• EpicF

Covud-test, oreggat?

Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 06:36:56 följande:

Beställde ett test till mitt barn från en läkarapp för runt två veckor sen. Det tog så lång tid på sig att komma att det inte var någon mening att ta det sen, så det lades in i medicinskåpet.

Nu är andra i familjen sjuka. Kan någon annan använda testet eller är det registrerat på barnet det beställdes till? Det ligger i en inplastad låda, dynamic code står det på.

Om det är beställt till ditt barn så är det registrerat på ditt barn och då kan ingen annan ta det testet.
  • EpicF
    LaFontaine skrev 2020-12-07 13:28:28 följande:

Nej, själva testet är inte registrerat på viss person. De här testerna måste registreras innan man skickar in dem, annars går de inte att spåra. Däremot saknas en provbeställning med labbremiss, men det är inte kopplat till viss test i det här fallet.

När man beställer ett test så blir testet registrerat på en viss person.
  • EpicF
    LaFontaine skrev 2020-12-07 14:39:45 följande:

Nej, inte hemtester från Dynamic Code. Där plockas ett slumpvist test ur låda som mottagaren får. Detta måste sen registreras på hemsidan, eftersom det annars inte går att koppla till person.

Teatet är fortfarande beställt till en viss person.
  • EpicF
    LaFontaine skrev 2020-12-07 14:59:46 följande:

Fast det oanvända testet är inte kopplat till en person. Det är helt fristående. Det är först när man själv registrerat testets kod samt den testades personnummer, som det finns en koppling mellan testet och personen.

Om du säger så. Även fast det är fel.
  • EpicF
    LaFontaine skrev 2020-12-07 16:26:23 följande:

Fast det är inte fel. Någon annan beskrev hur denne fått ett extra test av taxichauffören som kom med testet. Jag fick frågan om precis samma sak när jag fick mitt test. Min sambo var inte registrerad någonstans, men kunde alltså ändå få ett test på en gång. Hur skulle det fungerat om testet var knutet till viss person tänker du?

Man måste beställa ett test genom antingen 1177 eller någon av diverse appar som finns. Ett test dyker inte enbart upp i en taxi.
Svar på tråden Covud-test, oreggat?