Vi packar in oss och åker till skogen. Det har blivit vår räddning det senaste halvåret. Bor norr om Stockholm så vi varierar mellan de större friluftsområden som går att nå härifrån. Rosersberg, Knivsta, åt Vallentunahållet, ner mot Mälaren osv. 20 min med bil räcker bra, man behöver inte åka långt. Ibland går vi också direkt hemifrån till närmaste skog. Har vi varit hemma med snoriga barn har vi sökt oss till utkanterna där risken att stöta på andra människor är noll.
Så det är kläder efter väder, lite leksaker, fika eller grillkorv, ombyte och sen är vi ute en längre stund på 3-4h varje dag.
Vi plockar lite leksaker utomhus, allt från fordon och traktorer till hinkar och spadar. Sen leker vi. Det skottas kottar, vi leker kurragömma, promenerar, klättrar, plockar pinnar och leker att man fiskar. Fikar bulle och festis, leker lite till. Jag är VERKLIGEN ingen friluftsmänniska från början men min man är, så jag har fått köpa läget. Vill småbarnen hänga i lekparken så gör man det så bra man kan för sig själv, ordnar fika och bra kläder.
Finns ju roliga lekar inifrån så att säga som kan flytta ut. Stora memorykort (köpte vi på matsmart),stort plockepinn. Man kan börja lära småbarnen att hantera ljus och eld, och tälja med kniv. Vi har köpt ficklampor så att man får lysa sin väg hem eller gå och leta efter varandra i skogen. Det finns inga begränsningar. Det viktigaste för mig personligen är kläderna. Fryser man blir ingenting kul så vi vuxna har funktionskläder som kompletteras lager för lager, precis som barnen.
Och sen när man kommer hem igen så kan man med gott samvete vara inne pga man vet att man fått dagsljus, frisk luft och varit fysiskt aktiv med sina barn. Spela spel, leka med lera, baka, laga mat, pyssla, leka med tågbana, bilar.