Tack för alla svar!
Sorry att jag först skriver nu men jag har helt enkelt inte fixat det tidigare. :/
Kan fyi berätta att jag också provat shea butter men att det inta va optimalt i näsan bla. pga doften. Är ju annars en suverän produkt för huden som jag använder så gott som dagligen. Utöver att det ger fett och fukt till huden är det också antiinflammatoriskt. Men det måste va oraffinerad shea butter för raffinering förstör alla goda egenskaper.
Aliona skrev 2020-12-17 20:43:19 följande:
Blev triggad av frågan och googlar också loss. Ser att flytande vasselin och i sprayform mycket riktigt kan orsaka kemisk lunginflammation men har svårt att tänka mig att det är samma med vanligt vasselin. Det är ju en så vanlig produkt och det borde funnits varningstext. Jag skulle inte ha oroat mig.
Har själv haft problem med torrhet i näsan och har då använt vanlig rapsolja.
Kemisk lunginflammation är va jag förstått kanske den vidrigaste formen av lunginflammation så det vill man ju undvika och det är därför jag ställde frågan dvs för att få lite tankar och råd. Nä, det borde ju va som ni skriver att det isf inte hade rekommenderats av 1177 och snarare funnits en varningstext på förpackningen.
Jag har faktiskt använt olivolja i näsan utöver Nozoil men tänkte det kanske finns nåt annat alternativ som är ännu bättre.
Jinks skrev 2020-12-17 20:37:49 följande:
Vaselin är en petroleumprodukt som inte tas upp av huden. Lägger sig som ett kladd ovanpå. Borde finnas någonting bättre. Kokosfett?
Poängen med vaselin är va jag förstått just att det lägger sig som ett isolerande lock på det känsliga området och därför håller kvar kroppens egen fukt. Dessutom läste jag nånstans att vaselin också har läkande egenskaper.
AmericanMommy skrev 2020-12-17 20:49:22 följande:
Min ögon näsa hals läkare har rekommenderat att man kan använda det men bara precis innanför näsborrarna. Det hon rekommenderade var Neosporin som är vaselin med neomycin, polymoxin och bacitracin, men om jag inte hade det hemma kunde jag använda vaselin.
Intressant!
Themis skrev 2020-12-18 18:56:03 följande:
Varför i hela helsicke skulle man börja smeta tre olika antibiotika i näsan när man bara är lite torr?
Låter helt sjukt, det kan inte vara en svensk läkare som tänker så galet.
Misstänker att AmericanMommy bor i USA så det kanske är ett annat tänk där. Eller så handlar det om att behandla torr hud i näsborrarna som spruckit och infekterats. Kanske AmericanMommy kan förklara?
Ztrumpan skrev 2020-12-17 22:27:21 följande:
Tips, köp Fenazon på apoteket så behöver du inte fundera på vaselin i näsan.
Tack för tipset. Verkar va en bra seriös produkt och ska testas. Fast den innehåller faktiskt också vaselin.

Långbenopluto skrev 2020-12-18 07:20:44 följande:
Använd näsolja istället, finns på apoteket.
Themis skrev 2020-12-18 18:52:54 följande:
Jepp, Nozoil är olja framtagen för nosen- det är egentligen bara renad och kvalitetskontrollerad sesamolja.
Men annars hade jag lika gärna tagit lite solrosolja eller sesamolja från skafferiet, allt måste inte vara läkemedelsreglerat för att fungera.
Nozoil är bra och jag har använt det en del. Har också fyllt på flaskan med olivolja efter den blev tom och det är också bra (kör med det just nu). Men tänkte om det fanns nåt annat alternativ, gärna med läkande egenskaper och som dessutom rinner mindre än olja (rinner ur näsan utom när jag ligger ner).
EpicF skrev 2020-12-19 00:55:43 följande:
Inte farligt alls och enbart bra förebyggande hjälp mot näsblod. Känner flera läkare via jobbet som ordinerar detta till patienter och har själv fått det ordinerat. Annars finns näsolja som man kan köpa på apoteket.
MammAmma skrev 2020-12-19 01:17:47 följande:
Jag jobbar på en öron- näsa- halsklinik och våra läkare rekommenderar våra näsblödarpatienter att smörja med vitt vaselin i näsborrarna efter att de kommit hem, för att inte slemhinnorna ska bli torra eftersom det kan orsaka ny näsblödning.
Vaselin ftw m a o! Intressant att få höra från nån som jobbar på öron/näsa/hals (MammAmma). Men då har jag en följdfråga: va är egentligen skillnaden på vitt och gult vaselin? Varför är vitt bättre till nosen?
Men jag kommer iaf köpa vitt vaselin och Fenazon och testa båda.

NosensPappa skrev 2020-12-19 05:30:31 följande:
Appropå vaselin, hade en hund, med spruckna trampdynor, riktigt spruckna efter en veckas jakt i riktig vinterkyla, hade på vaselin på tassarna för att lindra
Låter ju bra. Vaselin funkar på både två- och fyrbenta djur.