• Anonym (Julia)

    Ni som ansökt om anknytning pga sambo. Hur lång tid har ni väntat på beslut?

    Hej!

    Min sambo och jag har precis lämnat in en ansökan. Vet att väntetiden är lång. Ni som väntat hur lång tid tog det för er? Tacksam för höra om era erfarenheter:) Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ni som ansökt om anknytning pga sambo. Hur lång tid har ni väntat på beslut?
  • Anonym (Julia)

    Är det någon som har erfarenhet av migrationsverket och hur lång tid ni fick vänta?

  • Anonym (Julia)

    Nej han varit här på arbetstillstånd han är nu i hemlandet. Vi har bott ihop nästan två år här i Sverige

  • Anonym (Julia)

    Är det någon som har gått igenom detta. Vore så tacksam att få kontakt med någon som gått igenom samma svåra situation

  • Anonym (Julia)

    Utanför Eu har ansökt via webben inte blankett. De säger det ska gå snabbare. Hopppas verkligen inte det tar två år. Så svårt med Corona också för just nu kan jag inte resa till honom.

  • Anonym (Julia)

    [quote=80808071][quote-nick]Anonym (Jag) skrev 2020-12-06 09:53:31 följande:[/quote-nick]Det tog 15 månader för min man att få beslut, han kommer från ett land utanför EU. Vi hade bott ett tag tillsammans i Sverige och hade ett barn ihop också (dock togs det inte hänsyn till barnet angående väntetiden, bara angående försörjningskravet.)

    Du kan som någon länkade till ovan kolla upp hur lång tid ert ärende vanligtvis kan ta, dock en uppskattning. Nu med corona, beroende på var han kommer ifrån, kan det ta extra lång tid då det är för få intervjutider samt tider som som skjuts upp pga corona. Lycka till och hoppas beslut kommer snart![/quote

    Ok precis de har alltid sina krav för försörjning men tar inte hänsyn till andra lagar som barnkonventionen och lagar om barnets bästa. Det bara ställa in sig på att det kommer att ta långt tid. Precis som du säger så är det Corona också som gör att intervjuerna blir framflyttade. Hur klarade du denna tiden. Vi ringer varandra flera gånger dagligen. Det är så frustrerande. Längtan efter honom är så otroligt mycket. Vill bara han ska vara hemma igen. Fick ni komplettera er ansökan. Jätte glad höra att det gick bra tillslut allafall. Tacksam för du svarade mig. Så tråkigt de inte tog hänsyn till ert barn. Så otroligt stark du måste varit!

  • Anonym (Julia)
    Limeblad skrev 2020-12-06 10:01:17 följande:

    Jag utgick från att ni ansökt via webben när jag kollade tiderna.


    Tack att du tog din tid att göra det :)
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-06 12:06:05 följande:

    Det var jättejobbigt, speciellt då han var tvungen att lämna och vår då 2 åring inte fattade varför han helt plötsligt försvann. Och att tvingas leva som ensamstående med ett trotsigt barn när det inte var vårt val, det sög.

    Vi åkte till hans hemland efter 2 månader och var där i 1 månad, men sedan gick det inte fler gånger pga problem med visum. Så det var bara att bita i det sura äpplet och vänta och ha kontakt på sociala medier istället. Jättejobbig period men tänk att snart är han här, så kommer detta bara vara minnen långt bakom er.

    Vi lämnade in allt direkt så ingen komplettering behövdes, förutom muntlig förhandling med mig. Egentligen brukar det bara behövas intervju med den sökande, men denna gång ville de ha intervju med mig med (antagligen pga att han tidigare varit asylsökande). Annars inget speciellt.

    Tack! Fattade inte själv hur jag orkade faktiskt, men man har ju inget val.


    Precis! Man har ju inget annat val. Han har ganska nyligen åkt så vi pratar på sociala medier och telefon hela tiden. Jag fick bara tanken imorse att tänk om vi ska hålla på såhär i över ett och halvt år. Men som du skrev just nu är det så och bara ta en sak i taget. Sköta om sig själv. Han är väldigt nära mina barn. Min yngsta son gråter ibland på kvällarna för han saknar han så mycket. Det så tufft att de gör så här mot oss. Du varit jätte stark! Du ska vara stolt över dig själv. Vi planerar resa till honom om Corona läget ändras. Jag längtar till detta är ett minne också. Som vi kan lägga bakom oss .
  • Anonym (Julia)

    Är det nån annan som haft erfarenhet av detta :)

  • Anonym (Julia)
    Anonym (M) skrev 2021-01-06 10:26:25 följande:

    Vi väntar också på besked, lämnade vår ansökan i September och har ännu inte hört något. Så kan bara säga att jag förstår din situation och håller tummarna för att ingen av oss behöver vänta så länge.


    Jag ska hålla tummarna för er också. Hoppas att ni får höra något snart. Det är ju jobbigt med denna Corona situationen också. Jag blir ibland orolig att gränser ska stängas så det tar ännu längre tid. Men det är bara ta en dag i taget. Alla ärenden är ju olika också. Så det är nog svårt säga hur lång tid ska ta. Vet inte om jag skrev för hoppas att någon hade nån solskenshistoria att de inte behövt vänta så länge. Det är bara att ställa in sig på att det kommer ta lång tid. Tacksam för att man kan prata på kameran hela tiden. Men ibland blir saknaden så stor! Bara ha tålamod. Så ska det nog gå bra.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Ooo) skrev 2021-01-06 10:43:44 följande:

    Vi ansökte 2015 så det såg lite annorlunda ut då, men vi väntade i ca 2 år.

    Det finns flera fbgrupper för folk i er sits bl a i väntan på familjen (tror jag den heter) och swedes back home.


    Tack för dina tips.Så himla bra gjort av er att klara denna långa väntan på två år. Precis 2015 var det många ärenden så det var en tuff tid.Nu är det Corona som kan göra att intervjuer skjuts fram. Ska tänka positivt och sysselsätta mig så tiden går snabbt.
    Anonym (Ooo) skrev 2021-01-06 10:43:44 följande:

    Vi ansökte 2015 så det såg lite annorlunda ut då, men vi väntade i ca 2 år.

    Det finns flera fbgrupper för folk i er sits bl a i väntan på familjen (tror jag den heter) och swedes back home.


  • Anonym (Julia)
    Anonym (M) skrev 2021-01-06 10:26:25 följande:

    Vi väntar också på besked, lämnade vår ansökan i September och har ännu inte hört något. Så kan bara säga att jag förstår din situation och håller tummarna för att ingen av oss behöver vänta så länge.
    Hur har det gått för er? Har ni hört något ännu? =)


  • Anonym (Julia)

    Hej!

    Finns det någon annan som har någon erfarenhet? Hur länge tog det till ni fick en tid för intervju? Håller på längta ihjäl oss efter varann...

  • Anonym (Julia)
    Anonym (?) skrev 2021-05-12 04:02:10 följande:

    Jag hade nog tur. 2007 när jag ansökte för min fru (flickvän då) det tog bara ca tre månader då har jag för mig. När hon hade sin intervju pratade de mest om katter. Ren formalitet mer eller mindre. Det kan bero på att hon kommer ifrån USA och risken för påhittade förhållanden är låga därifrån.

    Det var likadant när vi skulle flytta till USA och jag fick intervjua på Amerikanska ambassaden. 5 minuters intervju med ett fåtal frågor.


    Då hade du verkligen tur. Vad skönt för er.=) Befarar att det kommer att ta betydligt längre tid för oss. Det värsta är ju att man är så maktlös att man vill göra något agera på något sätt för att komma framåt. Men man sitter fast i byråkratin...
  • Anonym (Julia)

    Tack när jag skickade ansökan skicka jag inte med sånt. Förutom båda svarar otroligt detaljerat om hur vi träffades. Våra bakgrunder m.m . Tror du att jag kan bifoga sådant i ett mejl till Migrationsverket? Där vi skickar med sådan.. vi har ju otroligt mycket sånt material.

  • Anonym (Julia)

    Hej!

    Tack för alla svar!:) uppskattar det mycket! Jag har skickat med allt om min anställning, kontrakt på min lägenhet, att vi åt folkbokförd på samma adress m.m . Det var dumt av mig inte skicka med bilder, chattar, m.m i första steget men gör det nu. Det bara att vänta så är det. Det är ju extremt långa köer till ambassaden han ska göra intervju. Pågrund av denna Corona situationen. Planerar resa till honom när jag fått vaccinet. Det verkar vara väldigt individuellt hur länge man går vänta. Ibland hanterar jag det bättre. Sen kommer jag som nu i en fas jag bara vill se nåt framsteg. Alla ni som också väntar. Önskar er Lycka till och hoppas ni snart får se varandra igen :)

  • Anonym (Julia)
    Silverjenny skrev 2021-05-13 08:47:14 följande:

    Vi har varit ifrån varandra i exakt två år nu.

    Vi fick avslag på vår första ansökan pga att jag var timanställd, jag fick tillsvidareanställning och vi överklagade men då fick vi avslag pga att min vuxna dotter bor hemma och vi delar kök (!!) Helt emot Migrationsverkets egna regler.

    Vi lämnade in en ny ansökan direkt, nu har dottern flyttat hemifrån och jag har en fast anställning med hög lön så jag uppfyller alla krav så nu är det bara att vänta igen. Det är jättejobbigt och corona ställer till det så vi inte ens kan resa och träffas. Men vår kärlek är stark.


    Precis eftersom er kärlek är stark så kommer ni klara detta. Två år är jätte lång tid! Vad stark du är! Önskar er Lycka till och att ni snart inte behöver vara åtskilda något mer:)
  • Anonym (Julia)
    Silverjenny skrev 2021-05-13 08:56:58 följande:

    Du kan komplettera med information i efterhand och det är inget som förlänger ansökningstiden, de lägger bara in det till era handlingar. Det är ändå ingen som kommer att titta på det innan de har kommit ner till ert ärende i kön och det spelar absolut ingen roll när du skickat in det.

    Maila till migrationsverket@migrationsverket.se och skriv ert kontrollnummer och den sökandes namn så det hamnar rätt.

    Skicka foton, skärmdumpar av samtalsloggar och meddelanden, allt som kan bevisa att ni har en äkta relation. Sedan är försörjningskravet viktigt att uppfylla så skicka in handlingar som styrker att du har rätt inkomst och tillräckligt stor bostad. Kontrakt, hyresavi, ritning över lägenheten, foton av bostaden kan du skicka in.


    Tack för ditt tydliga svar. Ska göra så :) Ha en fin helg!
  • Anonym (Julia)

    Hur länge tog det för er att få en tid för intervju?

Svar på tråden Ni som ansökt om anknytning pga sambo. Hur lång tid har ni väntat på beslut?