• Anonym (Fängelse?)

Fängelse?

För två år sen hade jag och min sambo extremt rörigt på jobbet och vår dotter va sjuk väldigt mycket. Då vi delade på vabben så råkade min sambo ändra vissa dagar. Det resulterade i att han fick ut 18.700kr för mycket, extremt slarvigt jag vet. Han fick 2018 börja betala tillbaka 500kr i månaden till fk. Han har nu 3500kr kvar att betala. Idag ringde dom från polisen och kallade honom på förhör för bidragsbrott. Jag är livrädd! Kommer han kunna få fängelse? Han är inte straffad för något tidigare

• Svar på tråden Fängelse?
  • Kjell2
    Anonym (Fängelse?) skrev 2020-12-21 18:59:04 följande:

För två år sen hade jag och min sambo extremt rörigt på jobbet och vår dotter va sjuk väldigt mycket. Då vi delade på vabben så råkade min sambo ändra vissa dagar. Det resulterade i att han fick ut 18.700kr för mycket, extremt slarvigt jag vet. Han fick 2018 börja betala tillbaka 500kr i månaden till fk. Han har nu 3500kr kvar att betala. Idag ringde dom från polisen och kallade honom på förhör för bidragsbrott. Jag är livrädd! Kommer han kunna få fängelse? Han är inte straffad för något tidigare

Troligtvis inte.
  • Aurora Borrealis

Som det är nu har han 3 500 kr i evt "bidragsfusk". Just nu idag. Om han snabbt betalar in de är han 0 kr skyldig och har 0 kr i evt "bidragsfusk". Det kan väl säga en del? Får man fängelse för 3 500 kr? Jag vet inte. Får man fängelse för 0 kr i bidrag? Nej, det bör man inte kunna få. Straffet har redan suttits av i och med att han redan rättat till det han var skyldig innan polisen kopplades in. När de 3 500 kr är inbetalade. Så vad är då fusket, när det redan är avbetalat?

• Anonym (Gh)
    Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 19:09:13 följande:

Som det är nu har han 3 500 kr i evt "bidragsfusk". Just nu idag. Om han snabbt betalar in de är han 0 kr skyldig och har 0 kr i evt "bidragsfusk". Det kan väl säga en del? Får man fängelse för 3 500 kr? Jag vet inte. Får man fängelse för 0 kr i bidrag? Nej, det bör man inte kunna få. Straffet har redan suttits av i och med att han redan rättat till det han var skyldig innan polisen kopplades in. När de 3 500 kr är inbetalade. Så vad är då fusket, när det redan är avbetalat?

Så om jag snattar en snickers i affären och blir ertappad och får lämna tillbaks snickersen så har snatteriet inte hänt?
  • Anonym (Fängelse?)
    Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 19:09:13 följande:

Jagtänker att det är själva ?brottet? som ska utredas. Och även om vi betalar in allt så har det ju fortfarande hänt?
  • Aurora Borrealis
    Anonym (Fängelse?) skrev 2020-12-21 20:38:55 följande:

Jagtänker att det är själva ?brottet? som ska utredas. Och även om vi betalar in allt så har det ju fortfarande hänt?

Men om någon gör det med uppsåt betalar man väl knappast tillbaka utan sätter sig själv i fängelse i stället? Varför då betala tillbaka om man ändå sätts i fängelse betalningen till trots? Då är det ju bara dumt att betala tillbaka i pengar. Om man ändå begått brott.
  • Jemp
    Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 21:06:25 följande:

Men om någon gör det med uppsåt betalar man väl knappast tillbaka utan sätter sig själv i fängelse i stället? Varför då betala tillbaka om man ändå sätts i fängelse betalningen till trots? Då är det ju bara dumt att betala tillbaka i pengar. Om man ändå begått brott.

Det är väl självklart att inte ett fängelsestraff innebär att man får behålla pengarna?

(Generellt då, kan inte säga nåt om ts mer än att det låter som mer än klantighet).
  • Anonym (Fängelse?)
    Jemp skrev 2020-12-21 21:12:30 följande:

Det är väl självklart att inte ett fängelsestraff innebär att man får behålla pengarna?

(Generellt då, kan inte säga nåt om ts mer än att det låter som mer än klantighet).

Mer än klantighet? Du tror att det här gjordes medvetet eller vadå?
  • Aurora Borrealis
    Jemp skrev 2020-12-21 21:12:30 följande:

Man gör slut på pengarna. Betalar inte tillbaka enligt en plan utan betalar bara inte. Sedan kan brottet utredas. Då är det väl mer vettigt med fängelse? Om man redan betalt tillbaka enligt en överenskommelse så är det ju redan löst. Varför betala tillbaka om man "bidragsfuskar"? Då fyller fusket ingen funktion ju. Då är det ju uppenbart att det skett av misstag, eftersom han inte behövde ens en dom för att betala tillbaka och göra rätt.
  • Limeblad
    Aurora Borrealis skrev 2020-12-21 21:06:25 följande:

Man måste ju betala tillbakahålla summan oavsett. Det krävs inte uppsåt för bidragsbrott det räcker att man gjort fel.

Dock tveksam till att det skulle bli fängelse. Googlade förut på straff för bidragsbrott och har för mig att det krävdes högre summor för fängelse. Böter blir det ju dock.
  • Aurora Borrealis
    Anonym (Gh) skrev 2020-12-21 19:55:44 följande:

Så om jag snattar en snickers i affären och blir ertappad och får lämna tillbaks snickersen så har snatteriet inte hänt?

Snarare: du får med dig en snickers av misstag ut ur affären, du lämnar tillbaka den när du upptäcker det och förklarar dig, innan du ens får en anmälan på dig. Ska det då straffas?

Fast å andra sidan - du får med dig en snickers av misstag, äter upp den. Sedan lämnar du tillbaka en ny snickers till affären ett halvår senare när du helt plötsligt kommer på felet. DÅ anmäls det som snatteri till polisen.... När den kom tillbaka, inte innan den kom tillbaka påbörjades en polisutredning. Ska det då straffas?
Svar på tråden Fängelse?