• Anonym (TS)

Panik över långt jullov - vad gör alla andra barnfamiljer nu i veckor?

Jag får panik över hur vi ska fylla de tre veckor som ligger framför oss. Barn i mellanstadieålder. Allt är stängt och man får inte träffa någon. Vad sjutton ska vi fylla dagarna med som inte bara består av oändliga timmar skärmtid och äta godis?

Vi hade tänkt åka slalom i Romme två dagar för att få ordentligt med frisk luft, rörelse och aktivitet. Men de har ingen snö så det går inte. Skridskobanorna är stängda. Museer, badhus och allt annat man brukar kunna hitta på är stängt. Och man ska inte träffa folk. 

Man kan bli rätt less på att promenera runt i ett grått och grönt område...

Vad gör ni?

• Svar på tråden Panik över långt jullov - vad gör alla andra barnfamiljer nu i veckor?
  • Anonym (Norrut)
    Anonym (L) skrev 2020-12-22 10:04:16 följande:

Laga mat.

Baka.

Ta promenader i skogen. Lek kurragömma eller Burken.

Spela kubb.

Spela fotboll, så länge det inte är snö och is.

Spela spel, Twister är i alla fall lite fysiskt krävande. Finns många olika brädspel.

Se roliga filmer tillsammans och mysa i soffan.

Varför skaffa barn om man inte orkar och vill ta hand om dem? Jag är chockad över att så många går på knäna. Ja, det är skitjobbigt ibland och ja, det blir tjafs med de otåliga och uttråkade barnen. Men det är så föräldraskapet är.

Men är du på riktigt? Det är klart att situationen blir en annan när väldigt många möjliga aktiviteter är inställda. Vi kan nu varken besöka museum, bibliotek, åka skridskor eller hänga i lekparker eftersom de är fullsmockade med människor. Vi knatar runt i skogen, men det börjar bli långtråkigt för barn. Vi skulle gärna sätta oss och grilla på vår promenad, men alla möjliga platser är också de proppade med folk. Vi har fikat på en sabla massa stubbar den här hösten.

Berätta gärna varför jag inte skulle skaffat barn på grund av detta?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Norrut) skrev 2020-12-22 16:01:42 följande:
    Men är du på riktigt? Det är klart att situationen blir en annan när väldigt många möjliga aktiviteter är inställda. Vi kan nu varken besöka museum, bibliotek, åka skridskor eller hänga i lekparker eftersom de är fullsmockade med människor. Vi knatar runt i skogen, men det börjar bli långtråkigt för barn. Vi skulle gärna sätta oss och grilla på vår promenad, men alla möjliga platser är också de proppade med folk. Vi har fikat på en sabla massa stubbar den här hösten.

Var någon stans är det så trångt på lekparker och grillplatser? Är det i Stockholms innerstad? 
  • Anonym (Norrut)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-22 16:26:37 följande:

Var någon stans är det så trångt på lekparker och grillplatser? Är det i Stockholms innerstad? 

En ytterdel av innerstaden, med hyfsad promenad till resten av stan.
  • Anonym (que)
    Anonym (I) skrev 2020-12-22 15:51:25 följande:

När jag var liten satt vi bara hemma varje lov. Funkade bra.

Ja, men gud, det låter ju jättekul. Lekte ni med kottar också när ni väl fick leka?
  • Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-22 16:26:37 följande:
    De är tomma på fm på helgerna. De flesta tar sig inte ut förrän 10-11 med sina barn. På em är det oftast fullt om det inte är halvregn/regn ute. I alla fall i området jag bor.
  • Lönnsirap

Med ett barn med Adhd och utvecklingsstörning kan jag bara säga att vi behöver strukturera upp dagen med någonting mellan varje måltid om dagarna ska bli som bäst.

Jag planerar väldigt simla saker som promenad, måla, pyssla, städa, åka till återvinningscentralen på förmiddagen. Mer lekinriktat efter lunch och mer skärm efter middag, innan kvällsfika. Ibland tar vi också en tur med bilen med fika någonstans. FaceTime och telefon försöker vi också klämma in för att faktiskt få lite mer verklighet.

Personligen tycker jag att även matlagning och bakning är trevligt med barn.

• Anonym (A 2)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-22 16:00:52 följande:
    Haha... ja, vad gör barn när det är jullov?

De kan:
    Titta på julfilmer Baka Leka med leksaker Gå ut i en pulkabacke eller åka skidor i närmsta skogsparti  Rita och måla /skriva historier gjorde jag mycket som barn Lyssna på musik Dansa Allt det här är väl det enda som behövs som barn egentligen? Under jullovet var stämningen och förväntan inför julafton rolig nog för mig. Jag behövde ingen 'underhållning' från föräldrarna mer än någon enstaka dag med julbak och pulkaåkning.
    Många bra tips.
  • Anonym (A)

När bara skärmarna är av hör jag ofta "jag har inget att göra", men ber jag om hjälp med städning eller rensning av leksaker blir ungarna konstigt nog väldigt påhittliga

Efter julafton kommer det ju finnas lite nya böcker och nytt pyssel att sysselsätta sig med. Sonen kommer att få ett VR-set, så där får jag nog vilkora användning med aktiv utetid och läsning...

• Anonym (Lätt att säga)
    Anonym (Men vad är det med folk) skrev 2020-12-21 17:41:59 följande:

Varför är så många så besatta av att man ska underhålla och aktivera barnen nuförtiden. Kan man inte "bara vara" i några dagar?! (Och ts skrev att de är en del dagar på fritids dessutom.) Alltså känns hemskt jobbigt att ledighet ska innebära att man flänger runt på aktiviteter. Har de inga leksaker att leka med hemma? Utöver skärmar.

Vi hade ingen utomhusskridskobana, ingen slalombacke, ingen bowling, inget badhus eller bibliotek nära när barnen var små (upp till 13 typ). Ledig tid och lov var ju det man längtade efter hela terminerna!! Så att man fick vara i hemmet tillsammans utan att det är så fasligt styrt av skola/jobbrutiner. Vi vuxna pysslade med vårt och barnen med sitt, vi planerade inte direkt. De var väl på sina rum och ritade, lekte med sina leksaker (inte skärmar, även om det blev filmtittande också såklart), lekte med årets julklappar, läste tidningar... bara lekte... som barn gör... och umgicks med oss förstås, pysslade med sitt ute på gården medans vi gjorde vårt... var ute mycket, grillade, gick i skogen. Sen fick de väl roa sig själva också. Som sagt leka i rummet, pyssla på hemma, mysa vid Tv:n.

Bara VARA!

Hemskt att människor är rädda för att ha ledig tid med sin egen familj.

Och våra barn är också aktiva och hörs och syns så det är inte så att de båda sitter och virkar tyst på sitt rum en vecka i sträck liksom. Men har aldrig fasat för nåt så fantastiskt som deras lediga lov, när vi får ses hela dagarna! Och de har alltid uppskattat det, de också. De är nu i sena tonåren för övrigt.

Alltså min dröm är att vår fyraåring och bebis skulle kunna ?bara VARA?!! Men så är nu inte verkligheten.

Bebisen är som bebisar är mest och fyraåringen... låt oss säga att det är absolut inget fel på fantasin.

Om han fick härja fritt hemma skulle första timmen kanske se ut såhär:

-tömma frysen, fylla badkaret med vatten, se vilken mat som flyter

-vattna krukväxter. JÄTTEmycket

-släpa ut bilbana, Lego, pussel, pennor och papper i vardagsrummet, hallen, köket

-måla med vattenfärger sittandes i soffan

-tömma föräldrarnas garderober i jakt på något spännande

-etc. Detta under alltså bara 1 av dygnets typ 13-14 vakna timmar.

Om man säger nej får man göra det tusen gånger medan han blir mer och mer frustrerad tills han bokstavligen klättrar på väggarna.

Vad är lösningen då? Jo, att aktivera barnet, och i huvudsak vara/leka vid hans sida. Hela dagarna. I 23 dagar nu. Fullt rimligt att man kan vilja ha lite hjälp med idéer tycker jag.

Men absolut, jag kan ju låsa in bebis och fyraåring på rummet och se om de börjar rita och pyssla...Måste plocka bort allt som går att pilla isär först bara. Eller svälja. Kanske vaddera bebisen på något sätt.
  • Alessia

Böcker! Barn behöver läsa mycket. Köp, låna om biblioteket fortfarande är öppet. Och barn avlider inte av några dagar utan organiserade aktiviteter. Att ha "tråkigt" kan faktiskt vara utvecklande och barn får lära sig att vara uppfinningsrika.

• Anonym (läsning)
    Alessia skrev 2020-12-22 22:58:01 följande:

Böcker! Barn behöver läsa mycket. Köp, låna om biblioteket fortfarande är öppet. Och barn avlider inte av några dagar utan organiserade aktiviteter. Att ha "tråkigt" kan faktiskt vara utvecklande och barn får lära sig att vara uppfinningsrika.

Håller med. Böcker, böcker, böcker. Och kan de inte läsa än, så läs för dem! (Och fortsätt med det även när de lärt sig läsa.) 

När jag växte upp bodde jag på landet. Mina enda lekkamrater var mina syskon och, när det var släktkalas, mina kusiner. När jag började skolan var det ju förstås lek även med klasskamrater någon gång ibland, men inte oftare än kanske max någon gång i veckan. 
    Enda möjliga skärmtiden var det som sändes på SVT, och tro mig - det var inte mycket på 70- och 80-tal. 

Men det gick ingen nöd på mig. Jag läste och lekte, själv eller med syskonen. - -

Barn behöver läsa av så många olika skäl. Och de behöver lära sig att ha tråkigt. Det föder kreativitet.
    Att sätta dem framför en skärm kan förstås vara lockande, och jag har inget totalförbud för mitt barn heller. Men för mycket skärm kan förstöra fantasin och kreativiteten hos vilket barn som helst...
    (För att inte tala om allt annat det tar tid ifrån: Social träning (jo, jag vet, inte så lätt med det just nu under pandemin, men annars), läsning och fri lek. Sådant som barn behöver för att utvecklas och må bra, alltså!)
  • Tow2Mater

Tävla i armhävningar och situps.
    Lär er jonglera, speed stack, trolleritrick, etc.

• Anonym (Sara)

7 grader och regn.... men man får försöka komma ut ändå. Tre barn 9, 11, 14 år.

Springa eller promenera i skogen

Cykla

Skateparken

Läsa böcker

Spela kort och sällskapsspel

Måla /pyssla

Bygga lego

Baka /göra godis

Tv /padda /spel

Eventuellt åker vi några dagar till sommarstugan, i så fall är det måla om ett rum inomhus som är projektet. Inte jättefestligt där så här års kanske, men i alla fall miljöombyte. Troligen åker vi till en lånad fjällstuga några dagar. Då blir det skidor, pulka och skoter.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Norrut) skrev 2020-12-22 16:01:42 följande:

Tänkte bara tipsa om att pandemin är ett ypperligt tillfälle för barn att lära sig massor och lägga grunden för bra betyg i skolan. :) 
    Läsa åldersadekvata böcker i olika ämnen:

Engelska
    Samhällskunskap
    Naturkunskap
    Matematik

Och kanske hitta appar och spel där man tränar upp kunskaper i olika ämnen.

Nu när man inte kan umgås lika mycket socialt, så kan man iallafall lägga mer energi på att lära sig mer.. :D
  • Anonym (Norrut)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-23 15:34:35 följande:

Tänkte bara tipsa om att pandemin är ett ypperligt tillfälle för barn att lära sig massor och lägga grunden för bra betyg i skolan. :) 

Läsa åldersadekvata böcker i olika ämnen:

Engelska

Samhällskunskap

Naturkunskap

Matematik

Och kanske hitta appar och spel där man tränar upp kunskaper i olika ämnen.

Nu när man inte kan umgås lika mycket socialt, så kan man iallafall lägga mer energi på att lära sig mer.. :D

Min fyraåring läser, räknar plus och minus och börjar förstå hur multiplikationstabellen är uppbyggd. Jag vet inte om vi behöver lära henne mer nu...
  • Anonym (kul)

Hitta enklare pyssel på google eller YouTube ni kan göra, måla/rita, spela spel, bygg fort/koja inne med lakan och stolar och allt som kan användas, titta på filmer, baka, laga mat, lägg pussel, läs böcker, gör varm choklad och sätt er vid någon park eller vattnet, bygg pepparkakshus, kör hemmagympa, lek skattjakt, lägg pärlplattor, lek skönhetssalong eller liknande med massage/ansiktsmask/pedikyr/fixa håret, dansa runt med musik, lek photoshoot där barnet är modell.. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Norrut) skrev 2020-12-23 18:04:19 följande:
    Min fyraåring läser, räknar plus och minus och börjar förstå hur multiplikationstabellen är uppbyggd. Jag vet inte om vi behöver lära henne mer nu...
    Det var bara ett tips.
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Lätt att säga) skrev 2020-12-22 21:24:51 följande:

Alltså min dröm är att vår fyraåring och bebis skulle kunna ?bara VARA?!! Men så är nu inte verkligheten.

Bebisen är som bebisar är mest och fyraåringen... låt oss säga att det är absolut inget fel på fantasin.

Om han fick härja fritt hemma skulle första timmen kanske se ut såhär:

-tömma frysen, fylla badkaret med vatten, se vilken mat som flyter

-vattna krukväxter. JÄTTEmycket

-släpa ut bilbana, Lego, pussel, pennor och papper i vardagsrummet, hallen, köket

-måla med vattenfärger sittandes i soffan

-tömma föräldrarnas garderober i jakt på något spännande

-etc. Detta under alltså bara 1 av dygnets typ 13-14 vakna timmar.

Om man säger nej får man göra det tusen gånger medan han blir mer och mer frustrerad tills han bokstavligen klättrar på väggarna.

Vad är lösningen då? Jo, att aktivera barnet, och i huvudsak vara/leka vid hans sida. Hela dagarna. I 23 dagar nu. Fullt rimligt att man kan vilja ha lite hjälp med idéer tycker jag.

Men absolut, jag kan ju låsa in bebis och fyraåring på rummet och se om de börjar rita och pyssla...Måste plocka bort allt som går att pilla isär först bara. Eller svälja. Kanske vaddera bebisen på något sätt.

Haha förlåt men SÅ skönt att läsa detta, har det precis likadant med min galna 3,5-åring och sexmånadersbebis... önskar mig INGET annat än att treåringen ska kunna sysselsätta sig själv men nej, absolut inte. Om hon inte får syssla med allt som nämnts ovan vill säga... kämpa på! Vi år fler med barn som måste underhållas 24/7.
Svar på tråden Panik över långt jullov - vad gör alla andra barnfamiljer nu i veckor?