• camave

Medlem i facket?!

Du som inte är med i ditt fackförbund på arbetsplatsen. Varför?

Och vad skulle skulle kunna få dig att gå med?

• Svar på tråden Medlem i facket?!
  • Anonym (F)

Jag var inte med i facket under mina första 15 år i arbetslivet eftersom jag kan föra min egen talan om jag skulle få besvär med arbetsgivaren. Nu är jag med i facket eftersom det ger mig andra fördelar, som billigare försäkringar. Jag kunde också ta ett medlemslån till handpenningen på huset.

• Anonym (SJÄLVKLART!)
    Anonym (F) skrev 2020-12-08 22:47:22 följande:

Jag var inte med i facket under mina första 15 år i arbetslivet eftersom jag kan föra min egen talan om jag skulle få besvär med arbetsgivaren. Nu är jag med i facket eftersom det ger mig andra fördelar, som billigare försäkringar. Jag kunde också ta ett medlemslån till handpenningen på huset.

Det handlar väldigt lite om att kunna föra sin egen talan om man är med i facket eller inte. Det är rättigheterna du får om du är med i facket, och kunskap om alla regler som en arbetsgivare måste följa + gratis rådgivning och stöd vid tvister osv speciellt om arbetsplatsen inte har kollektivavtal. Då är man rökt utan facket.

Jag har personligen haft väldiga fördelar och hjälp av facket då arbetsgivare försökt blåsa mig på både löneutveckling och anställning och även i sjukförsäkringsfrågor och en hel del annat. I mitt yrke är försäkringarna alldeles för dyra med tanke på den dåliga lönen i de flesta arbetarklassyrken.
  • Anonym (Fackmedlem)

Självklart är jag medlem i facket! Det är bara obildade idioter som inte är det.

• Xlr8
    Anonym (SJÄLVKLART!) skrev 2020-12-08 23:15:51 följande:

Det handlar väldigt lite om att kunna föra sin egen talan om man är med i facket eller inte.

Vissa föredra möjlighet att lönen förhandla själv.

Vilket är en möjlighet som ev försvinner om man är med.
  • Xlr8
    Anonym (Fackmedlem) skrev 2020-12-08 23:22:11 följande:

Självklart är jag medlem i facket! Det är bara obildade idioter som inte är det.

Välutbildade har ett intellektuell nog att inse att förutsättningarna och villkoren inte är lika för alla.

Till den graden att denne undviker att använda nedvärderande ord om sin medmänniska.

Den med obildade ser inte galenskap med att slösa bort en månadslön om året, när den välutrustade har 5 nya jobb inom lika många minuter, om så denne önskar. Med bättre eller liknande erbjudande som denne erhåller för stunden. Vid dom tillfällen när facket endast tillgodoser jobbsäkerhet.

Nu är din definition av bildad ej delgiven, så det kan förefalla så att ni besitter en högre titel, än oss obildade.

I egenskap av detta får ni informera oss lägre bildade individer er titel så vi kan tilltala er med er korrekta titel.

Är ni möjligtvis Docent eller professor?
  • viktorjohan

Jag anser att det är en fråga om solidaritet att vara medlem eller ej. Det är enligt min mening tämligen själviskt att inte vara medlem.

Utan fackföreningsrörelse skulle vi inte ha den semesterlag vi har till exempel. Vi skulle inte ha föräldraledighet i samma utsträckning. Anställningstryggheten vore inte i närheten av den som finns i dag osv. Den som säger att den själv kan tillvarata sina intressen mot arbetsgivaren har säkert rätt. Men det är från en nivå som är betydligt högre än den skulle varit utan fack. Jag har själv aldrig behövt ta hjälp av facket för egen del. Nu ska jag snart gå i pension efter ett helt yrkesliv i olika chefsbefattningsr. Många är de gånger jag tillsammans med facket utvecklat den verksamhet jag är satt att leda. Om facket inte funnits vem skulle jag som arbetsgivare då ha pratat med när det funnits behov att kommunicera med personalen som ett kollektiv. Nu senast när pandemin gjort att jag måste minska antalet tjänster. Visst hade det gått enkelt att bara säga upp ett antal medarbetare. Men till vilket pris? Nu fanns det ett regelverk att förhålla sig till vilket gjorde processen enklare och helt konfliktfri.

Jag går väl inte så långt som att säga att det bara är obildade som inte är medlemmar i facket. Men det är obildat att inte inse vilken betydelse facket har och har haft. Det är lätt att ta alla sina rättigheter för givna och själviskt att låta andra betala för de förhandlingar som lett fram till ens förmåner.

• Anonym (H)

Har man inte varit med om konflikter eller stora omorganisationer/neddragningar är det lätt att tro att livet bara rullar på. Arbetsrätt är komplext. Och till syvende och sist kokar det ofta ner till hårda förhandlingar. Det som hände på vårt jobb, en stor arbetsplats, hade vi aldrig kommit så bra ur utan fackets stentuffa förhandlare. Icke-medlemmar betalade egna jurister, vilket är ett sätt.

Jag har alltid varit med i facket, för jag tror på en stark motpart till arbetsgivarna, som också är en stark motpart. Den svenska modellen, arbetsmarknadens parter förhandlar och det handlar inte bara om löner. Jag förhandlar min lön själv.

Sen kan jag tycka att facket håller på med en del trams och inte alltid lägger pengarna på rätt saker. Facken fungerar också olika bra och upplevs på olika sätt. Jag är väldigt nöjd med mitt men det hänger mycket på att det är vettigt folk i den lokala klubben.

För mig kostar en inkomstförsäkring 50% mer än fackavgiften inkl avgift till A-kassa. Jag vill ha inkomstförsäkring och då blev valet lätt. Vårt lokala fack ?gav tillbaka? lite förra året så alla anslutna fick 4 biobiljetter. Just det kan ju ses som småsaker men sammantaget räcket det för mig.

Arbetsplatser och branscher är så olika. På vissa ställen verkar det som facket styr och ställer men så är det verkligen inte hos oss.

Jag skulle inte försöka övertyga någon om att gå med i facket. De som vet vad det innebär att stå utanför och väljer den vägen har jag full respekt för. De som jag diskuterat saken med har heller inte ifrågasatt mitt val.

• Anonym (Fniss)
    Xlr8 skrev 2020-12-09 00:47:01 följande:
    Välutbildade har ett intellektuell nog att inse att förutsättningarna och villkoren inte är lika för alla.

Till den graden att denne undviker att använda nedvärderande ord om sin medmänniska.

Den med obildade ser inte galenskap med att slösa bort en månadslön om året, när den välutrustade har 5 nya jobb inom lika många minuter, om så denne önskar. Med bättre eller liknande erbjudande som denne erhåller för stunden. Vid dom tillfällen när facket endast tillgodoser jobbsäkerhet.

Nu är din definition av bildad ej delgiven, så det kan förefalla så att ni besitter en högre titel, än oss obildade.

I egenskap av detta får ni informera oss lägre bildade individer er titel så vi kan tilltala er med er korrekta titel.

Är ni möjligtvis Docent eller professor?
    Det må jag säga att du, som är så pass välutbildad, och (som du verkar tro) vältalig, har så låga månadslön.

Kan inte hjälpa att jag inte kan låta bli att skratta åt månadens mest misslyckade försök att "sätta åt" någon.

Haha, det här var ju riktigt kul!

Intellektuell, ska vara intellekt.

Lovar att hjälpa dig att renskriva din lilla text, men det får bli lite senare för nu har jag inte tid.
  • Anonym (.)
    Xlr8 skrev 2020-12-09 00:25:08 följande:

Vissa föredra möjlighet att lönen förhandla själv.

Vilket är en möjlighet som ev försvinner om man är med.

Trams. Jag är med i facket och har alltid löneförhandlat själv.
  • Xlr8
    Anonym (.) skrev 2020-12-09 05:49:40 följande:

Trams. Jag är med i facket och har alltid löneförhandlat själv.

Alla av dom?
Svar på tråden Medlem i facket?!