• Anonym (Undrar)

    Covud-test, oreggat?

    Beställde ett test till mitt barn från en läkarapp för runt två veckor sen. Det tog så lång tid på sig att komma att det inte var någon mening att ta det sen, så det lades in i medicinskåpet.

    Nu är andra i familjen sjuka. Kan någon annan använda testet eller är det registrerat på barnet det beställdes till? Det ligger i en inplastad låda, dynamic code står det på.

  • Svar på tråden Covud-test, oreggat?
  • Långbenopluto

    Nej, ingen annan kan ta det.

    Dessutom är det bara att kasta det, för det är bara hållbart ca 90 min, det är därför det är så viktigt att åka tillbaka med det så snabbt som möjligt.

  • Anonym (Undrar)
    Långbenopluto skrev 2020-12-07 07:07:14 följande:

    Nej, ingen annan kan ta det.

    Dessutom är det bara att kasta det, för det är bara hållbart ca 90 min, det är därför det är så viktigt att åka tillbaka med det så snabbt som möjligt.


    Knappast de där, de skickades ju med posten.
  • Anonym (Undrar)
    Långbenopluto skrev 2020-12-07 07:07:14 följande:

    Nej, ingen annan kan ta det.

    Dessutom är det bara att kasta det, för det är bara hållbart ca 90 min, det är därför det är så viktigt att åka tillbaka med det så snabbt som möjligt.


    Juni 2022 står som utgångsdatum såg jag nu, men det säger ju inget om det är registrerat på en viss person.
  • Anonym (K)

    Det ÄR registrerat på en viss person, det kan man inte utläsa av datummärkningen men så är det iaf. Ni måste beställa ett nytt åt rätt person.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 07:43:39 följande:

    Det ÄR registrerat på en viss person, det kan man inte utläsa av datummärkningen men så är det iaf. Ni måste beställa ett nytt åt rätt person.


    Hur vet du det? Det här är alltså inte såna där de åker runt med taxi och delar ut.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 07:47:03 följande:
    Hur vet du det? Det här är alltså inte såna där de åker runt med taxi och delar ut.
    Därför att en läkare har sagt det till mig.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 08:00:04 följande:

    Därför att en läkare har sagt det till mig.


    Men gäller det alla test eller bara de som man får från tex 1177?

    För de vet jag är personliga och har tagit sånt själv, men de här är inte samma.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:15:44 följande:
    Men gäller det alla test eller bara de som man får från tex 1177?

    För de vet jag är personliga och har tagit sånt själv, men de här är inte samma.
    Det gäller naturligtvis alla test, annars vet man inte vilket test som är vems. Om du inte tänkt på det så gäller samma när du tar blodprov, sköterskan sätter en liten lapp på röret, det är en streckkod som är unikt kopplad mot dig så att de sedan vet exakt vem som tagit provet när det analyseras och svar ska skickas tillbaka.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 06:36:56 följande:

    Beställde ett test till mitt barn från en läkarapp för runt två veckor sen. Det tog så lång tid på sig att komma att det inte var någon mening att ta det sen, så det lades in i medicinskåpet.

    Nu är andra i familjen sjuka. Kan någon annan använda testet eller är det registrerat på barnet det beställdes till? Det ligger i en inplastad låda, dynamic code står det på.


    Självklart är det registrerat på ert barn, annars hade du ju inte behövt uppge att det var till ert barn, eller hur?

    Sedan handlar det om säkerhet, om det inte registrerades på någon, så kan vem som helst beställa och sedan låta en frisk ta testet åt en, och sedan använder man det falska testet för att t ex få jobba, eller resa. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 08:26:14 följande:

    Det gäller naturligtvis alla test, annars vet man inte vilket test som är vems. Om du inte tänkt på det så gäller samma när du tar blodprov, sköterskan sätter en liten lapp på röret, det är en streckkod som är unikt kopplad mot dig så att de sedan vet exakt vem som tagit provet när det analyseras och svar ska skickas tillbaka.


    Man registrerar ju själv, knappar in numret på flaskan och sitt personnummer, så var det med testet jag tog.
Svar på tråden Covud-test, oreggat?