• Sannapanna4

    Ensam på ultraljud

    Hej!

    Pga Covid får man här (Örebro) enbart komma ensam på ultraljud. Jag var själv på KUB och tänkte att det är ok om jag får ha med min man på rul i början på januari men har nu fått veta att han inte får följa med. Kanske förstorar jag upp det här men det känns så ledsamt.

    Hur tänker ni andra? Hur har ni gjort i covid tider?

  • Svar på tråden Ensam på ultraljud
  • Anna 428
    bananmilkshake skrev 2021-02-16 11:24:52 följande:

    Ja resultatet av att utesluta pappan riskerar ju att bli en pappa utan känslomässig anknytning till sitt barn, och en mamma som mer och mer få ta allt ansvar. 


    Ett foster är ingen barn. Pappa hinner att knyta an senare när barnet är född.
  • Anna 428
    Tooja skrev 2021-02-16 07:03:30 följande:

    Fast det är väl inte så konstigt att pappan vill följa med (om det går). Förstår inte att det skulle vara mer naturligt att ens mamma följer med. Det är ju inte så att det är ?heligt? men även pappan skall ju bli förälder, och det är ju så häftigt att se sitt barn på ultraljud, klart att pappor också tycker det. Och som många sagt ovan, ibland får man trista besked, med dött foster eller andra fel, då är det ju klart fördelaktigt att ha sin partner med sig.

    Till TS: vet inte vart du bor, men här i Göteborg kan man betala för att få en liten filmsnutt med sig hem. Inte samma sak såklart men ändå. Jag har gått på tre ultraljud själv under denna graviditeten, klart det är tråkigt för pappan att inte få se, men har vant mig att åka på koller själv. Det viktigaste är ju att han håller sig frisk nog till förlossningen

    :)


    Så länge fostret är en del av kvinnans kropp så är det hennes läkarbesök. Det är barnsligt att inte kunna klara av sina läkarbesök utan en man vi släptåg. Ok, kanske om kvinnan är väldigt ung eller handikappad.
  • Catnap

    Till alla er som känner att ni behöver mannens stöd under ultraljuden, kan han inte följa med och vänta utanför? Nästan varje gång jag varit på mvc eller förlossningen nu så har det suttit nån snubbe utanför mottagningen och väntat. Får man nån tråkig nyhet och behöver tröstas så är han ju nära till hands då.

  • Tooja
    Anna 428 skrev 2021-02-16 18:50:47 följande:

    Så länge fostret är en del av kvinnans kropp så är det hennes läkarbesök. Det är barnsligt att inte kunna klara av sina läkarbesök utan en man vi släptåg. Ok, kanske om kvinnan är väldigt ung eller handikappad.


    Fast det var ju inte det min kommentar handlade om utan att det inte är konstigt att pappan tycker det är roligt att följa med.

    Och får man besked om dött barn eller något annat allvarligt är det ju inte alls konstigt att man vill ha stöd. Det vill man ju ha med om man får besked om hjärncancer med, även om det är min hjärna och inte min partners som drabbas. Inte alls barnsligt.
  • anonym2005

    Varför tar du så illa vid dig?

    Jag blev med barn långt innan corona, jag gjorde alla ultraljud och undersökningar ensam - sambon jobbade.

    Det enda han var med på var KUB och där var han så trött att han satt och halvsov så det kunde jag också ha gjort själv.

    Det är faktiskt inget farligt eller konstigt att göra saker själv.

  • Limeblad
    Tooja skrev 2021-02-17 06:34:16 följande:

    Fast det var ju inte det min kommentar handlade om utan att det inte är konstigt att pappan tycker det är roligt att följa med.

    Och får man besked om dött barn eller något annat allvarligt är det ju inte alls konstigt att man vill ha stöd. Det vill man ju ha med om man får besked om hjärncancer med, även om det är min hjärna och inte min partners som drabbas. Inte alls barnsligt.


    Eller hur. Så märkligt. Vid såna typer av besöker får man även under Corona ha med sig en stödperson.

    Tycker det känns tråkigt att inte få ha med sin partner. Jag vet att ultraljudet är till för att se så bebisen är frisk men jag tycker det är en stor känslomässig sak att få se.
  • Anna 428
    Tooja skrev 2021-02-17 06:34:16 följande:

    Fast det var ju inte det min kommentar handlade om utan att det inte är konstigt att pappan tycker det är roligt att följa med.

    Och får man besked om dött barn eller något annat allvarligt är det ju inte alls konstigt att man vill ha stöd. Det vill man ju ha med om man får besked om hjärncancer med, även om det är min hjärna och inte min partners som drabbas. Inte alls barnsligt.


    Det är en annan sak. Då går man ut och ringer till sin partner/mamma/ kompis och ber om hjälp. Det är faktiskt inte farligt att vänta lite och bearbeta något jobbigt som händer med min kropp först själv med medicinsk personal och sedan med sina släktingar/vänner/andra professionella. Man behöver inte ta allihopa in på undersökning just ifall något gått snett. De flesta graviditeter dessutom är helt normalt tillstånd (ingen sjukdom) och slutar bra.
  • Anna 428
    anonym2005 skrev 2021-02-17 07:16:08 följande:

    Varför tar du så illa vid dig?

    Jag blev med barn långt innan corona, jag gjorde alla ultraljud och undersökningar ensam - sambon jobbade.

    Det enda han var med på var KUB och där var han så trött att han satt och halvsov så det kunde jag också ha gjort själv.

    Det är faktiskt inget farligt eller konstigt att göra saker själv.


    Precis. Samma här. Mannen var med på förlossningen och det var perfekt för att jag opererades strax efter det och han var då med barnet. Då behövdes han verkligen. Barnet innuti min kropp hade allt vad det behövdes där.
  • Anna 428
    anonym2005 skrev 2021-02-17 07:16:08 följande:

    Varför tar du så illa vid dig?

    Jag blev med barn långt innan corona, jag gjorde alla ultraljud och undersökningar ensam - sambon jobbade.

    Det enda han var med på var KUB och där var han så trött att han satt och halvsov så det kunde jag också ha gjort själv.

    Det är faktiskt inget farligt eller konstigt att göra saker själv.


    Precis. Samma här. Mannen var med på förlossningen och det var perfekt för att jag opererades strax efter det och han var då med barnet. Då behövdes han verkligen. Barnet innuti min kropp hade allt vad det behövdes där.
  • Solblomma30
    bananmilkshake skrev 2021-02-16 11:24:52 följande:

    Ja resultatet av att utesluta pappan riskerar ju att bli en pappa utan känslomässig anknytning till sitt barn, och en mamma som mer och mer få ta allt ansvar. 


    Nej men, alltså, det är väl en ganska extrem tanke? Min man har varit med på två av kanske 18 ultraljud under mina fyra graviditeter och han är världens bästa pappa, som delar allt ansvar med mig.

    Jag tycker personligen inte att ultraljuden handlar om att knyta an till fostret. Det är ju en svartvit bild av anatomiska delar på en bildskärm liksom. Isåfall är det väl viktigare att mannen känner sparkar, pratar med magen osv. Jag förstår inte hur den väldigt otydliga ultraljudsbilden ska göra att han knyter an så mycket?

    Och som nån sa, mannen kan sitta någonstans i närheten för att stötta vid dåligt besked?
  • bananmilkshake
    Solblomma30 skrev 2021-02-17 18:30:07 följande:

    Nej men, alltså, det är väl en ganska extrem tanke? Min man har varit med på två av kanske 18 ultraljud under mina fyra graviditeter och han är världens bästa pappa, som delar allt ansvar med mig.

    Jag tycker personligen inte att ultraljuden handlar om att knyta an till fostret. Det är ju en svartvit bild av anatomiska delar på en bildskärm liksom. Isåfall är det väl viktigare att mannen känner sparkar, pratar med magen osv. Jag förstår inte hur den väldigt otydliga ultraljudsbilden ska göra att han knyter an så mycket?

    Och som nån sa, mannen kan sitta någonstans i närheten för att stötta vid dåligt besked?


    Jo, du har rätt. Det är nog ganska extrema fall! Men jag tyckte hon jag svarade uttryckte sig så tråkigt så jag överdrev lite.
  • Solblomma30
    bananmilkshake skrev 2021-02-17 19:05:07 följande:

    Jo, du har rätt. Det är nog ganska extrema fall! Men jag tyckte hon jag svarade uttryckte sig så tråkigt så jag överdrev lite.


    Ok :)
  • Johan70
    Catnap skrev 2021-02-16 23:32:52 följande:

    Till alla er som känner att ni behöver mannens stöd under ultraljuden, kan han inte följa med och vänta utanför? Nästan varje gång jag varit på mvc eller förlossningen nu så har det suttit nån snubbe utanför mottagningen och väntat. Får man nån tråkig nyhet och behöver tröstas så är han ju nära till hands då.


    Om man väntar utanför är man ju inte med. Förresten har man under pandemin inte fått vara med ens utanför, alltså inte ens komma in i sjukhusbyggnaden, så man kan inte vänta utanför i väntrummet. Du har nog inte förstått vad frågan gäller.
  • neverpreggo
    Johan70 skrev 2022-01-15 23:22:35 följande:
    Om man väntar utanför är man ju inte med. Förresten har man under pandemin inte fått vara med ens utanför, alltså inte ens komma in i sjukhusbyggnaden, så man kan inte vänta utanför i väntrummet. Du har nog inte förstått vad frågan gäller.
    Kändes det viktigt att förmedla sisådär ca ett år senare?
  • Johan70
    neverpreggo skrev 2022-01-15 23:30:31 följande:
    Kändes det viktigt att förmedla sisådär ca ett år senare?
    Ja,
Svar på tråden Ensam på ultraljud