• Anonym (Nyfiken)

Ni som hade ett väldigt litet bröllop?

Vi funderar på att gifta oss. Men vi vill ha ett litet litet bröllop. Jag vill helst gifta mig borgerligt medans sambon säger att det inte spelar någon roll, även om jag vet att han älskar att närvara på kyrkliga.

Så jag behöver tips. Vill gärna ha ett intimt bröllop, kanske inte så formellt som ett borgerligt liksom. Endast en handfull med gäster (max) eller bara nåt enstaka vittne. Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ni som hade ett väldigt litet bröllop?
  • Rebecca1987

Vi hade 20 gäster typ. Väldigt litet mot vad vi tänkte först men det var så smidigt.

• Anonym (Mini)

Vi hade ett litet bröllop med 20 gäster. Det passade oss utmärkt. Vi valde att gifta oss borgerligt med en vigselförrättare på en avskild plats i en stor park. Vi skrev själva en text som vigselförättaren läste upp och sen hade hen en liten nödvändig text som hen avslutade med, där vi sa ja. Efteråt tog hela sällskapet en promenad till en restaurang där vi hade festen, med god mat och musik vi själva valt. Det blev hur bra som helst och vi var så nöjda.

• Anonym (eee)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-12-04 10:31:35 följande:

Vi funderar på att gifta oss. Men vi vill ha ett litet litet bröllop. Jag vill helst gifta mig borgerligt medans sambon säger att det inte spelar någon roll, även om jag vet att han älskar att närvara på kyrkliga.

Så jag behöver tips. Vill gärna ha ett intimt bröllop, kanske inte så formellt som ett borgerligt liksom. Endast en handfull med gäster (max) eller bara nåt enstaka vittne. Hur gjorde ni?

Varför tror du att borgerliga vigslar behöver vara formella?

Vi hade borgerligt, ute i vår trädgård. VIgselförrättaren kom hit. 
  • PH76

Vi rymde till Paris med min mamma och min frus pappa, inga andra viste om det. Det var en väldigt trevligt helg.

• Anonym (Ann)

Man kan ha ett litet, intimt bröllop även med kyrklig vigsel. 

Man kan även gifta sig hemma i trädgården med en präst, om man tycker det är för formellt med en borglig vigsel.
  • Gameofthrones

Jag är tvärtom när det gäller gäster från vänner, grannar, bekanta. 

Sydde min egen klänning, köpte blommor via floristen inte märkvärdig sen köpte jag liten fin bukett till mina tärnor. Ingen slöja, hade inbakad fläta med blommor i. och mkt spray. 

Jag skulle kunnat gifta mig i mysbrallor, jeans, liknande., borgligt. Såg bröllopsklänning i min hjärna när jag visste att det var mannen i mitt liv. Så klänningen blev mitt uppdrag med mina vänner. (tärnor)

Lade möda på mina vigselringar istället det är ett smycke som man har hela livet och jag generellt gillar inte smycken (bara vigselringarna) gillar inte skor inte handväskor heller.

Bröllop är personligt där måste man känna efter själv. 

min bästa vän gifte sig i cityhall i NY och alla åt middag Asiatisk resturang efteråt. Vi hade vanliga kläder på oss. hon är mer än lycklig, Hon gjorde likadant som mig. Lade ner pengar på vigselringarna. 

Min andra bästa hade cermoni hemma med en präst med familjen och åt go middag och fest.
  • lövet2

Jag hade ett vikariat för Svenska kyrkan ett tag och var med på massor av vigslar. Den minsta jag var på, där var det bara brudparet, prästen, vaktmästaren (jag) och en sommarjobbare. Inte ens en musiker, utan brudgummen hade en gitarr med sig och sjöng två psalmer.

Sedan var det flera vigslar där paret hade med sig varsin bästa vän som vittnen eller vigslar där föräldrar och syskon var med men ingen annan. Små intima vigslar som var riktigt vackra och rörande.

• Anonym (Matilda)

Det finns inget som hindrar att ni har en liten kyrkvigsel. Jag jobbar i kyrkan och har varit med på många vigslar med bara präst, brudpar och två anställda. Dom har ändå haft brudklänning och frack.

Jag var med och sjöng på en kyrklig vigsel i hemmet hos ett par. De vigdes på altanen hemma av en präst och hade sina respektive föräldrar och syskon på plats i bakgrunden.

Sen finns det dom som gifter sig borgerligt med 300 gäster, de har vigseln på tex ett slott eller herrgård och har värsta partyt efteråt.

• Anonym (K)

Vi gifte oss borgerligt i en slottsträdgård med den närmaste släkten och en handfull vänner. Det var en otroligt fin dag :)

• Anonym (som man vill)

Vi gifte oss borgerligt med mina föräldrar min syster och hennes man, samt en kompis och hennes man. Kort liten ceremoni i rådhuset, men vi hade klätt upp oss i bröllopskläder, fixat hår och blommor. Min man och jag åkte till ett mysigt hotell efter vigselakten och på kvällen åt vi middag på restaurang med gästerna. Perfekt för oss!

Svar på tråden Ni som hade ett väldigt litet bröllop?