• Fri 25 Dec 2020 17:41
    931 visningar
    4 svar
    4
    931

    Skärmtid för barn

    Hejsan!

    Har en 6 åring och 4 åring och funderar på skärmtid för dem. Hur gör ni som har barn i liknande ålder? Får de titta efter dagis/skola samt på helger? Hur mycket får de titta osv.

  • Svar på tråden Skärmtid för barn
  • Tue 12 Jan 2021 19:16
    #1

    Hej!
    När det gäller skärmtid ska du tänka på två saker:

    1. Vad gör de med sin skärmtid? Precis som med kost finns det lämpligt och olämpligt innehåll. Det kan också bero på sammanhanget. Låt mig utveckla.

    Att en 6-åring fritt klickar runt på youtube eller TikTok och tittar på klipp efter klipp är inte lämpligt. Förr eller senare kommer de i kontakt med något (mycket) olämpligt material som de inte borde se. De borde heller inte ha möjlighet att lägga ut egna saker via sin mobil. Varken på sociala medier eller i snapchat eller andra chatt-appar. De har helt enkelt inte mognaden som krävs för att hantera det på ett bra sätt.

    2. Allt tid de lägger på sin skärm gör att de dels utvecklar ett osunt beroende av den. Med hjälp av algoritmer ser teknikföretagen till att kartlägga ditt barn och mata det med ännu mer av det som skapar klick. Tiden framför skärmen innebär också missad tid att aktivera sig fysiskt och kreativt vilket är ett barns naturliga beteende. 

    Sammanfattningsvis föreslår jag följande. Hänvisa skärmtid (Mobil, TV-spel och liknande) till helgerna som ett nöjesinslag och då under begränsade former. Vi har gjort så med våra barn i alla år och det fungerar utmärkt. Man har alltid möjligheten att göra enstaka undantag då och då.

    Jag driver en sajt som heter Mobilsnack.nu där jag belyser den ökade digitaliseringen och hur den påverkar våra barn. I bloggen där finns mycket matnyttig läsning kring mobilvanor.

  • LFF
    Wed 13 Jan 2021 12:57
    #2
    syster yster skrev 2020-12-25 17:41:28 följande:

    Hejsan!

    Har en 6 åring och 4 åring och funderar på skärmtid för dem. Hur gör ni som har barn i liknande ålder? Får de titta efter dagis/skola samt på helger? Hur mycket får de titta osv.


    Mina 7-åringar har bara tv som skärm. Någon enstaka gång får de spela på min mobil eller spela tv-spel på Playstation, de kan också ibland få programmera sin Lego-robot på ipaden. De får inte surfa fritt på youtube eller liknande sidor. TikTok har ingen av oss vuxna och därmed inget barnen heller har tillgång till.

    TV-tittande blir det väl ca 1 timme på kvällen på vardagar, lite mer på helgerna. I övrigt leker de med Lego, pysslar, ritar eller leker ute när de kommer hem från skolan.
  • Wed 13 Jan 2021 13:10
    #3

    Har barn i exakt samma ålder. De har att om de håller sitt rum städat och ställer undan sin disk i diskmaskinen efter middag får de skärmtid 1 timme mellan 18-19. Då får de välja om det vill spela spel på ett Nintendo switch eller titta på ipaden. Att titta på iPad en innefattar apparna barnkanalen, c-more, disney alt Netflix. Tycker det fungerar bra för oss. Barnen är nöjda med det upplägget och leker/pysslar övrig tid. På helger kan det bli lite mer än 1 timme, tex kan vi sätta oss tillsammans och kolla på en film på helgen som vi tillsammans valt ut.

  • Thu 21 Jan 2021 18:36
    #4

    Vi kör TV i den åldern. De kan inte hantera Youtube och liknande utan fastnar lätt och det blir bråk oavsett vilken tid man sätter som regel. Dessutom är innehållet på TV:n mycket lättare att kontrollera. Ingen särskild skärmtid, de sitter ibland efter skolan någon timme och sedan efter middagen ytterligare någon timme innan det är läggdags.

Svar på tråden Skärmtid för barn