre. Midvinterlodet  inkorporerades i den kristna högtiden Jesus födelse för att senare helt ta överhand. Kontentan blev att blodet trängdes undan helt.
    Skulle vi fira blot idag skulle sederna och traditionerna se annorlunda ut med bland annat offergåvor.

    Så. Julen har i modern tid handlat om Jesus födelse och inte midvintersolståndet och urgamla traditioner av blot.   Men idag håller den kristna högtiden på att undanträngas av religionen konsumtion, att vi ska köpa så mycket som möjligt till alla och envar.

    Traditioner förändras över tid med andra ord.  Det är precis så det ska vara för annars hade vi fortfarande bott i grottor och tvingats livnära oss på råttor och rötter.
    De första kristna firade inte Jesus födelsedag, eftersom de betraktade firandet av någons födelse som en hednisk sed. 

    Att högtidlighålla födelsedagar har inom kyrkan uppfattats som en hednisk och gudlös sedvänja.
  • Anonym (.)
    SweeneyTodd skrev 2020-12-08 13:43:34 följande:
    De första kristna firade inte Jesus födelsedag, eftersom de betraktade firandet av någons födelse som en hednisk sed. 

    Att högtidlighålla födelsedagar har inom kyrkan uppfattats som en hednisk och gudlös sedvänja.
    Bra att du bekräftar det jag skrev. Du har uppfattat det rätt.

    Jag upprepar frågan: när blotade vi sist i Sverige?
Svar på tråden Julklappar - vad har du köpt ?