Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?

Ja, det tror jag. Om du växer upp i en splittrad familj är risken större att du separerar från din partner. Barn till separerade föräldrar har lägre betyg, vilket kan försämra livschanserna. En skillnad jämfört med nittiotalet är att idag är det mycket svårare för lågavlönade män att bilda familj än tidigare. Kvinnorna väljer bort de lågavlönade männen vid familjebildning. Så det finns mycket statistik som stödjer dina antaganden. Pojkar drabbas hårdast, det tror jag beror på att pojkar är känsligare under uppväxten, de mognar senare och är fysiskt svagare som foster och små barn. 

• TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2021-01-06 14:38:41 följande:

Man ska inte tänka i detalj där utan snarare i grova drag. Barn som har en bra uppväxtmiljö har det förstås lättare att skapa ett bra liv än de som inte har haft det. Och jag anser inte att det är så himla avgörande om föräldrarna fortfarande är ihop eller om de är rika. Det är viktigare att det finns en bra stämning, en bra anda, bra värderingar, kärlek och förtroende, möjlighet att prata öppet. 

Men de barn som växer upp i kärnfamilj har bättre betyg. Forskning har visat att ju senare under barnets uppväxt som familjen splittras, ju bättre betyg har barnen. Varje år har betydelse. Betyg är ju inte helt oviktiga. Barn som växer upp i kärnfamilj mår också något bättre psykiskt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Themis skrev 2021-01-06 16:33:26 följande:
    Men skilsmässor beror vanligen på något, är det inte rätt rimligt att detta något ofta kan medverka till att barnen mår sämre och även (med eller utan ärftlighet) presterar sämre?

Jag tänker då inte på otrohet men saker som missbruk, kriminalitet, lågbegåvning och empatistörning hos föräldrar.

Kvarstår den skillnad du beskriver efter att man justerat för allt det?

Bra fråga som jag inte kan svara på. Orkar inte lusläsa den tjocka rapporten, vad de kompenserat för.

Men jag tror ju personligen att en stabil kärnfamilj är bra för barnen att växa upp i. Barn behöver framförallt trygghet och därefter kärlek. 

En kärnfamilj med mamma och pappa ger barnen två personer som stöttar dem, lär dem saker och hjälper dem att se världen ur olika perspektiv, både manligt och kvinnligt. Sammanboende föräldrar har tillsammans mer tid för läxläsning och stöd för skolarbete, samt utvecklande aktiviteter. 

Självklart kan ensamstående föräldrar också lyckas ge barnen en bra uppväxt, men det blir ju svårare på många sätt.

• TvillingmammaVästgöte
    TrolletsMor skrev 2021-01-06 18:50:10 följande:
    Men sen en familj med separerade föräldrar, där separerade ju föräldrarna av en anledning och ska man spekulera så var ju förmodligen det bästa för barnen i de flesta fall att föräldrarna separerade, eftersom den trygghet som förhoppningsvis finns i en familj där föräldrarna är tillsammans fanns ju förmodligen inte då ändå. Så kanske hade resultatet i slutändan blivit ännu värre om föräldrarna hållit ihop, men det är ju såklart omöjligt att veta. :)

Ja, en uppväxt med föräldrar som bråkar är inte optimal. Mina föräldrar bråkade mycket men höll ihop ändå. Jag tror att det skadade mig en del. Jag är dock inte säker på att det hade varit bättre om de skiljde sig,
    Vi hade god ekonomi, vi bodde fint i ett trevligt område och jag hade massor av vänner. Vännerna hade trevliga föräldrar som jag lärde känna. Jag gick i en lugn och trevlig skola, jag älskade min skola och mina lärare. Jag kände mig ändå trygg i min kärnfamilj även om mina föräldrar bråkade ofta. Det var ingen våld eller droger inblandade, ingen alkohol dracks i mitt föräldrahem.

Jag är inte säker på om skilsmässa varit bättre för mig. Jag hade då troligen fått flytta från fina villan, fått bo i hyreslägenhet, fått långt till mina vänner, fått byta till en stökigare skola. Fått styvmamma som kanske inte gillat mig. Fått mycket sämre ekonomi,

Mamma och pappa kanske hade blivit lyckligare men knappast jag. Men det är ju svårt att veta helt säkert.

• TvillingmammaVästgöte
    lövet2 skrev 2021-01-06 20:35:21 följande:

Uppväxtfamiljen är en faktor av många. Flickan som växte upp i en trygg och välmående kärnfamilj blir våldtagen som 14-åring och blir en ångestfylld enstöring som vuxen. Pojken som växte upp med en frånvarande far och deprimerad mor, får en jätteengagerad lärare och blir så småningom lärare själv.

Det kan hända så mycket på vägen mot vuxenlivet. Ett syskon dör, man får en fantastisk eller hemsk bonusförälder, mobbing, olycklig kärlek eller tvärtom. Allt det påverkar.

En välmående kärnfamilj tar väl väl hand om en dotter som råkar illa ut och ser till att hon får hjälp av psykolog? Men visst kan det bli bättre för dem som fått en dålig start!
Svar på tråden Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?