• Klara W

    Reflexväst till och från skolan på vintern.

    Hej!

    Våra barn på 10 och 12 år har c.a 400m gångväg till skolan som de går varje morgon. De behöver korsa några mindre vägar och en större (med övergångsställe, dock ej trafikljus) Nu på sistone har det blivit diskussion här hemma om de ska ha reflexväst på sig eller inte då det är mörkt både till och från skolan. Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Reflexväst till och från skolan på vintern.
  • Långbenopluto

    Det hade inte ens varit en diskussion här.... dom ska SJÄLVKLART ha västen!

    Om dom tar av sig den så blir det konsekvenser som ex utan mobil, lördagsgodis eller vad som helst.

  • mammaåten

    Självklart ska de ha någon form av reflex!

    Min son har en ryggsäck i ?reflextyg? (och andra små reflexer), finns ju även mössor, vantar & jackor i samma om man inte vill ha västen.

  • Anonym (Påå)

    Givetvis reflex!!

    Vi köpte denna jackan till sonen, det grå är reflextyg, behöver aldrig fundera på om han har reflex med sig, ibland hinner det ju mörkna när de är ute och leker.

    Värt varenda krona.

  • Anonym (L)

    Självklart har man det! Både för sin egen skull och andras. Som bilist är det väldigt nervöst att veta att folk springer runt utan reflexer i mörkret.

    Jag har reflexväst varje morgon när jag går till gymmet, och då är jag vuxen och har dessutom en massa gatlyktor omkring mig, och väldigt lite bilar. Känns bara självklart för mig.

  • fluu

    Måste ju inte vara nödvändigtvis reflexväst om de nu tycker att dessa är fula(och det är de förstås). Nu finns det ju massa "vanliga" kläder som fungerar som reflexer. Annars kan man förstås ha en gammal hederlig hängande reflex i plast. Här kör vi reflexer på hela familjen när det är mörkt. Maken är tidigare lastbilschaufför och kan tala om hur osynliga mörkklädda människor är när det är mörkt. Han har hållit på att köra över hur många som helst. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • cosinus

    Har aldrig ens tänkt tanken och då bor jag i norra Norrland så mörkt är det defintivt.

    Barnens vinterkläder brukar ha gott om inbyggda reflexer, de var haft lysen på jackan (i dragkedjan) och något reflex-hänge på ryggsäcken. Räcker gott.

  • Jemp

    Reflex ja. Har de börjat protestera? Är det för "töntigt"? I så fall går det ju att byta ut reflexerna mot andra varianter.

  • Rebecca1987

    Mina barn går över en väg jag ser skolan dom tar självmant på sig väst till skolan eftersom det är mycket trafik på denna lilla vägen på morgonen. Tycker att det är bra att synas

  • Kvittning

    Mina barn skulle totalvägra reflexväst, alldeles för töntigt. Men det finns ju massor med alternativ, ryggsäckar, mössor, vantar, små lampor man kan hänga fast mm. Varför just väst?

  • Hyllemor

    Reflexer ska man givetvis ha (många) Om det är nödvändigt med just reflexväst beror nog lite på hur Skolvägen ser ut. Vi har precis flyttat från innerstan till utkanten av stan (nästan på landet.) Inne i stan hade ingen reflexväst, men det var å andra sidan väldigt välbelyst. Här där vi bor nu, har var och varannan unge reflexväst, även de som bor bara ett par hundra meter ifrån skolan och går genom ett villaområde, men här är också belysningen betydligt sämre.

  • Anonym (Anna)

    Några dagar sedan du gjorde inlägget så jag hoppas att det löst sig.

    I länken nedan finns ett inslag på ca 5 minuter från Nyhetsmorgon gällande test av reflexer. Se på det tillsammans.

    Fråga vad dina barn har för tankar om inslaget. Visa dem olika alternativ förutom reflexväst såsom mössa i reflexgarn, reflexjacka, reflexvantar osv. Låt dem vara med i beslutet om VAD de ska bära, men inte OM.

Svar på tråden Reflexväst till och från skolan på vintern.