• Anonym (Nyfiken)

Ni som hade ett väldigt litet bröllop?

Vi funderar på att gifta oss. Men vi vill ha ett litet litet bröllop. Jag vill helst gifta mig borgerligt medans sambon säger att det inte spelar någon roll, även om jag vet att han älskar att närvara på kyrkliga.

Så jag behöver tips. Vill gärna ha ett intimt bröllop, kanske inte så formellt som ett borgerligt liksom. Endast en handfull med gäster (max) eller bara nåt enstaka vittne. Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ni som hade ett väldigt litet bröllop?
  • Anonym (Z)

Vi gifte oss i Stockholms stadshus med enbart familjerna närvarande och vår då 9-månaders.

Efter vigseln åt vi på vår favoritrestaurang härhemma, sen blev det kaffe och tårta hemma hos oss.

Vi och gästerna var uppklädda och det blev så bra så! :) Jättenöjda med dagen/kvällen. Ingen av oss var särskilt sugna på en jättestor fest så det passade oss alldeles utmärkt.

• Anonym (Lucia)

Vi gifte oss barfota på en strand i St Lucia under en långsegling, så själva bröllopet var väldigt litet, bara vi prästen och våra vittnen. Pappersarbetet var lite komplicerat och sedan hade vi en fest när vi var hemma igen och en när vi var hos min mans familj. Vi kommer från olika länder så det skulle ändå bli så att vi inte skulle kunna ha bröllop dit "alla" skulle kunna komma. Det här blev en mycket lyckad kompromiss.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (eee) skrev 2020-12-04 10:49:50 följande:

Varför tror du att borgerliga vigslar behöver vara formella?

Vi hade borgerligt, ute i vår trädgård. VIgselförrättaren kom hit. 

Av just den anledningen att vi inte kan ha ett bröllop utomhus just nu. Då blir det i kommunhuset i byn: väldigt formellt, då vi heller inte vill ha det hemma med alla ungar. Tanken är alltså att vi ska gifta oss väldigt snart.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Lucia) skrev 2020-12-04 15:24:22 följande:

Vi gifte oss barfota på en strand i St Lucia under en långsegling, så själva bröllopet var väldigt litet, bara vi prästen och våra vittnen. Pappersarbetet var lite komplicerat och sedan hade vi en fest när vi var hemma igen och en när vi var hos min mans familj. Vi kommer från olika länder så det skulle ändå bli så att vi inte skulle kunna ha bröllop dit "alla" skulle kunna komma. Det här blev en mycket lyckad kompromiss.

Men åååh. Lät underbart.
  • Anonym (Nyfiken)

Tack för era svar. Kul att läsa hur andra har gjort. Jag ska kolla med honom om vad han tycker om ett litet kyrkligt bröllop som kompromiss då han tycker det är finare. Vill helst göra det lite i hemlighet. Kan man "få" vittnen av svenska kyrkan också vid ett mindre bröllop, om man nu inte vill ha gäster?

• Fjäril kär
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-12-04 18:03:14 följande:

Tack för era svar. Kul att läsa hur andra har gjort. Jag ska kolla med honom om vad han tycker om ett litet kyrkligt bröllop som kompromiss då han tycker det är finare. Vill helst göra det lite i hemlighet. Kan man "få" vittnen av svenska kyrkan också vid ett mindre bröllop, om man nu inte vill ha gäster?

Det räcker utmärkt med präst, kantor/vaktmästare som vittnen.
  • Fjäril kär
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-12-04 17:58:44 följande:

Av just den anledningen att vi inte kan ha ett bröllop utomhus just nu. Då blir det i kommunhuset i byn: väldigt formellt, då vi heller inte vill ha det hemma med alla ungar. Tanken är alltså att vi ska gifta oss väldigt snart.

Det går utmärkt att använda vilken inomhusmiljö som helst för en vigsel. Titta i er omgivning vad som är fint och mysigt och ring och fråga om ni kan få låna en stund för vigsel. Finns många som har vigslar i entrén på nåt gammalt museum, lite undanskymd i nåt hörn på en slottsguidning, ett vackert växthus, en sjöbod, etc etc etc... Använd fantasin!
  • FuckGoggleAskMe

Känner till några små, trevliga vigslar - 

1 De vigde sig borglig på lunchrasten, med vaktmästare el.dyl. som vittne. Sen jobbade båda på eftermiddagen. Fin middag på kvällen, bara de två. Efter ett par veckor hade de en middag hemma med närmaste familjen och ett par veckor senare en liten fest med några kompisar. Efter tre månader åkte de iväg en långhelg på bröllopsresa. 

2 De gifte sig på svensk ambassad-konsulat(?) i Tyskland. Vittne var någon som jobbade där. Fin middag på kvällen, de reste runt lite i Tyskland som bröllopsresa. Ingen bröllopsfest med någon.

3 De gifte sig i en liten fin kyrka som hade drop-in vigslar på sommaren. Ordnat hastigt och lustigt. Närmaste familjen samt runt 5 vänner närvarade. Fin middag för alla efteråt. 

4 De gifte sig i en liten fin kyrka, bara de två plus brudens mamma och syster plus brudgummens föräldrar, med någon som jobbade där som vittne. Efteråt, liten fest med de som närvarat plus drygt 10 kompisar. 

5 De gifte sig borgligt, med föräldrar, syskon, syskonbarn och en kompis närvarande. Fin middag för alla efteråt. Kompisen råkade vara i stan på besök den helgen och blev därför bjuden. 

Det finns många trevliga varianter. Och har man bara varma underkläder kan man väl vigas ute även nu. Man kan ju sen gå inomhus, dra av sig underkläderna och ha middag eller fest. 

Om partnern gärna vill ha bröllop i kyrkan, så kör på det, ni ska väl båda vara nöjda med dagen. 

• Anonym (Y)

Vi hade en resa bokad, så vi passade på att gifta oss då, på flygplatsen. Det var vi, vigselförrättaren, en flygplatskontrollant och en VIP-värdinna.

• Anonym (Nyfiken)
    Fjäril kär skrev 2020-12-04 18:11:26 följande:

Det går utmärkt att använda vilken inomhusmiljö som helst för en vigsel. Titta i er omgivning vad som är fint och mysigt och ring och fråga om ni kan få låna en stund för vigsel. Finns många som har vigslar i entrén på nåt gammalt museum, lite undanskymd i nåt hörn på en slottsguidning, ett vackert växthus, en sjöbod, etc etc etc... Använd fantasin!

Smart! Ska kolla upp. Tack för tips.
  • Anonym (Rut)

Vi gifte oss borglig i stadshuset i Stockholm. Vi hade endast närmare familjen med. 7 st. Våra föräldrar bjöd på lyxrestaurang efteråt. Hade enkel sommarklänning och enkel bukett. Vi la mycket pengar på ringarna. Jätte mysig dag. En varm och vacker sommardag.

• Anonym (Enkelt)

Vi hade ca 20 gäster.

Föräldrar, makens morföräldrar, våra syskon och några vänner.

Borgerlig vigsel i en bygdegård. Vigselförrättaren var på plats i totalt 20 minuter tror jag.

Några spelade musik, några hade med sig lekar, tipsrunda.

Maten bestod av olika matpajer som alla hade hjälpts åt med. Sallad till.

Några bag in box med vin.

Glass till efterrätt.

Sen hade vi bara trevligt med dans och prat resten av kvällen och natten. Vi gifte oss på nyårsafton.

Allt blev precis som vi ville ha det då.

Maken som läser till präst vill att vi ska gifta oss (förnya löften) kyrkligt också. Vi får väl se om det blir nästa år när vi firar tio år som gifta

• Katice

Vi hade ett mindre bröllop med utomhusvigsel, på min mans föräldrars landställe, så det gick att distansera. Sedan mingel i och utanför en utsmyckad lada på landet, vidare till middag på herrgård med mycket luft mellan borden samt mellan våra gäster. Vill gärna rekommendera vår underbare borgerlige vigselförrättare Tommy Fabricius. (Om ni bor i Mellansverige/Stockholm men han kanske är flex). Han är helt fantastisk och en så lugn och trevlig individ som nogsamt lotsade oss in i processen före och såklart under vigselakten. Tog sig alltid tid att svara på frågor, träffade oss innan, gav råd. Sök på honom på Linkedin om ni är nyfikna!

Min kompis gifte sig i höstas i ett ännu mindre bröllop. Det var ett par vittnen med i Stadshuset och en distanserad mottagning plus dans i en fin lokal i Stockholm.

Ett par andra vänner gifte sig också, det var i den enas hemstad bara familjen och några nära vänner och det var fortfarande somrigt så de hade mottagning i trädgården. Lät väldigt mysigt och avslappnat!

Lycka till och Grattis till kärleken!

• Anonym (a)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-12-04 18:03:14 följande:

Ja, jag och min man gifte oss i en kyrka. Räckte med dom som jobbade i kyrkan, präst, kantor, vaktmästare,
    Ett underbart minne
  • Anonym (Emelie)

Vi gifte oss borgerligt i ett fint gammalt slott.

Mina föräldrar var vittnen, och utöver det var det bara jag och min man, plus våra barn.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Emelie) skrev 2020-12-11 01:46:14 följande:

Vi gifte oss borgerligt i ett fint gammalt slott.

Mina föräldrar var vittnen, och utöver det var det bara jag och min man, plus våra barn.

Åh, det lät fint. Tack för att du delar med dig.
Svar på tråden Ni som hade ett väldigt litet bröllop?