• Gin78

    Ska jag bara acceptera

    42 år gammal så har jag börjat fundera en del kring livet och om jag ska nöja mig. Jag är gift sedan snart 10 år tillbaka. Min fru som jag fortsatt älskar är 3 år äldre och vi har inga barn. Vi har hela tiden varit överens om den biten och har ett härligt och behagligt liv. Framförallt unnar vi oss mycket resor och restaurangbesök. Jag och min fru är lika varandra i personlighet genom att vi båda behöver mycket egen tid. Vi bråkar mycket sällan pga just detta att vi kan vara ifrån varandra och den andra blir inte besviken på det. Allt är dock inte toppen och det är givetvis det klassiska efter ett långt förhållande med ett begränsat sexliv och passion. Jag är den som hela tiden vill mer. Min fru tycker att intervallen 2-4 ggr/månaden är helt ok och hon brukar säga till mig att det är nog få som vart gifta så länge som håller den frekvensen. Jag har lite att gå på här så jag frågar familjeliv. Stämmer hennes påstående?


    Jag behöver i alla fall mycket mer än henne och vi är i total osynk. Det räcker inte med onani mellan gångerna, för det minskar inte behovet alls. Jag märker tom att jag oftast inte runkar på nån dag efter vi haft bra sex. Det jag börjat fundera på är helt enkelt om jag ska nöja mig med detta. Tro mig vi har pratat mycket om hennes låga behov och vi har provat det mesta. Vi har inte provat extremerna som öppet förhållande eller swingers livet. Jag känner henne tillräckligt för att veta att hon inte är intresserad. Jag är inte beredd att skilja mig i detta läge för att få tillgång till singelmarknaden. Det jag då funderar mycket kring är helt enkelt en otrohetsaffär. En del av mig tror att jag redan skulle varit det om jag bara hade en uns av förmåga av att faktiskt ragga upp en tjej. Som gift är jag bannad från vanliga dejtingsajter av moderatorerna. Då jag vill vara anonym kan jag heller inte skapa en fejkprofil då bilden på en själv är så fundamental för att få respons. Jag sneglade åt Victoria Milan men den verkar tyvärr vara fejk, dvs för få riktiga kvinnor som letar (fejk profiler kontaktar en)


    Jag tror mest jag vill skriva av mig för jag vet vad pöbeln säger. Prata med din fru igen och gör ännu mer för att få henne att vilja ha mer sex. Skilj dig först innan du letar sexkontakter osv. Jag känner mig skeptiskt till att det går rädda par med så olika behov och om sexet spelar så stor roll som det gör för mig och andra i min situation. Jag blev förälskad i den här kvinnan och jag kunde aldrig ana att vi skulle hamna här. Som alltid när man är nyförälskad så knullar man ju som kaniner första åren. Vi har ju heller inga barn och jag gissar att par som har det prioriterar sex mycket lägre och då blir det inte ett problem när barnen bor hemma. När väl barnen flyttar så skiljer man sig istället :)

  • Svar på tråden Ska jag bara acceptera
  • Ukklavek

    Lusten och likaså frekvensen varierar enormt, vi har iofs 3 barn så förutsättningarna skiljer sig en del. Ibland har vi sex flera ggr i veckan, ibland inte på flera veckor, alltid bra sex dock. Min man rekommenderar dig att: - om lusten pockar på för hårt så får du runka som alla andra.

  • Anonym (A)

    Vi har varit ihop i 10 i år och har sex ca en gång i veckan. I vår bekantskapskrets så verkar det vara åt det högre hållet.

    Även min mans kompisar utan barn verkar inte ha sex mer. Så jag tror du har orimliga förväntningar. Jag har haft ett till långt förhållande utan barn och vi landade in på en gång i veckan efter ett par år. Båda nöjda med det. Dock har min man lite högre behöv så därför ?hjälper? jag honom ibland. Han är nöjd med det.

    Att vara otrogen känns så fult mot en människa du älskar, herregud runka bara.

  • Anonym (Kvinna 40+)

    När jag var gift ( 15 år) så hade vi sex 1 gång i veckan ca , ibland gick det 4 v.

    Nu med ny partner vill jag varje dag, gärna morgon och kväll, inte alltid för att jag är sjukt kåt utan oftast för närheten och intimitet.

  • Anonym (sweet dreams)
    Tecum skrev 2020-12-27 14:14:23 följande:
    Din fru har fel om statistiken, när vi var i er ålder hade vi sex 2-4 ggr/vecka. Jag tror att det är vanligare än motsatsen.

    Älskar din fru dig lika mycket som du älskar henne och värderar hon äktenskapet lika högt? Om så är fallet borde hon vara angelägen om att det håller. Vet hon hur du känner och att sexbrist kan få dig att antingen vara otrogen eller lämna relationen? Nu känns det som att hon har övertaget och styr sexfrekvensen utifrån en styrkeposition? För den som älskar mest är alltid svagast. 
    www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tionde-svensk-har-aldrig-sex

    Av SVTs undersökning 2018 (ca 1000 personer) framgick att

    11% ligger flera gånger i veckan
    20% ligger någon gång i veckan
    11% någon gång varannan vecka
    12% någon gång i månaden.

    Men å andra sidan:

    En siffra som sticker ut i SVT:s undersökning är att 30-49 år, de så kallade småbarnsåren, är den grupp där flest personer uppger att de har sex flera gånger i veckan.


    Den siffran överraskar Leigh Norén.


    ? De allra flesta som jag träffar på min mottagning som är mellan 30-49 år har sex mycket sällan och mår dåligt över det. Jag tänker att de här siffrorna, kombinerat med att de allra flesta som jag träffar är i den här åldern, talar för att sex ses som mycket viktigt under de här åren.


    ? Många har småbarn och har generellt väldigt lite tid över till sin parrelation, och då kan sex bli till något ännu viktigare, det som binder en samman med en annan.

  • Tecum
    Anonym (sweet dreams) skrev 2020-12-27 22:51:11 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tionde-svensk-...

    Av SVTs undersökning 2018 (ca 1000 personer) framgick att

    11% ligger flera gånger i veckan
    20% ligger någon gång i veckan
    11% någon gång varannan vecka
    12% någon gång i månaden.

    Men å andra sidan:

    En siffra som sticker ut i SVT:s undersökning är att 30-49 år, de så kallade småbarnsåren, är den grupp där flest personer uppger att de har sex flera gånger i veckan.


    Den siffran överraskar Leigh Norén.


    De allra flesta som jag träffar på min mottagning som är mellan 30-49 år har sex mycket sällan och mår dåligt över det. Jag tänker att de här siffrorna, kombinerat med att de allra flesta som jag träffar är i den här åldern, talar för att sex ses som mycket viktigt under de här åren.


    Många har småbarn och har generellt väldigt lite tid över till sin parrelation, och då kan sex bli till något ännu viktigare, det som binder en samman med en annan.


    Undersökningen hade varit intressantare om den bara gällt personer som lever i en fast relation, nu gäller det alla vuxna. Då hade procentsiffrorna också blivit högre.

    Inte konstigt alls att siffrorna inte stämmer med Norens uppfattning, han träffar ju de par som har problem i relationen. Hälsan tiger still... Men sex ÄR viktigt i de flesta relationer, de som påstår något annat lurar bara sig själva.
  • Anonym (ABC)

    Vad som är normalt för andra är ju svårt att säga. Men vi är i samma ålder som dig och din fru och har varit tillsammans i 15 år. Vi har väl sex ca en gång i veckan i snitt och skulle väl ha haft kanske det dubbla om vi inte hade barn. När barnen var små var det svårt att få till det pga att man var trött och inte orkade och nu när de är äldre för att äldsta barnet går och lägger sig samtidigt som mig så måste verkligen hålla mig uppe extra länge för att det ska bli något. 

    Min första fråga om sexlusten minskat är alltid om kvinnan äter preventivmedel. Jag slutade med det för 2 år sedan i samband med sterilisering vilket verkligen gjort skillnad för min sexlust. 

    När du säger att er lust skiljer sig, hur mycket? Är det att du vill ha sex varje dag eller att det blir kanske 4-6 gånger i månaden istället för 2-4? 

  • Anonym (Samma ålder)
    Gin78 skrev 2020-12-27 12:35:29 följande:

    42 år gammal så har jag börjat fundera en del kring livet och om jag ska nöja mig. Jag är gift sedan snart 10 år tillbaka. Min fru som jag fortsatt älskar är 3 år äldre och vi har inga barn. Vi har hela tiden varit överens om den biten och har ett härligt och behagligt liv. Framförallt unnar vi oss mycket resor och restaurangbesök. Jag och min fru är lika varandra i personlighet genom att vi båda behöver mycket egen tid. Vi bråkar mycket sällan pga just detta att vi kan vara ifrån varandra och den andra blir inte besviken på det. Allt är dock inte toppen och det är givetvis det klassiska efter ett långt förhållande med ett begränsat sexliv och passion. Jag är den som hela tiden vill mer. Min fru tycker att intervallen 2-4 ggr/månaden är helt ok och hon brukar säga till mig att det är nog få som vart gifta så länge som håller den frekvensen. Jag har lite att gå på här så jag frågar familjeliv. Stämmer hennes påstående?


    Min make samma ålder som du. Jag två år yngre. Har barn och varit tillsammans i över 17år nu. Vi har sex ca 4-6gånger/veckan, inget vid mens.

    Alla är olika - går ej att jämföra! Och växlar i perioder... men tycker en i förhållandet att det är för lite/för mycket då är det det....

    Hur bra tillfredsställs hon på riktigt? Utifrån vad hon gillar? Utifrån vad hon vill, utan krav på vad hon ska/bör ge dig? Får hon orgasm på riktigt?
  • Anonym (Samma ålder)
    Gin78 skrev 2020-12-27 14:05:05 följande:

    Jag tar absolut med tipset om att hon alltid får vara den som tar initiativ. Jag tror det kan förbättra saken något. Det är lätt att bli tafatt i sina initiativ när man lyckas 1 av 10 ggr. Sen är det tyvärr så att lyckandefrekevensen blir större om vi dricker alkohol och jag tycker inte sexet blir lika bra då.


    Förstår dig helt. Motgång föder både uppgivenhet och misstro. Men bra tips fick du där av ooo.

    En tanke, slappnar hon av mer av alkohol och där med ökad chans till sex? Fundera lite runt det. Och vem säger att du behöver dricka samma mängd som hon om lite alkohol tillför något bra för hennes del men inte för dig vad det gäller sex. Bara en tanke.
  • Anonym (Jag)

    Sex har alltid varit viktigt för mig, jag hade nog tur och fann min man. Vi har varit gifta i 21 år och har sex 4-6 gånger/veckan beroende på hur mycket aktiviteter det är för barnen under veckan eller mycket på våra jobb. Dock räknar jag ju in alla typer av sex i det, även om det bara blir oralt en dag, inte bara vaginalt om det hade inneburit någon skillnad. Du kanske ska säga till din fru att du vill vara nära henne oftare?

  • Gin78
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-28 17:51:08 följande:

    Vad som är normalt för andra är ju svårt att säga. Men vi är i samma ålder som dig och din fru och har varit tillsammans i 15 år. Vi har väl sex ca en gång i veckan i snitt och skulle väl ha haft kanske det dubbla om vi inte hade barn. När barnen var små var det svårt att få till det pga att man var trött och inte orkade och nu när de är äldre för att äldsta barnet går och lägger sig samtidigt som mig så måste verkligen hålla mig uppe extra länge för att det ska bli något. 

    Min första fråga om sexlusten minskat är alltid om kvinnan äter preventivmedel. Jag slutade med det för 2 år sedan i samband med sterilisering vilket verkligen gjort skillnad för min sexlust. 

    När du säger att er lust skiljer sig, hur mycket? Är det att du vill ha sex varje dag eller att det blir kanske 4-6 gånger i månaden istället för 2-4? 


    Min fru äter inte preventivmedel och aldrig gjort under vårt förhållande. Jo jag skulle vilja ha sex varje dag om jag fick välja. Istället blir det onani 6 av 7 dagar i veckan för på 7:e dagen smäller det....oftast
  • Gin78
    Anonym (Samma ålder) skrev 2020-12-28 18:05:40 följande:
    Min make samma ålder som du. Jag två år yngre. Har barn och varit tillsammans i över 17år nu. Vi har sex ca 4-6gånger/veckan, inget vid mens.

    Alla är olika - går ej att jämföra! Och växlar i perioder... men tycker en i förhållandet att det är för lite/för mycket då är det det....

    Hur bra tillfredsställs hon på riktigt? Utifrån vad hon gillar? Utifrån vad hon vill, utan krav på vad hon ska/bör ge dig? Får hon orgasm på riktigt?
    4-6/vecka. Den blir jag avundsjuk på. Jag tillfredställer alltid min fru och ger mig inte förrän hon kommer. Hon kan inte komma av penetreringen men slickar jag funkar det nästan alltid. En dålig kväll när vi druckit för mycket så räcker inte oralt utan då behövs womanizern.
  • Anonym (ooo)
    Gin78 skrev 2020-12-28 21:08:35 följande:
    Min fru äter inte preventivmedel och aldrig gjort under vårt förhållande. Jo jag skulle vilja ha sex varje dag om jag fick välja. Istället blir det onani 6 av 7 dagar i veckan för på 7:e dagen smäller det....oftast
    Men 1 gång i veckan är väl inte dåligt? Din TS fick mig att tro att det gick månader emellan. 
  • Anonym (Meränvanilj)

    Jag anser nog oxo att 1gg/veka är klart representativt för förhållande 10 år eller mer. Och precis som hos er brukar mannen vilja mer o kvinnan mindre. Kan såklart vara annorlunda som vi sett i tråden, men tycker inte du kan förvänta dig mer så där generellt. Har haft betydligt längre väntetider i mina förhållanden, men då ofta pga nattvak i månader eller tillitsproblem etc.
    Vi kan ju återkomma till det som ältas i hundra trådar här, och det är att män o kvinnor liksom har lust till sex på olika sätt. För män är ju lusten lite som kosten: om man inte ätit på ett tag blir man hungrig. Samma med sexet. Har man turen att ha en villig kvinna i sin närhet blir det sex, annars får man runka. Kvinnor har oftare en annan funktion: om det dyker upp en snygg man kan de tända till o bli kåta. Men liksom mer att de behöver en trigger, och mindre att gå på klockan. Statistiken säger att det är så....Sen är ju alla olika, och både män o kvinnor kan avvika. Men om din kvinna fortfarande efter tio år vill ligga med dig en gg/veckan så fungerar det ju. En bra sak med kvinnor är att det går upp o ner, plötsligt har de en period när de vill ligga hela tiden!

  • Anonym (Meränvanilj)

    Mer funderingar om manligt /kvinnligt sex för den som orkar läsa. Har ibland reagerat i mina förhållanden hur olika det är. Hur vi män liksom frikopplar sexet från allt annat medan kvinnor gör precis tvärtom. Alla vet vi hur ett litet gräl kan göra en kvinna som nyss var kåt helt avtänd. Eller att hon haft en dålig dag på jobbet. De sakerna lägger sig som en dimma över hennes sexualitet och kväver den. För mig som man kan det vara nästan tvärtom. Om jag haft en dålig dag och är trött och nere vill jag ha sex med min kvinna för att hämta styrka och få slappna av. För mannen är det sexet som är dimman som lägger sig över det andra.
    Jag vet oxo hur jag som småbarnsförälder haft sex av det enkla skälet att man aldrig vet när det blir nästa gång. Och man vet att även om man inte riktigt har lust så kommer det bli skönt när man är gång. Man prioriterar det liksom. Även där gör kvinnor andra val. Vill de inte så vill de inte, och de har sällan lust att testa bara för att de kanske kommer bli kåta. Lite olika som sagt. 

    Å andra sidan njuter ju kvinnor desto mer än män när de har sex, de har en starkare kåthet, njutning. Har svårt att tänka mig en man ligga o slita i lakanet eller gny som en gris en timme... Vi har ju skönt under sexet, men det är mer av upplevelsen att se henne njuta, sen jätteskönt i tio sekunder när det går....
    Så olika det kan vara...

  • Anonym (Relativt)

    Tja, allt är relativt. Jag är i samma ålder, har varit i samma förhållande i över 20 år, och vi har haft sex en gång hittills i år. Vi har haft det så länge. Jag hade varit rätt nöjd med 4 ggr/månad.

  • Anonym (Sällan)

    Vi är 50+ och har varit gifta över 20 år. Under en stor del av vårt äktenskap har vi haft sex 2-3 gånger per månad. Frun har varit nöjd med det men jag har haft lust till mera. På senare tid har frekvensen sjunkit till 1-2 gånger per månad. Jag tror att vi ligger ovanligt lågt. Frun har pratat om det med sina väninnor och det visade sig att det för deras del varierade mellan en gång i veckan till varannan dag. Med en tidigare partner hade frun samlag 3-4 gånger i veckan. Då tyckte hon att det var för mycket, men han var ganska nöjd. Bara som exempel hur det kan se ut. Jag förstår bra hur frustrerande det är stt inte kunna ha så mycket sex som man vill; men jag har inga bra förslag på hur du ska lösa situationen.

Svar på tråden Ska jag bara acceptera