Inlägg från: Anonym (2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (2)

    Graviditet slutet av 2021

    Hej hörrni! Är det någon aktivitet här? Vi ska börja försöka med andra barnet någon gång under 2021, förhoppningsvis i april/maj men kan bli senare iom att jag fortfarande ammar och mensen är lite knäpp :)

  • Anonym (2)
    Anonym (Juli) skrev 2021-01-01 14:47:53 följande:

    Absolut. Lite aktivitet har vi allt. Hur gammal är första barnet?


    Åh vad roligt! Hon är 8 månader. Har du barn sen tidigare? :)
  • Anonym (2)
    Anonym (Juli) skrev 2021-01-01 14:47:53 följande:

    Absolut. Lite aktivitet har vi allt. Hur gammal är första barnet?


    Åh vad roligt! Hon är 8 månader. Har du barn sen tidigare? :)
  • Anonym (2)
    Crazzy skrev 2021-01-01 22:41:53 följande:

    Det beror nog på hur han är som person, men kanske redan när du slutar med preventivmedel och han förstår att det kommer att hända snart! Det där med att försöka skaffa en till när man ammar har jag hört lite blandat om, för vissa verkar det gå precis som innan, medan andra verkar behöva göra en lite större ansträngning för att det ska gå! Men då vill ni ha barn ganska tätt? Vilket jag bara vill påpeka inte är ett dömande, jag blev gravid med mina tvillingar 1 vecka innan första fyllde 1 år, haha.Vad roligt! Bli starkare skulle jag också behöva bli, har haft sån ofantlig foglossning båda graviditeterna, och tampas med magmuskeldelning nu..!

    Haha jag förstår vad du menar med att skippa graviditeten, men jag har en bisarr längtan efter att vara gravid igen - även om jag vet att jag lär sitta här om ett halvår och förbanna mitt nuvarande jag för min naivitet!


    Ja det verkar vara väldigt olika. Får se hur det går. Dottern blev till direkt typ så hoppas på att det går fort, men vi får se. Hade tre regelbundna cykler nu efter graviditeten men den jag är i nu är fullständigt bananas, är väl på typ dag 34 eller något nu, brukar ha 27 (:

    Nej men se där! Precis vad vi hoppas på också. Har bestämt att försöka ägglossningen runt valborg, när lillan fyller 1. Hoppas det tar sig på en gång! Om man ens har nån ägglossning då hahah. Hur gamla är barnen nu?
  • Anonym (2)
    Anonym (Juli) skrev 2021-01-01 23:01:57 följande:

    Åh. En liten en. Ja mina bebisar fyller 7 och 4 i år. Så inte så mycket bebisar längre. Så nu känner vi att det är dags. Planen var egentligen att vänta till yngsta blev 5 men nej. 4 år får räcka. Kan inte vänta längre


    Ja hon är en liten sötnos! Men hon verkar ogilla att vara bebis, vill bara framåt med allt så fort hon kan. Jag hade gärna haft henne liten ett tag till! Hoppas hon får syskon nära i ålder, jag tror det är roligt. Vad kul med lite ?äldre ?barn, då kan de vara mer delaktiga och förstå mer! Hur upplever du ålderskillnaden på dina barn?
  • Anonym (2)
    QueenS skrev 2021-01-02 11:21:41 följande:

    Körde på ägglossningstest förra gången och det tog på andra försöket. Kommer köra på det igen, mensen har varit lite oregelbunden sedan den kom igång igen, så det är nog bäst.

    Hur gör ni för att pricka ÄL?


    Jag har börjat med ÄL-test för att få koll på cykeln efter graviditeten. Hade 3 regelbundna cykler men denna cykeln har gett fullt utslag två gånger men ingen mens så vet inte vad jag ska tro. Men jag ammar mycket fortfarande, så beror säkert på det.
  • Anonym (2)
    QueenS skrev 2021-01-02 20:22:12 följande:

    Kan det vara möjligt att du hade ägglossning från båda äggledarna fast vid olika tidpunkter? Vet inte om det är så det fungerar med tvåäggatvillingar, men känns inte helt orimligt :/


    Kanske, ingen aning. Det var typ två veckor mellan också, lurigt!
  • Anonym (2)
    Anonym (Juli) skrev 2021-01-02 21:50:58 följande:

    Känner igen det där. Båda mina kröp vid 5 månader och körde race med gåvagnen vid 7 månader. Lillen lyckades dra fram en pall och klättra upp på spisen vid 7 månader. Tur den inte var på.

    Ja det känns kul denna gång just i och med det. Dom kommer vara delaktiga på ett helt annat sätt. Jag blev gravid när första var 2 år ganska precis och det fungerade bra då stora var blöjfri och så när lilla kom. Dom har mycket roligt tillsammans men bråkar självklart också. Jag tror det blir bra oavsett åldersskillnad mellan barnen. Man vet ju inget annat. Viktigaste är ju att man själv klarar av det.

    Trean kände vi att vi ville njuta lite av. Då dom andra är lite självgående


    Tur att spisen inte var på! Haha det är precis så vi har det här. Så fort hon har lärt sig nåt så ska hon börja med nästa grej, hon har så bråttom! Hon fick en gåvagn i julklapp så den körs ju hela tiden nu, det och klättra på alla våra möbler och slänga sig handlöst därifrån för att KANSKE lyckas stå utan stöd en liten stund. Men-man måste ju öva?! Haha. Hon är inte ens 8 mån fyllda, undrar när hon kommer gå. Vi får väl se!

    Tror du har rätt där att ålderskillnaden egentligen inte spelar nån roll. Det blir vad man gör det till. På mig och syrran skiljer det ca 2.5 år och vi har alltid lekt och varit bästa vänner. Iofs var jag ganska liten och barnslig som barn medan hon var mognare och större.

    Vi vill också ha tre eller fyra barn på sikt, men vi får väl ta ett i taget i alla fall! Min dröm vore att ha två täta, sen ett litet hopp till trean och fyran tror jag. Vi vill köpa hus snart också så kanske vore något efter tvåan, vi får se helt enkelt.
  • Anonym (2)
    Crazzy skrev 2021-01-04 22:14:26 följande:

    Det där med mens kan ju vara en jäkla gåta, med eller utan amning, haha. Har du testat ägglossningstest nu, för att se om det händer något?

    Äldsta är 3.5 och tvillingarna är 2 (om 10 dagar!!!).

    Ska hålla tummarna för er! Jag håller koll på min mens med en app, och den ger även utslag för när ÄL bör vara! Tänkte försöka hålla koll under de kommande månaderna, för att se om det stämmer .Vad roligt med en till amputerade fyrbarnsmamma! Min plan var alltid 3 (makens plan var 2........), men det ändrade ju tvillingarna på . Hur gammal är du?


    Ja jag har kört med ÄL test denna cykeln, men blev bara mer förvirrad för har fått fullt utslag två gånger ???? en gång när jag trodde jag skulle ha ÄL och sen en gång när jag trodde jag skulle få mens, men har varken fått mens eller är gravid. Så nåt är ju lurt! Men inatt ammade hon ingenting mellan 23.30-6, helt frivilligt av henne!! Så kanske är det på väg ner lite, har läst att många blir gravida när de avslutar nattamning.

    Haha fullt upp för er där hemma då med tre små vildingar! Så roligt, hoppas det är mitt liv om några år. Grattis i förskott till tvillingarna!!

    Tack! Jag använder flo men aa cykeln är ju lite.. unik just nu x) men när jag blev gravid med dottern så stämde den jättebra. Villen använder du??

    Jaaa hoppas det blir 4 till slut. Min sambo vill stanna på 3. Men har inte sagt nej till en fyra heller hehehe, och vi kvinnor får ju oftast som vi vill, som du vet med tanke på er situation;);) jag är 26 så tid finns ju i alla fall! Du då?
  • Anonym (2)
    Anonym (Juli) skrev 2021-01-04 23:51:09 följande:

    Haha ja skoja inte. Däremot bröt han nyckelbenet vid 11 månader på grund av sin vilda sida.

    Haha ja det dröjer nog inte länge skulle jag tro.

    Jo men så har vi också. 2.5 år mellan dom första och sen blir det 5 år och lite till mellan 2 och 3.

    Vi köpte vårt först hus när första barnet var 11 månader. Det var verkligen en dröm. Däremot kände vi när tvåan kom att det blev rätt trångt på 115 kvadrat så vi sålde det huset och kunde i och med det köpa ett nytt hus på 270 kvadrat istället. Verkligen en dröm. Jag har alltid velat bo i hus då jag växte upp i lägenhet.

    Så bor vi 5 minuter promenad från barnens farmor och farfar vilket är fantastiskt.

    Så med det ville jag bara säga att vilken resa ni har framför .


    Nemen ojdå, gjorde han?! Visste inte att såna små kunde bryta ben, tänkte att de var så mjuka haha.

    Låter ju som drömmen med så stort hus! Vill också. Antingen måste vi flytta utanför stan eller köpa ett skitlitet hus om vi ska ha råd, husen är sååå dyra där vi vill bo. Hopplöst!!!! Nu bor vi i en trea med gräsmatta så funkar väl med två små barn men sen måste vi flytta....
  • Anonym (2)
    Anonym (Juli) skrev 2021-01-05 12:24:50 följande:

    Dom bryter inte på samma sätt som vuxna då det inte går rakt av. Det är lite mer som att bryta en väldigt färsk pinne. Dem bryts men går inte av om du förstår.

    Ja det är fantastiskt verkligen. Mycket att göra dock. Som vi renoverar hela tiden men det är klart värt det. Längtar dock verkligen till sommaren så man kan fixa ute.

    Ja alltså vi köpte ju ett litet hus först och fixade upp och sålde för att kunna köpa större och det funkar ju också. Hur gammal är du?


    Missade detta inlägg! VAd roligt med renovering även om det är tufft. Vi har nyligen renoverat i stort sett hela vår lägenhet, bara vårt sovrum kvar :) jag är 26 så det är väl inte så bråttom egentligen haha.
  • Anonym (2)

    Hej hörrni!!

    Måste rådfråga er som har barn tidigare:

    När kom er mens igång på riktigt?

    Min kom när dottern vad 4 mån. Hade 3 hyfsat normala cykler på runt 30 dagar men nu är jag på dag 41? Hade även mellanblödningar dag 18-21 kanske, funderar på om det var mens egentligen?

    Så förvirrad..

  • Anonym (2)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-01-08 20:28:59 följande:

    Min mens har kommit igång efter ca 4 mån med alla tre barnen. Har dock varierat lite i längd de första cyklerna även i mängd och värk. fick barn i februari -20 och de första cyklerna var 22-23 dagars längd. Sedan gick det upp på 30 för att nu har de senaste legat på 28 dagar. Jag är ganska säker på att det vart mens från början. Jag har haft lite spottings men de kommer i anslutning till mensen och hade så innan jag fick barn oxå.

    Hur gammal är din dotter? Ammar du? Är du säker på att du inte är gravid ? :)


    Okej, låter som de första cyklerna kan vara lite annorlunda då iaf men att det reder ut sig sen. Tack för du delade med dig!

    Fan, jag börjar bli stressad! Vill helst börja försöka i april/maj redan!!

    Hon är 8 mån, och jag ammar väldigt mycket fortfarande. Minst 7 ggr per dygn iaf, jämt fördelar över dag och natt..:)) Så skulle tro att det är det som stör. Nja har svårt att tro att jag är gravid faktiskt, vi undvek aktivt ÄL men fick utslag på stickor två ggr under denna cykeln men är ytterst osannolikt att jag skulle vara gravid haha.
  • Anonym (2)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-01-09 16:39:24 följande:

    Ja, amningen kan ju ställa till det lite. Så det rätar nog till sig när du slutat. Jag ammar bara en gång på natten nu men min yngste är 10,5 månad. Så antar de inte påverkar så mycket längre.

    Varför är du stressad? När ska ni börja? Jag känner mig oxå stressad men är mer att jag är 33 år och vill ev hinna med ytterligare 1 barn efter denna planerade "fyra". Om nu allt går bra. Mannen har dock sagt ja till att starta i april. Så känns ändå ganska snart men sen vet man ju att de kan dröja..


    Nä det är väl så. Vilket dilemma, vill absolut inte sluta amma hahah. Är nog lite amningsfrälst, skulle vilja tandemamma min dotter och det kommande barnet haha. Men lär nog stanna vid en dröm tyvärr!

    Vet ej varför jag stressar egentligen, vi har god tid på oss. Men har alltid drömt om ?mina barn? och jag vill ha dem hos mig typ på direkten!! Vill ha 4 barn på sikt och skulle helst vara klar runt 35. Tänkte börjat runt valborg men jaa mensen är vad den är och är även lite tveksamma eftersom mannen inte alls får vara delaktig under graviditeten pga Corona som läget är nu.. speaking of, har ni funderat något över det? Jag tycker det könns så ledsamt att gå på ultraljud osv sen när man väl blir gravid om det hänger kvar..
  • Anonym (2)
    Anonym (Juli) skrev 2021-01-09 23:41:26 följande:

    Jag tänker att alla ska ha blivit erbjudna vaccination till midsommar och det är innan vi ens börjat försöka så jag tänker att när alla som vill är vaccinerade bör de ju släppa på restriktionerna.


    Hoppas verkligen det. Är så trött på alla restriktioner, och har redan fått ett barn under Corona så är rätt leds.
  • Anonym (2)
    Anonym (Juli) skrev 2021-01-10 21:25:10 följande:

    Förstår det. Vi vill verkligen undvika det. Så har det inte blivit bättre kommer vi skjuta på det faktiskt.


    Vi också, så hoppas vi slipper det!
  • Anonym (2)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-01-13 20:21:00 följande:

    Har börjat noja över de här med covid-19 och vaccin osv. Vi hade ju tänkt öppna upp verkstaden i april. Men nu vet jag inte hur man ska tänka.. om man ska vaccinera sig så får man ju inte vara gravid och sen ska man vänta med att bli gravid, hur länge efter vaccin? Någon som vet? Känns som tiden springer iväg mot höst isf. Hur ska ni göra ? Eller har ni några tankar?

    Blev visst lite rörigt..


    Tänker att om jag lyckas få vaccin mellan avslutad amning och ny graviditet så är det toppen. Om inte - synd, men inget jag kommer planera efter. I så fall tillhör ju vi en grupp som får förlita oss på att andra vaccinerar sig. Hade kanske tänkt annorlunda om jag inte hade haft covid.
  • Anonym (2)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-01-14 18:54:11 följande:

    Tack för era svar. Jag vet inte riktigt hur man ska tänka. Jag har inte haft covid och jag är inte heller i en grupp som kommer få vaccineras i första taget utan kommer få vänta till "sist". Vilket troligen blir i april/maj kanske. Sen fyra veckor mellan doserna och sen läste jag någonstans att man Ska vänta två månader efter sista dosen innan man blir gravid? Någon som vet något om det? Isf hamnar man ju i aug/sep? :/ vilket känns skit tråkigt! Känner mig så kluven..


    Ingen aning om man behöver vänta, har fhm skrivit nåt tro?. Jag vill så gärna vaccinera mig av solidaritet och statement egentligen men om det ska påverka även nästa graviditet så vet jag inte... men har som sagt redan haft covid, även de närmsta i familjen samt antagligen dottern men är ändå kluven. Är inte rädd för sjukdomen egentligen men så otroligt less på allt omkring den så vill bara göra allt som går för att det ska försvinna. Förstår verkligen att du också känner dig kluven!!!
  • Anonym (2)

    Äntligen kom min mens! Cykel på 47 dagar denna gång. Ska verkligen försöka dra ner lite på amningen så cykeln stabiliseras lite, så att man kan planera lite lättare.. hur går det för er med planeringen? Jag äter även multivitamin med folsyra, kvar sen förra graviditeten! :)

  • Anonym (2)
    Crazzy skrev 2021-02-22 21:57:38 följande:

    Skönt att mensen är tillbaka! (Apropå saker jag aldrig trodde att jag skulle säga, haha)

    Jag har, ve och skam, faktiskt köpt lite begagnade bebiskläder på FB. Maken, som från början var tveksam till ett till barn nu, har läst på om att vänta barn igen, så med hans hjälp har jag lagt om min kost en del, så att jag ska få i mig mer bra grejer . Tyvärr har det blivit mycket godis och skräp, eftersom jag studerar och har tre små barn! Tänkte börja äta folsyra snart också!

    Hur mår alla, hur känns väntan? Någon som tjuvstartat?

    Jag är förvånad över hur fort tiden har gått än så länge, det kommer ju ha blivit juli/augusti på nolltid!


    Hahah eller hur! Innan hatade man mensen. Nej men vad mysigt ändå, hopps du hittade nåt snyggt!

    Jag har ju faktiskt gått och blivit gravid av ?misstag? hahah. Så nu väntar vi på bebis istället för att få försöka :D om allt går bra så blir det BF i oktober 2021, betydligt tidigare än vi tänkt men det blir nog bra ändå<3 men 18 mån mellan barnen kan ju bli svettigt, haha!
Svar på tråden Graviditet slutet av 2021