Inlägg från: Kvinna1989 |Visa alla inlägg
  • Kvinna1989

BF September 2021

Anonym3323 skrev 2021-09-11 16:26:22 följande:

Jaa, samma här. Vill verkligen inte bli igångsatt heller, första barnet skulle jag oxå bli igångsatt men det hann dra igång dagen innan och han föddes samma dag som igångsättningen skulle gjorts. 13/9 är det bf +5 som sonen föddes, så kommer bli besviken om inget har hänt innan dess. Igår trodde jag det var på gång, var hos BM igår och var 2 cm öppen, tappen mjuk men bakåtlutad fortfarande. Hon trodde bebis innan veckan är slut. Hoppas det stämmer! Jag har inte fått veta mer än att jag ska ringa BB 15/9 på morgonen om när vi ska komma in. De ska undersöka innan vilket metod som blir bäst. Läkaren sa dock när jag fick tiden att jag borde inte behöva ha den, och trodde jag skulle föda innan. Ber verkligen för att det startar nu bara!! :)

Jag har läst en del om att många vart med om att bebisen kommer ut dagen/natten innan igångsättningen är tånkt, hoppas de stämmer för mig med haha.

Hur startade din första förlossning? Hade du några som hellst symtom/känningar?

Håller tummarna för dig, och uppdatera gärna om hur de går!! :)

Jag tycker se känns så konstigt men lite komiskt att jag har liksom haft jätte mycket sammandragningar/värkar sedan vecka 24+ typ, men dom försvann nästan helt nu senaste två veckorna, när man vill ha dom liksom, konstigt..

Min kondition har till å med blivit bättre nu helt på slutet, kan springa i trappor , upp å ner utan att de ens känns, är det normalt undrar man ju.. Förut blev jag anfådd och de kändes så tungt , nu känns de inte tungt ens..
  • Kvinna1989
    Nube skrev 2021-09-12 10:35:17 följande:

Min andra förlossning startade också spontant kl 5 samma morgon som jag skulle ha blivit igångsatt! Hoppas samma för dig då :) Själv är jag nu bf +2 och väntar... ska göra hinnsvepning om två dagar och hoppas att det hjälpet!

Undra vad det beror på att så många är med om att det startar dagen/natten innan bestämd igångsättning.

Berätta gärna hur de går för dig! :)
  • Kvinna1989
    Anonym3323 skrev 2021-09-13 12:40:22 följande:

Min första förlossnings latensfas startade på sent på kvällen två dagar innan han föddes med mensvärk. Se hela dagen innan han föddes var det värkar som var ganska snälla. Mot kvällen/natten då vi åkte in fick jag andas igenom värkarna men ändå överkomligt.

Har också haft ondare tidigare veckor, så det är väldigt frustrerande att inte känna samma sak nu. Också bättre kondis nu och piggare trots att jag var sjuk förra veckan. Haha. Men idag ska jag få en hinnsvepning kl 15 och jag har små oregelbundna värkar. Så nu hoppas jag verkligen att vi får åka till BB ikväll. Idag 40+5 föddes ju min första, så känns tradigt om man ska gå fler dagar till nu .. haha

Hur känns det för dig nu? :)

Aha okej, hoppas hinnsvepningen ger effekt då! (Här verkar dom inte ens erbjuda hinnsvepning)

Uppdatera gärna ! :)

Idag har jag haft suuuper svaga mensverk "kramper" ca 4 gånger men har bara känts i ryggen och inte alls så farligt ont, mest störande. Men kanske inte betyder något alls..

Nu har hon ett par dagar på sig, får första medic8nerna klockan 10 på Onsdag den 15:e annars, försöker säga till bebisen att de är bättre för oss alla om du kommer ut innan de men verkar inte funka haha :)
  • Kvinna1989

Hur har det gått för er efter hinnsvepning?

Min bebis vägrade komma naturlig väg så idag den 15:e började vi igångsättningen klockan 11:00 ungefär, var inte det minsta öppen men hon är fixerad iaf. Har fått tabletter med 2 timmars mellanrum under hela dagen fram tills 21:30, men det har ändå inte kommit igång :(

Nu under natten ger dom inga så får nästa tabletter på morgonen.. Någon som vet hur långt tid en sånhär igångsättning kan ta egentligen med tabletter ? Det verkar bli många nätter på sjukhuset..

• Kvinna1989
    Nube skrev 2021-09-15 23:08:43 följande:

Det gick inte att göra hinnsvepning igår då hon nådde inte fram ordentligt... dock var livmodertappen väldigt mjuk så det är positivt. Så nu återstå att vänta igen.

Jag har aldrig blivit igångsatt så vet ej hur lång tid det kan ta men hoppas att din bebis är här imorgon! Var det din första? Vilken vecka är du i nu? Själv är jag i 40+4 idag.

Jaha okej , synd :/ Så du väntar hemma nu då?

Jag är "bara" i vecka 40+1 nu. Dom skulle egentligen börja sätta igång redan vecka 39+0 men så tyckte en annnan förlossningsläkare att eftersom hon mår bra och inte är för stor kunde vi vänta och ge henne en chans tiöl BF dagen. Jag har graviditetsdiabetes med insulin, då vill dom hellst inte låta gå över bf.

Tur är min sambo med mig på sjukhuset i ett familjerum, jag har så svårt att sova här även om jag är helt slut.

Vi fortsätter på morgonen iaf en dag till med tabletter (kanske mer?) Men funkar inte det så ska dom prova med en "ballong", lät läskigt men ska tydligen inte göra ont.
  • Kvinna1989
    Nube skrev 2021-09-16 10:21:21 följande:

Ja precis, jag är hemma och väntar. Barnmorskan har skickat remissen för igångsättning så det blir förmodligen nästa vecka om inget händer innan dess. I början på nästa vecka ska jag först till 41+0 ultraljudet.

Hoppas medicinerna hjälper nu då och att du kan vila lite innan allt kommer igång på riktigt!

Hoppas de kommer igång för dig då iaf!

Hade ingen aning om att de var så svårt med en igång sättning, man lär sig alltid något nytt! Har iaf fått mediciner med 2 timmars mellanrum sen kl 6 imorssse tills nu, fortfarande inget.. Frustrerande.
  • Kvinna1989
    Nube skrev 2021-09-16 22:52:42 följande:

Hoppas det har hänt nåt nu under dagen! Berätta gärna hur det går :)

Vid ca 15 tiden började jag få mina första regelbunda ONDA värkar väldigt tight under några timmar. Det visade sig att jag hade öppnat mig 1 cm åtminstonde :)

Sent på kvällen blev värkarna färre och färre , nu känner jag inget alls, men kanske lika bra så det blir lättare att sova, kan ju behövas :) men man vet ju aldrig om de kommer igång inatt redan igen.

Sakta men säkert åt rätt håll antar jag:) Jag uppdaterar senare, berätta gärna du också :)
  • Kvinna1989
    Nube skrev 2021-09-17 09:14:42 följande:

Sakta men säkert då :) Har de provat någon annan metod nu istället för mediciner?

Här händer det inget :/

Förlossningsläkaren undersökte nyss. Samma som igår, 1 cm öppen men inte mer.. Huvudet är så långt ner hom bara kan ha de så rätt väg iaf haha :) har inte haft en enda värk på hela natten eller morgonen.

Nu får jag samma medicin men större dos direkt insatt där nere, läkaren tror att det är vad som behövs nj. Hoppas verkligen..

Å måste kännas frustrerande för dig också :(
  • Kvinna1989
    Nube skrev 2021-09-17 20:50:37 följande:

Jo, det är frustrerande men nu har jag fått en tid på sjukhuset för undersökning och planering om ev. igångsättning så det känns bra.

Hur har dagen varit för dig? Hoppas att värkarna har kommit igång nu!

Håller tummarna för att du kommer igång innan! Men säkert skönt att få veta att tid finns för ev igångsättning.

Jag började få extrema värkar idag tidigt ikväll, det var sånna som höll i sig hela tiden tillslut , gick liksom inte över alls. Tydligen biverkning av att man lägger in medicin där nere.. Fick tillslut smärtstillande med spruta, gjorde mig lite arg att dom gav paracetamol först, jag personligen tycker inte att paracetamol hjälper för någon värk alls, inte ens vanlig huvudvärk. Men ja , de gjorde det inte nu heller såklart och dom såg ju de tillslut. Oj vilken befrielse de var med sprutan!

Men är bara öppen ca 1,5 cm .. hela 0,5 cm mer än igår haha... aja 4:e dagen imorgon, hoppas verkligen det kommer igång snart!
  • Kvinna1989

Den 18:e September (dag 4 på igångsättning) kom min älskade bebis äntligen ut! <3 Hela förlossningen när vattnet gått osv tog ca 15 timmar men när jag väl var öppen helt tog det bara 15 minuter att krysta för att få ut henne! Är så lycklig och känns fortfarande så overkligt.

Hur går de för er alla?

Lycka till alla ! :)

• Kvinna1989
    Nube skrev 2021-09-20 10:47:31 följande:

Stort stort grattis!! Skönt att allt gått bra och att du äntligen har din bebis. Njut nu :)

Åå tack! Jag njuter till 100% (börjar gråta nästan varje gång jag tänker på detta, av lycka då ! Hormoner? Hhaha)

Uppdatera jätte gärna hur de går för dig :)
  • Kvinna1989
    Nube skrev 2021-09-23 05:32:34 följande:

Hej alla. Vår septermber bebis är här nu! Förlossningen startades spontant till slut och allt gick jättebra. Är så glad och nöjd med honom.och förlossningen :)

Hpppas ni andra mår bra också!

Å grattis! Njut njut njut! :)
Svar på tråden BF September 2021