• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Islandinthesun

Hej!

Har följt tråden en tid då vi varit under utredning och påbörjad behandling men idag vågar jag skriva! Vi har ett barn sedan tidigare, naturlig väg 2017. Tyvärr har min sambo lite för trötta simmare så syskon är något vi väntat och längtat efter länge.

Har idag återfört ett 3-dagars och vågar knappt röra mig. Är så rädd att det lilla livet ska ramla ut, även fast jag vet att det inte fungerar så :)

Har behandlats med Bemfola, Fyremadel och Ovitrelle

Fick äggplocket tidigarelagt då jag hade många ägg och det fanns risk för överstimulering.

I fredags plockades 16 äggblåsor med 14 mogna ägg. 11 av dessa befruktades och utvecklades bra. Ett till mig och om något hamnar i frysen återstår att se.

Nu håller vi tummarna! Kram till er alla barnlängtare!

• Always choklad
    Fogeln skrev 2021-10-18 18:17:03 följande:

Hej på er

Kul att se plus och väldigt spännande med er som ruvar. Håller tummarna för fler plus inom kort.

Har nu passerat testdag och meddelade kliniken idag att det blev negativt för oss. Vi fick välja om vi ville starta direkt eller vänta en cykel men vill köra direkt. Planen har varit att försöka i naturlig cykel så nu blir det dags att börja med ägglossningstester om ett par dagar fel för att inte riskera att missa ägglossningen den här cykeln.

Har haft blödningar nästintill oavbrutet sen rd5 och frågade kliniken om det. De skulle försöka låta en läkare ringa mig imorgon och ge sina tankar. Om det kanske påverkar chanserna med naturlig cykel och vi snarare borde göra ytterligare en stimulerad. Kändes som att hoppet försvann direkt med blödningarna som varit så jag vill väldigt gärna att våra sista frysta blastis får så bra förutsättningar som möjligt vid återföringen.

Är det någon av er som gjort stimulerad fet med progynon och lutinus och haft rejäla blödningar? Som kanske har fått någon förklaring eller ändring i protokoll för det?

Håller tummarna för oss alla nu. Den här resan är inte rolig.

Hej, vad tråkigt det inte gick vägen.

Jag har kört lutinus och progynon samt trombyl och kortison. Har du trombyl? Trombyl gör ju att blodet rinner lättare. Lutinus är lite djävligt. Gör slemhinnorna jättekänsliga och applikatorn kan även riva upp typ om det blir känsligt. Ett tag råddes jag att skippa applikation och bara använda fingret och trycka upp kan vara bra om det är irriterat..Blev bättre faktiskt mindre blödningar. Berätta alla symptom när du har snacket med läkaren så har de säkert nån typ av förklaring. Vid min senaste kemiska grav började blödningarna rd5 även..

Hoppas de kan komma med nån förklaring.

Körde du på embryblut? Är som ett klister för embryot, hängslen och livrem.

Känner du dig redo mentalt för nästa FET?
  • Always choklad
    Islandinthesun skrev 2021-10-18 19:32:52 följande:

Hej!

Har följt tråden en tid då vi varit under utredning och påbörjad behandling men idag vågar jag skriva! Vi har ett barn sedan tidigare, naturlig väg 2017. Tyvärr har min sambo lite för trötta simmare så syskon är något vi väntat och längtat efter länge.

Har idag återfört ett 3-dagars och vågar knappt röra mig. Är så rädd att det lilla livet ska ramla ut, även fast jag vet att det inte fungerar så :)

Fick äggplocket tidigarelagt då jag hade många ägg och det fanns risk för överstimulering.

I fredags plockades 16 äggblåsor med 14 mogna ägg. 11 av dessa befruktades och utvecklades bra. Ett till mig och om något hamnar i frysen återstår att se.

Heja heja! Välkommen till forumet ????
  • Islandinthesun
    Always choklad skrev 2021-10-18 19:56:54 följande:

Heja heja! Välkommen till forumet ????

Tack!! Vad är embryblut? Klister, hängsel och livrem låter inte fel alls!
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-10-18 15:44:29 följande:

Tack fina du <3 Inget är omöjligt såklart. Försöker tänka så med men känns som man mest drar ut på lidandet. Testade med ett predictor early test imorse igen som var kritvitt, mens beräknad på ons/tors och redan börjat få rosafärgade lutinusflytningar, samma story som tidigare gångerna. Kommer att testa en sista gång när blödningen kommer igång mer ordentligt, sen är det bara att hålla ut till mitt första FET, känns spännande att kunna testa på något nytt ändå. Bara lite ledsen över att det måste gå en cykel emellan och att man inte kan få FET vid kommande ÄL, men måste ha att göra med att slemhinnan och hormonerna ska hinna återhämta sig. Mer väntan helt enkelt.

Men ni körde på SU tidigare också? Vet du om man kan köra FET vilken dag som helst i veckan, eller om dag 5 infaller på en söndag så får man skjuta på det?

Hej vännen, åh jag läste om ditt test igår och tänkte att det säkert kommer upp ett svagt streck idag, men är så ledsen för din skull :( hatar de där kritvita testerna, föredrar spökstrecken t.o.m? :/

Så du kommer köra FET i naturlig cykel? Kanske blir vi synkade inför nästa ruvning igen då, förhoppningsvis kommer jag då göra ÄP runt sista veckan i nov. Förstår om du inte har något hopp kvar men jag hoppas ändå för din skull att du kanske är låghormonare eller liknande som får plus inom ett par dagar <3 stor kram.
  • Inalina
    Fogeln skrev 2021-10-18 18:17:03 följande:

Hej på er

Kul att se plus och väldigt spännande med er som ruvar. Håller tummarna för fler plus inom kort.

Har nu passerat testdag och meddelade kliniken idag att det blev negativt för oss. Vi fick välja om vi ville starta direkt eller vänta en cykel men vill köra direkt. Planen har varit att försöka i naturlig cykel så nu blir det dags att börja med ägglossningstester om ett par dagar fel för att inte riskera att missa ägglossningen den här cykeln.

Har haft blödningar nästintill oavbrutet sen rd5 och frågade kliniken om det. De skulle försöka låta en läkare ringa mig imorgon och ge sina tankar. Om det kanske påverkar chanserna med naturlig cykel och vi snarare borde göra ytterligare en stimulerad. Kändes som att hoppet försvann direkt med blödningarna som varit så jag vill väldigt gärna att våra sista frysta blastis får så bra förutsättningar som möjligt vid återföringen.

Är det någon av er som gjort stimulerad fet med progynon och lutinus och haft rejäla blödningar? Som kanske har fått någon förklaring eller ändring i protokoll för det?

Håller tummarna för oss alla nu. Den här resan är inte rolig.

Hejsan, ville bara säga att jag är ledsen att höra att det inte blev något av er snöflinga denna gången :( alltid så tråkigt när personerna den här tråden får blanka tester:( bra att kliniken låter er köra igång direkt i alla fall, kanske passar naturlig cykel dig och din kropp bättre. Stor kram, håller tummarna för nästa syskonförsök!!
  • Dibella
    Clemmentina skrev 2021-10-18 16:59:57 följande:
    Åh, förstår dig helt och hållet. Det blir bra att testa FET nu. Det ger faktiskt större chans till graviditet än färskåterföring. Ett embryo som både klarat att frysas och tinas är helt enkelt starkt. :) Naturlig cykel är nog allra bäst tror jag, vilket det väl blir för er!? Den där väntan är seg men ni borde hinna med en återföring innan jul tänker jag. SU gör återföringar av FET alla dagar i veckan så det behöver du inte oroa dig för.

Hoppas verkligen det ger något, börjar kännas som det är något annat som spökar annars. Om de säger att äggen ser bra ut, då är det något annat. Ens tankar får ju verkligen jobba på högvarv kring alla potentiella fel.

Skönt att man slipper tänka på att tajma ÄL iallafall utan att man kör på oavsett dag. Ingen aning hur det kommer se ut för oss med stim/naturlig cykel. Brukar det vara lite beroende på klinik eller är det beroende på "problem"? 

Islandinthesun skrev 2021-10-18 19:32:52 följande:

Hej!

Välkommen hit! Låter som ni fick bra omgång och hoppas ni kan få något till frys! Men helst av allt hoppas vi ju att den ni fått åter blir det efterlängtade syskonet!

Inalina skrev 2021-10-18 22:50:05 följande:
    Hej vännen, åh jag läste om ditt test igår och tänkte att det säkert kommer upp ett svagt streck idag, men är så ledsen för din skull :( hatar de där kritvita testerna, föredrar spökstrecken t.o.m? :/

Så du kommer köra FET i naturlig cykel? Kanske blir vi synkade inför nästa ruvning igen då, förhoppningsvis kommer jag då göra ÄP runt sista veckan i nov. Förstår om du inte har något hopp kvar men jag hoppas ändå för din skull att du kanske är låghormonare eller liknande som får plus inom ett par dagar <3 stor kram.

Jo man hoppas in i det sista, men börjat blöda mer och mer. Dock tidigare än mensen bör komma, men har för mig att jag började småblöda några dagar tidigare förra gångerna också, slemhinnorna är väl trötta nu efter alla tabletter.

Ingen aning om FET blir i naturlig eller stimulerad cykel, vet inte vad kriterierna är. Tänker att jag kontaktar kliniken under veckan, jag fick inget officiellt testdatum på RMC? Utan det står typ att om en blödning börjar när mensen är beräknad och testet är negativt så förväntas man sluta med lutinus, så avvaktar en två dagar till innan jag ringer. Men vore kul att få synka igen, alltid något i denna.. skit. Kommer troligtvis bli insättning sista dagarna i november/början av december enligt min mensapp :) Försöker peppa inför detta! Nästa gång blir det plus för oss <3 

• Inalina
    Camii80 skrev 2021-10-16 13:58:58 följande:

Hej allihopa
    Har varit frånvarande från forumet sedan april då jag fick mitt missfall och även 2 misslyckade FET efter det. Det har tagit lite hårdare än väntat och, som många här inne känner, så är hela processen utmattande. På ett eller ett annat sätt.

Vi startade, återigen, en omgång med hormonsprutor i mitten på september och min kropp ville verkligen inte hänga med. Äggen utvecklades inte snabbt nog så jag fick ta Gonal-F i 14 dagar, varav tillsammans med Fyremadel i 10 dagar av de. Jag blev helt blå på magen av Fyremadelen och kan säga att jag var riktigt less på att ta dessa sketna sprutor. Fick gå på fler kontroller och mådde dåligt eftersom det inte såg så positivt ut. Vi fick iaf ut 5 ägg (färre än de andra gångerna) varav en blev återinsatt två dagar senare (inte heller hänt då jag bara fått blastisar förut). Vi fick inga till frysen så jag blev relativt nerstämd då chanserna förut, med fler äggblåsor och fler embryon till frysen, inte heller har gått vägen. Hela den här omgången känns helt tvärtemot de andra gångerna.

Igår tog jag iaf ett gravtest som visade ett svagt plus.Jag har ju gjort det här förut men ändå känner man sig så sjukt osäker varje gång man räknar dagar fram och tillbaka :) Igår var det alltså 13 dagar sedan Ovitrelle, 11 dagar sedan äggplock, 9 dagar sedan insättning (RD9) med en tvådagars. Officiell testdag 25.10. Förväntad mens om 3 dagar och tog ett gravtest med ultratidig detektion. Frågan är då - kan jag lita på testet eller är jag för tidigt ute och bara ska ha is i magen?

stort grattis det där är definitivt ett plus!!! {#emotions_dlg.flower} härligt att höra dessa solskenshistorier trots få ägg och inga till frysen, det ger hopp till oss andraGlad
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-10-13 19:14:35 följande:
    Hej men då synkar vi nästan

Jag har bara gjort korta protokollet vad innebär långa egentligen, vad får man för mediciner? Nässprej eller?

Jag skall köra styrd återföring med predinisilon, progynon, trombyl, lutinus och embryoblut. Var och hämtade ut allt idag. Blev en liten påse.
    Hej! ja kanske synkar båda vi och Dibella nästa gång!

långa protokollet verkar man kunna göra på lite olika sätt, med nässpray eller sprutor/spruta. Min klinik verkar föredra att ge EN stark spruta på dag 21 i cykeln, denna nedreglerar äggstockarna så att man ligger på 'noll' när man börjar med sprutorna. ca 2 veckor efter sprutan gör man ett VUL o kollar att det inte växer cystor etc och då börjar man även med stimuleringen precis som i korta protokollet. skillnaden då är att man inte behöver ta Fyremadel eller liknande då den starka sprutan på dag 21 ska hålla i sig så äggen inte släpper... Verkar som att jag får köra detta protokollet med sprutan den 29 okt. 

ja det brukar ju kunna bli några påsar.. hur stor dos trombyl och prednisolon får du?
  • Inalina
    SilverDarling skrev 2021-10-17 11:26:19 följande:
    Jag tog också ett testa tidigt-test imorse från tento (nån som testat dem?) Ruvardag 8 och helt blankt blev det. Jag vet inte ens om vi fått nåt till frysen, eftersom vi då ska få ett brev hem från kliniken och får vi inte det i början på nästa vecka blev det troligtvis inget :( känns jobbigt att de bara skickar brev OM de blev nåt till frysen, hade uppskattat att få ett oavsett. Men men.. det här var första IVF för mig så det är klart att man kanske inte skulle hoppats för mycket, men det är ändå blandade känslor i kroppen nu.
    hej vännen, hur har det gått med ditt tidiga testande? såg att du fått minus på RD 8 men visst var det bara med 2 eller 3dagars? Hoppas du får brev om att du får någon snöflinga, det är tufft om det inte blir plus trots att det inte är första gången, men om det skulle förbli så denna gången får du ta nya tag o fokusera framåt när du/ni är redo igenHjärta kan vara rätt skönt att bryta ihop lite också, men vi är många här inne som blivit gravida på andra och tredje försöket också!!{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021