• Kaga

    Åka utomlands med småbarn, åka bilar, bussar utan bilbarnstol ?

    Funderar på en charter resa ( då corona- situationen tillåter)

    Blir ju oftast åtminstone någon busstur till och från hotellet.

    Hur löser man det med småbarn? Känns ju väldigt osäkert?

    Ni som åkt, hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Åka utomlands med småbarn, åka bilar, bussar utan bilbarnstol ?
  • Mandelskorpan

    Man får ju ta seden dit man kommer. Antingen accepterar man landets säkerhet /brist på säkerhet. Eller så åker man inte.

    Kolla upp vad som gäller i det land du är intresserad av så att du vet vad som gäller. Så kan ni utifrån det bedöma om ni ska åka eller inte. Är det värt risken?

  • Apricospaj

    Hej! Jag rekommenderar att lägga extra pengar på att hyra en bil från flygplatsen med bilbarnstol. Vi hyr alltid bil för i taxi finns aldrig bilbarnstolar. dock i Grekland kunde man beställa taxi med bilbarnstol men då fick man vänta minimum en timme för de har inte stolarna i sina bilar utan samsas om de som finns och åker till sitt huvudkontor för att hämta. Det kostar även rejält mycket mer.dock är det självklart värt det. Men vet inte hur det är på turistorer detta var en stad ingen ö.

  • Ruter

    När vi hyrt bil har vi tagit med oss egen bilbarnstol hemma. När vi åkt buss har barnet suttit i vagn alt bärsele precis som när vi åker buss här hemma. Då har vi ju inte heller någon bilbarnstol i bussen.

  • Arlene

    Hyr man bil går det utmärkt att även hyra bilbarnstol.
    När du åker transferbuss till och från hotellet har så gott som alla bussar charterarrangörerna använder säkerhetsbälten och har haft det i många år och vissa länder måste alla använda bältet, det är sådant lågt som man har över magen (som på flyget ungefär). Många länder av charterländerna ligger faktiskt före oss på det.
    Däremot kan det variera på lokalbussar beroende på land.

  • furelise

    Oftast kan man ta med barnvagn på flyget. Jag skulle ta med bilbarnstolen istället av ligg- eller sittdelen. De flesta funkar med de flesta vagnar, man behöver dock en adapter. Och sedan skulle jag ta med bärsele också. 1-2 timmar är helt ok för barnen i bilbarnstol men de ska inte sitta där för flera timmar.

    Förlåt för moralisering men jag hoppas att ni inte planerar solsemester nu under pandemin. Ha det så kul när ni åker!

  • Ceciliaab

    Om barnet är tillräckligt litet för att åka i babyskydd eller tillräckligt stor för framåtvänd stol/dyna känns det inte så jobbigt att ta med. Värre med bakåtvänd bilbarnstol som ska monteras..

  • Apricospaj

    Vågar man flyga med ett sådant? Vi vågade aldrig det då det kastas runt i hanteringen och då är det inte längre en säker stol.

  • aerial
    furelise skrev 2020-12-30 13:06:29 följande:

    Oftast kan man ta med barnvagn på flyget. Jag skulle ta med bilbarnstolen istället av ligg- eller sittdelen. De flesta funkar med de flesta vagnar, man behöver dock en adapter. Och sedan skulle jag ta med bärsele också. 1-2 timmar är helt ok för barnen i bilbarnstol men de ska inte sitta där för flera timmar.

    Förlåt för moralisering men jag hoppas att ni inte planerar solsemester nu under pandemin. Ha det så kul när ni åker!


    Det står ju faktiskt när det är tillåtet.
  • Aliona

    När jag reste med bebis tog vi med babyskyddet för att bära barnet i på resan och använda i bil sen. Minns inte om vi fick ha det på flyget eller checka in vid gaten.

    Nu när han är lite större använder vi antingen taxi där man kan boka bilbarnstol, hyr bil med bilbarnstol eller åker kollektivt (buss eller tunnelbana).

    På senaste resan till Latinamerika var sonen 3 år och det gick av olika anledningar inte att skaffa bilbarnstol. Han fick helt enkelt sitta med vanligt bälte över magen bara. Inte så bra, men det var enda alternativet då. Nästa gång jag reser kommer jag nog packa ner en bälteskudde.

  • Mascaraklumpar
    Apricospaj skrev 2020-12-30 13:24:27 följande:

    Vågar man flyga med ett sådant? Vi vågade aldrig det då det kastas runt i hanteringen och då är det inte längre en säker stol.


    Vi har köpt bubbelplast med stora bubblor och virat massor av lager runt stolen, sedan tagit av tyget på stolen och kollat den noga efter varje flygning. Såhär i efterhand vet jag inte om det egentligen var så klokt då skador kan uppstå som inte går att se.

    Idag skulle jag nog hyra stol även om det tex bara fanns framåtvända stolar. Den egna stolen ska man ju använda flera år, så säkerheten på den är viktigare än en stol man använder under 1-2 veckor på en semester.
  • Apricospaj

    Tack för svar mascaraklumpar. Det var ändå väldigt klokt att ni gjorde så. Har sett så många på rullbanden på flygplatser som inte ens haft de i vanligt plast. Utan bara lagt de där och de har sett så lortiga ut. Plus säkerheten lika med noll.

Svar på tråden Åka utomlands med småbarn, åka bilar, bussar utan bilbarnstol ?