• Anonym (Mamma mu)

    Börjar tjejer med top tidigare nu än förut?

    Min yngsta går i 3an och säger att alla tjejer har top. Så var det inte för några år sen när min stora tjej var i den åldern.

    Är det något nytt mode eller är det bara den här klassen?

  • Svar på tråden Börjar tjejer med top tidigare nu än förut?
  • cosinus

    För några år sen när min stora tjej gick i trean så hade alla top.

    Min nuvarande går i fyran och där verkar det inte alls så. Hon har börjat få lite bröst och det är en tunn ljus tröja hon väljer att ha top under men den använder hon knappt nu när det blivit kallare så jag har inte sett henne använda top på månader och jag tror inte hennes närmaste vänner har det heller.

    Jag tror inte varken tiden eller modet avgör i just den här frågan utan att det är olika i olika klasser. Börjar många starka med top tidigt så dras klassen med, annars inte.

  • Anonym (Maja)
    cosinus skrev 2020-11-25 17:28:53 följande:

    För några år sen när min stora tjej gick i trean så hade alla top.

    Min nuvarande går i fyran och där verkar det inte alls så. Hon har börjat få lite bröst och det är en tunn ljus tröja hon väljer att ha top under men den använder hon knappt nu när det blivit kallare så jag har inte sett henne använda top på månader och jag tror inte hennes närmaste vänner har det heller.

    Jag tror inte varken tiden eller modet avgör i just den här frågan utan att det är olika i olika klasser. Börjar många starka med top tidigt så dras klassen med, annars inte.


    Det är nog som du säger att det är mycket grupptryck.

    Men är det obekvämt för henne att gå utan när brösten börjat komma? Det
  • Anonym (eee)
    Anonym (Mamma mu) skrev 2020-11-25 17:19:08 följande:

    Min yngsta går i 3an och säger att alla tjejer har top. Så var det inte för några år sen när min stora tjej var i den åldern.

    Är det något nytt mode eller är det bara den här klassen?


    Top? Menar du bh då eller vad?
    För "top" har väl alla använt sedan urminnes tider liksom 
  • Anonym (...)

    Min 8-åring som går i tvåan frågade rätt nyligen när hon skall få en top för "alla andra har det". Svårt att säga om det är generellt mode eller bara i hennes klass.

  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2020-11-25 17:53:28 följande:
    Min 8-åring som går i tvåan frågade rätt nyligen när hon skall få en top för "alla andra har det". Svårt att säga om det är generellt mode eller bara i hennes klass.
    Det var  ungt
  • Anonym (Mamma mu)
    Anonym (eee) skrev 2020-11-25 17:48:55 följande:

    Top? Menar du bh då eller vad?

    För "top" har väl alla använt sedan urminnes tider liksom 


    Menar sån här:

    www2.hm.com/sv_se/productpage.0701985001.html

    Ja det har man nog använt lägre. Hade det också när jag va ung. Men att alla tjejer har det i 2-3an känns som en mode grej eller grupptryck.
  • Anonym (Fisken)

    Såna började mina döttrar ha när de gick i tvåan-trean typ. Nu är de 22 år och 18 år. 
    Jag började använda det i trean och riktig bh i fyran för då behövde jag mera stöd och då fungerade inte top längre.. 

  • Anonym (82:an)

    Jag är inte helt säker på när jag började med top, men det var under lågstadiet någon gång. Hela klassen började med bh samtidigt i femman. Det handlade mer om grupptryck än att alla behövde bh då. Jag är född 82, så tidigt 90-tal.

  • AnnaSturesson

    Alla tjejer i klassen behöver ju inte top redan när de går i 3an.

    Troligtvis är det någon populär tjej som börjat få bröst och alla andra följer efter.

Svar på tråden Börjar tjejer med top tidigare nu än förut?