• camave

Medlem i facket?!

Du som inte är med i ditt fackförbund på arbetsplatsen. Varför?

Och vad skulle skulle kunna få dig att gå med?

• Svar på tråden Medlem i facket?!
  • Xlr8
    Anonym (Fniss) skrev 2020-12-09 11:58:52 följande:

Då ska vi se, förutom det du upptäckte själv...1. Vad menar du egentligen?

2. Har du ca 6000-8000 i månadeslön så stämmer det, annars inte.

3. Man bokstaverar korta siffertal i skriven text.

Får återkomma med rättning av resten, har inte den tiden nu, 

Ja ja rätta bäst du vill, jobba 20+ timmar och skriv själv så ser du. Sen orkar jag ej bry mig allt för mkt i hur det ser ut.

2. Hur kommer du fram till den siffran? Här betalar många runt 1600 månaden vill jag minnas. Det är övre taket på fackkostnad. Avrundade rätt grovt så vi har betydligt mer i lön.

Nee nu ska jag betala min statlig inkomstskatt och torka mina tårar med Hammarskjöld. Om jag ändå tjänade bättre :(
  • Xlr8
    camave skrev 2020-12-09 07:03:50 följande:

Jag gillar inte att kalla andra människor för idioter.

Men håller med om att de som inte är med nästan uteslutande avstått pga okunskap.

Tänk dig följande.

Du drar in 40-50k månaden.

Fack avg. Säg 1600 månad.

Du kan med ett samtal få ett nytt jobb dagen efter.

Du har minst 5 st Du kan ringa bara i din stad.

Du blir headhuntad regelbundet men tackar nej hela tiden.

Alla förmåner har du gratis, billigare eller från annat håll (partner)

Facket kan bara för bättra möjlighet att du får behålla jobbet.

Du har pengar nog att klara dig några år fram över och saknar lån på villa och bilar.

Vart ligger okunskapen då?
  • Anonym (Fel politik)
    viktorjohan skrev 2020-12-09 11:01:14 följande:

Det är få medlemmar som år 2020 lever kvar i sådant som hände för snart hundra år sedan, typ "Ådalen -31".

Lagar och regler, likväl som vår moderna samhälle, har faktiskt förändrats en hel del sedan dess.

Man är aningen naiv om man tror att dessa lagar och regler är huggna i sten. Se bara på avtalsrörelsen som pågår just nu. Lagar stiftas av riksdagen och det blir därför per automatik politik. Därmed inte sagt att det är självklart att medlemsavgifter ska gå till direkta partistöd. Det är nog viktigt att rågångarna hålls öppna.

Om du vill försöka påstå att jag, eller löntagarna i dagens moderna samhälle, är naiva så är det nog du som hugger i sten.

Självfallet, och bra, att lagar och regler inte är huggna i sten. Tyvärr verkar det väl som att vissa lagar är alltför nära att vara huggna i sten.

Inte heller det moderna och upplysta samhället är hugget i sten.
    Men jag tror på fortsatt positiv utveckling. Alternativet, som ibland förs fram av vänster-politiker och fack-nissar, att tro det finns risk för en återgång till "Ådalen -31" funkar inte för mig, säkerligen inte heller för dagens moderna löntagare. 
    Det går i vart falla inte skrämma mig till att gå med i facket med hjälp av sådana argument.

I dagens samhälle är arbetskraften och varje enskild löntagare väldigt värdefull och utgör en mycket stor del av företagens kostnader och investeringar.
    Det som utgör en så stor del av ekonomin är man helt naturligt väldigt rädd om!
    Det går nog inte skrämma löntagarna till att gå med i facket heller med några sådana argument. I dag är människorna, såväl arbetsgivare som löntagare, upplysta i väldigt hög utsträckning också utbildade och allmänbildade på ett helt annat sätt än vid tiden för "Ådalen -31".

En annan faktor som naturligt reglerar allt detta i dagens Sverige är det extremt höga skattetrycket som är en följd av vårt samhälles enorma behov av skatteintäkter, ett behov som kommer öka alltmer i den närmaste framtiden.
    Det gör att såväl regering, arbetsgivare och löntagare är absolut tvingade få till ett väl fungerande samarbete.
    Annars får inte Sverige och välfärden in de ofantliga summor skattepengar som behövs.
  • Anonym (Fel politik)
    Alla arbetsplatser jag har varit på har generellt haft bättre villkor än de som fastställs i kollektivavtalet.
    Alla mina arbetskamrater, och jag tror alla jag känner, har bättre villkor än de villkor som facket har förhandlat fram.
    Jag har själv varit arbetsgivare och har erbjudit alla mina anställda bättre villkor än i kollektivavtalet.
    Då förstår jag inte nyttan med att ha facket att förhandla åt sig?
  • Anonym (Privat inkomstförsäkring)

Det är många som nämner att de är med pga att de vill ha inkomstförsökringen som erbjuds.

Vill informera att det finns privata alternativ och att de räcker i fler antal dagar än de som facken erbjuder. 

Sist jag jämförde hade Unionen 150 dagar på 80% medan min privata inkomstförsökering har 200 dagar på 80% och sedan ytterligre 100 dagar på 70%. Nu hoppas man ju givetvis att man hittar annat jobb snabbare än så och därmed är antalet dagar överflödigt. Men kan säga att när man blir varslad och sedan uppsagd är det galet skönt för själen att veta att man har tid på sig att hitta ett nytt jobb. Går lite lättare att andas när man vet att det rullar in pengar i 300 dagar.

• sextiotalist
    Anonym (Fel politik) skrev 2020-12-09 13:02:49 följande:

Alla arbetsplatser jag har varit på har generellt haft bättre villkor än de som fastställs i kollektivavtalet.

Alla mina arbetskamrater, och jag tror alla jag känner, har bättre villkor än de villkor som facket har förhandlat fram.

Jag har själv varit arbetsgivare och har erbjudit alla mina anställda bättre villkor än i kollektivavtalet.

Då förstår jag inte nyttan med att ha facket att förhandla åt sig?

Jag har också bättre villkor än kollektivavtalet.

Jag har också suttit i arbetsbristförhandlingar där kollektivavtalet följdes (t.ex uppsägningstid).

Kollektivavtalet är miniminivån, jag förutsätter att en arbetsgivare erbjuder mer.

Vi har t ex 30 dagars semester (kollektivavtalet säger 25).

Mer lediga dagar än kollektivavtalet.

Vi får retroaktiv lön från april, förhandlingarna sa inget retroaktivt.
  • camave
    PH76 skrev 2020-12-09 08:03:29 följande:

Jag är med facket, tyvärr. Om jag skulle hitta likvärdig inkomstförsäkring någon annanstans så skulle jag lämna i ett hjärtslag.

Berätta gärna varför du känner så?
  • camave
    Anonym (Fel politik) skrev 2020-12-09 09:13:13 följande:

Jag har valt att endast vara med i a-kassan.

Dock är jag medveten om att jag då saknar inkomstförsäkring. (Finns det något annat sätt att lösa inkomstförsäkring?)

Jag kan inte vara medlem i ett LO-fack eftersom jag inte stödjer deras politik. Bl a är det omöjligt för mig att acceptera att medlemmarnas pengar går till direkt partistöd eller valstöd för ett enda parti, nämligen Socialdemokraterna.

Hur tänker man i den frågan särskilt mot bakgrund att S inte längre är största parti bland LO-medlemmarna? För mig är det ett bevis för att LO-ledningen stödjer sina älskade politiker men struntar i sina medlemmar.

Bland vänner har jag också flera exempel där den mångåriga medlemmen inte har kunnat få någon vettig hjälp från facket när man verkligen har behövt det. Varför ska man då betala medlemsavgiften?

Inkomstförsäkringen är ett starkt argument (kanske fackets enda vettiga argument i dag?) men jag kan trots detta inte stödja deras politik.

Jag tycker det är en ren skandal att facket får administrera a-kassorna.

Det borde självfallet vara försäkringskassan, arbetsförmedlingen eller någon motsvarande som har hand om arbetslöshetskassan.

Tack för utförligt svar.
  • PH76
    camave skrev 2020-12-09 15:58:50 följande:
    Berätta gärna varför du känner så?
    Facket är inte relevanta för mig år 2020, jag är tillräckligt påläst för att kunna föra min egen talan.  Sen är jag förvisso egenföretagare just nu, sedan jag förlorade min tjänst pga corona i Juni.

Men jag hade samma åsikt tidigare.
  • Anonym (H)
    Anonym (Privat inkomstförsäkring) skrev 2020-12-09 14:26:52 följande:

Det är många som nämner att de är med pga att de vill ha inkomstförsökringen som erbjuds.

Vill informera att det finns privata alternativ och att de räcker i fler antal dagar än de som facken erbjuder. 

Sist jag jämförde hade Unionen 150 dagar på 80% medan min privata inkomstförsökering har 200 dagar på 80% och sedan ytterligre 100 dagar på 70%. Nu hoppas man ju givetvis att man hittar annat jobb snabbare än så och därmed är antalet dagar överflödigt. Men kan säga att när man blir varslad och sedan uppsagd är det galet skönt för själen att veta att man har tid på sig att hitta ett nytt jobb. Går lite lättare att andas när man vet att det rullar in pengar i 300 dagar.

Att jämför ersättningsdagar utan att jämföra priset på försäkringen säger inte så mycket. De privata alternativ jag hittade kostade dubbelt så mycket som hela fackavgiften inkl a-kassa. A-kassa måste man ha i alla alternativ. Även upphandlad gruppförsäkring för inkomst var dyrare. Men vill man ha längre perioder inkomstförsäkring är privata alternativ super.

Jag jämförde med en lön på 55.000kr.
Svar på tråden Medlem i facket?!