• Anonym (bonus)

    Sambon vill inte betala underhåll

    Hej
    Jag lever med en man som har 2 barn sedan tidigare. Den ena är 4 och den andra är under 1, den har jag inte träffat men den som är 4 bor växelvis. Tidigare har 4 bott nästan helt hos sin mamma och varit hos mig och sambon vh och några dagar till då och då, men då var sambon tvungen att betala underhåll och det vill han inte, så 4 ska bo vv. Sambon vill även att hans bebis ska bo vv hos oss när han är större.
    Jag tycker inte det här fungerar bra, jag och 4 kommer inte överens och han beter sig dåligt när han är här. Han kan vara jättego ibland men för det mesta är han olydig och högljudd, skriker rakt ut och förstår inte att sambon har andra saker att göra än att leka med honom hela tiden. Nu väntar jag själv mitt första barn och tycker att det blir ohållbart. När vår bebis kommer behöver ju all uppmärksamhet vara på den. Sambon vill ju inte ha 4 hemma för att spendera tid med honom heller utan jag tror bara det handlar om att han inte vill betala underhåll. Han hämtar 4 precis innan nattning dagarna han ska hit, och lämnar bort honom direkt efter frukost när han ska tillbaka till mamman. På heldagarna därimellan får han gå fullt på förskolan även om sambon är hemma.
    Sambon säger att han inte vill betala underhåll för han vill lägga de pengarna på roligare saker, och han tycker det funkar bra med 4 som vi har det nu. Hur får jag honom att förstå att det blir bättre för alla om 4 bara bor hos sin mamma, speciellt när vårt barn kommer? Kanske att vi ska ha det som innan det blev vv, dvs vh + några dagar till när sambon kände för det.
    Vi har det inte dåligt ställt ekonomiskt så de där 1500 kr i underhåll är något vi kan leva utan.

  • Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll
  • Anonym (Jaja)

    Din sambo har ett barn som inte ens är ett år och ni väntar redan ett gemensamt? Bra jobbat! Förstår mig inte på vuxna människor som inte har bättre konsekvenstänk än så. Men grattis.

  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (Jaja) skrev 2020-12-30 00:05:41 följande:

    Din sambo har ett barn som inte ens är ett år och ni väntar redan ett gemensamt? Bra jobbat! Förstår mig inte på vuxna människor som inte har bättre konsekvenstänk än så. Men grattis.


    Håller med. Fruktansvärt bedrövligt! Dessutom har den genomusla farsan valt fel tant som morsa ännu en gång. En häxa som vill få bort hans förstfödda barn för hennes ofödda avkomma.

    Ja ts, låt mamman (eller om det är 2 mammor?) ta hand om barnen så de får en trygg och bra uppväxt. Betala underhållet själv då om farsan vägrar. Du är snart ensamstående morsa själv och kommer ha din unge på halvtid - garanterat! Sen kommer nästa kärleksbarn med nästa ras han hittar.... Suck, bedrövligt som sagt!
  • Xenia

    "Nu väntar jag själv mitt första barn och tycker att det blir ohållbart. När vår bebis kommer behöver ju all uppmärksamhet vara på den. Sambon vill ju inte ha 4 hemma för att spendera tid med honom heller utan jag tror bara det handlar om att han inte vill betala underhåll. Han hämtar 4 precis innan nattning dagarna han ska hit, och lämnar bort honom direkt efter frukost när han ska tillbaka till mamman. På heldagarna därimellan får han gå fullt på förskolan även om sambon är hemma.
    Sambon säger att han inte vill betala underhåll för han vill lägga de pengarna på roligare saker, och han tycker det funkar bra med 4 som vi har det nu. Hur får jag honom att förstå att det blir bättre för alla om 4 bara bor hos sin mamma, speciellt när vårt barn kommer? Kanske att vi ska ha det som innan det blev vv, dvs vh + några dagar till när sambon kände för det."

    Varför ska "alla uppmärksamhet" vara på babyn, det går ju inte när det redan finns ett äldre syskon. Eller tänker du lämna bort det barn du nu föder om du får ett barn till, för att kunna ge nya babyn all uppmärksamhet? Väldigt konstigt resonerat.

    Sen håller jag med om din sambo verkar vara en usel far som vill ha sin son hemma bara för att slippa betala underhåll men inte vill umgås med honom utan lämpar honom över på dig. Stackars barn som har en far som inte tycks bry sig och en styvmor som bara vill bli av med honom.

    Tycker det bästa vore om ni separerade så fick särbon själv ta hand om sitt eget barn när du nu inte vill det. Eller låta barnet vara mer hos mamman och betala underhållet. 

    Men trots att det inte fungerar med bonusbarnet har ni nu valt att skaffa ett barn ihop. Gå på familjeterapi. Sambon behöver ta mer ansvar och du behöver inse att du valde bonusbarnet när du valde den här mannen. Ni kan aldrig bli en vanlig kärnfamilj, hur mycket du än önskar det.

  • Anonym (Peter)

    Hur pratade ni om att göra med hans tidigare barn när ni planerade för ert kommande TS?

    Vad har ändrats eftersom du nu inte verkar nöjd?

  • Anonym (Hmm...)

    Räckte det inte med den förra tråden? Du kommer inte få mer medhåll här. Det är DU som måste dra från den familjen så barnet och pappan kan få lugn och ro och må bra igen!

  • Dethärärmittnamn

    Men stackars fyraåring. Nog för att det kan vara tungt med bonusfamilj, men det här låter ju helt vanvettigt.

    Lagvalet framför mig hur mycket problem som kommer att äta upp er inom tio år.

  • Leontien

    Really?

    Din sambo har två barn, varav ett är yngre ett år?

    Nu när ni ska få ett gemensamt, din sambos tredje barn så ska hen få all uppmärksamhet utan att de andra två ?stör??

    Du skriver att ni kan leva utan de 1500 som underhåll skulle innebära. Men kan du leva med en sambo som inte har några som helst problem att leva utan 2 av sina 3 barn?

  • Anonym (Troll)

    Gud vad jag hoppas att den här är en trolltråd. Annars har vi två barn med minst en och ett barn med två värdelösa föräldrar.

  • Anonym (Julie)
    Anonym (Troll) skrev 2020-12-30 01:46:46 följande:

    Gud vad jag hoppas att den här är en trolltråd. Annars har vi två barn med minst en och ett barn med två värdelösa föräldrar.


    Klart det är. Kan slå vad om att det enbart är för att provocera.
  • Anonym (Mhm)

    Pappan vill inte betala underhåll för han vill göra roligare saker för pengarna? Som vadå?

    Han har ju i stort sett samma utgifter när han har vv ändå. Barnet måste ju ha kläder och andra förnödenheter även om han bor vv.

    Vad är detta för jäkla rikspucko till pappa du skaffar barn med?

Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll