• ITrust

Vad är värst av dessa alternativ?

Vad tycker du är värst av dessa alternativ och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är värst av dessa alternativ?
  • Anonym (Rasismen)

Allt är väl värst på sitt sätt, men om du menar personligt så tycker jag att rasism är det.

• Cartjan1

Jag kan rent objektivt inte välja då jag finner all form av diskriminering avskyvärd men på ett personligt plan så är det nog sexism samt homofobi då dessa drabbar/drabbat mig personligen (är en bisexuell kvinna).

• Anonym (Bra fråga)

Jag har en bekant som är kvinna och svart. Hon har berättat för mig att det förtryck hon får uppleva mest är rasism, överlägset - inte sexism, inte alls på samma sätt som hon blir utsatt för rasism. Den tysta, ingrodda vardagsrasismen som typ har blivit normaliserad. Det hon har fallit på är alltid att hon är svart, inte att hon är kvinna, har hon sagt.

Nu vet jag inte hur det är för alla andra svarta kvinnor men jag tror att många kan relatera till henne.

Jag känner även en svart man som är homosexuell. Kan bara tänka mig vad han har varit med om.

Med det sagt betyder det inte att rasism nödvändigtvis måste vara det värsta och jag är egentligen inte rätt person att avgöra vilket förtryck som är värst men jag röstade ändå på rasism. Själv är jag kvinna.

• Anonym (gammal)

Värst? Är ju riktigt svårt att välja men då jag är gammal så är väl åldersdiskriminering ngt jag är bekant med. Är ju inte handikappad eller HBTQ! Idag är jag pensionär och förbi yrkesliv men minns ju hur det var att vara 50++ och arbetslös. Vanlig kvinna, utan specialkompetens, frisk och stark, men ja lite smått gammal! Jag förstår för om jag var arbetsgivare så skulle jag ALDRIG anställa en gammal kärring.............men liksom ändå.....! Sorgligt.

• Anonym (anonymous)

Har sett svarta både bli diskriminerade och få födelar på grund av sin hudfärg. Småföretagare kan vara fördomsfulla medan större företag, ofta statliga sådana, gärna premierar personer som de tycker tillhör en utsatt grupp. Typiskt är en ung tjej eller en färgad man som får ett lönenlyft och utvidgade befogenheter. Pendeln kan svänga åt båda håll. Antar att denna goodwill ses som god reklam för företaget. Även om det är en oduglig tjej som anställs för IT-jobbet så kan hon alltid sitta i supporten eller hålla anställningsintervjuer. Var ett företag som brukade annonsera efter tjejer utan utbildning. Intresse räckte. Ett exempel hur man lätt blir det man försöker bekämpa.

• VickanD

Jag tror faktiskt att transsexualitet är det som är minst accepterat i samhället och jag är helt övertygad om att transsexuella får stöta på enormt mycket förtryck och diskriminering överallt, i egenskap av att de är just transsexuella. Vårt samhälle är inte för transsexuella, om man säger så. Detta betyder dock inte att transfobi måste vara det värsta men jag tror att transsexualitet är det minst accepterade i samhället av dessa alternativ och att de stöter på förtryck oftare än vad andra grupper av människor kanske gör.

• Anonym (gammal)
    VickanD skrev 2020-12-14 14:32:57 följande:

Jag tror faktiskt att transsexualitet är det som är minst accepterat i samhället och jag är helt övertygad om att transsexuella får stöta på enormt mycket förtryck och diskriminering överallt, i egenskap av att de är just transsexuella. Vårt samhälle är inte för transsexuella, om man säger så. Detta betyder dock inte att transfobi måste vara det värsta men jag tror att transsexualitet är det minst accepterade i samhället av dessa alternativ och att de stöter på förtryck oftare än vad andra grupper av människor kanske gör.

FAST å andra sidan så kan en transsexuell bestämma sig för/välja att T EX söka ett arbete klädd i könsneutrala kläder och att inte på minsta vis röja sin läggning!? Kan kännas jobbigt men den möjligheten FINNS. Den som är handikappad eller gammal står där med skägget i brevlådan!
  • VickanD
    Anonym (gammal) skrev 2020-12-14 14:42:07 följande:

FAST å andra sidan så kan en transsexuell bestämma sig för/välja att T EX söka ett arbete klädd i könsneutrala kläder och att inte på minsta vis röja sin läggning!? Kan kännas jobbigt men den möjligheten FINNS. Den som är handikappad eller gammal står där med skägget i brevlådan!

Visst kan en transsexuell person låtsas som att den inte är transsexuell för att slippa förtrycket men då säger det ju sig självt hur utbredd transfobin är, om man måste dölja att man är transsexuell.

Man kan inte sluta vara transsexuell om man faktiskt är det, på samma sätt som man inte kan sluta vara svart, sluta vara gammal, sluta vara handikappad och så vidare.

Däremot kan man ju dölja det och låtsas som att man är något annat, som sagt, men det betyder knappast att det förtrycket är mildare än andra förtryck.

Men när man väl står där och är sitt sanna jag, då tror jag att transsexuella är de som möts av mest avsky och diskriminering.
  • Anonym (gammal)
    VickanD skrev 2020-12-14 15:04:14 följande:
    Visst kan en transsexuell person låtsas som att den inte är transsexuell för att slippa förtrycket men då säger det ju sig självt hur utbredd transfobin är, om man måste dölja att man är transsexuell.

Man kan inte sluta vara transsexuell om man faktiskt är det, på samma sätt som man inte kan sluta vara svart, sluta vara gammal, sluta vara handikappad och så vidare.

Däremot kan man ju dölja det och låtsas som att man är något annat, som sagt, men det betyder knappast att det förtrycket är mildare än andra förtryck.

Men när man väl står där och är sitt sanna jag, då tror jag att transsexuella är de som möts av mest avsky och diskriminering.
    Så kan det ju vara MEN jag tänker att om man slåss om att få ett visst arbete (om vi håller oss till det att man kämpar om att få jobb) Det är ngt som jag är bekant med! så har ju den transsexuelle en stor fördel iom att hen KAN, säger KAN uppträda som vem som helst utan att sticka ut........medan den handikappade och gamla bara kan stå där som sig själva. 
  • VickanD
    Anonym (gammal) skrev 2020-12-14 15:08:43 följande:

Så kan det ju vara MEN jag tänker att om man slåss om att få ett visst arbete (om vi håller oss till det att man kämpar om att få jobb) Det är ngt som jag är bekant med! så har ju den transsexuelle en stor fördel iom att hen KAN, säger KAN uppträda som vem som helst utan att sticka ut........medan den handikappade och gamla bara kan stå där som sig själva. 

Och även svarta och andra som möts av rasism, samt kvinnor, kan bara stå där som sig själva.

Detta betyder dock inte att transfobi är ett mildare förtryck än de andra förtrycken, i alla fall inte i min värld. Som jag sa tidigare så tror jag, att när man väl står där och är i sitt sanna jag, att det är de transsexuella som får ta emot mest skit, hat och diskriminering.
Svar på tråden Vad är värst av dessa alternativ?