• Anonym (TS)

Panik över långt jullov - vad gör alla andra barnfamiljer nu i veckor?

Jag får panik över hur vi ska fylla de tre veckor som ligger framför oss. Barn i mellanstadieålder. Allt är stängt och man får inte träffa någon. Vad sjutton ska vi fylla dagarna med som inte bara består av oändliga timmar skärmtid och äta godis?

Vi hade tänkt åka slalom i Romme två dagar för att få ordentligt med frisk luft, rörelse och aktivitet. Men de har ingen snö så det går inte. Skridskobanorna är stängda. Museer, badhus och allt annat man brukar kunna hitta på är stängt. Och man ska inte träffa folk. 

Man kan bli rätt less på att promenera runt i ett grått och grönt område...

Vad gör ni?

• Svar på tråden Panik över långt jullov - vad gör alla andra barnfamiljer nu i veckor?
  • Anonym (4)

Låter barnen få skärmtid så mycket dom vill, för det får dom aldrig annars. 

• TvillingmammaVästgöte

Man kan göra en skogsutflykt och grilla korv. Spela brädspel tillsammans. Se på streamad film tillsammans. Göra julgodis, koka kola och fudge tex. Baka. 

• Anonym (ingen aning)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-21 13:57:48 följande:

Jag får panik över hur vi ska fylla de tre veckor som ligger framför oss. Barn i mellanstadieålder. Allt är stängt och man får inte träffa någon. Vad sjutton ska vi fylla dagarna med som inte bara består av oändliga timmar skärmtid och äta godis?

Vi hade tänkt åka slalom i Romme två dagar för att få ordentligt med frisk luft, rörelse och aktivitet. Men de har ingen snö så det går inte. Skridskobanorna är stängda. Museer, badhus och allt annat man brukar kunna hitta på är stängt. Och man ska inte träffa folk. 

Man kan bli rätt less på att promenera runt i ett grått och grönt område...

Vad gör ni?

Barnen (7 år) är hemma med pappa idag, samtidigt som han var tvungen att jobba = fullskaligt kaos med massor med bråk dem emellan. Det blir så skoj det här....
  • Anonym (Mo)

Spela fotboll, basket, valfri utesport. Springa. Cykla till annan del av stan, upptäcka nya områden, lekplatser. Grilla korv. Åka till rekreationsområde. Utegym. Läsa böcker, lägga pussel. Ta långa bad. Spela sällskapsspel. Baka. Laga nya maträtter. Osv.

• TvillingmammaVästgöte
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-21 14:14:59 följande:

Skridskobanorna är öppna i vår stad, utomhusbarerna är öppna.

Utomhusbanorna är öppna skall det stå.
  • Anonym (ja)

Bara njuta av att vara lediga och för en gång skull kunna göra vad man vill istället för att tvingas till rutiner hela dagarna kanske? Ah, jag har alltid älskat att vara ledig med barn och även om man jobbar hemifrån med barn hemma så är det ett lugn som inte finns i vardagen. På endel morgnar kan man prata om vad alla känner för att göra under dagen, sen gör man en gemensam plan. Andra dagar kanske barnen till och med kan få slappa Flört. Vissa föräldrar verkar vara rädda för att låta barnen vara helt lediga. 

• Anonym (Vera)

Vi packar in oss och åker till skogen. Det har blivit vår räddning det senaste halvåret. Bor norr om Stockholm så vi varierar mellan de större friluftsområden som går att nå härifrån. Rosersberg, Knivsta, åt Vallentunahållet, ner mot Mälaren osv. 20 min med bil räcker bra, man behöver inte åka långt.  Ibland går vi också direkt hemifrån till närmaste skog. Har vi varit hemma med snoriga barn har vi sökt oss till utkanterna där risken att stöta på andra människor är noll. 

Så det är kläder efter väder, lite leksaker, fika eller grillkorv, ombyte och sen är vi ute en längre stund på 3-4h varje dag.
    Vi plockar lite leksaker utomhus, allt från fordon och traktorer till hinkar och spadar. Sen leker vi. Det skottas kottar, vi leker kurragömma, promenerar, klättrar, plockar pinnar och leker att man fiskar. Fikar bulle och festis, leker lite till. Jag är VERKLIGEN ingen friluftsmänniska från början men min man är, så  jag har fått köpa läget. Vill småbarnen hänga i lekparken så gör man det så bra man kan för sig själv, ordnar fika och bra kläder.

Finns ju roliga lekar inifrån så att säga som kan flytta ut. Stora memorykort (köpte vi på matsmart),stort plockepinn. Man kan börja lära småbarnen att hantera ljus och eld, och tälja med kniv. Vi har köpt ficklampor så att man får lysa sin väg hem eller gå och leta efter varandra i skogen. Det finns inga begränsningar. Det viktigaste för mig personligen är kläderna. Fryser man blir ingenting kul så vi vuxna har funktionskläder som kompletteras lager för lager, precis som barnen.

Och sen när man kommer hem igen så kan man med gott samvete vara inne pga man vet att man fått dagsljus, frisk luft och varit fysiskt aktiv med sina barn. Spela spel, leka med lera, baka, laga mat, pyssla, leka med tågbana, bilar. 

• Whitehorse1979

Utevistelse, grilla korv i skogen, tipsrundor, leta efter saker.
    Spela spel, se julfilmer, laga mat, baka.

• Anonym (Mamma till 5)

Vi är lediga helt enkelt, vi slappar och har så mycket skärmtid som vi vill. Det tycker jag de är värda efter en hård höst. Och på så sett kan de också umgås med vänner utan att träffas så det känns lite mindre instängt och ensamt nu när vi inye kan träffa andra

Svar på tråden Panik över långt jullov - vad gör alla andra barnfamiljer nu i veckor?