Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?

Man ska inte tänka i detalj där utan snarare i grova drag. Barn som har en bra uppväxtmiljö har det förstås lättare att skapa ett bra liv än de som inte har haft det. Och jag anser inte att det är så himla avgörande om föräldrarna fortfarande är ihop eller om de är rika. Det är viktigare att det finns en bra stämning, en bra anda, bra värderingar, kärlek och förtroende, möjlighet att prata öppet. 

• AndreaBD
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-06 16:27:07 följande:
    Det är väl den lilla detaljen att de föräldrar som har allt det goda som du  räknar upp; sällan är speciellt fattiga. Bra människor tenderar vara kapabla att prestera på ett hyfsat bra jobb.
    Jag tror inte att det hänger så mycket på ekonomin. 
  • AndreaBD
    Relaxa75 skrev 2021-01-06 15:49:39 följande:
    Håller med dig. Viktigt att man finns där för barnen, hjälper dom framåt, skojar och pratar, men även sätter gränser. Sen att man är en bra förebild. Då har man typ hela kittet och jag tror absolut att mkt av det ärvs till nästa generation.

Men även om man inte haft den perfekta uppväxten så går det skapa nya bra och hälsosamma mönster. Man får kämpa lite mer för det bara.
    Jo, jag vet. ;)
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-06 16:01:42 följande:
    Men de barn som växer upp i kärnfamilj har bättre betyg. Forskning har visat att ju senare under barnets uppväxt som familjen splittras, ju bättre betyg har barnen. Varje år har betydelse. Betyg är ju inte helt oviktiga. Barn som växer upp i kärnfamilj mår också något bättre psykiskt. 
    Det är statistik. Dvs. man har funnit att det är så, men varför det är så, det vet man ju inte. De kanske inte mår sämre för att föräldrarna har skiljt sig, utan för att föräldrarna är allmänt knepiga, eller för att de har bråkat mycket innan de har skiljt sig? Det finns många möjliga förklaringar, men det behöver absolut inte vara så att det ena är orsak för det andra. 
  • AndreaBD
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-06 20:18:17 följande:
    Tror inte jag heller, men vettiga människor skaffar sig en vettig ekonomi. Sen finns det alltid undantag.
    Och det finns folk som jobbar t.ex.som socialarbetare, lärare eller inom vården för att de vill göra något meningsfullt och vill hjälpa människor. Och dessa jobb är inte så väl betalda som en del andra, men alla tänker inte främst på pengarna.
  • AndreaBD
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-07 03:00:22 följande:
    Om man har 2 föräldrar med sådana jobb så är det tillräckligt bra för att ha en dräglig levnadsstandard. Dessutom brukar vettiga personer spela sina gort ganska väl och man kan då få en standard som överstiger inkomsten.
    Visserligen, men om man då dessutom har minskat lite på arbetstiden, dvs. jag jobbade 75 % när barnen var små, då går det precis ihop. Fullt tillräckligt förstås, men ingen extra lyx. 
Svar på tråden Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?