Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Förebygga löss

Klipp håret kort eller fläta håret noga om det är långt. Kamma med luskam varje kväll. Byt sängkläder ofta. Tvätta håret på barnen oftare. Man säger ofta att löss trivs bättre i rent hår, men det är ju inte sant,

• TvillingmammaVästgöte
    TheDucky skrev 2020-12-28 09:44:38 följande:

Nä det går tyvärr inte förebygga dem.

Det bästa hade varit om alla föräldrar luskammar sina barn i början av varje termin.

Sen är det att kamma, kamma och kamma. Att blöta ner det och lägga i balsam kan göra att det blir lättare och lössen blir slöare. Barn med långt hår är hemskt.

Och vissa medel brukar inte fungera efter ett tag är min erfarenhet.

Om det är ett återkommande problem så är det ju några/någon förälder som inte luskammar sitt barn rätt. Hur upplever fritidspersonalen och lärarna att det är?

Men alla skolor och förskolor har inte löss, då behöver man inte luskamma, det har jag aldrig gjort,  Mina tvillingar har hittills gått fjorton år på förskola och skola utan att ha haft några löss.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag blev aldrig någonsin luskammad under min uppväxt på sjuttio och åttiotalet och hörde aldrig talas om Någon som fått löss. Varför ökar lössen  mycket nu? Självklart har det med hygien att göra. Man ser ju idag hur ovårdade svenska barn är, barnen skickas till förskola och skola okammade och ovårdade. Jag var till och med på en musikavslutning där flera av de små flickorna på sex till sju stod på scen med rufsigt ovårdat hår och halvrena vardagskläder, skulle aldrig ha förekommit på sjuttiotalet,
    För några år sen var jag på tjänsteresa till Indien och slogs av hur välvårdade de indiska barnen var, även de fattiga. Kom hem tiL Sverige och mina barns förskola och chockades över de snoriga, bleka, rufsiga och ovårdade svenska barnen. Svenska föräldrar behöver rycka upp sig!

• TvillingmammaVästgöte

Förr gick ingen till skolan med långt och rufsigt hår. Pojkar var kortklippta och flickorna hade oftast flätor, det minskar risken för smitta mellan barnen.

• TvillingmammaVästgöte
    TheDucky skrev 2020-12-28 18:59:03 följande:
    Okej men jag tycker förebyggande luskamning kan stoppa många svåra utbrott redan i början. Och man kan ju inte veta i förväg om det kommer bli ett utbrot av löss. Sen så börjar det inte klia på alla. Jag lägger hellre tiden på att kolla innan än behöva avlusa mig själv som har långt tjockt hår och måste ha hjälp.
    Ja, om jag var medveten om upprepade svåra utbrott så hade jag gjort det. Jag började med det när Tvillingarna började förskolan, jag köpte hem kam och livsmedel i föreyggande syfte, Jag kammade någon gån men sen var det aldrig några löss just på barnens förskola. Hade väl tur med förskolan. Vet inte om det berodde på att det var en privat med ganska lång kötid eller om det var en slump.
  • TvillingmammaVästgöte
    TheDucky skrev 2020-12-28 18:59:03 följande:
    Okej men jag tycker förebyggande luskamning kan stoppa många svåra utbrott redan i början. Och man kan ju inte veta i förväg om det kommer bli ett utbrot av löss. Sen så börjar det inte klia på alla. Jag lägger hellre tiden på att kolla innan än behöva avlusa mig själv som har långt tjockt hår och måste ha hjälp.
    Ja, om jag var medveten om upprepade svåra utbrott så hade jag gjort det. Jag började med det när Tvillingarna började förskolan, jag köpte hem kam och livsmedel i föreyggande syfte, Jag kammade någon gån men sen var det aldrig några löss just på barnens förskola. Hade väl tur med förskolan. Vet inte om det berodde på att det var en privat med ganska lång kötid eller om det var en slump.
  • TvillingmammaVästgöte
    Avenia skrev 2020-12-28 18:08:00 följande:
    En frisör sa till mig att löss trivs i hår som tvättas ofta. De naturliga fetterna ska avskräcka dem. Barn får inte fett hår och det räcker att tvätta 1 gång/månad. Mina har aldrig haft löss trots att kompisar haft.
    Jag tycker inte att man skall överdriva men hårtvätt en gång i månaden låter lite extremt, det känns inte som normal renlighet och hygien, tycker jag, 
  • TvillingmammaVästgöte
    Avenia skrev 2020-12-28 21:10:47 följande:
    Det är helt normalt. De duschar 3 ggr/vecka. Håret blir inte smutsigt. Det är i västvärlden man tror att man måste tvätta barns hår för ofta.
    Vad är det som gör att just håret inte blir smutsigt om resten av kroppen blir det? Fastnar inte föroreningar på håret? Virus? Bakterier? Parasiter?
  • TvillingmammaVästgöte

Jag läste lite på tyska officiella sidor , deras gesundheitsamt, vad de ger för råd angående löss. De tycker förstås att man skall använda lusmedel och luskam. De säger också att man skall noggrant rengöra borstar och kammar. Helst skall man inte dela på borstar och kammar inom familjen alls. Man skall byta ut sängkläder och allt som varit nära barnets huvud om man fått löss. Mössor, halsdukar och liknande skall man lägga i en försluten plastpåse i tre dygn, efter tre dygn kan man vara säkra på att lössen är döda. 

Man skall också ringa alla sina barns vänners föräldrar och anmäla till förskola och skola. Förskola och skola måste meddela Gesundheitsamt. Vid svåra och upprepade utbrott på en förskola eller skola kan läkarintyg om lusfrihet krävas. Om ett barn har löss upprepade gånger kan föräldrar skickas till Gesundheitsamt för information om lusbekämpning. 

• TvillingmammaVästgöte

När mina tvillingar gick på förskolan tog jag dem regelbundet till frisören. Pojken klipptes i kort pojkklippning och flickan hade en söt pagefrisyr som hon var jättefin i. Detta underlättade barnens hårvård , tyckte jag och min man, det var lätt att hålla håret fint, När de blev lite  större fick de förstås välja frisyr själva.

Svar på tråden Förebygga löss