• Miran87

    Jag fick sparken från Försäkringskassan

    Hade jobbat där i drygt 2 månader. Under min första vecka gick jag in på en gammal barndomsväns journal och läste lite, detta uppdagades. Alltså endast att jag läst (det är inte så lite det heller iofs), men jag fick gå direkt.

    Jag ifrågasätter inte det. Men jag hade ingen som helst dålig vilja. Jag förstod inte när jag gjorde det att jag gjorde något olagligt. Jag förstod ju att det var oetiskt, men sen gjorde jag aldrig mer om det. Jag skäms när jag tänker på det. Inför mina kollegor. För jag trivdes så bra där.

    Vill att de ska ringa mig och säga att de ger mig en chans. Tror ni det är möjligt? Eller är det bara o glömma och gå vidare? Detta är ganska färskt. Bara någon dag gammalt.

    Vågar man fråga chefen om man får en chans till? Eller är sånt här omöjligt att få en andra chans på? Jag hade aldrig jobbat inom myndighet tidigare och visste att sekretessen var så stenhård. I många andra jobb inom vården som jag jobbat i SKA man ju helst ha läst allas journaler, gärna varje dag.

    Fan mår skit :((

  • Svar på tråden Jag fick sparken från Försäkringskassan
  • Limeblad

    Inom vården får du väl inte heller läsa journalen om det är en person du inte vårdar. Det du gjorde är dataintrång. Ett brott.

  • S23

    Nej det finns ingen chans. De kommer inte ge dig en chans till eftersom det du gjort är brottsligt och de heller inte kan ha förtroende för dig

  • atea

    Inget illa ment, men jag tycker det är konstigt att du inte förstod att det du gjorde var olagligt. Om det var tillåtet att gå in i folks journaler bara för att man var nyfiken skulle vi ju inte ha någon sekretess värd namnet alls. 

    Sedan tror jag inte du kan få en chans till. Jag förstår om det känns surt, men  som någon skrev gäller ju samma inom vården. Du får inte gå in och läsa i någons journal om du inte har något vårdansvar för denne. 

  • EpicF
    Miran87 skrev 2020-11-27 23:22:43 följande:

    Hade jobbat där i drygt 2 månader. Under min första vecka gick jag in på en gammal barndomsväns journal och läste lite, detta uppdagades. Alltså endast att jag läst (det är inte så lite det heller iofs), men jag fick gå direkt.

    Jag ifrågasätter inte det. Men jag hade ingen som helst dålig vilja. Jag förstod inte när jag gjorde det att jag gjorde något olagligt. Jag förstod ju att det var oetiskt, men sen gjorde jag aldrig mer om det. Jag skäms när jag tänker på det. Inför mina kollegor. För jag trivdes så bra där.

    Vill att de ska ringa mig och säga att de ger mig en chans. Tror ni det är möjligt? Eller är det bara o glömma och gå vidare? Detta är ganska färskt. Bara någon dag gammalt.

    Vågar man fråga chefen om man får en chans till? Eller är sånt här omöjligt att få en andra chans på? Jag hade aldrig jobbat inom myndighet tidigare och visste att sekretessen var så stenhård. I många andra jobb inom vården som jag jobbat i SKA man ju helst ha läst allas journaler, gärna varje dag.

    Fan mår skit :((


    Nej, de kommer inte ge dig en andra chans. Dataintrång och brott på sekretesslagen är allvarliga saker. Du ska vara glad att de inte polisanmälde dig och du ska vara glad att din barndomsvän inte tar saken vidare (om hon har fått reda på att du läst hennes journal).

    Och nej, inom vården SKA man inte läsa allas journaler varje dag utan man ska enbart läsa journalen på de patienter man vårdar, dvs är vårdgivare för. Alla andra journaler inkl sin egna och sina barns/övriga familj är olagligt att läsa.

    Du visste att sekretessen är stenhård men förstod ändå inte att du inte får läsa andras journaler?
  • Miran87

    Nu i efterhand vet jag ju, men där o då fattade jag inte det. Skulle aldrig riskera min nyanställning annars. Men nu blev det en dyr läxa.

  • Mortiscia80

    Du begick ett lagbrott, det fattar du väl själv att de inte kommer ringa och vilja ha tillbaka dig? Och ring inte och gör dig själv till åtlöje heller. Du ska vara tacksam att det inte blev värre än ett avskedande.

  • Steven01

    Ts är du med i facket? Troligtvis inte men annars kan du försöka med dom då det verkar saknas uppsåt att begå ett brott här.

  • Bestemor

    Jobbade inte du på soc i en tråd på flashback?

    Detta är en trolltråd. Personen skriver exakt samma sak på flashback, men hade då jobbat 2 månader på soc och fick sparken där

  • myskmalva
    Steven01 skrev 2020-11-28 09:28:04 följande:
    Ts är du med i facket? Troligtvis inte men annars kan du försöka med dom då det verkar saknas uppsåt att begå ett brott här.

    Att man inte vet att det är brottsligt är inte samma sak som att sakna uppsåt. TS verkar ha haft för avsikt att snoka. Det var inte som att hen råkade öppna journalen av misstag.
  • Themis

    Facket kan inte göra något när arbetstagaren bryter mot både lagen och arbetsgivarens förtroende vad gäller själva kärnan i arbetsuppgifterna.

    Om det hade varit en vaktmästare som hade råkat läsa något om en bekant för att en dator stod obevakad och inloggad så hade man kanske kunnat snacka bort det eftersom personen inte normalt kommer att ha tillgång till systemet och inte ska jobba med sekretessbelagda akter. Men det går ju inte att ha kvar TS och spärra ut henne från det hon gjorde fel, då det är en grundläggande del av arbetsuppgifterna.

    Hoppas du har lärt dig av detta TS och var tacksam om de inte polisanmälde för det hade kunnat göra ditt liv väldigt besvärligt.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Jag fick sparken från Försäkringskassan