• Anonym (Anony­m)
    Mon 14 Dec 2020 11:25
    947 visningar
    5 svar
    5
    947

    Dåliga samvetet över att ha gjort slut

    Mår skit. Inte för att jag är ledsen över att ha gjort slut efter många om och men. Mår skit över det dåliga samvetet som äter upp en inifrån. Blev inte ett så bra avslut, bråk och sårade känslor som blev elaka ord där ingenting betytt något (från hennes sida). Hur hon fick veta att hon aldrig betytt något någonsin för att jag valde att lämna. Lite tid av tystnad har gått. Närmare bestämt 2 veckor. Det dåliga samvetet äter stundtals upp mig fast jag vet att beslutet var rätt. Hur hanterar man det dåliga samvetet och ångesten över att ha sårat en annan människa så mycket fast det var helt nödvändigt för min egen överlevnad?

  • Svar på tråden Dåliga samvetet över att ha gjort slut
  • Anonym (Mia)
    Mon 14 Dec 2020 11:40
    #1

    Lite osäker på exakt vad du menar men det är oundvikligt att göra slut med någon utan att såra personen. Det kommer du inte undan. Men om du i samband med uppbrottet sa elaka ord så skulle jag rekommendera dig att kontakta henne och be om ursäkt för vad du sa.

    Om det enbart handlar om att du sårat för att du gjort slut så får du lära dig att släppa det. Hon kommer att komma över det.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 14 Dec 2020 11:58
    #2

    Sorry för otydlighet.. jag menade att jag inte sagt något elakt utan endast vad jag kände som föranledde uppbrottet medans hon blev så oerhört sårad och arg att hon skrev en hel del elakheter i frustrationen. Vilket jag såklart förstår när man blir sårad men det är klart att det känns för mig och som att jag vill förklara för henne att tiden vi haft tillsammans inte varit bortkastad men vet inte om det är dumt att höra av mig och säga det bara för att klargöra

  • Anonym (Mia)
    Mon 14 Dec 2020 12:39
    #3
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-14 11:58:38 följande:

    Sorry för otydlighet.. jag menade att jag inte sagt något elakt utan endast vad jag kände som föranledde uppbrottet medans hon blev så oerhört sårad och arg att hon skrev en hel del elakheter i frustrationen. Vilket jag såklart förstår när man blir sårad men det är klart att det känns för mig och som att jag vill förklara för henne att tiden vi haft tillsammans inte varit bortkastad men vet inte om det är dumt att höra av mig och säga det bara för att klargöra


    Okej då förstår jag. Nej jag tycker nog inte att du ska kontakta henne. Hon reagerade så för att hon kände sig sårad. Du kan inte vara personen som både såra och tröstar. Det bästa är att låta henne gå vidare och det gör hon bäst genom att inte ha någon kontakt med dig. Förstår att det är jobbigt för dig att såra någon som du bryr dig om, men ibland har man inget val. Du gjorde rätt val utifrån dig och mer kan du inte göra. I det långa loppet så har du skonart henne.

    Kontaktar du henne nu finns risken att ett hopp inom hennes tänds eller att såren rivs upp igen och du får bara ett argt svar. Samvetet hos dig kommer att läggas. Det har inte gått så lång tid och även om du hade gjort slut på ett annat sätt hade resultatet varit detsamma. Du har inte gjort något fel.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Tue 15 Dec 2020 12:22
    #4

    Tack för svar! Jag pendlar så mycket mellan att känna mig dum och att jag har gjort rätt. Jag vet att det är fel att vara tillsammans med någon för den personens skull och för att den inte ska såras eller må dåligt men ändå känns det stundtals riktigt jobbigt, snudd på panikartat att jag sårat en människa så kraftigt. Speciellt när hon skriver till mig att hon aldrig betytt något alls för mig. Det är ju inte sant. Hjälp vad jobbigt det här är. Det är svårt att hålla sig kvar på den inslagna vägen och inte bara vilja göra henne glad igen eller i alla fall trösta henne.. men samtidigt vet jag, som du säger. Att jag kan inte både såra och trösta. Men jag vill inte se henne må såhär dåligt och jag vill inte själv må såhär dåligt

  • Fri 25 Dec 2020 21:36
    #5

    Du överlever det genom att djupgranska dig själv och förstå dina behov (egentid, hobbys, fria tankar med mera) inte blev tillfredställda.
    Det handlar om att förstå att det var relationen ni hade mellan er två som skapade något ohållbart och inte personerna. Det är ju därför en person är skit i någons ögon men i annans ögon värt guld. För vi har olika relationer och mönster är svårta och ibland omöjliga att förändra.

    Lämnade själv en tjej som var 'good girl' på papper och sånt men i praktiken kvävdes jag av att aldrig få tänka fritt, ha djupa disskutioenr (som är vitkigt för mig!), val togs utan hänsyn till mig och sånt. Det passar vissa men inte mig. Hon kommer finna någon som passar bättre eller har mindre självrespekt och acceptera att hon vägrar förändras för hon anser sig själv more or less perfect...

    Mitt val handlade med om 'överlevnad'. Jag försvann, kände inte igen mig själv. Märkte att jag tassade på tå kring henne för om hon blev arg så orkade jag inte bli ännu argare för hon var så jävla envis.
    Men, dåligt samvete hade jag. Dåligt mådde jag över att ge beskeden att hon blev dumpad. Men tänkte också då hur dåligt jag mått med. Det hjälpte. Jag led mycket med. Det lättar på samvetet för man vet att man inte tog beslutet lättvindigt.
    Du har skyldighet att leva ditt liv, utforska det och förstå dig själv på nya sätt <3

Svar på tråden Dåliga samvetet över att ha gjort slut