• Mon 21 Dec 2020 12:53
    1041 visningar
    17 svar
    17
    1041

    Blir stämd i tingsrätten?

    Ja det verkar som att jag kommer att bli stämd så jag skulle vilja veta hur det går till och vad jag behöver vara förberedd på.

    Det började med att jag fick en faktura som var fel. Jag bestred den givetvis och kontaktade kundtjänst. Dom meddelar bara att den måste betalas och ingen kommer att återkomma i ärendet.

    Känns rätt oseriöst, men i alla fall så kom en påminnelse och hot om inkasso. Jag kontaktade kundtjänst igen och meddelar att dom inte kan skicka en bestriden faktura till inkasso eftersom den ändå inte kommer att drivas in.

    Dom svarar då att det tyvärr inte går att få kontakt med någon som är ansvarig i frågan så det är bäst för mig att bara betala.

    Med tanke på hanteringen hittills så går Dom väl vidare då, men hur funkar det rent praktiskt? Går jag se deras argument och sedan chans att besvara det eller?

  • Svar på tråden Blir stämd i tingsrätten?
  • Mon 21 Dec 2020 13:11
    #1

    Har du bestridit den skriftligen? Har du dokumentation som styrker att du bestridit den?

    Sitt lungt i båten och fortsätt bestrida den. De kanske tar den till inkasso men du får vidhålla att du bestridit den.

  • Mon 21 Dec 2020 13:41
    #2

    Om det är en falsk faktura ska du naturligtvis gå med den till polisen också. En faktura ska bestridas skriftligen, men jag är osäker på om mail räcker eller om det måste ske via brev.

  • Mon 21 Dec 2020 14:17
    #3
    HerrNilsson skrev 2020-12-21 13:11:25 följande:

    Har du bestridit den skriftligen? Har du dokumentation som styrker att du bestridit den?

    Sitt lungt i båten och fortsätt bestrida den. De kanske tar den till inkasso men du får vidhålla att du bestridit den.


    Jag har all dokumentation.
  • Mon 21 Dec 2020 14:24
    #4

    Det här är lite knepigt. Även om du bestridit fakturan och de går vidare till kronofogden och får rätt så får du en betalningsanmärkning.

    Det du kan göra är att betala fakturan och sedan återkräva pengarna, ett så kallat regresskrav. Om de inte betalar dig vänder du dig till kronofogden med dina krav. Har du rätt i sak får företaget en betalningsanmärkning.

    Du kan kontakta kronofogdemyndigheten för rådgivning. De brukar vara trevliga och hjälper gärna till.

  • Mon 21 Dec 2020 14:27
    #5
    Mortiscia80 skrev 2020-12-21 13:41:16 följande:

    Om det är en falsk faktura ska du naturligtvis gå med den till polisen också. En faktura ska bestridas skriftligen, men jag är osäker på om mail räcker eller om det måste ske via brev.


    Inte falsk som i blufföretag utan felaktig och sedan rättas det inte till.

    Logiken är typ att det går inte att komma i kontakt med en ansvarig utan man måste gå genom kundtjänst, men dom kan inte lova att någon hör av sig eller ens tittar på det. Och eftersom dom inte hinner titta på det så kvarstår fakturan och jag måste betala den.

    Efter att jag bestred den så kom dom fram till att dom inte skulle titta på fakturan och därför är jag skyldig att betala den i alla fall. Dom kan inte heller skjuta upp den tills dom har mer tid, och så går det runt varje gång man pratar med dom.

    Helt galet, och då pratar vi ändå ett ganska välkänt bolag.
  • Mon 21 Dec 2020 14:33
    #6
    Egon den stora skrev 2020-12-21 14:27:04 följande:
    Inte falsk som i blufföretag utan felaktig och sedan rättas det inte till.

    Logiken är typ att det går inte att komma i kontakt med en ansvarig utan man måste gå genom kundtjänst, men dom kan inte lova att någon hör av sig eller ens tittar på det. Och eftersom dom inte hinner titta på det så kvarstår fakturan och jag måste betala den.

    Efter att jag bestred den så kom dom fram till att dom inte skulle titta på fakturan och därför är jag skyldig att betala den i alla fall. Dom kan inte heller skjuta upp den tills dom har mer tid, och så går det runt varje gång man pratar med dom.

    Helt galet, och då pratar vi ändå ett ganska välkänt bolag.
    Hmmmmm.... Du skulle kunna kontakta kommunens konsumentombud och fråga hur du ska göra med detta, det finns säkert lite information online också men du har ju gjort det viktigaste då du bestred fakturan, hur man sen går vidare vet jag inte.
  • Mon 21 Dec 2020 22:13
    #7

    En installatör av värmepump sågade av en strömledning hos oss. Vi var oense om vem som skulle betala för skadan. Jag kontaktade konsumentverket och bestred fakturan med dem på kopia. När företaget ändå höll fast vid summan på fakturan bestred vi den igen. Konsumentverket rådde mig då att betala vad jag ansåg var riktig summa. Vi hade så betalat elektrikern för reparation så vi tog minus den summan på installationskostnader. Vi fick skicka in fotobevis och vår version av händelseförloppet. Sen behandlade konsumentverket ärendet och dömde/beslutade till vår fördel.

  • Mon 21 Dec 2020 22:40
    #8
    AMCG skrev 2020-12-21 22:13:18 följande:

    En installatör av värmepump sågade av en strömledning hos oss. Vi var oense om vem som skulle betala för skadan. Jag kontaktade konsumentverket och bestred fakturan med dem på kopia. När företaget ändå höll fast vid summan på fakturan bestred vi den igen. Konsumentverket rådde mig då att betala vad jag ansåg var riktig summa. Vi hade så betalat elektrikern för reparation så vi tog minus den summan på installationskostnader. Vi fick skicka in fotobevis och vår version av händelseförloppet. Sen behandlade konsumentverket ärendet och dömde/beslutade till vår fördel.


    Tror inte konsumentverket är rätt i detta fallet.
  • Mon 21 Dec 2020 23:06
    #9
    Egon den stora skrev 2020-12-21 22:40:37 följande:

    Tror inte konsumentverket är rätt i detta fallet.


    Det beror så klart på. Jag har tyvärr (eller jag är tacksam för det) inga erfarenheter från andra fakturatvister än mitt exempel.
  • Mon 21 Dec 2020 23:33
    #10
    AMCG skrev 2020-12-21 23:06:27 följande:

    Det beror så klart på. Jag har tyvärr (eller jag är tacksam för det) inga erfarenheter från andra fakturatvister än mitt exempel.


    Du menar inte allmänna reklamationsverket?
  • Tue 22 Dec 2020 00:00
    #11
    Limeblad skrev 2020-12-21 23:33:54 följande:

    Du menar inte allmänna reklamationsverket?


    ARN var det ja, tack! Men de har väl ingen rådgivning? Vi fick vägledning och hjälp av någon först. Vill minnas det var konsumentombudsmannen men det var kanske någon annan vi kontaktade.
  • Tue 22 Dec 2020 07:24
    #12

    Jag undrade mer om hur det går till i tingsrätten, för det verkar vara dit vi kommer.

  • Tue 22 Dec 2020 07:55
    #13
    Egon den stora skrev 2020-12-22 07:24:19 följande:

    Jag undrade mer om hur det går till i tingsrätten, för det verkar vara dit vi kommer.


    Först blir det lite skriftväxling, ni får skicka in till tr vad ni vill och varför, fakturan är gilltig/inte giltig. Ni får då möjlighet att läsa vad motparten skrivit.

    Sen blir det huvudförhandling, samma sak igen, ni säger vad ni vill och varför, argumentera för sak, presenter bevis som fakturor, bilder, vittnen, avtalt. Domstolen ser om det går att komma överens. Går inte det fattar tr ett beslut vad som gäller.
  • Tue 22 Dec 2020 18:32
    #14

    Hur stor summa handlar det om, räknas det som ett småmål?

  • Tue 22 Dec 2020 22:47
    #15
    Noname00 skrev 2020-12-22 18:32:52 följande:

    Hur stor summa handlar det om, räknas det som ett småmål?


    4500 från början, men sen skojade dom till det med en påminnelseavgift också.
  • Tue 29 Dec 2020 07:42
    #16

    Ring till en advokat och fråga.


    om du inte dyker upp i domstol så kommer polisen att håmta dig och du får cirka 2000 kr i böter. 

  • Tue 29 Dec 2020 10:27
    #17
    Bull80 skrev 2020-12-29 07:42:28 följande:

    Ring till en advokat och fråga.

    om du inte dyker upp i domstol så kommer polisen att håmta dig och du får cirka 2000 kr i böter. 


    Nu var väl inte det en fråga eller?
Svar på tråden Blir stämd i tingsrätten?